Літературна вікторина за творчістю Т.Г.Шевченка «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття»

Про матеріал
Літературна вікторина допоможе поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка, сприятиме усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури.
Перегляд файлу

Сарненський навчально-виховний комплекс «Школа-колегіум»

імені Т.Г.Шевченка

 

Літературна вікторина за творчістю Т.Г.Шевченка

«Ми чуємо тебе, Кобзарю,

крізь століття»

Підготувала:

Турик Ірина Ростиславівна

вчитель української мови

та літератури

 

Сарни 2019
 


Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка, сприяти усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури; сприяти розвитку пам’яті, допитливості, пізнавальних інтересів, самоосвітніх умінь та навичок, формуванню культури мовлення; розвивати інтерес до літератури, культуру зв’язного мовлення, логічне й абстрактне мислення, уміння узагальнювати, доводити власні думки; виховувати повагу до Т. Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, толерантне ставлення учнів один до одного, почуття любові художнього слова.

Тип уроку: літературна вікторина.

Очікувані результати: формування ціннісного ставлення особистості до держави, культурних та історичних надбань рідного народу, виховання поваги до минулого держави, розвиток інтересу до життя та творчості Тараса Шевченка.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, мультимедійна дошка, картки із завданнями для учнів, виставка малюнків, відео.

 

Сценарний хід вікторини

Вступне слово вчителя

В історії залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам’ятає і шанує все людство. До них належить й ім’я великого українського Кобзаря –Т.Г. Шевченка. 

З дитячих літ ми знаємо, що березневі дні – то Шевченкові дні. Адже в цю весняну пору вшановується пам'ять національного генія українського народу. 

Незгасну пам'ять про українського Прометея увіковічнюють не лише його поетична і прозова спадщина, доробок художника, але й місця, пов’язані з перебуванням Т. Шевченка, пам’ятники і пам’ятні знаки, встановлені йому в нашій країні та в світі.

І сьогодні, вшановуючи його пам'ять, ми знову і знову будемо говорити про Шевченка, про його невмирущу славу, він сам, своїми творами буде промовляти до нас.

Ведуча.

В минулім часі не кажіть про нього –

Він з нами нині у майбутнє йде!

Його слова – то нам пересторога

У наших діях і на кожен день.

Якщо вам мова, і земля, й родина,

І пісня українська дорогі, -

Любіть, як він, страждальну Україну,

Як він – і ненавидьте ворогів.

Ведучий.

У нас він будить волю, честь і гідність,

За правду кличе на борню іти.

На світі всі знедолені і бідні

Були для нього – сестри і брати.

В дні радості, печалі і тривоги

Йому віддаймо шану та уклін.

За мудрістю звертаймося до нього.

І переможем: з нами БОГ і ВІН!

(Б. Лепкий «Тарасові Шевченку»)

(Пісня на слова Тараса Шевченка)

Ведуча. Дорогі шанувальники творчості Кобзаря, запрошуємо вас взяти участь у конкурсі знавців творчості Т.Г. Шевченка.

Ведучий. На сцену запрошуються учні 8-А, Б, В, Г класів.

Ведуча. Турнір буде складатися з 6 етапів. Після вдалого завершення кожного з етапів команда отримує фрагмент картини Шевченка.

Ведучий. Хто впізнає картину і зможе розказати про неї, отримає додаткові бали.

Ведуча. А оцінювати роботу наших команд буде журі у складі ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

І конкурс «Давно те діялось»

Ведучий. Цей конкурс має на меті визначити загальні знання конкурсантами життєвого шляху Тараса Шевченка.

Ведуча. Кожна команда отримує картку із  записаними на ній датами. Ці дати пов’язані із життям та творчістю Великого Кобзаря. Потрібно вказати подію, яка сталася в тому чи іншому році.

Ведучий. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Переможе та команда, що набере більше балів.

1814р. –
1831р. - 
1838р. – 

1840р. – 

1843р. –

1845р. – 
1847р. – 
1857р. – 
1860р. – 

1861р. – 

Відповіді:

(народився в с. Моринцях);

(приїхав до Петербурга);

(викуплений з кріпацтва);

(виходить «Кобзар»);

(перша подорож в Україну);

(друга подорож в Україну);

(заарештований);

(закінчується період заслання);

(присвоюється звання академіка);

(помер у Петербурзі).

 

ІІ конкурс «Думи мої, думи мої»

Ведуча. Кожна команда по черзі дає відповідь на питання. Кожна правильна відповідь приносить команді 1 бал

1. У Шевченка було братів і сестер… ( 2 брати і 7 сестер. На жаль, реалії того часу не давали змоги всім дітям дістатися повноліття. Декілька сестер померли ще маленькими).

2. Шевченко пішов на службу до пана Енгельгардта у віці (14 років)

3. Першу кохану дівчину Шевченка звали (Оксана Коваленко)

4. Вчив Шевченка малюванню художник (Ширяєв)

5. Чий портрет допоміг викупити Шевченка з кріпацтва (Василя Жуковського)

6. Тарас Шевченко навчався в (Академії мистецтв)

7. Який цар відправив Шевченка в солдати (Микола І)

8. На скільки ти мов перекладений «Кобзар» ( більше 100)

9. Крім «Кобзаря», Шевченко видав підручник (Буквар)

10. На грошах якої країни, окрім українських,  є портрет Шевченка? (Придністров’ї)

11. У якому місті є музей книги «Кобзар» (Черкаси)

12. Яке місто до 1991 року звалося Шевченко? ( Актау)

13. Яке море міг бачити Шевченко ( Каспійське)

14. Хто з художників зустрів юного Шевченка в Літньому саду? (Сошенко) 

15. Який композитор написав близько ста мелодій на слова Шевченка? (Лисенко)

16. Хто з поетів сказав про Шевченка: «Він був селянський син і став володарем у царстві духа»? (Іван Франко)

17. Назвіть перший твір Шевченка на історичну тематику. (« Іван Підкова»)

18. Псевдонім Шевченка (Козак Дармограй) 

19. Перший «Кобзар» містив (8 творів)

20. Улюблений напій Шевченка (чай)

ІІІ конкурс «Увага! ЧОРНА СКРИНЯ!»

Ведуча 1. У скриньці, що стоятиме перед кожною командою, захована річ, пов’язана із  Т. Шевченком.

Ведуча 2. Прослухавши підказку, потрібно відгадати, що там заховано

1. Тут знаходиться предмет, який подарувала закохана в поета Варвара Рєпніна (княжна), сказавши: "Люди розлучають нас, але Бог повінчає як не на цьому, так на тому світі ".

(Варвара Рєпніна (княжна) була закохана у  Шевченка. Усвідомивши неможливість одруження, Варвара подарувала Тарасові Біблію і Цю Біблію поет взяв із собою на заслання).

2. Одним із елементів того, що в ящику, є портрет молодого Т. Шевченка у поєднанні з державним гербом України? Що в чорному ящику?

(Українська грошова купюра 100 грн.)

3. У чорному ящику знаходиться річ, яку подарував Т. Шевченко у 1860 р. українському кобзареві. Остапу Вересаю і  якій присвячений цілий музей у місті Черкасах( «Кобзар».)

4. У чорному ящику те, на виготовлення якого використовують дерево або полімерний сплав, лак, штучні волокна чи натуральне хутро. У пам'ятнику Тарасові Шевченку в Оттаві,  відкритому 26 червня 2011р., їх аж три ( пензлі )

ІV конкурс  «А нумо знову віршувать»

Ведуча.     Учасники конкурсу отримають листки, на яких надруковано уривки з відомих віршів Т.Г. Шевченка із пропущеними словами.

Ведучий. Потрібно відновити первісний текст і сказати, з якого вірша цей уривок. За правильну відповідь – 5 балів.



Думи мої, ……………………..

………………………… з вами!

Нащо стали ……………………

…………………………рядами?

………….вітер………………..

В степу, ……………………….

Чом вас ……………………….

…………………………дитину.

               («Думи мої, думи мої»).

 

Тяжко, …………..............жити

   ………………………..без роду:

   Нема куди ……………………, -

   Хоч з гори …………………….

   …………………б молоденький,

   Щоб не нудить………………….,

   …………………., - тяжко жити

   А нема ………………………….

                                         («Думка»).

 

Мені ………………….минало

…………ягнята……………….

Чи то так ……………………..,

……………………..чого було?

Мені …………………….стало,

Неначе ………………………..

«Мені тринадцятий минало»).

 

…………….світає,

Край ………………………….,

………………в темнім……….

Сонце………………………….

………………………..вітер віє,

Степи,………………….мріють,

Меж……………, над………….

………………………зеленіють.

(«Світає, край неба палає…» - уривок поеми «Сон»).

 

 

  1. Думи мої, думи мої, 
    Лихо мені з вами! 
    Нащо стали на папері 
    Сумними рядами?.. 
    Чом вас вітер не розвіяв 
    В степу, як пилину? 
    Чом вас лихо не приспало, 
    Як свою дитину?..
  2. Тяжко-важко в світі жити

Сироті без роду,

Нема куди прихилиться —

Хоч з гори та в воду.

Утопився б молоденький,

Щоб не нудить світом,

Утопився б — тяжко жити,

А нема де дітись.

  1. Мені тринадцятий минало.

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в Бога......

  1. Летим. Дивлюся, аж світає, 
    Край неба палає, 
    Соловейко в темнім гаї 
    Сонце зустрічає. 
    Тихесенько вітер віє, 
    Степи, лани мріють, 
    Меж ярами над ставами 
    Верби зеленіють. 
     

 

V конкурс «І Архімед, і Галілей…»

Ведуча. Кожна команда отримує зашифровані завдання. На одному із листків знаходиться ребус із назвою Шевченкового твору.

Ведучий. А на другому – хмаринка слів із крилатим висловом, автором якого є Тарас Шевченко.

Ведуча. Завдання кожної команди відгадати назву твору та афоризм. Кожне завдання оцінюється у 5 балів.

 

 

G:\Word Art (7).jpegG:\Word Art (8).jpeg        G:\Word Art (9).jpeg

 

             G:\Word Art (10).jpeg

Відповіді:

Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрость би була своя («І мертвим, і живим...» 1845 р.).

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь («І мертвим, і живим...» 1845 р.).

В своїй хаті своя й правда,

І сила, і воля («І мертвим, і живим...» 1845 р.).

Обніміться ж, брати мої.

Молю вас, благаю! («І мертвим, і живим...» 1845 р.).

 

        

 

        

Відповіді: «Кавказ», «Тополя», «Гайдамаки», «Заповіт».

VІ конкурс  «Дуель»

Ведуча. А зараз команди повинні задати одне одному запитання, які підготували заздалегідь. Правильна відповідь – 1 бал.

 

Ведуча 1. Поки журі підраховує бали, пропонуємо вам переглянути відео про Великого Кобзаря.

(Відео)

Ведучий. Отже, слово нашому журі…

Ведуча.

 Кобзарем ми його звемо,

Так від роду і до роду.

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

 

Ніжну матір і дитину

Він прославив серцем чистим.

Всю осяяв Україну

Поглядом він променистим.

 

Ось чому в сім ї великій,

У саду квіток прекрасних

Буде жити він навіки,

Як безсмертний наш сучасник.

 

Ведучий. Свічку поставлю, свічку поставлю

І перед образом, й перед тобою.

І хоч у мріях народ свій заставлю

Стати навколюшки, поряд зі мною,

І помолитись за тебе, Кобзарю,

Щиро, - хоч раз би! - як перед Богом.

Все ж українці ми, а не хазари.

Гори ж моя свічко, гори нам ще довго!

 

Заключне слово вчителя

Він  ще за життя отримав славу і всенародну любов. А народ наш при житті мало кого любить, більше - посмертно. Може й справедливо, бо треба було бути Шевченком, щоб так любити Україну і цей нарад. Бути в Україні злидарем, рабом, а на чужині - знаменитістю, академіком, і при цьому завжди прагнути в цю Україну повернутись. Це заслуговує на пам'ятник і на тиху щиру вдячність разом з пам'яттю.




docx
Додано
24 березня 2019
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку