Ряпалова Ніна Яківна,
вчитель української мови та
літератури
комунального закладу
«Маріупольська загальноосвітня
школа І - ІІІ ступенів №10
Маріупольської міської ради
Донецької області»
Літературна світлиця: «Ми чуємо тебе, Тарасе, крізь століття»
Мета: Ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т.Г.Шевченка; розвивати вміння співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет; вчити дітей наслідувати Т.Г.Шевченка та виконувати його заповіти.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, рушники, фотовиставка про життя і творчість Кобзаря, виставка його творів, ілюстрацій.
ХІД ЗАХОДУ
Святково прибрана класна кімната (актова зала). Біля портрета Т.Г.Шевченка - слова, що є епіграфом засідання літературної світлиці:
І тебе в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Ми врочисто споминаєм
Своїм вдячним словом.
М.Терещенко.
Звучить пісня на слова Т.Г.Шевченка «Думи мої». Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик біля портретаТ.Г.Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик: Матусю, а правда, що небо на зелених стовпах тримається?
Мати: Так, синочку, правда. (жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері, вона співає «Колискову»).
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає... Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, тоді свічечка такої людини світить ясно, ісвітло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим... Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику (гладить його по голові). (Мати виходить, хлопчик сідає на стілець поряд з учнями).
Ведуча: 1814 рік... Темної ночі, перед світом, у селі Моринцях,що на Україні, в хаті Григорія Шевченка, блиснув єдиний на все село вогник, народилась панові нова кріпацька душа…Народився великий співець України- Тарас Шевченко.
Тяжким було дитинство хлопчика-сироти. Восьмилітнього Тараса віддали до дяка в науку. Уже відомим поетом Тарас Шевченко згадував ту школу, куди приведе його кріпацька доля.
Учень І: Ти не лукавила зі мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п'яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
з нас будуть люде», - ти сказала.
А я й послухав, і учивсь,
І вивчився... А ти збрехала.
Які з нас люде? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою,-
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, не лукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава - заповідь моя.
Ведуча: Та недовго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена тяжкою працею, померла мати.
Там матір добрую мою
Ще молодую - у могилу
Нужда та праця положила.
Незадовго після смерті матері в 1825 році помер і батько. Смерть батька приголомшила і малого Тараса.
Там батько, плачучи з дітьми,
( а ми малі були і голі)
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!... А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята.
Немилосердною була доля ні до Шевченка-дитини, ні до Шевченка-підлітка.
Учень II: читає напам’ять«Мені тринадцятий минало».
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало.
Неначе в Бога...
Уже покликали до паю,
А я собі у бур’яні
Молюся Богу... І не знаю,
Чому маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло.
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята-
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати-
Нема в мене хати!
Не дав мені Бог нічого!
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!... А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала
Та й почула, що я плачу,
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала.
Ведуча: Не забув Тарас подругу своїх дитячих літ Оксану Коваленко, яка стала жертвою кріпосницького ладу.
УченицяІ: Ми в купочці колись росли,
Маленькими тоді любились.
А матері на нас дивились
Та говорили, що колись
Одружимо їх, не вгадали.
Помандрувала ота Оксаночка в поход
За москалями та й пропала,
Вернулась, правда, через год,
З байстрям вернулась.
Учениця II: «Думи мої, думи».
Думи мої, думи мої,
Лихо мені звами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?!
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?
Бо вас лихо на світ на сміх породило,
Поливали сльози... Чом не затопили,
Не винесли в море, не розмили в полі?...
Не питали б люде, що у мене болить,
Не питали б, за що проклинаю долю;
Чому нуджу світом? «Нічого робить»,—
Не сказали б на сміх...
Квіти мої, діти!
Нащо ж вас кохав я, нащо доглядав?
Чи заплаче серце одно на всім світі,
Як я з вами плакав?.. Може, і вгадав...
Може, найдеться дівоче
Серце, карі очі,
Що заплачуть на сі думи,—
Я більше не хочу.
Одну сльозу з очей карих —
І пан над панами!
Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Ведуча: У своїх творах поет так відобразив увесь гніт кріпосницького ладу, увесь жах народного безправ'я.
Учень III: «І золотої, і дорогої...»
І золотої, і дорогої
Мені, щоб знали ви, не жаль
Моєї долі молодої:
А іноді така печаль
Оступить душу, аж заплачу,
А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось від гіллі,
Одне-однісіньке під тином
Сидить собі в своїй ряднині.
Мені здається,що се я,
Що це ж ця молодість моя.
Ведуча: Жіноча доля... Скільки сліз пролив поет, спостерігаючи її.
Як наслідок страждань виходять поеми Тараса Шевченка «Катерина»,« Наймичка»,« Лілея». Тарас Шевченко ніби зібрав воєдино всі страждання закріпачених жінок і на весь голос розказав про них цілому світові.
Кожна жінка- жертва для поета рідна. Він плаче її слізьми, мучиться її муками. І тому застерігає:
Учениця: Читає уривки з поеми «Катерина».
Кохайтеся,чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі чужі люде.
Роблять лихо з вами.
Москаль любить жартуючи.
Жартуючи кине,
Піде в свою Московщину,
А дівчина гине.. .
Якби сама, ще б нічого.
А то й стара мати,
Що привела на світ божий,
Мусить погибати.
Серце в’яне, співаючи,
Коли знає за що,
Люде серця не побачать,
А скажуть- ледащо!
Кохайтеся ж, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі- чужі люде,
Знущаються вами.
Учениця: Не слухала Катерина
Ні батька, ні неньки,
Полюбила москалика,
Як знало серденько,
Полюбила молодого,
В садочок ходила,
Поки себе, свою долю
Там занапастила.
Кличе мати вечеряти,
А донька не чує;
Де жартує з москаликом,
Там і заночує.
Не дві ночі карі очі
Любо цілувала,
Поки слава на все село
Недобрая стала.
Нехай собі тії люде
Що хотять говорять:
Вона любить,то й не чує,
Що вкралося горе.
Учениця: Пішла селом, плаче Катерина;
На голові хустиночка,
На руках дитина.
Вийшла в села -серце мліє;
Назад подивилась,
Покивала головою
Та й заголосила.
Як тополя, стала в полі
При битій дорозі;
Як роса до схід сонця,
Покапали сльози.
За сльозами за гіркими
І світа не бачить,
Тільки сина пригортає,
Цілує та плаче.
А воно, як ангелятко,
Нічого не знає,
Маленькими ручицями
Пазухи шукає.
Сіло сонце, з-за діброви
Небо червоніє;
Утерлася, повернулась,
Пішла... тілько мріє.
В селі довго говорили
Дечого багато,
Та не чули вже тих річей
Ні батько, ні мати...
Учениця: Свище полем заверюха,
Іде Катерина
У личаках- лихо тяжке !
І в одній свитині...
Реве, стогне хуртовина,
Котить, верне полем;
Стоїть Катря серед поля,
Дала сльозам волю.
Утомилась завірюха,
Де-де позіхає;
Ще б плакала Катерина,
Та сльоз більш не має.
Подивилась на дитину:
Умите сльозою,
Червоніє, як квіточка
Вранці під росою.
Учениця: Єсть на світі доля,
А хто іїзнає ?
Єсть на світі воля,
А хто їїмає ?
Єсть люде на світі
Сріблом-злотом сяють,
Здається, панують,
А долі не знають,-
Ні долі, ні волі!
З нудьгою та з горем
Жупан надівають,
А плакати- сором.
Візьміть срібло- золото
Та будьте багаті,
А я візьму сльози
Лихо виливати;
Затоплю недолю
Дрібними сльозами.
Затопчу неволю
Босими ногами!
Тоді я веселий,
Тоді я багатий,
Як буде серденько
По волі гуляти!
Ведуча: Поема «Наймичка»…Материнська любов Ганни така могутня, що жінка здатна принести життя в жертву задля щастя сина. Життя Ганни – це материнський подвиг.
Учениця:« Наймичка» (уривок)
Ввійшов Марко в малу хату
І став на порогу...
Аж злякався. Ганна шепче:
«Слава...слава богу!
Ходи сюди , не лякайся...
Вийди, Катре, з хати:
Я щось маю розпитати,
Дещо розказати».
Вийшла з хати Катерина,
А Марко схилився
До наймички у голови.
«Марку! Подивися,
Подивися ти на мене:
Бач, як я змарніла?
Я не Ганна, не наймичка,
Я...»-
Та і оніміла.
Марко плакав, дивувався,
Знов очі открила,
Пильно, пильно подивилась-
Сльози покотились.
«Прости мене! Я каралась
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!
Я ... Я твоя мати».
Та й замовкала...
Зомлів Марко,
Й земля задрижала.
Прокинувся... до матері-
А мати вже спала!
Ведуча:Краса, сила почуттів, духовне багатство Шевченківської Лілеї безмежні.
(під мелодію класичноі музики звучить уривок» з поеми «Лілея» і виконується фрагмент з балету)
«За що мене, як росла я,
Люде не любили?
За що мене, як виросла,
Молодую вбили?
За що вони тепер мене
В палатах вітають,
Царівною називають,
Очей не спускають
З мого цвіту?
Дивуються,
Не знають, де діти!
Скажи мені, мій братику,
Королевий цвіте!»
«Я не знаю, моя сестро,»
І цвіт королевий
Схилив свою головоньку
Червоно-рожеву
До білого пониклого
Личенька Лілеї.
І заплакала Лілея
Росою-сльозою...
Заплакала і сказала:
«Брате мій, з тобою
Ми давно вже кохаємось,
А я й не сказала,
Як була я людиною,
Як я мордувалась. ...
Я умерла
Зимою під тином,
А весною процвіла я
Цвітом при долині,
Цвітом білим, як сніг білим!
Аж гай звеселила.
Зимою люде... боже мій
В хату не пустили.
А весною, мов на диво,
На мене дивились.
А дівчата заквітчались
І почали звати Лілеєю-Снігоцвітом;
І я процвітати
Стала в гаї, і в теплиці,
І в білих палатах.
Скажи ж мені, мій братику,
Королевий цвіте:
Нащо мене бог поставив
Цвітом на сім світі?
Щоб людей я веселила,
Тих самих, що вбили
Мене й матір?..Милосердий,
Святий боже, милий!»
І заплакала Лілея,
А цвіт королевий
Схилив свою головоньку
Червоно-рожеву
На білеє пониклеє
Личенько Лілеї.
Ведуча:«Чого в'янеш, доню моя»-
Мати не спитала,
За старого багатого
Нищечком єднала.
«Іди, доню, -каже мати,
Не вік дівовати
Він багатий, одинокий
Будеш пановати».
Цей мотив звучить у драмі Т.Шевченко «Назар Стодоля»
(демонструється сцена із драми «Назар Стодоля»)
(Святково прибрана світлиця,збоку стіл, на столі вишита скатертина, коровай хліба, сіль, за столом сидить батько)
Батько: Галю, дочко!
Галя: (весело)Добрий вечір, батюшка! Ви мене кликали, чи що?
Батько: Так кликав, кликав, (оглядає її).Що ти на всі стрічки почіпляла? Та нехай! Поки буде і сих.Послухай. Мені треба поговорити з тобою об важнім ділі. Ти знаєш, ми сьогодні старостів сподіваємось?
Галя: Сьогодні! На перший день празника, - на самісіньке Різдво?
Батько: Та що ж? Отець Данило, спасибі, розрішив.Гляди ж, не піднеси гарбуза.
Галя:Як се можна! Хіба він дуже старий, чи що? Ось послухайте, якої нісенітниці наговорила мені Стеха.Сміх та й годі!
Батько:А що вона тобі наговорила?
Галя: Каже, буцімто старі... та ні, не скажу, далебі не скажу, бо казна- щої! Вона й сама не знає, що говорить.
Батько: Хіба ж не правда? Старий чоловік краще молодого.
Галя: Та й вона теж казала.
Батько:А тобі як здається?
Галя: Ак таки можна? То старий, а то молодий.
Батько: Так, по-твоєму, молодий- краще?
Галя. Отож пак?
Батько: Поміркуй лишень гарненько, так і побачиш, що батькова правда,а не твоя. Ну, що молодий? Хіба те, що чорні уси? Та й тільки ж.Не вік тобі ним любуваться: прийде пора-треба подумати об чім і другім. Може, коли захочеться почоту, поваженія, поклонів.Кому ж се звичайніше? Полковниці... Се я так приміром говорю, а не якій-небудь жінці хорунжого; бо у його тільки й худоби, тільки й добра, що чорний ус. Повір мені, дочко, на тебе ніхто і дивиться не захоче.
Галя: Та я й не хочу, щоб на мене другі дивились.
Батько: Не знать, що верзеш ти?! Хіба ти думаєш, що не обридне цілісінький вік дивиться на тебе одну? Хіба ти одна на божім світі? Є й кращі тебе... Того і гляди, що розлюбить.
Галя: Назар? Мене? О, ні, ніколи на світі!
Батько: Я й не кажу, що воно справді так буде, а так, наприклад,— щоб ти тямила, що ми всі на один шталт шиті.
Галя: О, ні! Не всі! Він не такий, він не розлюбить.
Батько:А що ж? Хіба він тобі побожився?
Галя: Атож!
Батько:А ти й повірила?
Галя: Я і без божби повірила б.
Батько: Дурне ти, дурне! Чи знаєш ти, що хто багацько обіщає, той нічого не дає? Ой, схаменись та послухай батьківського совіту. Добре, що я вже такий- що обіщав, те й зроблю.Ну не дай я тобі приданого, - що тоді, га? Пожалуй, він і так тебе візьме: мало яких дурнів нема на світі! Та що ж в тім? Подумай,що тоді ти робитимеш?
Галя: Те, що і всі роблять,-заробляла б.
Батько:А що лучше: чи самій робити, чи дивитися, як другі на тебе роблять?
Галя: Як кому.
Батько: То-то й горе, що ти дурне. Я тобі б багацько дечого сказав, та ніколи: того й гляди, що старости на поріг.
Ведуча:Отже, немає у світовій літературі іншого поета, який би так ніжно, з любов’ю оспівав у своїй творчості жінку-матір усієї Землі, берегиню, продовжувачку роду. Його твори кличуть до помсти над тими, хто топтав жіночу честь, гідність і щастя.
За долю України, за долю жінки горить-палає душа поета…
Учениця:( звучить уривок з поеми «Гайдамаки» )
Гомоніла Україна,
Довго гомоніла,
Довго, довго кров степами
Текла-червоніла.
Текла, текла, та й висохла,
Степи зеленіють;
Діди лежать, а над ними
Могили синіють.
Та що з того, що високі?
Ніхто їх не знає,
Ніхто щиро не заплаче,
Ніхто не згадає.
Тілько вітер тихесенько
Повіє над ними,
Тілько роси ранесенько
Сльозами дрібними їх умиють.
Зійде сонце, осушить, пригріє;
А онуки? Їм байдуже,
Панам жито сіють.
Багато їх , а хто скаже,
Де Ґонти могила,-
Мученика праведного
Де похоронили?
Де Залізняк, душа щира,
Де одпочиває? Тяжко! Важко!
Кат панує,
А їх не згадають.
Ведуча:Тарас Шевченко закликає український народ до боротьби за волю і вірить у краще майбутнє свого народу.
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі.
Сьогодні дорослі і діти шанують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди пам’ятатимуть його заповіти.
( виходить учениця -першокласниця)
Першокласниця: Я маленька українка,
Вісім років маю,
Про Тараса Шевченка
Вже багато знаю.
Він дитя з-під стріхи,
Він в подертій свиті,
Він здобув нам славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре, не загине,
Наш Тарас Шевченко-
Сонце України.
Бібліотекар:(Робить огляд літератури з книжкової виставки, присвяченої Т.Г.Шевченку)
(Діти виконують на домбрах «Реве та стогне Дніпр широкий»)
Учень:І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
Учениця: І тебе в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Ми врочисто споминаєм
Своїм вдячним словом.
Учениця:Спи спокійно, поет!
Україна твоя
Вже розправила крила орлині
Так, як мріяв колись
Ти в жагучих піснях
На засланні.
В тяжкій самотині.
(звучить мелодія пісні «Думи мої,думи мої...»)