Даний матеріал стане в нагоді класним керівникам 5-9 класів або педагогу-організатору під час проведення відкритих виховних заходів. Цей захід виховує патріотичні почуття, любов і повагу до своєї Батьківщини.
Літературно – музична композиція «Берегиня козацького роду»
Мета : розширити кругозір учнів про козацтво , закріпити знання , отримані на уроках народознавства , літератури ; збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати почуття дружби , силу волі , любов до нашого славного минулого.
Обладнання : святково прикрашений кабінет , українські національні костюми для учнів, комп’ютер.
Хід виховного заходу
Звучить Гімн України
Читець.
Було колись в Україні
Ревіли гармати;
Було колись – запорожці
Вміли панувати.
Панували , добували
І славу і волю.
З давних – давен людям відомо : «дерево життя» - це гілочка , на якій ростуть три листочки. Перший – листочок минулого часу , другий –сучасного , а третій – майбутнього. Зображення «дерева життя» зустрічається на каменях далеких часів і свідчить , що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний взаємозв’ язок минулого , сучасного і майбутнього. Як це розуміти ? А так , що теперішнє – це наслідки минулих подій. А в тому , що відбувається зараз , народжується майбутнє.
Ведуча 1. Історія народу , як і життя людей , має героїчні , трагічні , щасливі і нещасливі сторінки. Оскільки в героїчному найбільше виявляється національний характер народу , його душевна краса , талант , то ці сторінки історії особливо хвилюють нас і викликають почуття національної гордості. В історичному минулому українського народу була неповторна і легендарна Запорізька Січ. Це про неї М.В. Гоголь писав : « Та ось вона , Січ. Ось те гніздо , звідки вилітають усі ті горді і дужі , як леви ! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну !»
Ведуча 2. Запорізька Січ ! Козацтво !.. Найлегендарніше минуле українського народу, його святиня. Синонім свободи, людської і національної гідності, талановитості.
Звучить пісня «Їхав- їхав козак містом»
Читець.
Єдина воля володіє світом,
Веде в майбутнє нас єдиний шлях,
Ми умремо з єдиним заповітом
В непереможних і міцних серцях.
Врятує вроду і себе людина,
Життя зросте над попелом руїн ,
Велика мрія , мудра і єдина ,
Недарма дзвонить у всесвітній дзвін.
Віки летять , а в неозорім морі
Єдине сонце для землі горить,
І всі колись з’єднаються в просторі –
Людина , звір, і квітка , і блакить.
Ведуча 1. Та хто ж вони , ці козаки ? Мабуть , через віки ви відчули шелест козацьких знамен, брязкіт козацької зброї, стогін української землі від копит навали ординців , бій , як блискавка , як межа між життям і смертю , між минулим і майбутнім нашого народу.
Ведуча 2. Живучи в дикому степу чи на дніпровських островах, козаки байдужіли до звичних мирських радощів. Нехтували і добробутом , глузували з багатства , здавалося , навіть жіночі чари не мали над ними влади. У козака було дуже небезпечне життя , над ним повсякчасно кружляла смерть , тож мати дружину та дітей за таких обставин означало свідомо прирікати їх на загибель.
Заочна екскурсія «Острів Хортиця»
Читець.
Ой три шляхи широкії
Докупи зійшлися ,
На чужину з України
Брати розійшлися.
Покинули стару матір,
Той жінку покинув,
А той – сестру , а найменший –
Молоду дівчину.
Ведуча 1. На одному з прапорів був зображений козак на коні , а під ним напис : «Козак куди хоче , туди й скаче , ніхто за ним не плаче». Але , на жаль , помилялися козаки , бо у кожного була мати , сестри , наречені , були й дружини , діти. Вони плакали, виряджаючи козаків на Січ , у похід , чекали роками їх повернення , а не дочекавшись – знову чекали…
Вели без чоловіків домашнє господарство , ростили і виховували синів і знову проводжали їх услід за батьками.
Виходить дівчина.
І десь там юрми , натовпи , там люди !
Там зорі в небі чисті , як ромен.
Ще жінка мужу падає на груди,
І діти тягнуть руки до стремен.
Жінки дорогу слізьми перемили.
Ведуча 2. Проводам козаків , прощанню сина з матір’ ю , хлопця з дівчиною , чоловіка з дружиною присвячено багато народних пісень та літературних творів.Серед найпопулярніших – «Гомін , гомін по діброві», «Їхав козак за Дунай» , «За світ встали козаченьки»
Звучить пісня «Ой , у вишневому саду»
Ведуча 1. Мабуть , неможливо знайти людину , яка б не чула пісні «Реве та стогне Дніпр широкий» , але не всі знають , що це тільки початок балади Т. Шевченка «Причинна», де на фоні бентежної природи відчувається страшна трагедія. Втративши надію дочекатися повернення козака , дівчина гине , а козак , повернувшись , від горя закінчує своє життя самогубством. Послухайте фонограму цієї пісні.
Фонограма пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»
Читець.
Полюбила чорнобрива козака дівчина
Полюбила – не спинила :
Пішов – та й загинув.
Якби знала , що загине , -
Була б не пустила…
Таку пісню чорнобрива в степу заспівала ,
Зілля – дива наробила –
Тополею стала.
Не вернувся додому , не діждала пари ,
Тонка , тонка та висока
До самої хмари.
Ведуча 2. Пошана до матері , до бабусі , до сестри , що мала місце у сімейному вихованні хлопця – майбутнього козака – поступово переросла у пошану до дівчини , до майбутньої дружини. Це лицарство закоханого юнака з великою силою передано в українських ліричних піснях , в яких юнак , окрім звертання до коханої з найніжнішими словами , заявляє про свою готовність завжди піклуватись про неї , бути захисником і опорою.
Я ж тебе вірная , аж до хатиноньки
Сам на руках донесу…
Звучить фонограма « Ніч яка місячна»
Ведуча 1. Постійна відсутність чоловіка – козака , що пішов на Січ , у похід або загинув , сприяла формуванню в української жінки незалежного характеру. Про пошану до жінки в козацькі часи говорить її освіченість : більшість із них уміли читати і знали порядок церковних служб і церковні співи.
Ведуча 2. Незалежності української жінки в козацькі часи могла позаздрити дворянка будь-якої європейської країни. Оспівуючи славу козацьку , не можна не згадати , що першими «фермерами» в Україні були козацькі «мадонни». Звідки б узялася ота козацька сила без них , хліборобів – годувальниць ?
Ведуча 1. Почуття гідності та поваги , що оточували українську жінку в козацькі часи , сприяли тому , що вона глибоко усвідомлювала значущість власного народу і Вітчизни. З часів козаччини минуло більше як два століття. За цей час доля української жінки зазнала тяжких випробувань : кріпацтво, війни , голод , репресії. Але не втратила вона таких рис духовної краси , як доброта, милосердя, щедрість, вірність, працелюбність, дотепність , веселість , співучість.
Ведуча 2. Придивіться уважніше до будь – якої дівчини чи жінки і побачите , що в кожній з них живе Роксолана і Маруся Чурай !
ІІ частина виховного заходу.
І. Конкурс « Чи добре ви знаєте історію свого народу ?»
Всього 38 куренів.Чисельність козаків перевищувала 15-20 тис. Кошовий отаман і курені отамани.
Інсценізація уривку з п’єси
Хата Семена Мельниченка
Входить Семен ( засмучений)
Одарка. Ось і Семен вернувся. А я тут без тебе мало не вмерла ! Бачиш - і досі мов пропасниця мене б’ є . (Семен мовчки сідає за стіл). Що це з тобою , мій голубе ? Голова болить ? Чому ж ти мене не обіймеш , не приголубиш ?
Семен. Я? Ох , Боже милий ! Твоя свята воля !
Зачепиха. (прокинулась) От і гаразд , що ти , Семене , вернувся. А я задрімала , і сниться мені – буцімто у церкві стою. Ох , Господи милосердний ! Завтра велике свято. Сходіть , діточки , до церкви та помоліться Господові… І я пошкандибала б , коли б здужала…
Одарка. Я тобі , мій голубе , щось гарненьке подарую… Вгадай , що ? Не кажіть , бабусю ! (біжить та виймає вишиту сорочку ). Бач , яка гарна ! (Семен схиляє голову до столу). Семене , та що це тобі зробилось? Їй – Богу , я заплачу!
Семен.( тихо ,у голосі чутно сльози ).Що ж ?Так мені на роду написано !
(Співає):
Гей , восени оженився ,
А весною зажурився ,-
Записали у солдати ,
Треба жінку покидати…
Одарка. Йому , бач співи в голові. А до мене й не забалакає. Чим я тебе прогнівила ?
(Входить Іван)
Іван. Здрастуйте ! Помагай Бог вам на все добре ! ( Одарка смутна відходить від Семена і стає біля печі) Чого це ви всі мовчите ? Поглухли , чи що ? Здрастуйте , кажу вам ! ( Помовчав) . «Милості просимо сідати !». «Спасибі , сядемо !» (Сідає).
Одарка. Сідай , Іване !
Іван. Тоді просиш , як сам сів. Здрастуйте , бабусю ! Чи ви ще підскакуєте ?
Зачепиха. Підскакую : з печі додолу , а з долу на піч.
Іван. Сором же Вам ! Такі молоденькі , що тільки б танцювати , а ви все не на печі…
Ідіть –но мерщій та потанцюємо. ( Танцює і співає :
Танцювала карапет - порвала ботінки.
Зосталися на ногах чулки та резинки).
Чого ж бо ти журишся , Семене ?
Семен (схопився). Ох , Іване ! Не кажи ! Нехай Одарка доки не знає… Я їй потім скажу… За що, за що на мою голову таке горе ?
Одарка( з ляком). Та що там таке ?
Іван. Дуже цікава ! А я й забув вам розказати.Чи ви чули про Микиту ?.. Та ви ,бачу , й не слухаєте мене ? ( Підійшов до Семена) Семене , дай сюди руку ( бере його руку). Жаль жінки ? Дуже жаль ? Еге ! Аж сльози в очах заблищали…
Семен. Ох , Іване, коли б ти заглянув у мою душу !..
Іван. Видно , братуха , й по очах. Страшна солдатська шинеля ?
Одарка ( почувши це ). Ох , матінко ! Доленько моя зла ! ( Біжить до Семена і падає йому на груди) . Боже мій , Боже мій , на кого ж ти мене покидаєш ?
Зачепиха. Що там таке ? Чого вона голосить ?
Іван. Та вона здуру , бабусю ! Бачте , Семене в рекрути забирають !
Зачепиха. Ох , лихо моє тяжке ! У рекрути ?! (Голосить)
Іван. Отак заспівали ! Це наче над покійником ! Та вгомоніться та послухайте мене!
Назначили Семена в рекрути , а я , як почув про це , та й кажу собі : у Семена молода жінка, а у мене ані жінки , ані хати ! Нехай же Семен знає , що є у нього вірний і щирий побратим : піду я за нього в москалі!
Семен і Одарка. Іване , друже ! Товаришу вірний !
Зачепиха (хлипа)Спасибі тобі , мій синочку ! От і кажуть , що товариство перевелось!
Продовжуємо наш конкурс
6.Як приймали у козаки ? (Потрібно було зїсти миску дуже наперченого борщу , випити 2 пляшки горілки . Потім пройти по колоді і перепливти річку проти течії.
Кожний козак навчався фехтувати , влучно стріляти , «ріпяхом» сидіти на коні, танцювати бойовий гопак «Січев юн», розвивати силу і спритність.
7.Які лицарські чесноти були у козаків ?
8.Військовий човен у козаків -…(Чайка)
9.Військова козацька сторожа -… ( Бекет)
10.З якого дерева були ложки у козаків ? (Із верби)
11.Що таке байдак ? (великий човен)
Козаки вміли пожартувати , інколи навіть один з одного.
Дивімося невеличку сценку.
Підтенька. Стій ! Хто йде ?
Булька. Та це ж я , козак Булька.
Підтенька. Стій , я сказав ! Хто йде ?
Булька. Підтенько , ти що не бач , це ж я.
Підтенька. Стій , кажу ! Хто йде?!
Булька. Ти що глухий ? Я вже третій раз повторюю : це ж я , козак Булька !.
Підтенька .Бачу , що це ти. Але мені було наказано три рази питати , а тоді стріляти.
Зайшли якось Підтенька з Булькою до шинка.
Підтенька. Добрий день , пане господар ,чи дасте ви нам за наші гроші добрий обід ?
Шинкар. А чого ж би й ні ? Прошу сідати.
Підтенька. А перед обідом ще й перекуска за наші гроші буде ?
Шинкар. Та певно , певно. А що будете замовляти ?
Булька.Та всього смачного і чим побільше.
Шинкар. Та що тільки забажаєте.
Пообідали добряче козаки.
Булька. Дякуємо щиро за багатий і смачний обід , і дуже дешевий. Візьміть ось два гроші.
Шинкар. Це ж дуже мало ви даєте!. За обід треба заплатити 20.
Підтенька. Та я ж вас запитував, чи дасте ви нам обід за наші гроші. Ви ж погодились. А ці два гроші – то і є всі наші гроші.
Шинкар. Ну , пожартували ви собі з мене , то хай там. Та за це я вас щось попрошу.
Булька. Дуже радо.
Шинкар. Я дам вам за цих два гроші ще й здачу , тільки підіть сьогодні вечеряти до мого сусіда навпроти й зробіть йому такі самі збитки.
Підтенька. О це буде трудно.
Шинкар. Чому ?
Булька. Бо це саме він дав нам цих 2 гроші , щоб ми з вас пожартували !!!
ІІ .Конкурс « Хто кого перестрибає »
Вчитель. Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акробатичні вправи , які допомагали козаку навіть у бою. Самі вороги говорили , що важко битися з козаком , в якого вселився ніби сам біс. Це козаку допомагав танок.
Козак , як вихор , міг із шаблею в руках, вистрибуючи , виконувати спеціальні елементи танцю .Давайте і ми з вами проведемо конкурс « Хто кого перестрибає»
Звучить «Козацький гопак» і два учні виконують танок.
Заключне слово вчителя.
Гімн України