Тема: Літературна казка Івана Франка «Фарбований лис»
Мета. Розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях І.Я. Франка – людини-борця і патріота України, викликати інтерес до його творів; удосконалювати навички свідомого виразного читання; збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати почуття любові до рідної землі, мови.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Вправи на формування швидкої реакції на слово
Грак, синиця, сова, лисиця, шпак, горобець;
Вовк, лисиця, ведмідь, корова, лось;
Коза, корова, кінь, порося, черешня.
Рідна, лагідна, найдорожча — ... (мама).
Запашний, смачний, духмяний — ... (хліб).
Сірий, зубатий, голодний — ... (вовк).
Хитра, руда, злодійкувата — ... (лисиця).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Ведучий 1
27 серпня 1856 року в с. Нагуєвичі Дрогобицького повіту в сім'ї відомого на всю округу коваля народився рудоволосий ясноокий хлопчик. Іван Франко ріс розумною дитиною. У нього виникало безліч запитань, з якими він звертався до дорослих. А ті не завжди могли задовольнити допитливість хлопчика і здебільшого відповідали: «Виростиш про все дізнаєшся сам».
Ріс хлопчик працьовитим, товариським. Він залюбки допомагав батькам по господарству, любив і розумів підгірську природу.
У 6 років батьки віддають малого Івана до школи в сусіднє село, звідки була родом мати. Потім переходить Іван Франко до так званої нормальної школи при монастирі в Дрогобичі, а згодом до Дрогобицької гімназії.
Ведучий 2
Вчитися йому було легко, він був здібним, мав надзвичайну пам'ять. За 10 днів він навчився читати за допомогою дядька по матері.
Іван Франко рано залишився сиротою. Коли йому було 9 років помер батько. Мати одружується вдруге. А в 16 років помирає й мати.
Іван Франко серед ровесників вирізнявся ще й тим, що все вмів робити надзвичайно швидко: швидко читав, писав, швидко орієнтувався в різних ситуаціях.
Іван Якович Франко був високоосвіченою людиною. Для дітей він писав оповідання, вірші і опублікував збірку казок під назвою «Коли ще звірі говорили».
ІV. СПРИЙМАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Вступне слово вчителя.
Ви, мабуть, помітили, що такий герой, як Лис, Лисичка дуже часто зустрічається як у народних казках, так і в літературних.. Чому ж так? Напевне, тому, що цей звір дуже розповсюдженні! у багатьох куточках землі, він вважається хитрим і кмітливим, спритним на полюванні, при пошуках їжі, не цурається навіть людських осель, полюбляє навідуватися до курників.
А яка ж лисиця насправді, у природі, як її описують вчені-зоологи?
2 Повідомлення учня.
Лисиця належить до роду хижих ссавців родини Собачі. Довжина її тіла до 90 см, хвоста — до 60 см, вага від 2 до 14 кг. Волосяний покрив густий, пухнастий, переважно жовтувато-рудий; буває червоне і навіть біле хутро. Харчуються лисиці тваринною їжею (мишовидними гризунами, зайцями, птахами, комахами, яйцями) і рослинною. У березні—квітні лисиця народжує 4—6 лисенят. Налічують близько 14 видів лисиць, вони розповсюджені майже на всіх материках. Лисиця звичайна — один із основних промислових хутрових звірів. У звірогосподарствах розводять сріблясто-чорних лисиць, виведених із канадського виду лисиць.
3. Вибіркове читання казки «Фарбований лис».
4. Словникова робота.
У білий день – вдень;
і в сні не бачив, і в гарячці не чув – про щось страшне, дивне;
одним духом – миттю;
набрався відваги – зважився;
нікому не було до нього діла – ніхто не помічав;
закрутився, мов муха в окропі – потрапив у скрутне становище;
щастя мав – поталанило;
стати в пригоді – знадобитися;
вискочити прожогом – вискочити швидко;
заграло серце – відчув радість, приплив енергії;
ледве переводячи дух – боячись;
дати драпака – втекти;
жити, мов у бога за дверима – безпечно, добре, безтурботно;
аж вуха в'янули – грубо;
мов полуда з очей спала – прозріли.
V.ДОПОВНЕННЯ, РОЗШИРЕННЯ Й УТОЧНЕННЯ ЧИТАЦЬКОГО ДОСВІДУ УЧНІВ
1. Перевірка сприймання прочитаного:
2. «Займи позицію»
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»: