Літературна вікторина "Наш Шевченко"

Про матеріал
Метою уроку, розробленого до Шевченківських днів, є розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; формувати у дітей уміння працювати в команді, громадянську і загальнокультурну компетентності; розвивати творчі здібності, здатність до взаємодії; виховувати інтерес до творів поета, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові, сприяти вихованню національної самосвідомості учнів.
Перегляд файлу

Літературна вікторина «Наш Шевченко»

 

       Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; формувати у дітей уміння працювати в команді, громадянську і загальнокультурну компетентності; розвивати творчі здібності, здатність до взаємодії; виховувати інтерес до творів поета, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові, сприяти вихованню національної самосвідомості учнів.

       Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка; виставка творів поета; дитячі малюнки до поезій, цитати з творів Т.Г.Шевченка.

Хід уроку

 

Він був сином мужика – і став володарем
у царстві духа. Він був кріпаком – і став велетнем
у царстві людської культури
 Іван Франко

 

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій

Не забудьте пам’янути

Незлим, тихим словом

Тарас Шевченко

 

      І. Організаційна частина уроку.

      ІІ. Вступне слово вчителя та заздалегідь підготовлених учнів.

 

Учитель. В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У ці березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу - Тараса Шевченка. 208 років минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєї землі.

 

Учень 1 Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

Земля, яку скропив Тарас

Дрібними росами-сльозами.

 

Учень 2 Ми чуємо тебе, Кобзарю,

             Крізь століття     

 І голос твій нам душу окриля.

 Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

 

 

 

Учень 3 У росяні вінки

             заплетені  суцвіття,

До ніг тобі, титане, кладемо.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

Тебе своїм сучасником звемо.

 

Учень 4 Збулись слова твої  пророчі,

І час оновлення настав,

І темні просвітились очі,

Вчорашній раб всесильним став!

Вперед, брати! Все далі й далі,

Як тихий надвечірній світ,

Нам сяє в радості й печалі

Ясний Шевченків «Заповіт».

 

Учитель Сьогодні пам'яті Тараса Шевченка ми присвятимо літературну вікторину «Наш Шевченко», де ви позмагаєтесь на кращого знавця життя і творчості поета

Клас поділений на 2 команди, треба дати їм назву, двоє (хлопець і дівчина) у журі, ведуть підрахунок правильних відповідей.

 

ІІІ. Етапи змагання.

 

І конкурс «Розминка».

Командам по черзі ставляться запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал.

 

1 команда

1. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)

2. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)

3. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)

4. Як звати батьків Тараса? (Григорій, Катерина)

5. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

6. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)

7. Якого віку був Тарас, коли померла його матуся, батько? (9 років – мати, 11 років - батько).

8. За що поміщик Енгельгардт звелів висікти свого козачка? (Повернувшись з бенкету, застав за малюванням, кричав, що той палить свічки)

9. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24р.)

10. Які умови було пред’явлено Шевченку, коли він потрапив в Оренбурзький корпус? (заборона писати і малювати)

11. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора) 

 

2 команда

1. Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)

2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)

З. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)

4. Великий російський художник, у якого вчився Т.І. Шевченко. (Брюллов, Ширяєв)

5. Яким було дівоче прізвище матері Тараса? (Бойко)

6. Рік народження поета. (1814 р.)

7. 3а фахом Тарас Шевченко був... (художник)

8.Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)

9. За участь у якому таємному товаристві засуджено Т.Шевченка? (Кирило-Мефодіївське товариство)

10. Скільки творів увійшло до першого видання «Кобзаря»? (8)

11. Річка, біля якої похований поет. (Дніпро)

 

II Виступ читців-декламаторів поезій Тараса Шевченка

(по двоє з кожної команди)

 

III Хто більше?

Представники команд по черзі називають назви творів Т. Шевченка.

 

IV конкурс «Ланцюжок»

Кожна команда отримує картки з датами, які треба пояснити. Які події в житті Шевченка відбулись у вказані роки.

 

1 команда

1814 – народився

1823 – померла мати

1831 – приїзд до Петербурга

1840 – перше видання Кобзаря

1857 – повернувся із заслання

 

 

2 команда

1822 – віддали в науку до  дяка

1825 – помер батько

1838 – викуп з кріпацтва

1847 – арешт

1861 - помер

 

 

V Виписати метафори та епітети з поезій Шевченка 1 команда «За сонцем хмаронька пливе» 2 команда «Садок вишневий коло хати»

 

1 команда Метафори: хмаронька пливе, поли розстилає, туман закриває море, розстилає туман, сонце спатоньки зове, серце одпочине, серце заговорить.

Епітети: червоні поли, рожева пелена, малая година, хмаронька рожева, туман сивий, тьма німа.

 

2 команда Метафори: хрущі гудуть, зіронька встає, соловейко не дає, затихло все, соловейко не затих. Епітети: вишневий садок, вечірня зіронька, маленькі діточки 

 

VI Усно розкрийте зміст народного прислів’я «Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став», «Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі»  по одному представнику з групи

 

 

VI Підбиття підсумків. Слово журі. Нагородження переможців.

 

     Учитель. Т. Шевченко все своє життя, весь свій могутній талант присвятив українському народові: своїм сучасникам і нам, нащадкам. Будьмо вдячні йому і за «Заповіт», і за «Гайдамаків», і за «Катерину». Читаймо Шевченкові твори, вивчаймо їх, шануймо те, що залишив нам у спадок Великий Кобзар.

 

 

doc
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку