Літературні диктанти

Про матеріал
Збірник вправ допоможе швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти дають змогу охопити і оцінити усіх учнів, економно використавши при цьому час. Такі завдання подобаються дітям, бо є вправами зворотньої дії: одразу видно результат роботи.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "картинки література"

 


Перепелиця Ніна Іванівна,

D:\d\учитель\Мои документы\Мои рисунки\Вчителі фото\3. копия.jpgвчитель української мови та літератури

Ставківський навчально-виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

Педагогічний стаж – 36 років

 

Збірник вправ допоможе швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти дають змогу охопити і оцінити усіх учнів, економно використавши при цьому час.

Такі завдання подобаються дітям, бо є вправами зворотньої дії: одразу видно результат роботи.


Зміст

 

Вступ

4

  1. Усна народна творчість. Історичні пісні

6

  1. Пісня на ім’я Маруся Чурай

8

  1. Дума про думи

11

  1. Тарас Григорович Шевченко

12

  1. Леся Українка

15

  1. Іван Карпенко-Карий

19

  1. Михайло Коцюбинський

22

  1. Олександр Довженко

28

  1. Володимир Дрозд

30

  1. Ніна Бічуя

32

  1. Юрій Винничук

35

Список використаних джерел

38

 


Вступ

Запропоновані  літературні  диктанти  можуть  бути  використані  вчителями   української  літератури  всіх  типів  шкіл. Вони  підібрані  відповідно  до  тем, що  вивчаються  в  курсі  української  літератури  у  8  класі.

Літературний диктант - добре знаний вид вправ, який залишається актуальним і не втрачає своєї привабливості завдяки чіткості структури та здатності до якісної трансформації.

Літературними диктантами ми називаємо такі види роботи, які дають змогу швидко і різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літературні диктанти подібні до тестових завдань, бо також є вправами зворотної дії: можна одразу ж проконтролювати правильність виконання роботи. Проте, на відміну від тестів, де потрібно вибрати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи вимагає відповідного пояснення, коментування тощо.

Літературні диктанти, як, правило, проводяться на початку уроку (під час перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) чи в його кінці (підсумок, узагальнення). Виконуються в зошитах чи на окремих аркушах, можливе також їх проведення і в усній формі.

Для зручності можна поділили літературні диктанти на підвиди.

Цитатний диктант перевіряє знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчається

Логічні літературні диктанти дають змогу визна­чити, як учень вміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо.

Бліц-диктант вимагає блискавичної реакції. Учень зразу ж записує у зошит відповіді на запитання вчителя.

Літературні диктанти дають змогу оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час.

Цей вид роботи можна практикувати як елемент тематичного оцінювання.

Сподіваюся, ця праця буде корисною учителям, які прагнуть урізноманітнити сучасний урок літератури, зробити його більш цікавим і більш насиченим.

 


УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Історичні пісні

Акродиктант

Результат пошуку зображень за запитом "картинки про історичні пісні"Якщо ви правильно дасте відповіді на всі запитання, то з перших літер складете словосполучення.

  1.               Хто є автором народних пісень?
  2.               Прізвище автора картини «Козацькі загони в погоні за ворогом»
  3.               Співзвучність закінчень слів у віршованих рядках
  4.               Назва історичної пісні

То не грім в степу грохоче.

   То не хмара світ закрила,-

                      То татар велика сила

Козаченьків обступила

  1.               Ім’я відомого історика, дослідника козацької старовини.( Позував для створення образу писаря на картині І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану »
  2.               Той, кого взяли в полон або насильно поневолили
  3.               Заклик до народу об’єднати зусилля в боротьбі проти ворогів за свою свободу у пісні «Зажурилась Україна» - це …
  4.               Звідки родом був Устим Кармелюк?
  5.               Як звали кошового отамана Сірка?
  6.          Місце, де кмітливого запорожця Дмитра Вишневецького прозвали   

      Байдою.

  1.  Як називався день тижня, коли «в усі дзвони дзвонили і Кармелюка, як звірюку гонили»?
  2.  Як називався у царській Росії начальник поліції у ХVІІІ – на поч. ХХ століть

Відповіді: 1. Народ. 2. Андрусів. 3. Рима. 4. «Ой Морозе, Морозенку». 5. Дмитро. 6. Невільник. 7. Ідея. 8. Поділля. 9. Іван. 10. Січ. 11. Неділя. 12. Ісправник.

Ключ: народні пісні

 

Цитатний диктант із завданням

Відтворіть пропущене прізвище легендарного пращура.

  1.               Та, ой, як крикнув же та козак…,

Та, ой, на своїх же, гей, козаченьків.

  1.               Не вернувся…,

Голова завзята.

Замучили молодого

Татари прокляті.

  1.               Максим, козак …,

Козак з Запорожжя,

Як виїхав на Вкраїну,

Як повная рожа.

  1.               Чи не той то хміль,

Що коло тичин в’ється?

Ой той то …,

Що з ляхами б’ється.

  1.               За Сибіром сонце сходить, хлопці, не зівайте:

Ви на мене, …, всю надію майте.

Повернувся я з Сибіру, та не маю долі,

Хоч, здається, не в кайданах, а все ж не на волі.

 

 

Пісня на ім’я Маруся Чурай

Бліц-диктант

  1.        Результат пошуку зображень за запитом "портрет марусі чурай"Яка тяжка подія в житті Марусі Чурай дала поштовх до написання пісень? (Загибель батька)
  2.        З якою давньогрецькою поетесою порівнюють Марусю Чурай? (Сафо)
  3.        Звідки родом Маруся Чурай? (з Полтави)
  4.        Ким був батько Марусі Чурай? (Урядник Полтавського козацького полку)
  5.        При яких обставинах загинув Гордій Чурай?
  6.        Як названо концертний зал у м. Полтава на честь легендарної піснетворки? (Співоче поле Марусі Чурай)
  7.        Хто полюбив Марусю і не відкривав своїх почуттів? (Іван Іскра)
  8.        Кого кохала Маруся Чурай? (Грицька Бобренко)
  9.        Яку пісню, за словами дослідників, склала Маруся Чурай, коли пішов Грицько Бобренко на війну під проводом Б. Хмельницького? («Засвіт  встали козаченьки»)
  10.   Яку пісню співає головна героїня Наталка Полтавка з однойменної п’єси  І. П. Котляревського? («Віють вітри, віють буйні»)
  11.   В якій пісні Маруся Чурай виклала план помсти Грицю? («Ой не ходи, Грицю»)
  12.          Хто врятував Марусю Чурай від страти? (Іван Іскра)

 

Цитатний диктант

З якого твору рядки?

  1.     Полетіла б я до тебе,

Та крилець не маю,

Щоб побачив, як без тебе

З горя висихаю.

  1.     У неділю рано зіллячко копала,

      А у понеділок пополоскала.

  1.     Ой Бог знав, коли вернусь,

       В якую годину;

       Прийми ж мою Марусеньку,

       Як рідну дитину.

 


Диктант «Одним словом»

  1.               Хто вперше надрукував пісню «Засвіт встали козаченьки?»
  2.               Прізвище видатного співака, у виконанні якого неперевершено звучить пісня «Засвіт встали козаченьки?»
  3.               Прізвище угорського композитора, який за мотивами пісні «Ой не ходи, Грицю» написав «Українську баладу».
  4.               Автор повісті, написаної на основі пісні «Ой не ходи, Грицю» «У неділю рано зілля копала».
  5.               Ім’я головної героїні з п’єси І. Котляревського, яка співає пісню «Віють вітри, віють буйні»
  6.               Художній засіб у рядку «Стоїть місяць над горою, а сонця немає» .
  7.               Назвати прізвища культурних діячів, які присвятили себе дослідженню народної творчості.
  8.               Установити відповідність.

 

Твір

Уривок

А «Засвіт встали козаченьки»

1. Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися!

Як я, бідна, тут горюю

Прийди, подивися!

Б «Ой не ходи, Грицю»

2« Іди, іди, мій синочку,

Та не забаряйся,

 За чотири неділеньки

Додому вертайся!»

В «Віють вітри, віють буйні»

 

3 Орлику, сизий Орлику, молодий Чураю! Ой забили ж тебе ляхи та в своєму краю.

 

4 У неділю рано зіллячко копала,

А у понеділок пополоскала.

 

Дума про думи

Літературний диктант

Додати слово до визначення

  1.                          Результат пошуку зображень за запитом "картинки про думи"Ліро-епічний твір героїчного або соціально-побутового змісту - це  
  2.                          Українські думи розповідають про  …  нашого народу.
  3.               Протяжне проказування, наближене до співу називається…
  4.                          Дума починається …
  5.                          Завершує думу …
  6.                          Поетичний засіб:

  Не сива зозуля закувала,

 Як дівка Санджаківна коло пристані походжала …

  1.               Маруся допомагає визволитися з полону…
  2.               Релігійне свято, коли Маруся визволяє невільників …
  3.               Пам’ятник Марусі встановлено в …
  4.            Виконавців дум називають…
  5.            Найвідомішим кобзарем ХІХ ст. є …
  6.          До початку ХІХ ст.. в Україні кобзарів називали …

 

Результат пошуку зображень за запитом "портрет шевченка скачать бесплатно"Разом зі своїм народомна віки

Тарас Григорович Шевченко

(1814-1861)

Літературний диктант «Всім відомий Т. Шевченко»

1. Місце народження Т. Шевченка. (с. Моринці Звенигородського повіту Київської губернії)

2. Соціальний стан Тараса у дитячі роки. (Кріпак)

3. Ім’я пана майбутнього письменника. (Енгельгардт)

4. Здібність поета в дитинстві. (Малювати)

5. Друзі, за допомогою яких Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва. (К. Брюллов, І. Сошенко, О. Венеціанов, В. Жуковський, Є. Гребінка)

6. Сума викупу Тараса з кріпацтва. (2 500 руб)

7. Заклад, в якому навчався Тарас Григорович, отримавши «вільну». (Академія мистецтв)

8. Перша збірка поета. («Кобзар»)

9. Назвіть відомих історичних осіб, яким Т. Шевченко присвятив свої твори. (І. Трясило, І. Підкова…)

10. Посібник, який написав письменник для початкового навчання. («Буквар южнорусский»)

11. Композитор, який присвятив Т. Шевченку понад 80 композицій. (М. Лисенко)

12. Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Тарас Григорович брав активну участь. (Кирило-Мефодіївське товариство)

 

Цитатний диктант

З яких творів ці рядки?

  1. Не вертаються три брати.

Плаче стара мати,

Плаче жінка з діточками

В нетопленій хаті.

4. Співають ідучи дівчата,

а матері вечерять ждуть

  1. Прилітайте, сизокрилі

Мої голуб’ята,

Із-за Дніпра широкого

У світ погуляти

 

5. І мене в сім'ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

3. Защебече соловейко

В лузі на калині…

 

6. Мов прокинувся, дивлюся:

Село почорніло…

7. Малого сліду не покину

На нашій славній Україні

На нашій – не своїй землі.

 

Відповіді: 1. «Ой три шляхи широкії», 2.«Думи мої, думи мої», 3.«Тополя», 4. «Садок вишневий коло хати», 5. «Заповіт», 6. «Мені тринадцятий минало», 7. «Мені однаково».

 

Диктант «Одним словом»

1. Вкажіть рік народження Т. Шевченка.

2. В якому селі народився Т. Шевченко.

3. Вкажіть прізвище пана, в якого Т. Шевченко був козачком.

4. Пригадайте прізвище українського художника, який допоміг Шевченкові стати вільним.

5. Яку суму грошей вимагав Енгельгардт за Шевченка.

6. Вкажіть прізвище найталановитішого тогочасного художника, який намалював портрет російського поета Василя Жуковського.

7. Вкажіть рік, в якому Т. Шевченко отримав жадану волю.

8. В якому році вийшла перша збірка поезій «Кобзар» .

9. Вкажіть рік, коли Шевченко вдруге прибуває в Україну і задумує створити альбом «Живописна Україна».

10. Як назвав Шевченко-поет свій «зоряний час» (1845—1847 pp.).

11. Де народився цикл поезій «В казематі».

12. Де поховали Т. Шевченка.

 

Результат пошуку зображень за запитом "портрет лесі українки"Сила в слові

Леся Українка

(Лариса Петрівна Косач)

(1871-1913)

Диктант «Одним словом»

1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)

2. Прізвище Лесі Українки. (Косач)

3. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)

4. Через велику дружбу Лесі і Михайла дорослі їх називали одним іменем. Як? (Мишолося)

5. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз)

6. Село, де народилася Леся Українка. (Колодяжне)

7. Місто для лікування і відпочинку письменниці. (Євпаторія)

8. Псевдонім матері Лесі Українки. (Олена Пчілка)

9. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)

10. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар»)

11. Назва першого вірша Лесі Українки.(«Надія»)

12. Прізвище рідного дядька Лесі, відомого прогресивного діяча. (Драгоманов)

 

Літературний диктант

1. Епоха, в яку жила і творила Леся Українка.  ХІХ — п. ХХ ст.)

2. Назвіть кількох патріотів України, навколо яких виховувалась майбутня письменниця. (М. Комаров, М. Лисенко, М. Драгоманов, О. Пчілка)

3. Кого з дітей Косачів називали спільним іменем Мишолосіє? (Лесю і Михайла)

4. Кому поетеса присвятила свій перший вірш «Надія»? (Тітці Олені — батьковій сестрі-революціонерці)

5. Що було джерелом  знань для майбутньої письменниці, коли вона навчалась вдома? (Книги і саме життя)

6. Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри. («Стародавня історія середніх народів»)

7. Авторами найулюбленіших книжок Лариси Петрівни були… (Т. Шевченко, М. Вовчок, Л. Глібов, М. Гоголь, П. Чубинський …)

8. Гурток, одним із керівників якого була поетеса. («Плеяда»)

9. За допомогою якого письменника у 1893 році у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки — «На крилах пісень». (І. Франко)

10. Кому із видатних письменників належить фраза, що стосується поетеси: «…Україна не чула такого сильного гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини… Україна, на наш погляд, нині не має поета, щоб міг силою і різносторонністю свого таланту зрівнятися з Лесею Українкою»? (І. Франко)

11. Третя збірка поетеси має назву… («Відгуки»)

12. Визначте міста, в яких споруджено пам’ятники Лесі Українки. (Сурамі, Батумі, Ялті, Луцьку, Києві)

 

Літературний диктант за поемою «Давня казка»

  1. Поет, що проживав в якійсь країні і мав талант до…(віршів).
  2. Уперше з Бертольдо поет зустрівся на… (стежині у діброві).
  3. Наш герой співав під супровід…(мандоліни).
  4.               Лицареві поет допоміг здобути кохану за допомогою…(написаної серенади).
  5.               У час скрути поет допоміг Бертольду здобути…(перемогу й бусурменське місто).
  6.               Згодом граф привчився до…( грабунку).
  7.               Граф отримав вісті, що по місту співають пісні про…(рівність та про волю).
  8.               На пропозицію щодо винагороди поет відповів: «Золотих не хочу лаврів, з ними…(щастя не здобуду).
  9.               У строфі «Слово полетить по світу, наче тая вільна птиця…» автор використовує художній засіб…(порівняння, метафору).
  10.          Що ж сталося з поетом у в’язниці? (загинув).
  11.          Бертольдо скінчив свій вік тим, що його…( вбили повстанці).
  12.          Автор у творі порушує такі проблеми… (роль митця в суспільстві, служіння народу, суть людського щастя, війна заради збагачення).

 

Результат пошуку зображень за запитом "кольорові фото карпенка-карого"Талант, подарований Україні

Іван  Карпенко-Карий

(Іван Карпович Тобілевич)

(1845-1907)

СТО ТИСЯЧ

Літературний (цитатний) диктант

Кому належать слова?

1.«Іди ж до роботи, бо там роти пороззявляють та й стоятимуть. Нехай коней розпряжуть, а збрую зараз однеси в комору, щоб якої реміняки не вирізали на батоги». (Герасим)

2. . «Дай вам Бог з моєї легкої руки зробиться міліонером!» (Невідомий)

3. «Ох, земелько, свято земелько – Божа ти дочечко!» (Герасим)

4. «Якби я спав у неділю, то й не снідав би, а то з цієї пори до обіду на ногах не ївши охлянеш». (Клим)

5. «Тілько договір краще грошей… Від кожної тисячі, що купите, мені сто карбованців». (Савка)

6. «Сором людям в очі дивиться! Та ми ж пішки поспіємо на шапковбрання». (Параска)

7. «А Пузир одказує: голяк масті, чирва світить! Нехай… йде у застольну, там і пообідає, у мене гості не такі, щоб рядом його посадить». (Роман)

8.  «Отоді я вам покажу, як хазяйнувать! Я не буду панувать, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю!» (Герасим)

9. «Люди в Київ ходять за чотириста верстов, а ти не хочеш потрудиться для Божого дому й шість верстов… Худобу ганять в празник гріх. Блажен чоловік, іже скоти милує». (Герасим)

10. «Давайте  моє мені… З мене печінка мало не витрусилась, поки це діло скінчилось, та щоб я не мав у руках свого заробітку..?» (Савка)

11. «Та й перелякав же ти мене, Никодимович, мало не вмер від страху…» (Копач)

12. «Краще смерть, ніж така потеря».(Герасим)

 

Диктант «Одним словом»

1. Назвіть справжнє прізвище І. Карпенка-Карого. (Тобілевич.)

2. Скільки талантів виплекала родина Тобілевичів? (чотири)

3.  Укажіть роль у театрі І. Карпенка-Карого. (Актор і драматург.)

4. Прізвище провідного актора «театру корифеїв». (М. Заньковецька.)

5. Прізвище режисера «театру корифеїв». (М. Кропивницький.)

 6. Перша назва п’єси «Сто тисяч». (Гроші)

7 . Що означає прізвище головного героя п’єси «Сто тисяч»? (Гаманець.)

8. Прізвище багатія, з дочкою якого Калитка мріє одружити свого сина. (Пузир.)

9.  Єдина цінність для Калитки. (Гроші й земля.)

10. Заповітна мрії Калитки. (Скупити всю землю навколо.)

11.Що сказав Калитка після невдалої спроби самогубства? («Краще смерть, ніж така потеря!»)

12. У якому році п’єсу «Сто тисяч» було поставлено на сцені?(1890)

 

Диктант «Одним словом»

 

1. Як звати головного героя п’єси? (Герасим)

2. Яке соціальне становище він займає? (Багатий селянин)

3. Хто з героїв «допомагає» збагатитися Калитці? (Невідомий)

4. Про що мріє Герасим? (Про землю)

5. Навіщо головному герою земля? (Для збагачення)

6. З якою метою Савка приходить до Калитки? (Позичити грошей)

7. Хто з персонажів «ходив до нечистого грошей просити»? (кум Савка)

8. Чому Параска ходить до церкви пішки? (Через жадібність чоловіка)

9. Кого Калитка бере собі у компаньйони для купівлі фальшивих грошей? (кума Савку)

10. З ким одружується Роман?(З Мотрею)

11. Чому Герасим вирішив повіситися? (Через обман Невідомого)

12. Хто рятує Калитку від смерті? (копач Бонавентура)

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "кольорові фото коцюбинського"Назустріч європейській літературі

Михайло Михайлович Коцюбинський

(1864 - 1913)

ДОРОГОЮ ЦІНОЮ

Літературний диктант

  1.               Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, посідає проміжне місце між романом та оповіданням.(повість)
  2.               Перебіг дії та послідовність її розвитку, що служить у творі формою розгортання і конкретизації його фабули. (сюжет) 
  3.               Частина твору, де змальовуються суспільне середовище і життєві обставини, в яких формувалися риси характеру дійових осіб. (експозиція)
  4.               Важливий елемент сюжету: вирішальне, найгостріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу, момент найвищого напруження в розвиткові змальованих у творі подій.(кульмінація) 
  5.                Заключна частина, додана до завершеного художнього твору й не пов'язана з ним нерозривним розвитком дії .(епілог)
  6.               Ідеали і переконання, які автор прагне донести до читача через свій твір.(ідея твору) 
  7.               Цей персонаж всебічно характеризується автором. Часто іменем цього героя називається цілий твір. (головний герой)
  8.               Персонажі, які виконують у творі допоміжну роль, саме у стосунках з ними яскравіше окреслюються основні проблеми, центральний конфлікт. (другорядні герої)
  9.               Змалювання зовнішнього вигляду людини в художньому творі, служить одним із засобів характеристики героя, його індивідуалізації. (портрет)
  10.          Умовне позначення предмета, поняття, явища іншим предметом, поняттям, явищем на основі подібності і з метою стисло і яскраво передати суть чогось або певну ідею. (символ)
  11.          Остаточне вирішення конфлікту, зображеного у творі, і завершення основних подій і сюжетних ліній. (розв'язка)
  12.           Зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними ситуаціями. (конфлікт)

 

Літературний диктант «Продовж фразу»

1.  Про які часи розповідається в творі? (30 рр. ХІХ ст.)

2.  З якою твариною автор порівнює український народ? (З диким туром.)

3. Чого ж міг сподіватися від пана повернутий втікач? (Ще жорстокішої експлуатації.)

4. Яку місцевість має на увазі М. Коцюбинський, коли говорить про «гніздо в Туреччині»? (Йдеться про Задунайську Січ.)

5.  Чого найбільше боялись пани? (Неспокійного, вільнолюбного духу народного.)

6.  Як ви розумієте назву твору? («Хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні, то полягти кістками на вічний спочинок».)

7. З якої причини Остап Мандрика тікає з рідного села? (Пішов проти пана.)

8. Хто посіяв смуток у душі ще маленького Остапа і розповів про волю? (Дід виховав хлопця у давніх традиціях, опоетизував це слово.)

9.Які думки приходять в голову Остапа? Про що він мріє? (Що він стане вільним козаком і разом з побратимами звільнить дідуся і Соломію.)

10. Чому Соломія вирішує приєднатися до Остапа? (Тому що все їй противне: і чоловік – нелюб, і панщина; вона дуже кохає парубка.)

11. Яке рішення стосовно свого довгого волосся приймає дівчина? (Рішуче просить хлопця обрізати його.)

12. У якій місцевості розпочинається дія другої глави? (Біля річки Дунай.)

13. Яким прізвиськом називають парубка по імені Іван? (Котигорошком.)

14. Яка подія трапилася перед самою переправою? (На втікачів наскочила козацька сторожа.)

15. Чи вдалося Остапові з Соломією переправитись через річку? (Ні, вони відстали від човнів під час сутички з козаками.)

16. Хто обіцяв допомогу втікачам? (Один мірошник з – над Пруту.)

17. Який план запропонував молодятам Яким? (Зв’язати невеличкий пліт і переплисти у плавні.)

18. Що за дивна картина явилася перед Остапом і Соломією? (Горіли плавні.)

19. Що трапляється з героями наприкінці другої глави? (В Остапа влучив козак і поранив його.)

20.  Які заходи ужила Соломія, щоб допомогти пораненому Остапові? (Тісно зав’язала рану, зупинивши кровотечу.)

21. З якою метою Соломія покидає заслаблого Остапа ? (Пішла в розвідку шукати дорогу.)

22. Який гість чекав на Остапа, знесиленого пропасницею? (Голодний вовк.)

23.  Кого згадує в тяжку хвилину парубок? (Котигорошка.)

24. До кого були звернені думки вмираючого втікача? (До дідуся та до Соломії)

25. Чи боявся Остап смерті? (Ні.)

26. Яке рішення приймає Остап ? (Щоб там не було, він хоче жити; починає повзти.)

27.  До кого звертається по допомогу Соломія? (До циганської родини, що жила на виселку.)

28. Чому Остап був заарештований? (Бо знаходився в одній хаті зі злодіями і грабіжниками.)

29.  Кого жінка зустріла на базарі? (Котигорошка.)

30. Що ж сталося у циганській оселі? (Циган разом з Остапом заарештували.)

31. Де жінка знайшла свого коханого? (У конаку - поліцейській дільниці.)

32.  Який план розробила Соломія, щоб врятувати парубка? (Під час перевозу хотіла відбити чоловіка, придбавши в румунів рушниці для себе й Івана.)

33. За допомогою чого Соломія передала потрібну інформацію для Остапа?  (За допомогою пісні.)

34. Чим закінчується сутичка з турками? (Івана й Соломію вбито, Остап залишився живим. )

35. Чим закінчується повість?

36. Поясніть, у чому полягає трагізм тогочасної долі волелюбного українського народу? (Люди не мали можливості жити і працювати для себе, а не для пана.)

 

Диктант «Одним словом»

 

1. Тема повісті «Дорогою ціною — боротьба проти … (кріпацтва), нездоланне прагнення здобути … (волю).

2.  У творі порушено проблеми людської... (свободи, волі).

3. З якою твариною автор порівнює український народ?(з туром)

4. Остап утік із села, тому що пан мав віддати його в … (некрути).

5. Соломія пішла з Остапом через те, що його …  (кохала).

6. Перша спроба потрапити за кордон була ... (зірвана).

7. Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

8. Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа прийшов (вовк).

9. У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

10. Соломія знайшла циган і Остапа... (врятувала).

11. Цигани виявилися... (злодіями).

12. Остап потрапив у в’язницю, тому що через поранення дізнались, що він … (втікач).

 

Серце віддав Україні

Результат пошуку зображень за запитом "портрет довженка"Олександр Петрович Довженко

(1894-1956)

НІЧ ПЕРЕД БОЄМ

Літературний (цитатний) диктант

Кому належать слова?

  1.                 «- Товаришу командир! Завтра ви поведете нас у бій. Ми всі ось тут – і старі. Що вже по півроку на війні, і молоді, ось вроді Овчаренка, що йтимуть до бою вперше, - усі ми знаємо, що завтра бій буде великий і дехто з нас, звичайно, загине». (Іван Дробот)
  2.                 «Ні, дякую, ви прекрасно і тонко висловили свою думку, і я з великою охотою вам одповім, тим більше, що секрет таки у мене дійсно є». (Петро Колодуб)
  3.                 «Тікаєте, бісові сини? Багато я вже вас перевіз». (Дід Платон)
  4.                 «- Еге-ге! Щось ви, хлопці, не той, не як його, не туди неначе йдете. Одежа ось нова, і торбочки, і ремні, еге, і самі ось молоді, а звертаєте неначе не туди, га?!» (Дід Савка)
  5.                 «- Душа несерйозна, розбалувана. Візьми мого Левка. Як він на Кохин-Голі тих, як їх бачив?» (Платон Півторак)
  6.                 «- Еге! Отакий і мій Демид. Його огнем печи, на шматки ріж, ну не відступить. Куди твоє діло!»  (дід Савка)
  7.                 «- Я, діду ненавиджу фашизм усією душею». (Троянда)
  8.                 «… а мене б із Дніпра чи з Десни не те що Гітлер, а сам нечистий би не вигнав, прости, Господи, не при ночі згадуючи». ( Дід Платон)
  9.                 «Легко сказати, діду, а от побачили б ви танкетки!» (лейтенант Сокіл)
  10.            «А хіба ви думаєте, діду, що нам не важко? Хіба ви думаєте, що біль і жаль не роздирають наші душі, не печуть нас пекельним вогнем?» (Петро Колодуб)
  11.            «І сказати йому, що він помилився, товаришу Герой Радянського Союзу. Моє шанування! Ну як?» (Троянда)
  12.            «Діда Платона, товаришу капітан, уже нема живого».  (Іван Дробот)


Залишитися особистістю

Результат пошуку зображень за запитом "портрет володимира дрозда"Володимир Григорович Дрозд

(1939-2003)

 

БІЛИЙ КІНЬ ШЕПТАЛО

Літературний диктант «Так» і «Ні»

  1.               Шептало змалку ненавидів табун, гурт і загорожі.
  2.               Конюх Степан ставився до Шептала, як і до всіх коней.
  3.               Серед робіт Шептало найбільше любив крутити привід і їздити до міста.
  4.               Інстинкт білого коня підказав йому, що рано чи пізно люди зломлять його.
  5.               Шептало не розумів, чому деякі коні на кожному кроці огризаються, показують свій характер, адже цим нічого не досягнеш, крім батога.
  6.               На удар хлопчика Шептало не звернув уваги.
  7.               Шептало упав на траву і сумно задрімав, не відчуваючи ні дощу, не здригаючись від грому та  блискавок.
  8.               Шепталові вже ніколи не хотілося почути голос злого конюха.
  9.               Коли Степан зненацька вдарив Шептала, того охопив глибокий відчай.

10. Викупавшись у ріці, Шептало вже не став білим конем, як раніше, а залишився брудно-сірим.

11. Кінь був згоден уже, щоб його покарали, аби лише повернутися до стайні.

12. Шептало думав, що головне, щоб він знав про свою білизну, а про чуже око краще лишитися колишнім.

Літературний диктант

1. Якої шкоди завдав підпасок коню? (Поранив шкіру на спині)

2. Робота, яку недолюблював виконувати білий кінь? (Їздити до міста)

3. За що інші коні недолюблювали Шептала? (Порозумівся із Степаном)

4. Якого кольору був Шептало, коли повернувся додому після вільної прогулянки?  (Сірого)

5. За Шепталову сваволю Степан називав його… ( Ледачим зіллям)

6. Мати білого коня працювала у … (Цирку, розважаючи публіку)

7. Змалку білий кінь полюбляв …  (Перебувати на самоті)

8. Чого соромився Шептало? (Упряжі)

9. Предки Шептала … (Виступали в цирку)

10. На думку Шептала, головне, що дано білим коням, так це … (Розум)

11. Як білий кінь охарактеризував сам себе? Він був… (Покірним і роботящим) 

12. Про що розповідала мати Шепталу, коли той був малим? (Дідів і прадідів)

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "портрет ніни бічуї"Письменниця, яка дарує дітям радість

Ніна Леонідівна Бічуя

(народилася 1937 р.)

ШПАГА СЛАВКА БЕРКУТИ

Диктант «Одним словом»

1.Кого з героїв повісті характеризує ця цитата: «Хлопець шматує папір,  шпурляє геть олівці,  а  потім знову  знаходить -  червоний, синій,- малює  коней синіх з червоними  гривами, і в тому полум’ї  раптом чує музику, якої не дарували струни. Може  , не  такий уже  він  поганий? Просто музика буває різна?» (Юлька Ващука)

2. Хто це з героїв повісті: «Хлопець стояв біля матері – маленький, блідий, давно не стрижений і тому трохи схожий на дівчинку. Недовірливо дивився на лікаря – цей високий, широкоплечий дядечко, мабуть кепкував собі, бо ж ніякого екзамену він не складав, а лежав у лікарні…» (Славко  Беркута)

3. «Ноги ставали міцнішими,  пружніли  м’язи , і вже  не  доводилося весь час  думати: як добре великим  і сильним – їх  ніхто не  штовхає… Мама потім не  могла ніяк повірити, що хлопець сам себе  вилікував…» Ці  слова – характеристика… (Славка  Беркути)

4. Назвати  місто, яке так описано в повісті:  « … І попливло місто із схилів Княжої гори, як ріка рушило на долини і пагорби, убрало  їх у каміння. У чорні брами на Ринковій площі вступають у дивних шатах горожами. В аптеці на Ставропігійській у мідному  важкому начинні  товче сухі зіллиська, схожий на ченця аптекар. Вулицею  котиться  віз із  оббитими колесами…» (Львів)

5. Про яку рису характеру Юлька Ващука наголошується  у таких словах Славка Беркути: «Із Юльком сперечатися - все  одно, що кам’яну брилу на дуель  викликати, він на своєму стоятиме, хоч би й не мав рації»  ( впертість)

6. «І  коли  він  помітив  сльози  на синових очах, то відвернувся, ніби йому обов’язково треба було  відвертатися, скидаючи плащ, і син зрозумів, що  батько ставиться до нього, як до дорослого не хоче бачити його слабкості». До якого героя повісті можна віднести ці слова (Славка  Беркуту)

7. Якого героя схарактеризовано такими словами  з тексту: « …  соловей –розбійник  з нашого двору. Стою  та  дивуюсь:  чому ти  такий добрий  став, у дворі хлопчаків мало що не ломигає, а тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза» (Юлька Ващука)

8. Назвати героя, про якого говориться у цій  цитаті  з тексту: «І від лагідного батькового руху, від  ласкавого  «мій  хлопчику» … раптом відчув себе  сильним і здатним довести  власну правоту. Бо ж  могло бути інакше.  Бо тато міг також сказати:  «Один раз повірили – досить. Досить.» (Славко  Беркута) 

9. Хто рятує сороку з переламаним крилом? (Стефко Вус)

10. Хто страждає через невіру однокласників? (Славко Беркута )

11. Хто в міліції  називає чуже  прізвище  замість  свого? (Юлько  Ващук)

12. Хто вірить  у  невинність  Беркути? (Лілі Теслюк)


Результат пошуку зображень за запитом "портрет юрія винничука"

Як приборкати своїх драконів

Юрій Павлович Винничук

(народився1952 р.)

 

 

 

МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА

Диктант «Одним словом»

  1.               Жанр твору «Місце для дракона»
  2.               Місце, де відбуваються події.(Галичина)
  3.               Час, коли відбуваються події. (Середньовіччя)
  4.               Скільки минуло років, відколи дракон вилупився з яйця? (Вісім)
  5.               Як звали дракона? (Грицько)
  6.               Хто був найкращим другом у дракона? (Пустельник)
  7.               Який талант відкрився у дракона? (Писати вірші)
  8.               Де жив князь? (У Люботині)
  9.               Ким колись був пустельник? (Воєводою)
  10.          Як звати дочку князя? (Настася)
  11.          Як звати лицаря, який мав вбити дракона і стати зятем князя? (Лаврін)
  12. Хто вбив дракона? (Джура)

Літературний диктант «Продовж фразу»

  1.               Де жив князь, чим займався?
  2.               Чому князь так плекав сни про «війни, переможні походи, руїни здобутих фортець, довгі вервечки полонених»?
  3.               З якою проблемою зіткнуся князь?
  4.               Чому в Люботині не стало війська?
  5.               Чи справді на березі річки Бистриці бачили дракона? Який він був?
  6.               Чи мав дракон товаришів?
  7.               Хто ж це був за чоловік, цей Пустельник?
  8.               Про яку послугу попросив дракон у Пустельника?
  9.               Дракон мирно жив у печері, нікому зла не творив, читав книги, писав вірші. Але чи довго продовжувалося таке життя?
  10.          Як князь продумав план бою?
  11.          Хто ж був цей пан Лаврін? Чи правильний вибір зробив князь, що хотів «віддати» перемогу саме йому?
  12.          Чому Лаврін не зміг убити дракона?

Установити послідовність подій у творі.

1. «Відколи князь посів батькові володіння, запанувало на люботинських землях небувале затишшя».

2. «Минуло вісім років, відколи він вилупився з яйця».

3. «Дракон втомлено розпростерся на долівці і вирішив, що повзти далі марно».

4. «Печера мені не сподобалась ось чому... Травичка зеленіє, квіточки ростуть».

5. «Такі голови для держави – велика небезпека».

6. «Йди геть від людей».

7. «Зіправді хочу битися з лицарями. Посилайте гінців».

8. «Чому він тоді не рубав: «Ах, певно, помітив сльозу».

9. «Князь глянув на хлопця, потім на спис, що стримів з драконового ока, і все зрозумів».

10. «Порожнеча зяяла всюди, на що не глядів. Якийсь  біль, незрозумілий біль проліз йому в душу і звив собі там кубло».

11. «Князь відчув, що там, де в його душі була раніше сліпуча яснота, царювала тепер темрява».

12. «Осіннє сонце – бліде й змарніле – вистрілило проміннями понад світом».


Список використаних джерел

 

  1. .Українська література: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Л.Т. Коваленко. – Київ.: УОВЦ «Оріон», 2016. – 288 с.: іл..
  2. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література.  5—9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 58 с.
  3.   Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. -K., 2002. -135с.             

 

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кліменчук Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
7939
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку