Мета заходу: повторити й поглибити знання учнів про відомості з теорії літератури,розвивати творчі здібності, спостережливість, фантазію; удосконалювати вміння працювати в команді, комунікативні уміння; прищеплювати любов до художнього слова.
Обладнання:картки, малюнки, музичний супровід.
Літературна гра
«Проба пера»
5 клас
Автор роботи:
Сидорчук Емілія Іванівна
учитель СЗШ № 83 м. Києва
Літературна гра. «Проба пера» 5 клас
Мета заходу: повторити й поглибити знання учнів про відомості з теорії літератури, розвивати творчі здібності, спостережливість, фантазію; удосконалювати вміння працювати в команді, комунікативні уміння; прищеплювати любов до художнього слова.
Обладнання: картки, малюнки, музичний супровід.
Етапи гри:
1 етап. Розминка. «Гра «Хто швидше». (максимальний бал -15)
5 хв.
2 етап. «Творчий практикум». (Конкурс на кращий троп). (максимальний бал – 4 ) 3 хв.
3 етап. Гра «Термінологічна ідентифікація». (максимальний бал – 15)
5хв.
4 етап. «Загублені рими». (максимальний бал – 6 балів) 3 хв.
5 етап. Гра «Проба пера». (максимальний бал – 15) 10 хв.
Підсумки гри. Оголошення переможців
Хід гри:
Клас ділиться на 3 команди. Гравці дають командам назви. Кожна команда отримує завдання, на підготовку кожного етапу дається певний час.
1 етап. Розминка. «Гра «Хто швидше» (максимальний бал -15) ( 5 хв.)
Згрупуйте подані слова в синонімічні ряди.
1 група до слова ввічливий.
2 група до слова рухливий.
3 група до слова небокрай.
Правдивий, з’являтися, швидкий, виникати, рухатися, виднокруг, енергійний,
горизонт, істинний, чемний, життєрадісний, крайнебо, справжній, утворюватися,
бадьорий, небосхил, ґречний,жвавий,очевидно, непідробний, мажорний, вихований.
2 етап. «Творчий практикум». Конкурс на кращий троп. (максимальний бал – 15 ) 5 хв.
1) Доповніть подані речення епітетами, метафорами, порівняннями, персоніфікаціями.
1. Дорога бігла селом, неначе… 2. Десь неподалік… струмок.
3. У… небі щебетали пташки. 4. На… квітці сидів метелик.
5. Небо, ніби… 6. Небо…хмарами.
2) Доповніть текст власними епітетами й порівняннями
… Вечір спадав на землю. Поряд текла … річка. Вода в ній виблискувала, немов…, а … зоря сяяла, наче… на … полотні неба. З лісочка, що знаходився неподалік, долинала … солов’їна пісня, неначе … хор зібрався на свій … концерт.
Підсумки 2 конкурсів
3 етап. Гра «Термінологічна ідентифікація».
(максимальний бал – 15) 5 хв.
Гравці обох команд отримують картки трьох типів. Мають визначити правильно терміни, приклади, визначення.
1 тип - містить лінгвістичні терміни.
2 тип - їхні визначення.
3 тип – приклад-ілюстрацію.
Картка № 1
Порівняння
1) Зіставлення одного предмета чи явища з іншим з метою більш наочної, яскравої характеристики одного з них.
2) Струмок серед гаю, як стрічечка.
Персоніфікація
1) Художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображується як жива істота.
2) Вітер лагідно доторкнувся до волосся.
Гіпербола
1) Художній прийом, що полягає в перебільшенні рис людини, предмета, явища з метою надання зображуваному виняткової виразності.
2) Він був таким дужим, що гори вернув.
Епітет
1) Художнє означення, що надає слову більшої емоційності, виразності й поетичності.
2) Блакитні простори, калинова земля, щедрі серця, усміхнені люди, золоті ниви.
Метафора 1) Слово чи словосполучення , що розкриває ознаки та властивості одного явища чи предмета через перенесення на них ознак іншого явища чи предмета.
2) Горить осіннє листя
Картка № 2
Порівняння
1) Зіставлення одного предмета чи явища з іншим з метою більш наочної, яскравої характеристики одного з них.
2) Мов рибки золоті пливе вогонь.
Персоніфікація
1) Художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображується як жива істота.
2) Вже зорі вийшли землю цілувати.
Гіпербола
1) Художній прийом, що полягає в перебільшенні рис людини, предмета, явища з метою надання зображуваному виняткової виразності.
2) До синього вікна, де море сліз.
Епітет
1) Художнє означення, що надає слову більшої емоційності, виразності й поетичності.
2) Тихі води, ясні зорі, осінній сад, золоте серце.
Метафора
1) Слово чи словосполучення , що розкриває ознаки та властивості одного явища чи предмета через перенесення на них ознак іншого явища чи предмета.
2) Гасне крона осокора.
4 етап. «Загублені рими». (максимальний бал – 6 балів)
3 хв.
1 група Відтворити вірш, підібравши рими.
1. Чудні у мене друзі, 2. Я вашу осінню красу
Живуть вони у….. у вирій, мов скарб, ….
Допомагають як один, І плачуть в росі пелюстки,
Ромашки, дзвоники, ...... кружляють в журбі ….
2 група Відтворити вірш, підібравши рими.
1. Ромашка світить, наче сонце, 2. Сплять жоржини мокрі-мокрі.
Полин пахучий, ніби…. Сплять діамантові жуки.
Чарівні дзвоники в … Під грушею у дикій…
Принесли літа силует. До ранку ходять …
3 група Відтворити вірш, підібравши рими.
1. Все навколо зеленіє, 2. Маленька дівчинка на ліжку
Річка ллється і шумить в рожевих снах щасливо …..
Тихо-тихо вітер….. Блакитний промінь впав на….
І з травою ……. І, тихо сяючи, тремтить.
5 етап. Гра «Проба пера». (максимальний бал – 15 (10 хв.)
1 група Скласти вірші на задану тему, використовуючи рими:
криниця – пшениця, солов’ї – гаї, мати –хати, співає – безкрає,
сонце – віконце, жити – любити.
2 група Скласти вірші на задану тему, використовуючи рими:
криниця – пшениця, солов’ї – гаї, мати –хати, співає – безкрає,
сонце – віконце, жити – любити.
3 група Скласти вірші на задану тему, використовуючи рими:
криниця – пшениця, солов’ї – гаї, мати –хати, співає – безкрає,
сонце – віконце, жити – любити.
Підсумки гри. Оголошення переможців
Автор роботи:
Сидорчук Емілія Іванівна
учитель СЗШ № 83 м. Києва