ЛІТЕРАТУРНІ ДИКТАНТИ
6 клас
Кадендарно-обрядові пісні
Бліц-хвилинка
Сказати одним словом
Відповіді: колядки, купальська, купальських, жниварські, щедрівка, «Щедрик, щедрик, щедрівочка», 19 грудня, рефрен або приспів, дідуха, веснянки.
Пісні літературного походження
«Хто швидше?»
Учні на картках відповідають на запинання одним словом.
Д. Павличко, О. Гончар, П. Загребельний – ...
( вкажи ).
Відповіді: П. Чубинський , М. Вербицький, В. Діденко, Сян, «Молитва», М. Лисенко, гімн, Григір Тютюнник, Д. Павличко, піснею.
Микола Вороний
Виконати тести.
а) на Черкащині;
б) на Дніпропетровщині;
в) на Кіровоградщині.
2. Де проходило дитинство письменника?
а) на Харківщині;
б) на Дніпропетровщині;
в) на Черкащині.
3. Куди емігрував Вороний?
а) в Росію;
б) до Польщі;
в) у Молдавію.
4. Повернувся в Україну з новими надіями :
а) в 30-х роках;
б) в 20-х роках;
в) в 40-х роках.
5. «Євшан-зілля» написано на основі легенди з:
а) «Літопису руського»;
б) «Літопису Самовидця»;
в) «Літопису Граб’янки».
6. Визначте жанр твору «Євшан-зілля»:
а) повість;
б) поема;
в) вірш.
7. Ім’я князя, який узяв у полон ханського сина:
а) Олег;
б) Ігор;
в) Володимир.
8. Кого посилає хан в Київ і з якою метою:
а) гудця відшукати сина;
б) дружину відшукати сина;
в) джуру відвезти листа князеві.
9. Що пробудило у юнакові синівські та патріотичні почуття:
а) умовляння матері;
б) пісня;
в) трава євшан-зілля.
9. Напишіть невеликий твір-історію про подальше життя ханського сина.
Тарас Шевченко
Хронологічний диктант
Встановити написане в хронологічному порядку.
4. Академія наук. 5. Петербург. 6. 22 квітня
1838 року. 7. м. Канів. 8. Подорож на Україну. 9.Поема «Гайдамаки». 10. Поема «Тарасова ніч».
Бліц-диктант
Записати відповідь одним словом.
Леся Українка
Придумати по три найцікавіші запитання до біографічної довідки про письменницю.
Бліц-хвилинка
Дати відповідь одним словом.
Відповіді: Косач, дворянській, Олена Пчілка, 10, Михайлом, 10, малюванням, історії, «Надія», Сурамі.
Володимир Винниченко
Гра «Будь уважним читачем»
( Сибіряка ).
( Федькові ).
Спиридон Черкасенко
Виконай тести за твором «Маленький горбань»
а) дід Андрій;
б) дід Антип;
в) дід Артем.
2. З ким жив Павлик?
а) з дідом;
б) з мамою;
в) з дідом та мамою.
3. Дід хлопчика відпустив погуляти:
а) до дівчат;
б) до хлопців;
в) самого до річки.
4. Що мама розповідала синові перед сном?
а) казки;
б) вірші;
в) колискові.
5. Що сказав Захарко при зустрічі з Павликом?
а) «Життя чи смерть»;
б) «Дай м’яча»;
в) «Давай гуляти разом».
6. Куди пішов Павлик з дівчатками?
а) на панський ставок;
б) на панський степ;
в) до панського лісу.
7. За що поважали дівчатка Павлика?
а) за цікаві казки;
б) за вірші;
в) за анекдоти.
8. Що зробив Павлик з поміченими палицями гніздами?
а) забрав яйця;
б) забрав палиці;
в) помітив по-своєму.
9. Хто сказав не брати пташенят до рук?
а) дівчата;
б) Пронька;
в) Павлик.
10. Що запропонував дід Антип внукові, коли приніс його додому?
а) їсти;
б) води;
в) цукерку.
11. Як вирішив дід помститися Захаркові?
а) хотів, щоб набив його Павлик;
б) хотів набити його сам;
в) хотів, щоб набила його дочка.
12. У яку гру грали Захарко з Павликом?
а) крем’яхи;
б) піжмурки;
в) Панаса.
Лінійний диктант
Відповіді:
Олександр Довженко
Асоціативний диктант
С. Сосниця ( народився ), Поліна ( сестра ), Глухів ( закінчив учительський інститут ),
м. Київ ( навчається на економіста ), м. Берлін
( навчається на художника ), партійна газета
( працює карикатуристом ), тридцяті роки ХХ ст. ( демонструє фільми за кордоном ), 1958 рік
( фільм «Земля» ), 1956 рік ( помер у Москві ).
Вірю чи не вірю
9. Найбільше любив у дитинстві Сашко
фортепіано.
Виконай тести
а) 1894 року на Чернігівщині;
б) 1814 року на Черкащині;
в) 1897 року на Київщині.
2. Батьки О. Довженка мали:
а) 14 дітей;
б) 7 дітей;
в) двоє дітей.
3. Скільки дітей вижило в сім’ї Довженків:
а) троє;
б) двоє;
в) семеро.
4. Який навчальний заклад закінчив письменник:
а) Київський педінститут;
б) Львівський юридичний університет;
в) Глухівський учительський інститут.
5. Яку спеціальність здобув Довженко у Києві:
а) юриста;
б) економіста;
в) медика.
6. Де вчився на художника:
а) в Парижі;
б) в Празі;
в) в Берліні.
7. Після повернення з Німеччини працює в газеті:
а) карикатуристом;
б) редактором;
в) журналістом.
8. Який німий фільм О. Довженка зайняв перше місце на кінофестивалі в Брюсселі:
а) «Земля»;
б) «Арсенал»;
в) «Звенигора».
9. Який серед названих творів написав
О. Довженко:
а) «Диво»;
б) «Звенигора»;
в) «Собор».
10. Де жив, помер і похований Олександр Довженко:
а) в Києві;
б) в Полтаві;
в) в Москві.
11. Який музей хотів створити Олександр Довженко:
а) Великої Вітчизняної війни;
б) музей під відкритим небом;
в) краєзнавчий.
12. Яка студія носить ім’я Олександра Довженка:
а) Київська;
б) Одеська;
в) Московська.
Ліна Костенко
Виконай тести
а) відома українська поетеса;
б) відомий прозаїк;
в) відомий драматург;
2. Ліна Костенко народилася:
а) 1930 року на Київщині;
б) 1945 року на Черкащині;
в) 1963 року на Полтавщині.
3. Поетеса виховувалася:
а) в учительській родині;
б) в селянській родині;
в) в робітничій родині.
4. Вищу освіту здобула:
а) в Київському педінституті;
б) в Черкаському педінституті;
в) в Львському педінституті.
5. Закінчила Літературний інститут:
а) ім. М. Горького в Москві;
б) ім. Карпенка-Карого в Києві;
в) ім. Лесі Українки в Києві.
6. Працювала на Київській кіностудії художніх фільмів:
а) ім. О. Довженка;
б) ім. М. Коцюбинського;
в) ім. І. Франка.
7. Ліна Костенко автор:
а) поетичних творів;
б) прозових творів;
в) драматичних творів.
8. Поетеса:
а) лауреат Державної премії УРСР
ім. Т. Шевченка;
б) лауреат Державної премії ім. В. Симоненка;
в) лауреат Державної премії ім. В. Сосюри.
9. Художній засіб, який використала поетеса у
вірші «Кольорові миші»:
а) гіпербола;
б) тавтологія;
в) епітет.
10. Ім’я підсудної з цього ж вірша:
а) Андромеда;
б) Анастасія;
в) Анна.
11. Яке сузір’я згадує Ліна Костенко в поезії «Кольорові миші»:
а) Саламандри;
б) Великої Ведмедиці;
в)
12. Що збирається сіяти на іншій планеті ліричний герой:
а) сортові огірки;
б) елітну пшеницю;
в) жменьку сліз із нашої землі.
Євген Гуцало
Диктант-асаціація
Записати імена однокласників, а потім записати письменників з такими ж іменами. Наприклад: Юрій – Юрій Федькович, Олександр – Олександр Довженко, Наталія – Наталія Віргуш, Леся – Леся Українка, Ірина – Ірина Вільде, Сергій – Сергій Носань та ін.
Бліц-диктант
Ігор Калинець
Диктант «Хто швидше?»
Придумати найцікавіші запитання до біографічної довідки про Ігоря Калинця.
Літературна гра «О щасливчик»
І тур. «Виконай тести». Правильна відповідь
1 бал.
а) трамваєм;
б) тролейбусом;
в) автобусом.
2. Хлопчика-фігурку дівчинка намалювала:
а) на вікні тролейбуса;
б) на вікні трамвая;
в) на вікні автобуса.
3. Куди поклала дівчинка Ха-еФа:
а) на сидіння трамвая;
б) на лавочку в парку;
в) до наплечника.
4. Куди скочив сам Ха-еФ:
а) у альбом;
б) до столу;
в) на ліжко.
5. Хто першим помітив Ха-еФа в альбомі:
а) Ганнуся;
б) учитель малювання;
в) Соломійка.
6. Як відмітила вчителька малюнок:
а) похвалила;
б) поставила знак ?;
в) поставила знак !.
7. Що написав Ха-еФ у зошиті Ганнусі з мови:
а) заяву про прийом до школи;
б) казку про Колобка;
в) життєпис.
8. Про яку планету розповідав Ха-еФ у життєписі:
а) про Марс;
б) про Хвігурію;
в) про Граматику.
9. Як потрапив Ха-еФ на планету Земля:
а) з літака;
б) із супутника;
в) з космічного корабля.
10. Як відмітила вчителька роботу дівчинки:
а) написала «гарно» і поставила !
б) написала «добре» і поставила ?;
в) написала «відмінно» і поставила !!!.
11. Яке завдання дала вчителька виконати за вихідні:
а) скласти оповідання на вільну тему;
б) скласти казку;
в) скласти твір-роздум.
12. Ганнуся позичила Ха-еФа:
а) Соломійці;
б) Павликові;
в) Жені.
ІІ тур. «Скажи одним словом». Правильна відповідь 1 бал.
ІІІ тур. «Відгадай, хто сказав». Правильна відповідь 1 бал.
ІV тур. «Впізнай героя». Правильна відповідь
1 бал.
Дужок пара:
Очі це
Без окулярів». ... Ха-еФ.
V тур. «Пан або пропав».
Клас ділиться на дві команди. Команда команді ставить по черзі запитання по тексту оповідання. Якщо відповідає правильно – одержує 1бал, якщо
– ні, то вибуває один учасник. Та команда одержить більшу кількість балів, в якій залишиться більше учасників.
Підсумки гри. Оголошення балів та оцінювання учнів.
Всеволод Нестайко
Диктант «Скажи правильно!»
( пригодницький твір).
Всеволод Нестайко
Літературний КВК
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда готує назву, емблему, вибирає капітана.
І тур «Розминка»
Учитель читає питання, а команди відповідають. Та команда, яка відповіла першою, одержує один бал.
ІІ тур «Конкурс капітанів»
Кожен капітан робить словесний портрет одного з герої повісті (вчитель дає завдання на картках). Якщо супротивник відгадує, то обидві команди отримують по 5 балів. А якщо не відгадує, то з команди, яка складала словесний портрет, знімається один бал.
ІІІ тур «Карусель»
Обом командам даються картки, на яких вони по черзі, передаючи далі один одному, повинні записати, кому належить запропонований вислів із твору. За правильну відповідь зараховується 1 бал.
Завдання команди №1
«Вилазь, убоїще, бо гірше буде! Ти ж мене знаєш!» |
дід Варава |
«Давай влаштуємо бій биків» |
Ява |
«А на поверхню як випливати?» |
Павло |
«Якась свиня вкинула туди цуцика» |
Ява |
«Річка від дощів піднялася, з берегів вийшла...» |
дід |
Завдання команди №2
«Я вам дам метра! Я вам такого метра дам, що...» |
дід Варава |
«Ти пам’ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися «Тореадори»? |
Ява |
«А як водою заллє і затопить?» |
Павло |
«Я сідаю у цеберку й опускаюся. А ти мене дериш». |
Ява |
«Греблю від млина прорвало. Село внизу заливає...». |
дід |
ІV тур «Чарівне перо»
Обом командам за п’ять хвилин придумати нові цікаві пригоди для Яви та Павла. Найвищий бал – 5 балів.
Поки команди складають твори, вчитель перевіряє картки.
Учні озвучують складені твори.
Підведення підсумків уроку. Визначення переможців.
Віктор Близнець
Бліц-хвилинка
Диктант «Скажи одним словом»
Ярослав Стельмах
«Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера»
Літературний диктант