Літературна вікторина по творчості В.Симоненка " На світі безліч таких, як я..."

Про матеріал
Матеріал літературної вікторини можна використати під час підсумкового уроку по творчості Василя Симоненка, а також як вид позакласної роботи ( під час проведення літературного тижня в школі). Вікторина проходить у формі змагання між двома командами. Вона складається з окремих завдань, таких як : «БЛІЦ». В.Симоненко. Життєпис поета, « Очима юного художника», « Ну що б, здавалося, слова», « Слово про генія», « Крилатий вислів », « Дешифрувальник», « Історія одного вірша». Літературна вікторина розвиває фантазію, творчу уяву школярів, вміння висловлювати власні думки, бажання дізнаватися щось нове про Василя Симоненка.
Перегляд файлу

 

 
 

 

 

 ПЛАН – КОНСПЕКТ ЛІТЕРАТУРНОЇ  ВІКТОРИНИ

                                       НА ТЕМУ:

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Вірш « Я не бував за дальніми морями…»

 

Я не бував за дальніми морями,
Чужих доріг ніколи не топтав —
В своїм краю під буйними вітрами
Щасливим я і вільним виростав.

Мене ліси здоров’ям напували,
Коли бродив у їхній гущині,
Мені поля задумливо шептали
Свої ніким не співані пісні.

Коли не вмів ще й букваря читати,
Ходив, як кажуть, пішки під столом,
Любить людей мене навчила мати
І рідну землю, що б там не було.

Чужих країв ніколи я не бачив,
Принад не знаю їхніх і окрас,
Та вірю серцем щирим і гарячим:
Нема землі такої, як у нас.

 

 

1). Презентація команд ( назва, капітан, слова В.Симоненка, взяті за девіз ).

2). ЗМАГАННЯ «БЛІЦ». В.Симоненко. Життєпис поета.

(Для обох команд : хто швидше дасть правильну відповідь. Правильна відповідь –1бал)

         1). Де народився В.Симоненко?

         2). Хто займався вихованням В.Симоненка в дитинстві?

         3). Чому батька не було поряд?

         4). « Витязем молодої поезії» В.Симоненка  назвав… ( О.Гончар)

         5). Яку освіту здобув поет? ( Київський університет,  факультет журналістики)

         6). До якого міста переїхав В.Симоненко для практики?

         7). В редакціях яких газет працював поет? ( « Черкаська правда»,

« Молодь Черкащини»)

         8). Як називається єдина прижиттєва збірка творів В.Симоненка, що вийшла друком?  ( « Тиша і грім»)

         9). Назвіть твори В.Симоненка, які він присвятив сину Олесеві.

        10). Якою громадською діяльністю був зайнятий поет? ( був членом комісії з перевірки масових розстрілів сталінського періоду)

        11). Хто такі шістдесятники?

        12). Кого, крім В.Симоненка, можна віднести до шістдесятників?

( Л.Костенко, В.Стус, А.Горська, І.Світличний, Є.Сверстюк, І.Драч, М.Вінграновський )

        13). Назвіть ім’я композитора, що поклав на музику вірш « Лебеді материнства». ( А.Пашкевич)

        14). Яка подія стала причиною смерті В.Симоненка?

        15). Скільки років прожив поет?

       16). Яку назву носить Черкаська обласна літературно - публіцистична премія ім. В.Симоненка? ( « Берег надії»)

       17). Якій відомій українській поетесі присвячено вірш « Перехожий»?

( Л.Костенко)

      18). Що, за словами поета, «робити спішити треба»? ( жити, кохати)

      19). Назвіть імена 3 доньок царя Плаксія. ( Нудота, Плакота, Вай- Вай)

      20). Про що сказав В.Симоненко: « Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»? ( Україну)

 

3). ЗМАГАННЯ  « Очима юного художника».

 

( Учень  з кожної команди  отримує картку з віршем В.Симоненка. Завдання: намалювати ілюстрацію до вірша, виразно його зачитати. Оцінюється  в 5 балів)

 

Для учнів менших класів – вірші « Мандрівник», « Цвіла ромашка».

Для учнів старших класів – вірші « Любов», « У душі моїй…»

 

4). Розгадування кросворда за творчістю В.Симоненка.

 

( За кожну правильну відповідь – 1 бал)

 

 

По горизонталі: 1. З чим асоціюється образ лебедів з твору В. Симоненка «Лебеді материнства»? (Вірністю) 2. Композитор, який поклав твір В. Симоненка «Лебеді материнства на музику». (А. Пашкевич) 3. Що випромінював дід Федір Трохимович для свого онука Василя? (Мудрість) 4. Основним призначенням людини на землі, на думку В. Симоненка, яку він висловлював у поезії «Ти знаєш, що ти людина?» — це творити... (Добро) 5. За збірку «Лебеді материнства» В.Симоненко присуджено Державну премію України ім. ... (Шевченка)

По вертикалі: 6. Псевдонім письменника. (Симон)

 

5). ЗМАГАННЯ « Ну що б, здавалося,  слова».

 

(  Завдання: дописати пропущене слово в поезії В.Симоненка. За кожну правильну відповідь – 1 бал.)

 

                                « Баба Онися»

 

                Немає такої біди і муки

 Ніж сумно з – під сивих брів

 Дивитись щодня, як внуки

 Ростуть без своїх …  ( батьків)

 

                     « Піч»  

Лиже полум’я жовте черево,

Важкувато сопе димар,

Галасує від болю дерево,

Піднімаючись димом  до … ( хмар)

 

« Де зараз ви, кати мого народу?»

 

Народ росте, і множиться, і діє

Без ваших нагаїв і палаша.

Під сонцем вічності древніє й молодіє

Його жорстока й лагідна … ( душа)

 

« Я закоханий палко, без міри…»

 

Я закоханий палко, без міри

У небачену вроду твою.

Все, що в серці натхненне і щире,

Я тобі… ( віддаю)

 

  «Україні»

 

Коли мечами злоба небо крає

І крушить твою вроду вікову,

Я тоді з твоїм ім’ям вмираю

І в твоєму імені… ( живу)

 

   « Я…»

 

Ми – це народу одвічне лоно,

Ми – океанна вселюдська сім’я,

І тільки тих поважають мільйони,

Хто поважає мільйони … ( «Я» )

 

 « Україно, п’ю твої зіниці…»

 

Україно! Ти для мене – диво!

І нехай пливе за роком рік,

Буду, мамо горда і вродлива,

З тебе дивуватися … ( повік)

 

     «Лист»

 

Знов листа мені прислала мати,

Невеличкий лист – на кілька слів.

Пише рідна, що навколо хати

Наш садок вишневий …( забілів)

 

 

 « Найогидніші очі порожні…»

 

Найпрекрасніша мати щаслива,

Найсолодші кохані вуста,

Найчистіша душа незрадлива,

Найскладніша людина …( проста)

 

   « Скільки б не судилося страждати…»

 

Скільки б не судилося страждати,

Все одно благословлю завжди

День, коли мене родила мати

Для життя, для щастя, для … ( біди)

 

 

6). ЗМАГАННЯ « Слово про генія». ( Домашнє завдання)

 

( Капітани команд готують виступ на тему « Мій улюблений вірш В.Симоненка». Оцінюється ораторське мистецтво школярів в 5 балів)

 

7). ЗМАГАННЯ « Крилатий вислів »

 

( Команди отримують листочки з розрізаним афоризмом В.Симоненка. Завдання: відновити вислів. За правильну відповідь – 2 бали.)

 

 Для 1 команди

 

Живе лиш той, хто не живе для себе

 

Я тут один, мов у чужому краї

 

          Для 2 команди

 

Хто хоче жить, ніколи не помре

 

Є тисячі ланів, але один лиш мій

 

8). ЗМАГАННЯ « Дешифрувальник»

 

( Завдання обом командам: відгадати зашифровані назви творів В.Симоненка. За кожну правильну відповідь – 1 бал.)

 

           1. Птахи – символ вірності + покликання жінки. ( « Лебеді материнства»)

2. 2 ос.одн. + дієслово, що вказує на розуміння чогось + сполучник що + 2 ос.одн. + Homo sapiens. ( « Ти знаєш, що ти – людина»)

3. Титул монарха + той, хто жаліється, плачеться іншим + сполучник та +  той, хто певними діями доводить інших до сміху. ( « Цар Плаксій та  Лоскотон» )

4. Вигук + синонім до слова « сучасний» ( в мн.)  + людина, що відкрила Америку

( в мн.) + людина, що здійснила першу навколосвітню подорож( в мн.). ( « Гей, нові Колумби й Магеллани»)

5. Присвійний займенник + найважливіший засіб спілкування людей( або система звукових і графічних знаків). ( « Моя мова»)

6. 3 ос.одн.( ж.р.)  + дієслово, що вказує на наближення. ( « Вона прийшла»)

 

9). ЗМАГАННЯ. Гонка за лідером. « Історія одного вірша».

( Завдання перевіряє увагу, пам’ять учнів. Необхідно дати правильну відповідь на запитання. Всі запитання стосуються поезії « Лебеді материнства». За кожну відповідь – 1 бал.)

 

       1. Звідки мріють крилами лебеді? ( з туману)

       2. Які зорі сиплють ночі у лимани? ( сургучеві)

       3. Хто заглядає в шибу сивими очима? ( казка)

       4. Що знаходиться за плечима казки? ( материнська добра ласка)

       5. Кого не пустить до синової колиски мати? ( досаду)

       6. Які птахи тривожили криками темряву? ( півні)

       7. Якого кольору було пір’я в лебедів? ( рожевого)

       8. Які міфічні істоти чекатимуть від дорослого сина ніжності й любові? ( мавки чорноброві)

       9. Які почуття  виростуть разом з сином ? ( приспані тривоги)

      10. Кого може обирати син? ( Друзів, дружину, по духу брата)

      11. Хто завжди буде мандрувати за сином, коли той вирушить в дорогу? ( Очі материнські, білява хата)

      12. Які дерева прийдуть з України, якщо син впаде на чужому полі? ( Верби, тополі)

      13. Що верби і тополі зроблять з душею? ( залоскочуть тугою прощання)

      14. Чого ніколи не можна обирати? ( Матір, Батьківщину)

 

10). ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗМАГАННЯ. Визначення  команди переможців.

 

                                  Вірш « Стільки в тебе очей»

 

Стільки  в  тебе  очей,
Стільки  рук  і  мозолів,
Скільки  крапель  в  Дніпрі
І  у  небі  зірок.
Ти  не  падав  од  вітру,
З  біди  не  безволів.
Не  насунув  на  душу
Ганьби  козирок.

Не  шукав  я  до  тебе
Ні  стежки,  ні  броду,
Бо  від  тебе  узбіччям
Ніколи  не  брів  -
Я  для  тебе  горів,
Український  народе,
Тільки,  мабуть,
Не  дуже  яскраво
Горів.

Тільки,  мабуть,  не  міг,
Як  болід,  спалахнути,
Щоб  осяяти  думкою
Твій  небозвід,
Щоб  устать,  ніби  зірка,
Сіянням  окута
Твоїх  подвигів  гордих
Й  незліченних  бід.
Скромна  праця  моя  -
То  не  пишна  окраса,
Але  в  тому,  їй- богу,
Не  бачу  біди  -
Щось  у  мене  було
І  від  діда  Тараса
І  від  прадіда  -
Сковороди.
 


Не  шукаю  до  тебе
Ні  стежки,  ні  броду  -  
Ти  у  грудях  моїх,
У  чолі  і  в  руках.
Упаду  я  зорею,
Мій  вічний  народе,
На  трагічний  і  довгий
Чумацький  твій  шлях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

                                                Література:

 

 

  1. Афоризми Василя Симоненка. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // aphorizm.org.ua (електронне джерело).
  2. В.Симоненко « Гей, нові Колумби й Магелани». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // notatka.at. ua / publ / konspekti urokiv (електронне джерело).
  3. Симоненко Василь. Вибране: Для серед. та ст. шк. віку / Упорядкув. текстів, підготов. комент., прим. та навч. – метод. матеріалів Г.М.Кирпи і Д.С.Чередниченка. – К.: Школа, 2008. – ( с.196 – 200). (книга двох авторів)
  4. Симоненко Василь: Творчість. Вірші, поезія. Клуб поезії. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // www/poetryclub.com.ua (електронне джерело).

 

 

1

 

doc
Додано
22 березня 2019
Переглядів
2429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку