«КНИЖКА – ДОБРИЙ, МУДРИЙ ДРУГ»
(Літературне свято для учнів 1-4 класів)
Ткачук О.І.,
вчитель початкових класів Ліцею «Тріумф» П’ятихатської міської ради
Мета: розкрити значення книги в житті людини; ознайомити дітей із правилами користування книгами; прищеплювати дбайливе ставлення до книжок; виховувати бережливе ставлення до книги, бажання більше читати.
Обладнання: костюми для героїв інсценізації, аудіозаписи.
Хід заходу
Ведуча: Безмежна сила книги. Без неї людина сліпа. З дитячих літ книжка допомагає зрозуміти світ, що нас оточує. Вона відкриває нам небачені обрії, допомагає зрозуміти історію народу, розкриває таємниці природи, життя. Книга допомагає у навчанні і вихованні, збагачує знаннями, зміцнює волю, пробуджує мрію. Книга – мудрий друг, який, не вміючи говорити, розказує про незвичайні пригоди і подорожі, про чудеса, про навколишній світ. Тому на нашому святі ми будемо говорити про книгу.
1-й учень: «Свято книги!» – зазвучало серед школи, як сигнал.
Свято книжчине настало, клас наш – мов читальний зал.
2-й учень: Дружба з книгою – це свято, не було б його у нас –
Ми б не знали так багато про новий і давній час!
3-й учень: В кожнім домі, в кожній хаті, у містах і на селі,
Хто навчився вже читати, – має книжку на столі.
4-й учень: Сторінки книжок завітних, всіх нас доброго навчать –
Працювати і учитись, і Вітчизну шанувать.
Ведуча: Сьогодні на наше свято завітають гості. Але хто вони – не скажу. Ви самі їх повинні впізнати.
Незнайко: Допоможіть! Рятуйте! Ой, насилу врятувався!
Ведуча: Діти, у нас з’явився несподіваний гість. Ви впізнали його? Так, правильно, це Незнайко. Здрастуй, Незнайко!
Незнайко: Добрий день!
Ведуча: А чого це ти так репетував?
Незнайко: То я від злодія втікав.
Ведуча: Від злодія? Від якого злодія?
Незнайко: Від звичайнісінького. Такий собі звичайнісінький злодій хотів вкрасти у мене капелюха.
Ведуча: Твій капелюх? А навіщо він йому?
Незнайко: Як навіщо? Ви хіба не знаєте? Чим більше капелюх, тим розумніша голова.
Ведуча: Ой, Незнайко, не сміши. Та ти ж нічого не знаєш. Тому тебе й прозвали Незнайком. Ти ж зовсім книжок не читаєш.
Незнайко: Хто, я? Та я всі на світі книжки давним давно прочитав.
Хто придумав, що Незнайко не читає зовсім книг?
Це неправда, так і знайте: жить не можу я без них.
Я читаю без зупинки п’єси, вірші та казки
Від картинки до картинки, ну, а потім навпаки.
Я про дідуся Мазая пам’ятаю на зубок.
Він, заходячи в трамваї, забував купить квиток.
Дартаньян ганяв ворону, колобок спав у норі.
І збирали шампіньйони тридцять три богатирі.
Бармалей спіймав дельфіна, Чорномор замерз в снігу.
А крилатий Буратіно покохав Бабу Ягу.
Я читаю без зупинки п’єси, вірші та казки.
Від картинки до картинки, ну, а потім навпаки.
Ведуча: Ну й Незнайко! Ну й насмішив! Ти ж усе переплутав!
Незнайко: Ну от, знову ти з мене смієшся.
Ведуча: Годі вже сперечатися. Давайте краще зустрічати ще одну гостю.
Червона Шапочка: Якщо довго, довго, довго,
Якщо довго по доріжці,
Якщо довго по стежинці
Бігать, тупать і стрибать.
То напевно, то напевно,
То звичайно, то звичайно
То можливо, то можливо
Можна в школу нам прийти.
(Приспів)
А-а, вчаться там діти великі й малі.
А-а, знань їм багато дають вчителі.
А-а, там навчаються читати,
А-а, і писати й рахувати
А-а, там цікаво всім завжди.
Ведуча: Діти, ви впізнали, хто це? Правильно, це наша улюблена казкова героїня Червона Шапочка. Здрастуй, Червона Шапочко!
Червона Шапочка: Привіт усім. Я дуже рада побувати у вас на святі. У мене для вас є сюрприз. Відгадайте, що у мене в кошику?
Незнайко: Відомо що, – пиріжки несеш бабусі!
Червона Шапочка: А от і не вгадав! Ніякі там не пиріжки, а загадки для дітей.
Незнайко: О! Я так люблю відгадувати загадки! Це для мене дрібниці. Можна, я теж буду відгадувати твої загадки?
Червона Шапочка: Гаразд. Але слухай уважно!
Не кущ, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а розповідає.
Незнайко: Що ж це таке? А я здогадався. Не кущ – значить дерево. Так, на дереві…що ж на дереві? А на дереві торбинка, зшита з клаптиків, а у торбинці… О! А у торбинці радіоприймач. Правильно? Все підходить. Ну як, я вгадав? Правда, я – молодець?
Червона Шапочка: Ой, Незнайко, ну й нагородив! Діти, що це?
Діти: Книга.
Незнайко: Ти диви і правда! А може ще одну?
Червона Шапочка: Добре, слухайте всі.
Невеликий мокрий птах
Ходить дзьобом по грядках.
Незнайко: Знаю, знаю. Це сусідчине курча після дощу черв’яків по грядках шукає.
Червона Шапочка: Неправильно. Діти, що це? (Ручка) Ти, Незнайко, краще помовчи, а діти хай відгадують.
Незнайко: Ой, які молодці. І звідки вони про все знають?
Ведуча: Це тому, що вони люблять читати книжки.
Незнайко: Знаєте, що я вирішив! Я теж буду багато читати і тоді стану розумнішим.
Ведуча: Добре, сідайте.
Входить Нечитайло
Нечитайло: А, я не люблю книжок. Нащо вони? А то «Читай! Читай! Пиши! Вчи! Читай! Читай!» Аж вуха болять за цілий день. А як я не хочу… Не хочу і не буду! Отак. Нечитайло я.
Входить Чарівниця
Чарівниця: Ну чому ти так налаштований проти книжки? Адже народна мудрість каже «Вчення – це світло, а невчення – пітьма». Це свята правда. Хіба ж не так? Добрий день, діти. Я – Чарівниця. Вибачте… З Нечитайлом морока, не любить читати книжки.
Нечитайло: Ну, нащо мені так багато знати? Для чого? Хіба людина може все на світі знати?
Чарівниця: Я знаю, як з цим лихом впоратись. Сказати? Можна Нечитайла на кілька днів у минулий час самого відправити, коли люди ще не письменними були, а своїм потом, щоденною важкою працею з ранку до ночі здобували собі їжу, одяг, шукали захисток над головою, щоб їх вночі не роздерли звірі. Ну що, Нечитайло, хочеш туди, де немає книжок?
Нечитайло: Звісно, з радістю!
Чарівниця: Тоді відправляйся.
Ведуча: Не знаю я, що станеться з Нечитайлом, але вірю, що Чарівниця допоможе йому. Ми продовжуємо наше свято. Бо книжка – це завжди свято. Недарма ж народ каже, що у Землі супутник Місяць, а у людини – книжка. Та і ми полюбляємо читати книги, та малювати ілюстрації до прочитаного. Тому зараз до нас прийдуть герої казок.
Кіт у чоботях: Шановне панство, всім вам «няв»!
Своє я щиро надіслав,
Скажу відверто, без обману,
Братерство завжди поважав.
Я чоботи свої стоптав,
Багато чого взнав:
І хитрощі, і чари злі
У ріднім краї, на землі.
Але сьогодні, у цій залі
Забув я геть про всі печалі.
Приємно разом з вами бути,
Хоча б на мить усе забути!
Я прийшов до вас з конкурсом «Відгадаємо казку».
– Ніколи не треба сміятися зі слабкішого – сказав тоді Їжак Зайцю та й пішов з Їжачихою додому. (Їжак і Заєць)
– Ой, Лисичко-сестричко, у нас хатка маленька, ніде буде тобі лягти.
– Дарма, я під лавкою зігнуся, хвостиком обгорнуся та й переночую. (Лисичка-сестричка)
– Зробіть мені, тату, човник та весельце, то я буду рибку ловити та вас у старості годувати. (Івасик-Телесик)
Чарівниця: Дякую, Котику! Я рада, діти, що ви знаєте багато казок. Що робити з нашим Нечитайлом? Де то він зараз пропадає, може вже нагулявся? То, може, заберемо його додому?
Діти: Давай, заберемо.
Чарівниця: Будь по-вашому. Тари-бари, розтабари, розступіться чорні хмари, сонечко сюди впустіть. Нечитайла принесіть.
1 хмара: Ось ваш хлопець непутящий, Нечитайло ваш ледачий.
Думав вік без книг прожити, довелось його провчити.
2 хмара: У минуле завели, де ще книги не знайшли.
Жив в печері кам’яній і ховався він у ній.
1 хмара: Тож не все було так тихо, там зазнав він горя й лиха.
Сам свій голод тамував, корінці в землі шукав.
2 хмара: Був голодний більш, як ситий. Звірами не раз побитий.
Його страх такий скував, що хлопчина не гуляв.
1 хмара: А від звірів все ховався, дуже хлопець налякався.
Ще й від холоду дрижав. Сам додому забажав.
2 хмара: А від страху неземного, зрозумів, книжки для чого.
Він тепер усім поклявся, що уже за розум взявся.
Нечитайло: Ой, нічого не питайте, краще книжку, книжку дайте!
Був я дуже необачний, я не знав, що там так лячно.
Люди ті ще зовсім темні, зовсім, зовсім неписьменні.
У страху живуть, страждають, нічогісінько не знають.
Нічогісінько не вміють про добробут тільки мріють.
Ні, не хочу я так жити, краще буду вчитись, вчити
І писати, і читати, розум буду розвивати.
Чарівниця: Тепер ти зрозумів, для чого книжки людям?
Нечитайло: Так. З них люди дізнаються про все на світі, книжки розвивають людей, допомагають їм поліпшити своє життя. Я зрозумів, що люди йшли до книжки тисячі років, щоб зібрати і записати в них усі свої досягнення, винаходи, традиції. Я зрозумів, яку силу має книга! Я тепер буду читати, вчитися, бо вчення – це світло. А книга – це ключ до знань.
Ведуча: А зараз послухайте коротку історію виникнення книги.
1-й учень: Давним-давно на землі не було книжок, бо люди ще не вміли їх робити. «Сторінками» найдавніших книг були камені, стіни печер. Далі люди почали писати на мокрій глині, яку потім сушили й випалювали на вогні. Але ці книжки були незручними та важкими.
2-й учень: З часом навчилися робити зручні та легкі книги з телячої чи козячої шкіри. Але вони були дуже дорогими. На виготовлення однієї такої книги потрібні були шкури цілої череди телят. Люди шукали недорогий матеріал, з якого можна було б робити книги, щоб вони були дешевими і простими. І таки знайшли!
3-й учень: Це був папірус – болотяна рослина, густих заростей якої було багато вздовж африканських річок. Відтоді з’явилися на землі книги, а точніше сувої з папірусу. Писати на них було зручно, але через кілька років папірус пересихав і руйнувався.
4-й учень: В Україні писали на корі берези. Кору ділили на тоненькі смужки-пластини і висушували. Вони були білими. Писали на них грамоти і називали їх берестяними.
5-й учень: Справжній папір, на якому ми з вами пишемо зараз, люди навчилися робити дві тисячі років тому. Спочатку книги переписували від руки. А це був досить важкий і тривалий процес – адже одну книгу доводилося переписувати іноді кілька років.
6-й учень: Першу друковану книжку в Україні було видано 1574 року Іваном Федоровим. Називалася ця книга «Апостол». Зараз папір виготовляють з деревини, а книги друкують у книжкових видавництвах.
Ведуча: А чи знаєте ви, що для виготовлення одного підручника треба спиляти 1000 ялинок? Папір потрібен нам для друкування книг. А ще його можна виготовити з макулатури. 30 кг макулатури зберігає 1 берізку. З 1 кг макулатури можна виготовити приблизно 25 учнівських зошитів.
Діти, здається всі гості до нас сьогодні завітали.
Баба Яга: Як це всі? А про мене забули?
Ведуча: Люба бабусю, кого ви тут шукаєте?
Баба Яга: Я ловлю Королеву Книг. Ви не чули про неї? Знаєте, що вона замислила? Подарувати золотого ключика дітям, щоб вони могли багато читати і все про мене дізнатися. Я цього не хочу!
Ведуча: Угамуйтесь, шановна бабусю! Краще привітайтесь з дітками.
Баба Яга: Добрий день! А побитися зі мною не хочете?
Ведуча: Бабусю, у нас свято, а ви битися. І не соромно вам?
Баба Яга: Свято? А яке?
Ведуча: Свято книги.
Баба Яга: Ну звісно, як на свято запросити, так обійдеться, а як привітатися – нате, будь ласка. Вітайтеся! Так? Ну ні, так не піде.
Ведуча: Бабусю, заспокойтеся. Ми обов’язково запросили б Вас, але ж Вас так важко знайти. Та ми дуже раді, що Ви до нас завітали.
Баба Яга: Добре! Добре! Які ви ласкаві, я навіть розчулилася. А хочете, я з вами пограю? Ставитиму вам запитання, а ви підводьте руки і відповідайте.
Гарно відповідаєте! Мабуть, я не чіпатиму Королеву Книг. Краще спробую виправитися.
Королева Книг: Мої маленькі друзі! Я дуже рада зустрічі з вами. Я із задоволенням познайомлю вас з жителями мого володіння. Але пам’ятайте, що вони «Мовчки говорять, добре мудрують». І тому в моїх володіннях постійно стоїть…
Діти: Тиша.
(Стогін. Заходять книжки)
Королева: Що трапилося, книжечки? Хто вас образив?
Книги: Ой, ми втекли від дітей, які нас ображали і зовсім не берегли.
Ведуча: Книга скаржилась Мар’яні:
1-ша книга: Я у тебе не в пошані!
Звідкіля це на мені плями сині та масні?
Подивися, от сторінка – намальована хатинка,
Під хатинкою маля і написано: «Це я».
Люди скажуть: «Ой, чия ти? Як тебе тепер читати?
Скільки ми читали книг, а не бачили таких».
Мар’яна: Я не рватиму сторінок,
Не бруднитиму картинок,
Вбережу тебе від бруду,
Більше так, повір, не буду!
2-га книга: А в Скворцова Гриші, книги найбрудніші.
Всі вони патлаті, порвані, горбаті.
І немає в них лиця – без початку, без кінця.
Палітурки як ганчірки, ті книжки ридають гірко.
Бився Гриша з хлопчаками, він розмахував книжками.
Дав Мишку по голові – замість книжки стало дві.
Гриша: Ой, так це ж моя книжечка, моя ти дорогоцінна. Я тебе шукаю скрізь, а ти ось де. Я ж тобі нічого поганого не зробив. Тільки вдарив тобою свого сусіда по парті. Та вчора забув тебе у дворі. А вночі пішов дощ.
Книжка: Я не хочу більше повертатися до нього! Заберіть мене до бібліотеки!
Королева: Ну добре, добре! Ми тебе вилікуємо у книжковій лікарні, а потім ти разом з усіма книжками стоятимеш на чистій полиці, тебе читатимуть хороші, добрі діти, які не залишатимуть тебе під дощем.
Гриша: А я буду без книжки? Я ж її дуже люблю!
Королева: Ну якщо любиш, то перш за все вилікуєш її.
Лікар: Є в новому домі двері заповітні,
Ще не всім відомі, та до всіх привітні.
В книжковій лікарні, у новім будинку
Я щодня працюю не одну годину.
Хто навчитись хоче книжки лікувати,
Приходьте, будь ласка, буду вас навчати.
Королева: Забирай, лікарю, книжечку в бібліотеку, а Гриша хай прочитає нам правила поводження з книгою.
Королева: Чи запам’ятали ці правила, діти? А ти, хлопчику?
Гриша: Я все зрозумів, обов’язково виправлюсь.
Королева Книг: Вчіться, діти, мудра книжка
Скаже вам чогось багато
З того, що колись другими і посіяно, й пожато.
Учітеся, любі діти, читайте,
Як та бджілка меду з цвіту, розмову збирайте.
Ведуча: Багато мусим знати про все, що є навкруг,
Тож слід книжки читати, бо книга – вірний друг.
Вона допоможе дуже обрати вірну путь.
Де б ти не був, мій друже, про книгу не забудь.
Діти виконують пісню про книгу
Ведуча: Любі хлопчики, дівчатка! Закінчилось наше свято.
Ми вам хочем побажати книг багато прочитати!
Сподіваюсь, що після нашого свята ви будете любити, берегти і цінувати книги.
Королева Книг: А на згадку про свято прийміть в подарунок золотий ключик, щоб ним могли відкрити всі бібліотеки та маленькі подарунки – закладки.
Щоб завжди книжки тримати у належному порядку,
Треба в них постійно мати отакі зручні закладки!