Літературна розвага « Забавлянки-примовлянки»
для дітей молодшої групи
Мета. Розширювати знання про усну народну творчість: забавлянки-примовлянки. Вчити дітей розігрувати різні сюжети забавлянок-примовлянок. Розвивати уміння розуміти образний зміст фольклорних творів. Виховувати інтерес до усної народної творчості.
Дидактичний матеріал: іграшка сорока, іграшка киця, маленький кошик, іграшки-ляльки по кількості дітей.
Хід проведення
До групи «залітає» сорока.
Сорока. Доброго дня, діти! Допоможіть мені забавити мого маленького синочка. Він капризує і вередує.
Вихователь. Діти, допоможемо сороці? Хто підкаже, як можна забавити дитину? (Погладити по голові, дати гарну іграшку, пригостити чимось солоденьким…). А ще можна розповісти забавлянку-примовлянку.
Сорока. Я не знаю забавлянок-примовлянок.
Вихователь. Ми з дітками тебе зараз навчимо. Коли розповідають забавлянку-примовлянку, то виконують певні дії. Слухай уважно.
Сорока – ворона на припічку сиділа ,
Діткам кашку варила.
Ополоником мішала, діток годувала.
Цьому дам, цьому дам,
Цьому дам і цьому дам,
А цьому не дам, бо цей буцман
Дров не носив, діжі не місив,
Хати не топив, діток гулять не водив –
Справжній лежень!
Сорока. Мені сподобалася ця забавлянка-примовлянка, а які дії тут потрібно виконувати?
Вихователь. А ми з дітками тобі зараз покажемо. Малята, повторюйте за мною забавлянку-примовлянку і мої рухи. (Розігрують забавлянку-примовлянку, супроводжуючи її рухами).
Сорока. Дякую за допомогу, полечу та спробую забавити свого синочка.
За дверима чути нявчання.
Вихователь. Діти, хто це там, як ви думаєте? (Киця). Підемо і подивимося, чи справді там киця? (Відчиняють двері і до групи заходить киця з кошиком у лапках).
Киця. Добрий день, діти! Можна я у вас відпочину?
Вихователь. Діти, дозволимо киці відпочити у нас? Кицю, щоб ти краще відпочила, ми з дітками розповімо тобі забавлянку-примовлянку про тебе.
- Киця Мура! Де ти була?
- На базарі.
Вихователь. Кицю, тобі сподобалася наша забавлянка-примовлянка?
Киця. Смішна забавлянка-примовлянка! Розкажу її своїй подружці – Мурі, нехай теж посміється. Тільки я не запам’ятала її, повторіть ще раз, будь ласка. (Діти повторюють разом з вихователем).
Киця. Дякую вам, діти! Тепер я запам’ятала. А про рибку ви забавлянку-примовлянку знаєте? Я не тільки сало, я ще і рибку дуже – дуже люблю.
Вихователь. Є така забавлянка-примовлянка! Хочете її почути? Тож, слухайте уважно, і ти, кицю, слухай.
Ой, чук, чук, чук! Наловив дід щук!
Наловив карасів, щоб хватило усім.
Баба юшки наварила, усіх діток пригостила.
Вихователь. Сподобалася, кицю, тобі забавлянка-примовлянка?
Киця. Дуже сподобалася, така цікава, весела! А як нею забавляти?
Вихователь. Дуже просто. Зараз ми тобі з дітками покажемо. Треба взяти дитинку, посадити її на коліна і, легенько підкидаючи на колінах, промовляти забавлянку-примовлянку. Діти, візьміть, будь ласка, іграшку, яка вам подобається, і покажемо киці, як потрібно «чукати» дитину.
Киця. Як цікаво, і так гарно дітки говорили слова! А можна ще раз повторити, бо я не все запам’ятала? ( Діти ще раз промовляють забавлянку-примовлянку, вихователь заохочує їх говорити чітко, виразно, щоб киця все зрозуміла і запам’ятала).
Киця. Дякую вам, дітки! Ви мене навчили таких чудових забавлянок-примовлянок. Побіжу тепер до своїх друзів, пограю з ними, поки слова не забула. До групи забігає зайчик.
Зайчик. Привіт, діти! Сорока і киця мені розповіли, що ви знаєте багато забавлянок-примовлянок. А мене навчите? Я тікав від лисички і дуже стомилися ніжки. Може, ви про мої ніжки забавлянку-примовлянку розповісте, то вони і боліти перестануть.
Вихователь. Діти, хто може пригадати забавлянку-примовлянку « Кую, кую чобіток»? Я знаю, що ви її вивчали, коли були маленькими і ходили у ясельну групу. (Якщо ніхто не може згадати, то вихователь допомагає дітям і починає розповідати забавлянку-примовлянку сам, а діти приєднуються до нього. Вихователь звертає увагу на дитину, яка правильно виконує дії під час промовляння і пропонує дітям «підкувати чобіток»).
Кую, кую чобіток.
Подай, бабо, молоток.
Не подаси молоток,-
Не підкую чобіток.
Вихователь. Зайчику, а ти чому не кував чобіток разом з нами?
Зайчик. То це ж ви кували чобіток, а я хочу ніжку.
Вихователь. Добре, знаю я забавлянку-примовлянку і про ніжку! А ви, діти, знаєте?
Послухайте разом із зайчиком.
Кую, кую ніжку,
Поїду в доріжку,
Куплю черевички,
Ніжки невеличкі.
Зайчик. Дуже гарна забавлянка-примовлянка, я кував одну ніжку і вона вже не болить. Діти, а другу ніжку будемо кувати?
Діти разом з вихователем поторюють забавлянку ще раз, і підковують другу ніжку.
Зайчик. Діти, я вам дуже вдячний, ви мені так допомогли, тепер мої ніжки зовсім не болять. Наступного разу я буду знати, що потрібно робити, коли мої ніжки стомляться. Ще раз дякую за допомогу. До побачення!
Вихователь.
Індивідуальна робота. Повторне читання, розігрування