Ім'я поета – гумориста Григорія Біленка із с. Чкалове Нікопольського району давно відоме на Дніпропетровщині і за її межами – завдяки публікаціям його творів у періодичній пресі. Незважаючи на злиденне життя та безгрошів'я , він все ж спромігся надрукувати першу збірку поезій, яка переконливо засвідчує і справжній поетичний хист, і активну громадську позицію автора.
На сьогоднішньому уроці ми ще раз погортаємо сторінки його творчості. Своїми дотепними сатиричними віршами та гумором автор спонукає читача до роздумів про навколишній світ і себе, привертає увагу громадськості до негативних явищ у суспільстві й гостро висміює їх. Тому наше знайомство, сподіваюся, принесе не лише користь, а й задоволення.
Тримайся, чайко –Україно!
(гумор, сатира за творчістю Г. Біленка)
Мета: продовжити ознайомлювати учнів із творами Григорія Біленка, відомого на Нікопольщині поета – гумориста; розвивати навички вдумливого, виразного читання гумористично – сатиричних творів, їх коментування; виховувати почуття гумору, самокритичність, вимогливе ставлення до себе.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів.
Теорія літератури: гумор, сатира, засоби комічного.
Хід уроку
Епіграф
Та все ж вогонь надії запалю
В душі многострадального народу,
Іржавий лід на серці розтоплю,
Перетворю його в цілющу воду.
Г.Біленко
I. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя:
Ім’я поета – гумориста Григорія Біленка із с. Чкалове Нікопольського району давно відоме на Дніпропетровщині і за її межами – завдяки публікаціям його творів у періодичній пресі. Незважаючи на злиденне життя та безгрошів’я , він все ж спромігся надрукувати першу збірку поезій, яка переконливо засвідчує і справжній поетичний хист, і активну громадську позицію автора.
На сьогоднішньому уроці ми ще раз погортаємо сторінки його творчості. Своїми дотепними сатиричними віршами та гумором автор спонукає читача до роздумів про навколишній світ і себе, привертає увагу громадськості до негативних явищ у суспільстві й гостро висміює їх. Тому наше знайомство, сподіваюся, принесе не лише користь, а й задоволення.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Як Пилипа ошукали.
Прийшов Пилип до крамниці –
Має щось купити,
Аби сталася причина
Нову річ обмити
Роздивляється… Нічого
Путнього не має:
-А бий тебе, Мати Божа! –
Каструлю купляє
-Заходиться моя Катря ,
Борщ у ній варити,
То й лаятись перестане,
Коли буду пити…
…У вишняку, біля парку,
Вже пісні лунали:
То з ватагою каструлю
Друзі обмивали…
Порозходились додому,
І Пилип за ними
Поплентався з каструлею,
Як дурний з дверима.
До каструлі приглядався:
-Що то за причина?
Нема дірки в ній ізверху!...
Оце, Катерино,
Отак мене обдурили,
Підло ошукали:
Якісь дурні в тій каструлі
Дірку залатали…
Потім знову обмацує,
Знову промовляє:
-Не р – раз таки й обдурили…
Бо і дна немає!
Полегшало
Каже лікар: -Що ж, бабусю,-
Серденько слабеньке.
Треба вам у вашім віці
Рухатись тихенько.
Чи є ліфт у вашім домі?
-Та є …-каже баба.
-Східцями не підіймайтесь:
Надто серце слабе.
Пропишу вам ліки гарні –
Вчасно їх приймайте,
А днів отак через десять
Знову завітайте…
Минув термін – і старенька –
Іде до лікарні.
Лікар вислухав їй серце:
-О, працює гарно.
А вона пита: - То можна
Східцями ходити?
-Можна, бабцю, лиш старайтесь
Серце не втомити.
-От спасибі, - каже баба, -
Полегшало зразу,
Бо набридло до квартири
По трубі вилазить…
Лікар витріщивсь на неї,
Не зна , що казати:
-Треба ж було ліфтом, бабцю,
Вгору підійматись!
-Можна й ліфтом, та тільки ним
Я не користуюсь,
Бо вже, мабуть, років десять
Він, гад, не працює!
III.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу .
Учитель: домінантою в гуморесках Григорія Матвійовича є живий струмінь народного дотепу, що розвинувся в блискучій творчості С.Руданського, С.Олійника,П.Глазового. Про це свідчать гуморески: «Напував чумак воли», «Не розгубився»… Є такі, що мають новітнє звучання: «Комкор», «Наркота», «Плач баби Варки». Автор карбує смішне й відображає його в жартівливому, доброзичливому тоні. В зоні його обстрілу - всілякі людські вади. Він охоплює неординарні побутові картинки, несподівані ситуації.
1. Групове завдання. Клас об’єднаний у три групи. Кожній даю текст гуморесок Г.Біленка. за запитаннями зробити художній аналіз.
Прослухала виступи дітей і підвела підсумок
Часто в полі зору поета вигулькують ті, хто паразитує на суспільному надбанні, приватизує народну власність чи пхнеться в депутати заради імунітету – захиститися від правосуддя. І тоді поет береться за сатиричне перо, подає реальність у гостро – осудливому осміянні. Часто вдається до гіркої іронії. «Не все погано в нашім домі», - пише він і продовжує: «стирчать ще вгору димарі», «ще не всі повимирали». А головне: «співа – гопачить Україна»! З одного боку, «як несамовиті, - зірки великі і малі» на різних шоу – фестивалях, де «попса» і «фанера», « хриплять співаки безголосі», «із телеканалів щоденно – грабіж, мордобої і смерть», «щоб з нас виростали тупі і жорстокі скоти». З іншого – шахтарі касками «гудуть набатом об асфальт», бо не бачать роками «мізерних пенсій і зарплат».
Учитель: а зараз послухайте текст і визначте його жанр:
«Мистецтво своє бережіть», «Патрійотична рехворма» , «Комкор», «Плач баби Варки».
Відповідь учнів.
Учитель: Поет закликає «розправити зігнуту спину», «витиснути з серця гидкого раба». Діючи методами гандівської сатьяграхи, проповідує ненасильницьку боротьбу за кращу народну долю:
Свої ти ще розправиш крила,
І подивуються світи:
В твого народу стане сили
Дійти жаданої мети.
IV. Закріплення знань, умінь та навичок.
Робота з табличкою
СМІШНЕ |
СУМНЕ |
|
|
V.
1.Підбиття підсумків уроку:
2. Є така давня притча про правителя, якому доповіли що народ жаліється на надто високі податки, але той наказав ще більше збільшити побори. Через деякий час слуги доповідають, що народ розгніваний такими діями, але правитель наказав не зважати на це. Аж тільки, коли йому почали казати, що народ уже не плаче й не гнівається, а лише сміється над своєю важкою долею, деспот перелякався і почав готуватися до втечі.
У віршах Г.Біленка ми чуємо саме отой здоровий сміх, сміх народу, який хоч і потрапив у серйозну історичну халепу, але зовсім не збирається здаватися.
«До гумори й сатири я ставлюся…»
«Найсмішнішим у житті мені здається…»
«Гуморески Г.Біленка, на мій погляд……»
«Урок мені запам’ятався тим, що…»
VI.Домашнє завдання:
Вивчити напам’ять одну із гуморесок Г.Біленка, аналізувати, коментувати зміст.
1