Літературна казка Івана Франка «Фарбований лис»

Про матеріал
Матеріал підготовлений для ознайомлення учнів з творчістю Івана Яковича Франка на уроках позакласного читання.
Перегляд файлу

Тема: Літературна казка Івана Франка «Фарбований лис»

Мета. Розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях І.Я. Франка – людини-борця і патріота України, викликати інтерес до його творів; удосконалювати навички свідомого виразного читання; збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати почуття любові до рідної землі, мови.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Вправи на формування швидкої реакції на слово

  •                 Гра «Знайди "зайве" слово».

Грак, синиця, сова, лисиця, шпак, горобець;

Вовк, лисиця, ведмідь, корова, лось;

Коза, корова, кінь, порося, черешня.

  •                 Гра «Хто? Що це?».

Рідна, лагідна, найдорожча — ... (мама).

Запашний, смачний, духмяний — ... (хліб).

 Сірий, зубатий, голодний — ... (вовк).

Хитра, руда, злодійкувата — ... (лисиця).

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

 

Ведучий 1

27 серпня 1856 року в с. Нагуєвичі Дрогобицького повіту в сім'ї відомого на всю округу коваля народився рудоволосий ясноокий хлопчик. Іван Франко ріс розумною дитиною. У нього виникало безліч запитань, з якими він звертався до дорослих. А ті не завжди могли задовольнити допитливість хлопчика і здебільшого відповідали: «Виростиш про все дізнаєшся сам».

Ріс хлопчик працьовитим, товариським. Він залюбки допомагав батькам по господарству, любив і розумів підгірську природу.

У 6 років батьки віддають малого Івана до школи в сусіднє село, звідки була родом мати. Потім переходить Іван Франко до так званої нормальної школи при монастирі в Дрогобичі, а згодом до Дрогобицької гімназії.

 

Ведучий 2

Вчитися йому було легко, він був здібним, мав надзвичайну пам'ять. За 10 днів він навчився читати за допомогою дядька по матері.

Іван Франко рано залишився сиротою. Коли йому було 9 років помер батько. Мати одружується вдруге. А в 16 років помирає й мати.

Іван Франко серед ровесників вирізнявся ще й тим, що все вмів робити надзвичайно швидко: швидко читав, писав, швидко орієнтувався в різних ситуаціях.

Іван Якович Франко був високоосвіченою людиною. Для дітей він писав оповідання, вірші і опублікував збірку казок під назвою «Коли ще звірі говорили».

 

ІV. СПРИЙМАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

1.  Вступне слово вчителя.

Ви, мабуть, помітили, що такий герой, як Лис, Лисичка дуже часто зустрічається як у народних казках, так і в літературних.. Чому ж так? Напевне, тому, що цей звір дуже розповсюдженні! у багатьох куточках землі, він вважається хитрим і кмітливим, спритним на полюванні, при пошуках їжі, не цурається навіть людських осель, полюбляє навідуватися до курників.

А яка ж лисиця насправді, у природі, як її описують вчені-зоологи?

 

2   Повідомлення учня.

Лисиця належить до роду хижих ссавців родини Собачі. Довжина її тіла до 90 см, хвоста — до 60 см, вага від 2 до 14 кг. Волосяний покрив густий, пухнастий, переважно жовтувато-рудий; буває червоне і навіть біле хутро. Харчуються лисиці тваринною їжею (мишовидними гризунами, зайцями, птахами, комахами, яйцями) і рослинною. У березні—квітні лисиця народжує 4—6 лисенят. Налічують близько 14 видів лисиць, вони розповсюджені майже на всіх материках. Лисиця звичайна — один із основних промислових хутрових звірів. У звірогосподарствах розводять сріблясто-чорних лисиць, виведених із канадського виду лисиць.

 

3. Вибіркове читання казки «Фарбований лис».

 

4. Словникова робота.

У білий день – вдень;

і  в  сні  не  бачив,  і в  гарячці  не чув – про щось страшне, дивне;

одним духом – миттю;

набрався відваги – зважився;

нікому не було до нього діла – ніхто не помічав;

закрутився,  мов муха в окропі – потрапив  у скрутне становище;

щастя мав – поталанило;

стати в пригоді – знадобитися;

вискочити  прожогом – вискочити швидко;

заграло серце – відчув  радість, приплив енергії;

ледве переводячи дух – боячись;

дати драпака – втекти;

жити,  мов у бога за дверима – безпечно, добре, безтурботно;

аж вуха в'янули – грубо;

мов  полуда  з очей спала – прозріли.

 

V.ДОПОВНЕННЯ, РОЗШИРЕННЯ  Й УТОЧНЕННЯ ЧИТАЦЬКОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Перевірка сприймання прочитаного:

 

  • За що мисливці переслідували Микиту?
  • Чому товариші Лиса даремно лякали його собаками?
  • Чому базар «у білий день» вважався для героя небезпечним місцем?
  • Якого товару не можна було придбати на базарі?
  • Що змусило його плигнути у діжу?
  • Прокоментуйте фразу з твору «Щастя мав (Лис), бо ледве він щез у діжці, коли прибігли цілою купою Пси».
  • Чому Пси не дізналися, не відчули про місце перебування Лиса?
  • Що містила діжа, до якої потрапив герой?
  • Через що Лис вимушений був перебувати в діжі аж до вечора?
  • Як Микита потрапив до лісу?
  • Чим пояснити те, що, прокинувшись уранці, Микита «сплюнув тричі в той бік, де вчора була йому немила природа»?
  • Що намагався зробити Микита, аби очистити своє хутро від фарби?
  • Як повівся Вовк, побачивши Микиту-чудовиська?
  • Чому Лис, перебуваючи на  майданчику серед звірів, скористався місцем Ведмедя?
  • Як  «новий звір» свою появу на світ та ім'я?
  • Що зробили мешканці лісу щоб заслужити прихильності до них Остромисла?
  • Як «цар» розподіляв здобич?
  • Яким було життя Микити на новій посаді?
  • Чого боявся Лис?
  • Як звіри вирішили відмітити роковини царювання Лиса?
  • Через що мешканці лісу дізналися про того, хто в них царював?
  • Який вирок за свою хитрість і брехню отримав Лис?

 

2. «Займи позицію»

 

  • Як ти вважаєш лис був добрим і справедливим царем?  (Так, ні, не знаю)
  • Чи справедливо вчинили звірі зі своїм царем? (Так, ні, не знаю)

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Закінчи речення»:

  • Сьогодні на уроці я ознайомився… .
  • Найбільше мені сподобалося … .
  • Хочу прочитати … .
  • Свою роботу на уроці оцінюю … .

 

docx
Додав(-ла)
Юзва Галина
Додано
19 березня 2019
Переглядів
1359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку