МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ з ГУМАНІТАРНИХ ПИТАНЬ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ГІМНАЗІЯ № 17»
КАМ’ЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
УСНИЙ ЖУРНАЛ
« ПАМ’ЯТІ ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ »
Грицай Світлана Анатоліївна,
спеціаліст вищої категор
ХІД УРОКУ
ТЕМА ПАМ’ЯТІ ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ.
МЕТА Поглибити знання школярів про життя і творчість КОБЗАРЯ,
Формувати читацьку компетентність;
розвивати виразного читання,аналізу художнього тексту в
контексті з біографією письменника,коментувати основні мотиви,ідеї
його поезій;
формувати кругозір,світоогляд здобувачів освіти;
викликати у них бажання якомога більше дізнатися про великого сина
українського народу;
поповнювати словниковий запас дітей;
виховувати почуття пошани, повагу до спадщини,яку залишив поет.
ОБЛАДНАННЯ Портрет Т.Г.Шевченка, презентація «Пам’яті великого Кобзаря»,
книга «Кобзар» ,плакат з хронікою життя поета,ілюстрації до творів
письменника,виставка репродукцій картин Шевченка-художника.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ
УСНИЙ ЖУРНАЛ
Слово вчителя.
–Сьогодні урок літературного читання присвячується геніальному синові українського народу Т.Г.Шевченку.Художнику,поету,патріоту.
Щовесни,коли тануть ,сніги,
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
ВІДЕО-ПРЕЗЕНТАЦІЯ
СТОРІНКА 1. «БІБЛІОГРАФІЧНА»
ДОСЛІДНИЦЬКА ГРУПА
1-ий УЧЕНЬ Народився Т.Г.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці на
Черкащині у сім’ї кріпаків.В дитинстві був допитливим,любив
малювати,співати.Коли Тарасові було 9 років ,знесилена тяжкою
працею на панщині,померла його мати. Було їй лише 40 років.
2-ий УЧЕНЬ Незабаром,коли Тарасові ледве виповнилося 11 років,помер
батько.Тарас пас гусей,овець,носив у школу воду.У дяка дрова
рубав,дітей гледів.Тяжкою була доля сироти.
3-й учень У Тараса Шевченка був великий потяг до малювання.У 17 років
доля привела його до Петербурга. Пан Енгельгард помітив талант
свого кріпака і дозволив Тарасові вчитися у художника Ширяєва.
Тоді він почав писати перші вірші.
4-ий учень У 24 роки друзі викупили Шевченка з кріпацтва за 2500 карбо-
ванців.Після закінчення Академії мистецтв він працює художником,
пише вірші,в яких виступає проти царя і панів.28 травня 1847 року -
арешт поета,заслання.
5-ий учень 10 березня 1861 року зупинилося серце Великого Кобзаря.
За життя Тарас Шевченко заповідав,щоб його поховали на Вкраїні милій. Тому у травні 1861 року його поховали на Чернечій горі,біля Дніпра.
6-ий учень Кожен рік дорослі та діти йдуть на Чернечу гору ,щоб
поставити свічку,покласти квіти,висловити свою шану великому
Кобзареві.
ВЧИТЕЛЬ -Асоціативний кущ складаємо.
Найкращі та влучні слова добираємо.
СИРОТА КРІПАК КОЗАЧОК
ХУДОЖНИК Т.Г.ШЕВЧЕНКО ПОЕТ
КОБЗАР ГОРДІСТЬ УКРАЇНИ ПАТРІОТ
СТОРІНКА 2 «ШЕВЧЕНКО-ХУДОЖНИК»
ВЧИТЕЛЬ -В галереї побуваємо. Картини Шевченка відшукаємо.
ЕКСКУРСОВОД * Автопортрет Шевченка (1840-1841)
СТОРІНКА 3 «ШЕВЧЕНКО ПОЕТ»
БІБЛІОТЕКАР Представлення книжкової полиці.
СЛОВНИКОВА РОБОТА
КОБЗАРІ - СПІВЦІ,НАРОДНІ ПОЕТИ,ЯКІ ХОДИЛИ СЕЛАМИ І ВИКОНУВАЛИ НАРОДНІ ПІСНІ Й ДУМИ.
СТОРІНКА 4 «ПОЕТИЧНА СВІТЛИЦЯ»
ВЧИТЕЛЬ «ЗАПОВІТ» Декламує вчитель.
-Відкриваю «КОБЗАР» і душею радію.
Кожне слово твоє,оберіг золотий.
І у серці моїм оживає надія,
Уклоняюсь тобі ,мій Кобзарю святий!
ДЕКЛАМУВАННЯ ВІРШІВ ШЕВЧЕНКА УЧНЯМИ
*«Реве та стогне Дніпр широкий»
* «Садок вишневий коло хати»
* «Вітер з гаєм розмовляє»
* «За сонцем хмаронька пливе»
* «Зоре моя вечірняя»
* «Світає…»
* «Тече вода з-під явора»
ВЧИТЕЛЬ -Згадаємо відомі рядки з віршів Кобзаря.
РОБОТА В ПАРАХ
Т.Г.Шевченко
Встала__________,чорну __________сонну розбудила,
Уквітчала її ____________,барвінком ___________.
І на полі______________,соловейко в __________
Землю,убрану_________,вранці зустрічають.
СТОРІНКА 5 «ДЕРЕВО ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ Т.Г.ШЕВЧЕНКА»
«Історія мого життя складає частину історії моєї
Батьківщини» Т.Г.Шевченко
ГРУПОВА РОБОТА
9березня 1814 р. * Народився Кобзар
1836 р. *Викуп з кріпатцтва
1838 р. * Вступ до Академії мистецтв
1840 р. * Вийшов у світ «КОБЗАР»
1843 р. * Приїхав в Україну
1845 р. * Закінчив Академію мистецтв
1847 р. * Арешт поета,заслання
1858 р. * Друзі добилися звільнення і повернення із заслання
1861 р. * Видав для дітей України «БУКВАР «
10 березня 1861 р. *Відійшов у вічність.
СТОРІНКА 6 «ВИСЛОВИ ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ ПРО КОБЗАРЯ»
«Немає в світі поета,який стільки важив би в житті свого народу,як Шевченко.»
М.Рильський
«Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури.»
І.Франко
«Досить було однієї людини,щоб урятувати цілу націю.»
О.Вишня
«Шевченко це той,хто живе в кожному із нас.Він – як сама душа нашого народу»
О.Гончар
СТОРІНКА 7 «ПІДСУМКОВА. ШАНА ШЕВЧЕНКУ»
ВЧИТЕЛЬ -Юні мої друзі! Дорожіть Шевченком!
Хочеться вірити,що на вашому шляху завжди буде :
ТАРАСОВА ПРИСТРАСТЬ,
ТАРАСОВА МУЖНІСТЬ,
ТАРАСОВЕ НЕВМИРУЩЕ СЛОВО!
-Бо Шевченко Тарас-наче сонце для нас.
Шевченкові твори сяють,мов зорі.
Ми Шевченка славить будемі ніколи не забудем.
Використані джерела
1 «Кобзар» Видавництво Дніпро-2010 р
2.В Яценко « Тарасові шляхи», 2015р
3.О. Мельник « Ми тебе не забули,Тарасе»
4 Ню Рябчик « І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій , не забудь те….»
5 Методичні рекомендації- Нова українська школа.2021р
6 Я Слабко « Шануймо Кобзаря!»