Літературне кафе "Україна в кожнім слові"

Про матеріал
Розробка позакласного заходу містить матеріали, які допомагають виховувати в учнів любов до рідної мови та України, патріотизм.
Перегляд файлу

Літературне кафе

«Україна в кожнім слові»

Ведуча. 1 Вітаємо всіх на відкритті мовознавчого кафе. Сьогодні лише святкові страви і святкова музика. Тож, любі гості кафе, не соромтесь, пригощайтесь.

Ведуча. 2 Сьогодні ми лише відкрились, тому столиків не так багато. На кожному столику ви бачите розкладку, якими стравами сьогодні може пригостити вас кафе.

Отже, сьогодні в меню:

- салат «На швидку руку» (відредагувати словосполучення);

- гаряча страва «Смакота в горнятках»; 

- страва від господині кафе «Фразеологічний коктейль»; 

- соковмісний напій «Загадкова нотка»;

- дивовижний салат «Шедевр»;

- салат вітамінний «Вінегрет»; 

- екзотична страва «Еруня»; 

- салат «Елегія».

Отже, замовляйте страву до душі й по смаку.

Салат «На швидку руку» (відредагувати словосполучення)

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/kafe333333.JPG1.       Закрийте двері. (Зачиніть двері)

2.       Мені повезло. (Мені поталанило)

3.       Рана зажила. (Рана загоїлась)

4.       Любий учень. (Будь-який учень)

5.       Прийняти міри. (Вжити заходів)

6.       Ні в якому разі. (В жодному разі)

7.       На честь ювілею. (В честь ювілею)

8.       Являється учнем.(Є учнем)

9.       При допомозі словника. (За допомогою словника)

 

Гаряча страва «Смакота в горнятках» ( з горняток виймають по одному питанню,  дають відповідь).

1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/kafe444444.JPG2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/

3.Скільки звуків в українській мові? /38/

4.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/

5.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/

6.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/

7. Назвіть автора творів “Не високо мудруй”, “Каменярі”, “Захар Беркут”?  І.Я.Франко/

8. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/

9. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/

10. Розмова двох осіб…/Діалог/

11. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/

12.Частина слова без закінчення? /Основа/

13. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/

14. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/

15. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/

16. Образ людини в художньому творі…/Персонаж, літературний герой/

17. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/

18. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/

19. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/

20. Уривок із художнього твору…/Епізод, фрагмент/

21. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/

22. Опис зовнішності людини…/Портрет/

23. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/

24. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/

25. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/

26. Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови…/Орфоепія/

27. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/

28. Співзвучні закінчення рядків у вірші…/Рима/

29. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/

30. Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/

31. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/

32. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма…/Графіка/

33. Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і реченні…/Прийменник/

34. Художнє означення…/Епітет/

35. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/

36. Автор твору, який не називає свого імені…/Анонім/

37. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/

38. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…/Прислівник/

39. Змінна частина слова…/Закінчення/

40. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відпові-дає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/

41. Опис картини природи, частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний пейзаж/

42. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/

43.Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/

 

Страва від господині кафе «Фразеологічний коктейль»  (розтлумачити фразеологізми)

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/kafe3.JPGБрати близько до серця  – …

Чужими руками жар загрібати –…

Ні пари з вуст – …

Умиватися сльозами – …

Накивати п’ятами – …

Намотати на вус – …

Вискочити сухим з води – …

Розпустити язика – …

Водити за ніс  - …

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/kafe2.JPGСоковмісний напій «Загадкова нотка».

Учням роздаються конверти, у яких на окремих аркушах написані літери однакової величини. Із поданих літер скласти слова й дописати антоніми.

Жвавий-повільний, більше-менше, веселий-сумний, весна-осінь, вечірній-ранковий, густий-рідкий, добрий-злий, корисний-шкідливий, людяність-бездушність.

Дивовижний салат «Шедевр»

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/kafe4.JPGМова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні плати духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.

Учасникам команд треба скласти розповідь з 5-6 речень , які починаються на одну букву. Наприклад, я хочу вам запропонувати прозу, автор якого невідомий. Саме в цьому творі всі слова розпочинаються з однієї букви.

ПЕРШИЙ ПОЦІЛУНОК

 Популярному перемишлянському поету Павлу Петровичу Подільчаку прийшло поштою приємне повідомлення:

 «Приїздіть, Павле Петровичу, - писав поважний правитель підгорецького повіту Полікарп Пантелеймонович Паскевич, - погостюєте, повеселитесь». Павло Петрович поспішив, прибувши першим поїздом.

         Підгорецький палац Паскевичів привітно прийняв приїжджого поета. Потім під’їхали поважні персони - приятелі Паскевичів... Посадили Павла Петровича поряд панночки - премилої Поліни Полікарпівни. Поговорили про погоду перед Петрівкою, політику. Павло Петрович прочитав підібрані пречудові поезії. Потім Поліна Полікарпівна пограла прекрасні полонези, прелюдії. Поспівали, потанцювали падеспан, польку. Прийшла пора - попросили пообідати. Поставили повні підноси пляшок «Портвейну», «Плиски», «Пшеничної», прекрасного пива «Пльзенського». Принесли печених поросят, приправлених перцем півників, пахучі паляниці, печінковий паштет, пухкі пампушки під печеричною підливкою, пироги, підсмажені пляцки. Потім подали пресолодкі пряники, персикове повидло, помаранчі, повні порцелянові полумиски полуниць, порічок.

         Почувши приємну повноту, Павло Петрович подумав про панночку. Поліна Полікарпівна попросила прогулятися підгорецьким парком, помилуватись природою, послухати пташині переспіви. Пропозиція повністю підійшла прихмелілому поетові. Походили, погуляли.

         Порослий папороттю прадавній парк подарував приємну прохолоду. Повітря п’янило принадними пахощами. Побродивши парком, пара присіла під порослим плющем платаном.

         Посиділи, помріяли, позітхали, пошепталися, посміхалися, пригорнулися. Почувся перший поцілунок: прощай парубоче привілля, пора поетові приймакувати, пропало парубоцтво».

Салат вітамінний «Вінегрет»

(дописати афоризми і їх розтлумачити)

1.       Дитина плаче, а... (матері боляче); не одежа красить людину, а ...(добрі діла); бачить чуже під лісом, а... (свого не бачить під носом); за дурною головою і...(ногам нема спокою).

2.       В очі співає, а ... (позаочі лає); осла взнаєш по вухах, а ... (дурня по балачках); дерево міцне корінням, а... (людина друзями); така правда, як ...( на вербі груші ростуть).

Екзотична страва «Еруня» (знайти зайве слово і пояснити чому саме воно зайве у синонімічному ряді)

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/kafe111111.JPG1.  Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.

2.  Цікавий, інтересний, допитливий, непохитний.

3.  Дорога, шлях, путь, траса, шосе, діброва.

4.  Славнозвісний, знаменитий, бундючний, відомий, видатний.

5.  Безмірний, гарний, прекрасний, хороший, красивий, чудовий, чарівний.

6.  Небосхил, небозвід, горизонт,, пуща, крайнебо.

7.  Зарозумілий, гордовитий, пихатий, гонористий, тихий, бундючний.

8.  Гарно, чудесно, сарно, прекрасно, добре.

Ведуча. 1

           Багата й різноманітна творчість нашого народу. З вiкових глибин зринає перед нами фантастичний світ загадок. Загадкам властива насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу. Отже, загадки - це стислі поетичні твори, в основі яких лежить метафоричне запитання. Для того, щоб дати на нього відповідь, потрібно вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.

Як ви зрозуміли, учасникам треба  відгадати  пропоновані нами загадки. Лише загадки не звичайні, а жартівливі. А журі тим часом підіб’є підсумки й визначить найкращого знавця рідного слова.

"Жартівливий мішечок"

1.     З чого починається день? (д).

2.     Вечір чим кінчається, а ранок починається? (р).

3.     До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу? (Анна – манна).

4.     Як з буряка зробити бурю? (буряк – буря).

5.     Чого багато має болото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має річка? (о).

6.     Яке слово об’єднує 33 букви? (азбука).

7.     Що мають дуб, бук, бузок, яблуня, груша, але не мають ні граб, ні ясен, ні клен, ні слива? (у).

8.     Що треба зробити, щоб морський рак полетів? (омар – комар)

9.     Перетворіть рослину на комаху, що нагадує бджолу (хміль – джміль).

10.  Слова, що різняться одним звуком – глухим і дзвінким. Перше означає сильний дощ, друге –фруктове дерево.(Злива – слива)

Салат «Елегія»

Читання напам'ять віршів Лесі Українки.

«В магазині квіток».

«До фортепіано».

«Сльози-перли».

Вчитель. Ось і підійшло до кінця наше свято. Перш за все я хотіла б подякувати вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно підготувалися до цього заходу. І хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна мова.

На закінчення звучить пісня «Нам є що захищати».

 

docx
Додав(-ла)
Хвесик Галина
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку