Урок літературне читання для 4 класу на тему: "Леся Українка. Біда навчить"

Про матеріал
ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «БІДА НАВЧИТЬ» МЕТА: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу; на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, визначити повчальний характер казки;розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, розрізняти позитивні і негативні риси характеру; висловлювати своє ставлення до героїв казки, свої враження від почутого, побаченого; збагачувати соціальний досвід учнів. розвивати навички виразного читання, читання в особах, складання плану, вміння переказувати, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання, розвивати пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, уяву.
Перегляд файлу

ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «БІДА НАВЧИТЬ»

 

МЕТА:

  • викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу;
  • на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, визначити повчальний характер казки;
  • розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, розрізняти позитивні і негативні риси характеру;
  • висловлювати своє ставлення до героїв казки, свої враження від почутого, побаченого; збагачувати соціальний досвід учнів.
  • розвивати навички виразного читання, читання в особах, складання плану, вміння переказувати, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання,
  • розвивати пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, уяву.

ОБЛАДНАННЯ: портрет Лесі Українки,  матеріали для роботи в парах та групах, зображення птахів – героїв казки, кошик, кубик Блума.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.                              

Хай сьогодні в кожне серце

Наш урок додасть тепла.

А ми один одному усміхнімось,

Побажаємо добра.

  •                   Нехай на нашому уроці пануватиме атмосфера доброзичливості, щирості, тепла, взаєморозуміння. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу.

Сьогодні на вас чекає різноманітна і дуже цікава робота. Ви повинні бути активними та уважними. Працювати будемо під девізом: «Виразно читаємо, чітко відповідаємо, у казковий світ пірнаємо, мовлення своє розвиваємо».

 Інтерактивна вправа  «Дерево очікувань»

  •                   У кожного з вас на партах є  квіточки. Напишіть на них свої очікування від сьогоднішнього уроку, якщо ваші очікування  збудуться, тоді вони перетворяться на плоди. Тож давайте розпочнемо. (Діти  записують свої очікування. Потім  озвучують їх і наклеюють на дерево).

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  1. Скоромовка
  • Летів горобчик - сів на стовпчик, прибіг хлопчик - утік горобчик.

 

  • Дві ворони-каркарони,

Кар та кар, кар та кар,

Влаштували тут базар.

 

  1. Вправа «Кожній букві – своє місце»

робкичог     (горобчик)

лязузо          (зозуля)

кобузь          (бузько)

ваґа               (ґава)

оавс               (сова)

карку            (курка)

  •                   Прочитайте назви птахів. Хто зайвий? Чому?

 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  • Літературна вікторина «Що знаю про Лесю Українку»

Прийом «Кошик» (із кошика треба дістати питання і дати відповіді)

1. В якому році народилася Леся Українка?( 1871 р. )    

2. Назвіть справжнє ім’я Лесі Українки .(Лариса Петрівна  Косач)

3. Який літературний псевдонім мала мати Лесі Українки?( Олена Пчілка )                       

4. Яку назву мав перший вірш Лесі Українки?( «Надія» )

5. Кому цей вірш був присвячений? (Тьоті)  

6. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар») 

7. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)

8. Ім'я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)

9. Музичний інструмент на якому грала Леся. (Фортепіано)                             10. Хто був головним героєм казки «Біда навчить»?( Горобець)

 

  • Технологія «Акторська майстерність»
  • Пригадайте, з ким зустрічався горобчик?

(З куркою, зозулею, бузьком, гавою, совою, сорокою, круком).

  •                   Виявіть свою акторську майстерність. Почитайте діалоги зустрічей, передаючи голосом інтонацію кожної дійової особи.

(Читання дітьми діалогів. Діти одягають на голівки маски героїв казки)

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Читання ІІІ частини казки

-  Сьогодні ми прочитаємо  кінцівку казки і дізнаємося, що примусило  горобчика змінитися. (Читання казки підготовленими учнями).

2. Словникова робота. (Робота в парах)

-  Попрацюйте в парах. На партах у вас лежать картки. З’єднайте слова, що знаходяться у лівій колонці, з поясненнями правої колонки.

Клопіт                      будівлі для зберігання харчів, врожаю.

Ні гадки йому          прославився.

Зоглядівся                турбується.

Статкує                     губить.

Вславився                 ні про що не думав.

Дбає                          не помітив.

Клуні                        турбота.

Втеряє                      хазяйнує.

 

  1.               Гра «Торбинка запитань»
  •                   Чи стала в пригоді горобчикові чиясь порада?
  •                   Яким стало його життя взимку?
  •                   Що змусило його порозумнішати?
  •                   Коли птахи почали горобчика поважати?

V. Фізкультхвилинка

Крильця пташки розправляють. (Руки розвести в різні боки).

Їх до сонця підіймають. (Руки вгору, потягнутись).

Потім можна політати. (Покрутитися, рухи руками).

І комашок поганяти. (Вгору, вниз).

На галявину злетілись. (Присісти).

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли. (Рухи руками вгору та вниз).

У гніздечко хутко сіли. (Сісти на місця).

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота в групах

І група. Робота з деформованим планом. Відновити план казки.

1. Жив собі горобець.

2. Безглузда бійка.

3. Відмова курки.

4. Зозуля не захотіла вчити розуму.

5. Горобець утікає від бузька.

6. Ґава сама не мала розуму.

7. Мудра сова дурнів розуму не вчить .

8. Сорока порадила жити без розуму.

9. Наука крука.

10. Горобчик став великим та мудрим горобцем.

 

ІІ група. Характеристика головного героя. Обрати риси, які характеризують горобчика до перетворення і після.

ГОРОБЧИК

До перетворення:                                           Після перетворення:

Дурненький                                                    Вихований

нетямущий                                                     спостережливий

завзятий до бійки                                           хазяйновитий

безтурботний                                             мудрий

легковажний                                                   кмітливий

 

ІІІ група. Скласти сенкан до слова «горобчик».

1. Слово іменник.

2. Два прикметники до іменника.

3. Три дієслова до іменника.

4. Речення з 4 –х слів.

5. Слово-синонім або висновок  до іменника.

 

2. Визначення головної думки казки

- Із розсипаних слів складіть прислівя.

за гроші  Розум  купиш не.

не ніхто а родився, Мудрим  навчився.

 без свічки як ліхтар Голова без розуму.

  •                  Яке з них найбільше підходить до нашої казки? Обґрунтуйте свою думку. (Треба самому вчитися, здобувати розум).
  1. Вправа «Кубик Блума»
  1. Назви дійових осіб казки.
  2. Чому казка має таку назву?
  3. Поділись своїми враженнями від прочитаного твору.
  4.  Запропонуй свою назву твору.
  5. Поясни, головну думку казки.
  6. Придумай власну кінцівку казки.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Вправа «Незакінчене речення»

Учитель. Продовжте думку:

  • У казці засуджується … (лінь, байдужість, нерозумність).
  • Казка навчає цінувати … (розум, бажання вчитися, працю).
  1. Рефлексія
  • Чого навчив нас цей урок?
  • Що сподобалося на уроці?
  • Що було цікавого?
  • Чи справдились ваші очікування від уроку. Якщо так, то нехай ваша квіточка перетвориться на плід.

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

І група - написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?

ІІ група -  підготувати переказ казки від першої особи.

 

docx
Додано
21 березня 2019
Переглядів
871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку