“Головного очима не побачиш... ” Повість А.Дімарова “Блакитна дитина”

Про матеріал
Мета:Навчимося аналізувати твір, розуміти світ дитинства, знаходити важливі речі у житті через вчинки героїв; розвивати вміння висловлювати власні думки; виховувати почуття доброти, щирості, чуйності, вимогливості до своїх вчинків.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

вчителя Тищенко Ірини Вікторівни

Тема. “Головного очима не побачиш... ” Повість А.Дімарова “Блакитна дитина”

 Мета. Навчимося аналізувати твір, розуміти світ дитинства, знаходити важливі

речі у житті через вчинки героїв;

 розвивати вміння висловлювати власні думки;

виховувати почуття доброти, щирості, чуйності, вимогливості до своїх вчинків.

Тип уроку; комбінований

Обладнання: портрет А.Дімарова, учнівські малюнки, текст твору, підручник, роздатковий матеріал

За технологією:, інтерактивні технології, використання ІТК

Хід уроку

1. Організаційний момент 

Добрий день. Діти, сьогодні у нас не звичайний урок. До нас завітали гості. Тож давайте привітаємось (поверніться обличчям і привітайтеся). А тепер сідайте, погляньте мені в очі і заспокойтеся. Не хвилюйтеся, я вірю, що у вас все вийде. Ви молодці. Адже на попередніх уроках ми вже працювали над повістю А. Дімарова «Блакитна дитина». А сьогодні у нас заключний урок з цієї теми. Запишіть у зошити число, класна робота і тему уроку. Головного очима не побачиш... ” Повість А.Дімарова “Блакитна дитина”.

II. Мотивація навчальної діяльності

На уроці ми навчимося аналізувати твір, розуміти світ дитинства, знаходити важливі речі у житті через вчинки героїв, розвивати вміння висловлювати власні думки,виховувати почуття доброти, щирості, чуйності, вимогливості до своїх вчинків. А працювати будемо за таким планом, (план на дошці). У кожного з вас є цей план на роздатковому матеріалі.

Слово вчителя

“Дні дитинства - наче плин води. Проліта дитинство та у спадок
зостається пісня, повна загадок. Пам ’ять зостанеться назавжди. Дитячий

світ ... Мрійливий, квітучий і різнобарвний... Скільки прекрасних творів про

нього складено - і пісень, і оповідань, і віршів'. Щастя, радощі, веселощі, ігри -

незмінні супутники цієї неповторної пори у людському житті. І недарма

епіграфом до сьогоднішнього уроку я вибрала слова українського поета-пісняра

Дмитра Луценка:

На дошці.

Щастя - це віра в добро і любов,

Щастя - музика вільних дібров, 

Щастя - це діти і рідний дім,

Щастя - це світ, подарований всім! 

Наш девіз: (Давайте його зачитаємо разом)

Ми працюємо щоденно!

Ми працюємо натхненно!

А завдання наше таке:

“Віднайди у людині “людське”!

               Ми помандруємо з вами у цей казковий край, ще раз осягнемо для себе його

неповторну красу, безтурботність, поетичність. А крім цього, ми з вами

відкриємо для себе нову сторінку творчості А Дімарова з його твором

“Блакитна дитина ”. Так, дитинство живе на Березі Дитинства. Чому саме

берег, спитаєте ви? Бо від нього відпливає назавжди човник людської долі в

обійми .життєвих хвиль. До берега дитинства двічі не пристають, той, хто

покинув його, може лише у спогадах і у своїх снах навідатись сюди. Не

намагайтесь відшукати його на карті, бо Берег Дитинства знаходиться у

глибині людського серця.

1 .“Скринька очікувань” 

У кожного з вас є зображення скриньки, тож заповніть її написавши в серединці чого ви очікуєте від уроку. Наприклад: “Я хочу, можу, буду сьогодні.... “

III. Опрацювання навчального матеріалу

І так ми починаємо виконувати наш план. Перша вправа:

2.“Мозкова атака”

Для чого людині серце? (Міркування учнів)

Відповідь на це запитання дає у своїй книзі Анатолій Дімаров: “Серце — ие

те, без чого не може жити людина ”, “Люди мають різні серия: жовті й

зморщені, блискучі, як пластмасова кулька, чорні, похмурі й сірі, наче з твердої

каменюки, великі й світлі ”.

Кожна доросла людина в душі відчуває себе дитиною. Особливо ие стосується

письменників і поетів, адже лише той, хто любить яскраві фарби життя,           

вміє фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може відобразити     

дитячий дивосвіт на папері. Таким є А Дімаров.

З. «Незакінчене речення” А зараз продовжте написане на дошці речення одним словом.

“Блакитна дитина” - твір про .... (дитинство). Перевірили.

  1.                              Складання асоціативного ряду до слова “дитинство”

Дитинство. З чим асоціюється це слово у вас? Запишіть в зошити цей ряд

асоціацій.

(Дитинство - відкриття, радість, пошук ...) Давайте перевіримо.

  1.                              Робота зі схемкою «Дитинство». Ми з вами знаємо, що у творі “світ дитинства” зображений і очима дорослих, і очима дітей. А які вони, ці світи? Давайте заповнимо пусті хмаринки на ваших листочках словами з повісті, або з вашого життя. Як особисто ви, як ваші батьки бачать світ дитинства і перевіримо ваші записи. Перевірка 3-4 учні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  •                    Ідеал дорослих - блакитна дитина. Якою вона зображена у творі? Чому саме так?
  •                    Чому ідеал дорослих змальовано з іронією? (Бо самі дорослі забули, яке воно - дитинство)
  1.     Складання звертання “Два рядки зі щоденника”. Напишіть два  рядки

звертання до дорослих від імені сина - героя твору, або від свого імені, де б ви хотіли попросити, щоб дорослі змінили своє бачення дитинства, щоб по- іншому ставилися до вас.             

Блакитної дитини насправді не існує, бо дитинство не пов ’язане зі словом

небеса, а пов ’язане зі словами життя, пошук, відкриття. Блакитна дитина

ніколи цього не зробить, і дуже страшно, якщо блакитна дитина зусиллями

батьків перетвориться на сіру мишку, забувши про колір. Чи не нагадує вам це

дослідження казку Антуана.де Сент-Екзюпері “Маленький принц”, коли у 6

років  хлопчик  малює удава, що проковтнув слона, а дорослі бачать лише

капелюх?!

Чому ж світи дитини і дорослого такі різні? (Бо люди, коли виросли, забули про дитинство. Вони бачать те, що хочуть бачити, а не пробують розуміти серцем реальність)

  1.     Хвилинка творчості.
  •                    Якби ви були художником, то чи зобразили б дитинство блакитного кольору? Чому?


Які ще кольори розкривають сутність дитинства? (Коментування малюнків, створених удома). Вдома ви повинні були намалювати ілюстрації до твору, тож зараз покажіть нам свої малюнки і розкажіть чому саме такі кольори переважають у ваших малюнках.

А. Дімаров з тих письменників, що не ганяються за винятковими темами й

сюжетами, виграшними сьогодні й забутими завтра, їх цікавить феномен

людини, “пригоди її душі”, психологічний стан і соціальна поведінка.

Слово вчителя

Щоб відкрити світ Толика, зрозуміти його душу, прагнення і що для нього є головним, автор подає нам мозаїку епізодів - випробувань.

8.Творче завдання

Визначити ключові символи, що відкривають світ Толика. Перевірити.

Толя---------------------------

 

9.Мозковий штурм  

Чому твір нагадує мозаїку, а не ланцюжок подій? (Бо в дитинстві цього ланцюжка нема, ланцюги помічають дорослі, для дітей же кожен день - це нове неповторне відкриття)

  •                  Чому так важливо було залізти у сад?
  •                  Чому “акція” з яблуками закінчилася кропивою? Чи випадково це?
  •                  А чого вчить автор цим випробуванням?

10. Завдання на повторення

Пригадайте які схожі твори ви вивчали у 6 класі.

Що їх єднає, а що - різнить? Давайте на ваших листочках заповнимо діаграму Вена. Всередині ви записуєте що ці твори об’єднує, а збоку кола що в творах різне. Давайте перевіримо.


Ярослав Стельмах


Діаграма Вена

Всеволод Нестайко


Дімаров



11. Наступний пункт нашого плану

“Аукціон ідей”

  •                                            Що таке “головне” має знати людина, чого очима не побачити? (що треба бути природним, але добрим, чесним, не ображати менших...)

Слово вчителя

Дитинство - це щоденне відкриття світу. Ми намагаємося щось кожен день собі доказати, перед кимось похвастатися, але це природно, бо це і є цей неповторний світ дитинства.

  •                                            Перед ким найбільше хотів похизуватися Толя, поклавши жабенят у рот?
  •                                            Чого навчив Павло Степанович Толика? Чи лише математики? (Тільки боягузи знущаються зі слабших, із тих, хто не може дати здачі ”)

Слово вчителя

Часом ми не зауважуємо як самі потрапляємо у вир певних ситуацій, хоче ми цього чи ні.

  •                                            Як ви вважаєте, чому автор повісті приділив особливу увагу саме зовнішності Федора Бурлаки, а не його внутрішній характеристиці?
  •                                            Чому хлопці скликали таємну нараду? Що вони на ній вирішили і навіщо?

12.Обери позицію

  •                                                        Яке ваше ставлення до Толі?
  •                                                        Якби моїм другом був Толя...
  1.           Гра “Так-Ні”
  •                                            Дядько Матвій крадія яблук погладив по голові?(Ні)
  •                                            Толя поліз до чужого саду через Олю? (Так)
  •                                            Чи вдалося Толі нарвати яблук? (ні)
  •                                            Перший у житті новий костюм Толя одягнув у п’ятому класі
  •                                            Толя поросив маму купити ще один костюм (ні)
  •                                            Учні боялися Павла Степановича? (Ні)
  •                                            Чи проковтнув Толя жабеня?

IY. Підсумок уроку

  1.           Рефлексія
  •                                            Якими фарбами ви позначили б свої почуття на уроці?
  •                                            Що ви зрозуміли після вивчення повісті А.Дімарова “Блакитна дитина”?
  •                                            Яким, на вашу думку, було життєве кредо головного героя?
  •                                            Чому блакитній дитині немає місця серед дітей?

Погляньте на свої скриньки, які ви заповнювали на початку уроку, чи виправдали ви свої очікування. Погляньте на план. Всі його пункти ми виконали? Значить урок пройшов не дарма. А зараз погляньте на свої листочки і оцініть свою роботу на уроці згідно плану і запропонованих балів біля нього.

Я плекаю надію на те, що кожен із вас знайде у цьому житті свою Істину,

єдину і правильну, яке стане сенсом вашого життя.

Життя — це шанс кожного.

Я думаю, що сьогоднішній урок дав нам ще одну краплину знань. А щоб

більше знати, треба більше читати.

Життя неповторне і в кожного своє. Людина від природи має певні

здібності й таланти, вона наділена розумом, тому здатна творити свою долю,

але для цього потрібно працювати над собою, формувати характер, волю,

хороші звички, різноманітні уміння і навички, вдосконалювати дух і тіло, мати

активну життєву позицію.

Пам ’ятаймо, що існують найсвятіші людські почуття: щирість, прощення,

любов, милосердя. їх не купиш у магазині, ні в кого не позичиш, їх просто можна

набути, навчити себе бути людяними, намагатися не втрачати себе на скороминущі дрібниці.

Здайте будь ласка свої листочки і запишіть домашнє завдання.

Домашня робота

Скласти кросворд до твору.

Твір-мініатюра «Моє ставлення до Толика»

 

docx
Додано
25 березня 2019
Переглядів
1339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку