Можливо викорситовувати на уроці української літературу з теми "Література українського романтизму" для 9 класу.
Основні герої романтичних творів козаки, зокрема запорожці, самовіддані захисники Батьківщини, та народні співці (кобзарі, лірники, бандуристи) — виразники дум і сподівань українського народу, творці й хранителі національної культури. Поряд з образами реальних людей (козаків, гетьманів, селян, ремісників та інших) нерідко діяли міфічні — русалки, відьми, вовкулаки, упирі тощо. Усі романтичні герої високоморальні або ниці духом, надзвичайно вродливі або дуже потворні.
На перший план романтики поставили проблему «людина і суспільство», конфлікт особи й народу, неприйняття героєм сучасної йому дійсності, протиставлення їй героїчного минулого. І. Франко писав, що в українському романтизмі немає «гордого індивідуалізму» Байрона та Міцкевича, бо орієнтація на фольклор зумовила помітну видозміну цього романтичного почуття. Герої їх творів – це не горді одинаки, а народні звитяжці.
Школи в українському романтизмі I. Харківська школа романтиків. Л. Боровиковський, А. Метлинський, М. Костомаров, М. Петренко, Я. Щоголів. Заслуга – привчили освічену публіку до рідної мови. II. Львівська школа романтиків або Руська трійця – осередок національно-культурного і літературного відродження. М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький. Програма відродження української літератури на західноукраїнських землях. III. Київська школа романтиків. М. Максимович, Тарас Шевченко, М. Костомаров, П. Куліш, В. Білозерський. Гуртувалась навколо Кирило-Мефодіївського братства. Збагатили літературу новою проблематикою, новими жанрами, художніми засобами. IV. Петербурзька школа романтиків (українська громада в Петербурзі) Т. Шевченко, М. Костомаров, П. Куліш, В. Білозерський. Видання журналу Основа. Обговорення політичних і культурно-мистецьких проблем, питання освіти, видання книг для народу.
Петро Гулак-Артемовський(1790 — 1865) Писав байки (байка-казка, байка-приказка), притчі, вірші, послання, балади«Рибалка» — переспів однойменної балади Гете — має вже виразно романтичний характер. Письменник вказував на причини, що спонукали його передати своєю рідною мовою твір Йоганна Вольфганга Гете: «Хотів спробувати, чи не можна малоросійською мовою висловити почуття ніжні, благородні, піднесені...»
Євген Гребінка(1812 — 1848) Розмаїття жанрів творів письменника: українські ліричні поезії, що виникли на ґрунті народної творчості («Човен», «Українська мелодія», «Заквітчалася дівчина», «Маруся»…); байки, які органічно пов’язані з народними приказками і прислів’ями («Верша та Болота», «Школяр Денис»); російські вірші («Печаль», «Скала»); романс «Чорные очи»; популярність Є. Гребінці як прозаїку принесла збірка «Рассказы пирятинца»; повість «Нежинский полковник Золотаренко», «Кулик»; роман «Чайковський», «Доктор»; фізіологічні нариси: «Петербургская сторона», «Провинциал в столице», «Хвастун».
Микола Костомаров(1817 — 1885)В історію української літератури Костомаров увійшов як письменник-романтик: віршові збірки «Украинские баллады» (1839), «Вітка» (1840), історичні п'єси. Поезія Костомарова характеризується широкою проблематикою і розмаїттям жанрових форм: вірші-балади, в основу яких покладено народні вірування, легенди та історичні перекази; особистісно-психологічна лірика з її наріканням на життя, тугою за недосяжним щастям, молодістю.
Віктор Забіла(1808 — 1869)Народився в сім'ї дрібного поміщика, нащадка старовинного козацько-старшинського роду. Вірші поета були добре відомі в народі, виконувались як народні пісні («Гуде вітер вельми в полі» та «Не щебечи, соловейку», покладені на музику М. Глинкою). До своїх віршів «Не плач, дівчино», «Голуб», «Човник» та ін. Забіла сам створив мелодії
Михайло Петренко(1817 — 1864)До шедеврів лірики М. Петренка належить триптих «Небо». Триптих – композиція, складена з трьох самостійних творів, пов’язаних ідейним змістом та мотивом. Перший твір триптиха має назву «Дивлюсь я на небо та й думку гадаю», другий – «По небу блакитнім очима блукаю», третій – «Схилившись на руку, дивлюсь я...»
Амвроосій Метлинський(1814-1870)збірка поезій «Думки і пісні та ще дещо» (1839р.) засвідчила появу одного з яскравих поетів, з творчістю якого пов’язані становлення й розвиток громадянської ідейно-художньої стильової течії в українському романтизмові. Якщо ж говорити про творчість А. Метлинського загалом, то можна сказати словами Є. Шабліовського: «У новій українській літературі А. Метлинський запровадив поезію високих емоцій: громадянські інвективи, трагедійні оскарження, медитації...»
Левко Боровиковський (1806-1889)Романтизм Боровиковського ґрунтується на романтиці народних переказів, легенд, казок і пісень. Водночас він тим самим наближається і до реальної дійсності, оскільки на нього не могли не вплинути ті реальні сторони народного життя, які відображаються в народних піснях та переказах. Байки поета (збірка «Байки й прибаютки»), за словами А. Метлинського, сповнені гумору, жартівливості, дотепності.
Маркіян Шашкевич(1811-1843)Одним з перших зумів об’єднати філософські засади естетики романтизму державних народів з принципами романтизму народів бездержавних, яким був український народ. На перше місце в своїх поглядах поет ставить мову, розглядаючи її найважливішою зовнішньою і внутрішньою ознакою національної самобутності. Постійно вводячи у світ романтичний образ людини-велетня, підкреслюючи мужність, Шашкевич сюжетами і темами про добрі старі часи, про руських лицарів і лицарів думки намагався розбудити у своїх сучасників бажання повернути в повну силу «руську славу і власть»
Іван Вагилевич (1811-1866) Відомий фольклорист, поет, етнограф і громадський діяч, письменницький талант якого пробудила народно-поетична творчість. Доля письменника була складна, життєвий шлях – нерівним. І все ж таки те корисне, що створено ним для української культури, заслуговує вдячності й поваги
Занепад романтизму У кінці 30-40-х років ХІХ ст.. в українській літературі з'являються ознаки занепаду романтизму як окремого напряму. І все ж романтизм в Україні не зник відразу, вплив його позначився не тільки на сучасних, а й на наступних поколіннях літераторів. Особливо живучою виявилася традиція романтичної героїзації козацтва (М. Костомаров, П. Куліш та інші).