Перепелиця Ніна Іванівна,
вчитель української мови та літератури
Ставківський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Педагогічний стаж – 36 років
Збірник вправ допоможе швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти дають змогу охопити і оцінити усіх учнів, економно використавши при цьому час.
Такі завдання подобаються дітям, бо є вправами зворотньої дії: одразу видно результат роботи.
Зміст
Вступ |
4 |
|
6 |
|
8 |
|
11 |
|
12 |
|
15 |
|
19 |
|
22 |
|
28 |
|
30 |
|
32 |
|
35 |
Список використаних джерел |
38 |
Вступ
Запропоновані літературні диктанти можуть бути використані вчителями української літератури всіх типів шкіл. Вони підібрані відповідно до тем, що вивчаються в курсі української літератури у 8 класі.
Літературний диктант - добре знаний вид вправ, який залишається актуальним і не втрачає своєї привабливості завдяки чіткості структури та здатності до якісної трансформації.
Літературними диктантами ми називаємо такі види роботи, які дають змогу швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти подібні до тестових завдань, бо також є вправами зворотної дії: можна одразу ж проконтролювати правильність виконання роботи. Проте, на відміну від тестів, де потрібно вибрати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи вимагає відповідного пояснення, коментування тощо.
Літературні диктанти, як, правило, проводяться на початку уроку (під час перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) чи в його кінці (підсумок, узагальнення). Виконуються в зошитах чи на окремих аркушах, можливе також їх проведення і в усній формі.
Для зручності можна поділили літературні диктанти на підвиди.
Цитатний диктант перевіряє знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчається
Логічні літературні диктанти дають змогу визначити, як учень вміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо.
Бліц-диктант вимагає блискавичної реакції. Учень зразу ж записує у зошит відповіді на запитання вчителя.
Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час.
Цей вид роботи можна практикувати як елемент тематичного оцінювання.
Сподіваюся, ця праця буде корисною учителям, які прагнуть урізноманітнити сучасний урок літератури, зробити його більш цікавим і більш насиченим.
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Історичні пісні
Акродиктант
Якщо ви правильно дасте відповіді на всі запитання, то з перших літер складете словосполучення.
То не грім в степу грохоче.
То не хмара світ закрила,-
То татар велика сила
Козаченьків обступила
Байдою.
Відповіді: 1. Народ. 2. Андрусів. 3. Рима. 4. «Ой Морозе, Морозенку». 5. Дмитро. 6. Невільник. 7. Ідея. 8. Поділля. 9. Іван. 10. Січ. 11. Неділя. 12. Ісправник.
Ключ: народні пісні
Цитатний диктант із завданням
Відтворіть пропущене прізвище легендарного пращура.
Та, ой, на своїх же, гей, козаченьків.
Голова завзята.
Замучили молодого
Татари прокляті.
Козак з Запорожжя,
Як виїхав на Вкраїну,
Як повная рожа.
Що коло тичин в’ється?
Ой той то …,
Що з ляхами б’ється.
Ви на мене, …, всю надію майте.
Повернувся я з Сибіру, та не маю долі,
Хоч, здається, не в кайданах, а все ж не на волі.
Пісня на ім’я Маруся Чурай
Бліц-диктант
Цитатний диктант
З якого твору рядки?
Та крилець не маю,
Щоб побачив, як без тебе
З горя висихаю.
А у понеділок пополоскала.
В якую годину;
Прийми ж мою Марусеньку,
Як рідну дитину.
Диктант «Одним словом»
Твір |
Уривок |
А «Засвіт встали козаченьки» |
1. Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися! Як я, бідна, тут горюю Прийди, подивися! |
Б «Ой не ходи, Грицю» |
2« Іди, іди, мій синочку, Та не забаряйся, За чотири неділеньки Додому вертайся!» |
В «Віють вітри, віють буйні»
|
3 Орлику, сизий Орлику, молодий Чураю! Ой забили ж тебе ляхи та в своєму краю. |
|
4 У неділю рано зіллячко копала, А у понеділок пополоскала. |
Дума про думи
Літературний диктант
Додати слово до визначення
Не сива зозуля закувала,
Як дівка Санджаківна коло пристані походжала …
Разом зі своїм народом – на віки
Тарас Григорович Шевченко
(1814-1861)
Літературний диктант «Всім відомий Т. Шевченко»
1. Місце народження Т. Шевченка. (с. Моринці Звенигородського повіту Київської губернії)
2. Соціальний стан Тараса у дитячі роки. (Кріпак)
3. Ім’я пана майбутнього письменника. (Енгельгардт)
4. Здібність поета в дитинстві. (Малювати)
5. Друзі, за допомогою яких Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва. (К. Брюллов, І. Сошенко, О. Венеціанов, В. Жуковський, Є. Гребінка)
6. Сума викупу Тараса з кріпацтва. (2 500 руб)
7. Заклад, в якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну». (Академія мистецтв)
8. Перша збірка поета. («Кобзар»)
9. Назвіть відомих історичних осіб, яким Т. Шевченко присвятив свої твори. (І. Трясило, І. Підкова…)
10. Посібник, який написав письменник для початкового навчання. («Буквар южнорусский»)
11. Композитор, який присвятив Т. Шевченку понад 80 композицій. (М. Лисенко)
12. Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Тарас Григорович брав активну участь. (Кирило-Мефодіївське товариство)
Цитатний диктант
З яких творів ці рядки?
Плаче стара мати, Плаче жінка з діточками В нетопленій хаті. |
4. Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть |
Мої голуб’ята, Із-за Дніпра широкого У світ погуляти
|
5. І мене в сім'ї великій, В сім’ї вольній, новій, Не забудьте пом’янути Незлим тихим словом. |
3. Защебече соловейко В лузі на калині…
|
6. Мов прокинувся, дивлюся: Село почорніло… |
7. Малого сліду не покину На нашій славній Україні На нашій – не своїй землі. |
Відповіді: 1. «Ой три шляхи широкії», 2.«Думи мої, думи мої», 3.«Тополя», 4. «Садок вишневий коло хати», 5. «Заповіт», 6. «Мені тринадцятий минало», 7. «Мені однаково».
Диктант «Одним словом»
1. Вкажіть рік народження Т. Шевченка.
2. В якому селі народився Т. Шевченко.
3. Вкажіть прізвище пана, в якого Т. Шевченко був козачком.
4. Пригадайте прізвище українського художника, який допоміг Шевченкові стати вільним.
5. Яку суму грошей вимагав Енгельгардт за Шевченка.
6. Вкажіть прізвище найталановитішого тогочасного художника, який намалював портрет російського поета Василя Жуковського.
7. Вкажіть рік, в якому Т. Шевченко отримав жадану волю.
8. В якому році вийшла перша збірка поезій «Кобзар» .
9. Вкажіть рік, коли Шевченко вдруге прибуває в Україну і задумує створити альбом «Живописна Україна».
10. Як назвав Шевченко-поет свій «зоряний час» (1845—1847 pp.).
11. Де народився цикл поезій «В казематі».
12. Де поховали Т. Шевченка.
Сила в слові
Леся Українка
(Лариса Петрівна Косач)
(1871-1913)
Диктант «Одним словом»
1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)
2. Прізвище Лесі Українки. (Косач)
3. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)
4. Через велику дружбу Лесі і Михайла дорослі їх називали одним іменем. Як? (Мишолося)
5. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз)
6. Село, де народилася Леся Українка. (Колодяжне)
7. Місто для лікування і відпочинку письменниці. (Євпаторія)
8. Псевдонім матері Лесі Українки. (Олена Пчілка)
9. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)
10. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар»)
11. Назва першого вірша Лесі Українки.(«Надія»)
12. Прізвище рідного дядька Лесі, відомого прогресивного діяча. (Драгоманов)
Літературний диктант
1. Епоха, в яку жила і творила Леся Українка. (к ХІХ — п. ХХ ст.)
2. Назвіть кількох патріотів України, навколо яких виховувалась майбутня письменниця. (М. Комаров, М. Лисенко, М. Драгоманов, О. Пчілка)
3. Кого з дітей Косачів називали спільним іменем Мишолосіє? (Лесю і Михайла)
4. Кому поетеса присвятила свій перший вірш «Надія»? (Тітці Олені — батьковій сестрі-революціонерці)
5. Що було джерелом знань для майбутньої письменниці, коли вона навчалась вдома? (Книги і саме життя)
6. Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри. («Стародавня історія середніх народів»)
7. Авторами найулюбленіших книжок Лариси Петрівни були… (Т. Шевченко, М. Вовчок, Л. Глібов, М. Гоголь, П. Чубинський …)
8. Гурток, одним із керівників якого була поетеса. («Плеяда»)
9. За допомогою якого письменника у 1893 році у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки — «На крилах пісень». (І. Франко)
10. Кому із видатних письменників належить фраза, що стосується поетеси: «…Україна не чула такого сильного гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини… Україна, на наш погляд, нині не має поета, щоб міг силою і різносторонністю свого таланту зрівнятися з Лесею Українкою»? (І. Франко)
11. Третя збірка поетеси має назву… («Відгуки»)
12. Визначте міста, в яких споруджено пам’ятники Лесі Українки. (Сурамі, Батумі, Ялті, Луцьку, Києві)
Літературний диктант за поемою «Давня казка»
Талант, подарований Україні
Іван Карпенко-Карий
(Іван Карпович Тобілевич)
(1845-1907)
СТО ТИСЯЧ
Літературний (цитатний) диктант
Кому належать слова?
1.«Іди ж до роботи, бо там роти пороззявляють та й стоятимуть. Нехай коней розпряжуть, а збрую зараз однеси в комору, щоб якої реміняки не вирізали на батоги». (Герасим)
2. . «Дай вам Бог з моєї легкої руки зробиться міліонером!» (Невідомий)
3. «Ох, земелько, свято земелько – Божа ти дочечко!» (Герасим)
4. «Якби я спав у неділю, то й не снідав би, а то з цієї пори до обіду на ногах не ївши охлянеш». (Клим)
5. «Тілько договір краще грошей… Від кожної тисячі, що купите, мені сто карбованців». (Савка)
6. «Сором людям в очі дивиться! Та ми ж пішки поспіємо на шапковбрання». (Параска)
7. «А Пузир одказує: голяк масті, чирва світить! Нехай… йде у застольну, там і пообідає, у мене гості не такі, щоб рядом його посадить». (Роман)
8. «Отоді я вам покажу, як хазяйнувать! Я не буду панувать, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю!» (Герасим)
9. «Люди в Київ ходять за чотириста верстов, а ти не хочеш потрудиться для Божого дому й шість верстов… Худобу ганять в празник гріх. Блажен чоловік, іже скоти милує». (Герасим)
10. «Давайте моє мені… З мене печінка мало не витрусилась, поки це діло скінчилось, та щоб я не мав у руках свого заробітку..?» (Савка)
11. «Та й перелякав же ти мене, Никодимович, мало не вмер від страху…» (Копач)
12. «Краще смерть, ніж така потеря».(Герасим)
Диктант «Одним словом»
1. Назвіть справжнє прізвище І. Карпенка-Карого. (Тобілевич.)
2. Скільки талантів виплекала родина Тобілевичів? (чотири)
3. Укажіть роль у театрі І. Карпенка-Карого. (Актор і драматург.)
4. Прізвище провідного актора «театру корифеїв». (М. Заньковецька.)
5. Прізвище режисера «театру корифеїв». (М. Кропивницький.)
6. Перша назва п’єси «Сто тисяч». (Гроші)
7 . Що означає прізвище головного героя п’єси «Сто тисяч»? (Гаманець.)
8. Прізвище багатія, з дочкою якого Калитка мріє одружити свого сина. (Пузир.)
9. Єдина цінність для Калитки. (Гроші й земля.)
10. Заповітна мрії Калитки. (Скупити всю землю навколо.)
11.Що сказав Калитка після невдалої спроби самогубства? («Краще смерть, ніж така потеря!»)
12. У якому році п’єсу «Сто тисяч» було поставлено на сцені?(1890)
Диктант «Одним словом»
1. Як звати головного героя п’єси? (Герасим)
2. Яке соціальне становище він займає? (Багатий селянин)
3. Хто з героїв «допомагає» збагатитися Калитці? (Невідомий)
4. Про що мріє Герасим? (Про землю)
5. Навіщо головному герою земля? (Для збагачення)
6. З якою метою Савка приходить до Калитки? (Позичити грошей)
7. Хто з персонажів «ходив до нечистого грошей просити»? (кум Савка)
8. Чому Параска ходить до церкви пішки? (Через жадібність чоловіка)
9. Кого Калитка бере собі у компаньйони для купівлі фальшивих грошей? (кума Савку)
10. З ким одружується Роман?(З Мотрею)
11. Чому Герасим вирішив повіситися? (Через обман Невідомого)
12. Хто рятує Калитку від смерті? (копач Бонавентура)
Назустріч європейській літературі
Михайло Михайлович Коцюбинський
(1864 - 1913)
ДОРОГОЮ ЦІНОЮ
Літературний диктант
Літературний диктант «Продовж фразу»
1. Про які часи розповідається в творі? (30 рр. ХІХ ст.)
2. З якою твариною автор порівнює український народ? (З диким туром.)
3. Чого ж міг сподіватися від пана повернутий втікач? (Ще жорстокішої експлуатації.)
4. Яку місцевість має на увазі М. Коцюбинський, коли говорить про «гніздо в Туреччині»? (Йдеться про Задунайську Січ.)
5. Чого найбільше боялись пани? (Неспокійного, вільнолюбного духу народного.)
6. Як ви розумієте назву твору? («Хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні, то полягти кістками на вічний спочинок».)
7. З якої причини Остап Мандрика тікає з рідного села? (Пішов проти пана.)
8. Хто посіяв смуток у душі ще маленького Остапа і розповів про волю? (Дід виховав хлопця у давніх традиціях, опоетизував це слово.)
9.Які думки приходять в голову Остапа? Про що він мріє? (Що він стане вільним козаком і разом з побратимами звільнить дідуся і Соломію.)
10. Чому Соломія вирішує приєднатися до Остапа? (Тому що все їй противне: і чоловік – нелюб, і панщина; вона дуже кохає парубка.)
11. Яке рішення стосовно свого довгого волосся приймає дівчина? (Рішуче просить хлопця обрізати його.)
12. У якій місцевості розпочинається дія другої глави? (Біля річки Дунай.)
13. Яким прізвиськом називають парубка по імені Іван? (Котигорошком.)
14. Яка подія трапилася перед самою переправою? (На втікачів наскочила козацька сторожа.)
15. Чи вдалося Остапові з Соломією переправитись через річку? (Ні, вони відстали від човнів під час сутички з козаками.)
16. Хто обіцяв допомогу втікачам? (Один мірошник з – над Пруту.)
17. Який план запропонував молодятам Яким? (Зв’язати невеличкий пліт і переплисти у плавні.)
18. Що за дивна картина явилася перед Остапом і Соломією? (Горіли плавні.)
19. Що трапляється з героями наприкінці другої глави? (В Остапа влучив козак і поранив його.)
20. Які заходи ужила Соломія, щоб допомогти пораненому Остапові? (Тісно зав’язала рану, зупинивши кровотечу.)
21. З якою метою Соломія покидає заслаблого Остапа ? (Пішла в розвідку шукати дорогу.)
22. Який гість чекав на Остапа, знесиленого пропасницею? (Голодний вовк.)
23. Кого згадує в тяжку хвилину парубок? (Котигорошка.)
24. До кого були звернені думки вмираючого втікача? (До дідуся та до Соломії)
25. Чи боявся Остап смерті? (Ні.)
26. Яке рішення приймає Остап ? (Щоб там не було, він хоче жити; починає повзти.)
27. До кого звертається по допомогу Соломія? (До циганської родини, що жила на виселку.)
28. Чому Остап був заарештований? (Бо знаходився в одній хаті зі злодіями і грабіжниками.)
29. Кого жінка зустріла на базарі? (Котигорошка.)
30. Що ж сталося у циганській оселі? (Циган разом з Остапом заарештували.)
31. Де жінка знайшла свого коханого? (У конаку - поліцейській дільниці.)
32. Який план розробила Соломія, щоб врятувати парубка? (Під час перевозу хотіла відбити чоловіка, придбавши в румунів рушниці для себе й Івана.)
33. За допомогою чого Соломія передала потрібну інформацію для Остапа? (За допомогою пісні.)
34. Чим закінчується сутичка з турками? (Івана й Соломію вбито, Остап залишився живим. )
35. Чим закінчується повість?
36. Поясніть, у чому полягає трагізм тогочасної долі волелюбного українського народу? (Люди не мали можливості жити і працювати для себе, а не для пана.)
Диктант «Одним словом»
1. Тема повісті «Дорогою ціною — боротьба проти … (кріпацтва), нездоланне прагнення здобути … (волю).
2. У творі порушено проблеми людської... (свободи, волі).
3. З якою твариною автор порівнює український народ?(з туром)
4. Остап утік із села, тому що пан мав віддати його в … (некрути).
5. Соломія пішла з Остапом через те, що його … (кохала).
6. Перша спроба потрапити за кордон була ... (зірвана).
7. Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).
8. Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа прийшов (вовк).
9. У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).
10. Соломія знайшла циган і Остапа... (врятувала).
11. Цигани виявилися... (злодіями).
12. Остап потрапив у в’язницю, тому що через поранення дізнались, що він … (втікач).
Серце віддав Україні
Олександр Петрович Довженко
(1894-1956)
НІЧ ПЕРЕД БОЄМ
Літературний (цитатний) диктант
Кому належать слова?
Залишитися особистістю
Володимир Григорович Дрозд
(1939-2003)
БІЛИЙ КІНЬ ШЕПТАЛО
Літературний диктант «Так» і «Ні»
10. Викупавшись у ріці, Шептало вже не став білим конем, як раніше, а залишився брудно-сірим.
11. Кінь був згоден уже, щоб його покарали, аби лише повернутися до стайні.
12. Шептало думав, що головне, щоб він знав про свою білизну, а про чуже око краще лишитися колишнім.
Літературний диктант
1. Якої шкоди завдав підпасок коню? (Поранив шкіру на спині)
2. Робота, яку недолюблював виконувати білий кінь? (Їздити до міста)
3. За що інші коні недолюблювали Шептала? (Порозумівся із Степаном)
4. Якого кольору був Шептало, коли повернувся додому після вільної прогулянки? (Сірого)
5. За Шепталову сваволю Степан називав його… ( Ледачим зіллям)
6. Мати білого коня працювала у … (Цирку, розважаючи публіку)
7. Змалку білий кінь полюбляв … (Перебувати на самоті)
8. Чого соромився Шептало? (Упряжі)
9. Предки Шептала … (Виступали в цирку)
10. На думку Шептала, головне, що дано білим коням, так це … (Розум)
11. Як білий кінь охарактеризував сам себе? Він був… (Покірним і роботящим)
12. Про що розповідала мати Шепталу, коли той був малим? (Дідів і прадідів)
Письменниця, яка дарує дітям радість
Ніна Леонідівна Бічуя
(народилася 1937 р.)
ШПАГА СЛАВКА БЕРКУТИ
Диктант «Одним словом»
1.Кого з героїв повісті характеризує ця цитата: «Хлопець шматує папір, шпурляє геть олівці, а потім знову знаходить - червоний, синій,- малює коней синіх з червоними гривами, і в тому полум’ї раптом чує музику, якої не дарували струни. Може , не такий уже він поганий? Просто музика буває різна?» (Юлька Ващука)
2. Хто це з героїв повісті: «Хлопець стояв біля матері – маленький, блідий, давно не стрижений і тому трохи схожий на дівчинку. Недовірливо дивився на лікаря – цей високий, широкоплечий дядечко, мабуть кепкував собі, бо ж ніякого екзамену він не складав, а лежав у лікарні…» (Славко Беркута)
3. «Ноги ставали міцнішими, пружніли м’язи , і вже не доводилося весь час думати: як добре великим і сильним – їх ніхто не штовхає… Мама потім не могла ніяк повірити, що хлопець сам себе вилікував…» Ці слова – характеристика… (Славка Беркути)
4. Назвати місто, яке так описано в повісті: « … І попливло місто із схилів Княжої гори, як ріка рушило на долини і пагорби, убрало їх у каміння. У чорні брами на Ринковій площі вступають у дивних шатах горожами. В аптеці на Ставропігійській у мідному важкому начинні товче сухі зіллиська, схожий на ченця аптекар. Вулицею котиться віз із оббитими колесами…» (Львів)
5. Про яку рису характеру Юлька Ващука наголошується у таких словах Славка Беркути: «Із Юльком сперечатися - все одно, що кам’яну брилу на дуель викликати, він на своєму стоятиме, хоч би й не мав рації» ( впертість)
6. «І коли він помітив сльози на синових очах, то відвернувся, ніби йому обов’язково треба було відвертатися, скидаючи плащ, і син зрозумів, що батько ставиться до нього, як до дорослого не хоче бачити його слабкості». До якого героя повісті можна віднести ці слова (Славка Беркуту)
7. Якого героя схарактеризовано такими словами з тексту: « … соловей –розбійник з нашого двору. Стою та дивуюсь: чому ти такий добрий став, у дворі хлопчаків мало що не ломигає, а тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза» (Юлька Ващука)
8. Назвати героя, про якого говориться у цій цитаті з тексту: «І від лагідного батькового руху, від ласкавого «мій хлопчику» … раптом відчув себе сильним і здатним довести власну правоту. Бо ж могло бути інакше. Бо тато міг також сказати: «Один раз повірили – досить. Досить.» (Славко Беркута)
9. Хто рятує сороку з переламаним крилом? (Стефко Вус)
10. Хто страждає через невіру однокласників? (Славко Беркута )
11. Хто в міліції називає чуже прізвище замість свого? (Юлько Ващук)
12. Хто вірить у невинність Беркути? (Лілі Теслюк)
Як приборкати своїх драконів
Юрій Павлович Винничук
(народився1952 р.)
МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА
Диктант «Одним словом»
Літературний диктант «Продовж фразу»
Установити послідовність подій у творі.
1. «Відколи князь посів батькові володіння, запанувало на люботинських землях небувале затишшя».
2. «Минуло вісім років, відколи він вилупився з яйця».
3. «Дракон втомлено розпростерся на долівці і вирішив, що повзти далі марно».
4. «Печера мені не сподобалась ось чому... Травичка зеленіє, квіточки ростуть».
5. «Такі голови для держави – велика небезпека».
6. «Йди геть від людей».
7. «Зіправді хочу битися з лицарями. Посилайте гінців».
8. «Чому він тоді не рубав: «Ах, певно, помітив сльозу».
9. «Князь глянув на хлопця, потім на спис, що стримів з драконового ока, і все зрозумів».
10. «Порожнеча зяяла всюди, на що не глядів. Якийсь біль, незрозумілий біль проліз йому в душу і звив собі там кубло».
11. «Князь відчув, що там, де в його душі була раніше сліпуча яснота, царювала тепер темрява».
12. «Осіннє сонце – бліде й змарніле – вистрілило проміннями понад світом».
Список використаних джерел
1