Літературно-музична композиція
« Лесиними стежками»
Підготувала: вихователь
Городницької ЗОШ-І-ІІ ст.
Білик Г. В.
«Сім струн»
До тебе , Україно, наша бездольная мати ,
Струна моя перша озветься.
І буде струна урочисто і тихо лунати ,
І пісня від серця поллється.
По світу широкому буде та пісня лунати ,
А з нею надія кохана.
Скрізь буде літати,
По світі між людьми питати ,
Де схована доля незнана?
І, може, зустрінеться пісня моя самотная
У світі з пташками-піснями,
То швидко полине тоді тая гучная зграя
Далеко шляхами - тернами .
Полине за синєє море , полине за гори
Літатиме в чистому полі,
Здійметься високо, високо –
В небесні простори
І, може, тоді завітає та доля жадана
До нашої рідної хати.
До , тебе, ти моя Україно, мила , кохана,
Моя безталанная мати!
Читець:
Красо , України , Подолля !
Розкинулось мило , недбало !
Здається , що зроду недоля ,
Що горе тебе не знавало!
Читець:
Онде балочка весела ,
Є хороші , красні села ,
Там хатки садками вкриті ,
Срібним маревом повиті.
(Хлопчики виконують пісню «На зеленому горбочку»)
На зеленому горбочку ,
У вишневому садочку ,
Притулилася хатинка ,
Мов малесенька дитина .
Он ярочки зелененькі ,
Стежечки по них маленькі,
Подивився мов стрічечки ,
Збігаються до річечки .
Читець:
Де трави шумлять , наче море ,
Де вітер колише гаї,
Де небо Волині прозоре
Й співають пісне солов’ї ,-
Там Леся ходила малою,
Збирала барвисті квітки,
До кадоба йшла за водою,
Сплітаючи мрії в вінки.
Сценка
Михайлик: (за сценою) Лесю! Де ти? Лесю! ( вибігає на сцену) Лесю!
Леся: Ку-ку!(голосніше) Ку-ку!
Михайлик: А ось де ти .Виходь швидше, зозулько.
Леся: Як тут гарно!...
Михайлик: А якби заблукала ? Ходімо, Лесю!
Леся: Я зараз .Тільки трішечки з дівчатами побуду.
(Дівчата співають Кругом Маринонько)
( входять хлопці з Купайлом)
Дівчина 1. Купайло де,ти зимувало?
Хлопець1.
Зимувало в лісі,
Ночувало в стрісі,
Веснувало в пір’ячку ,
Літувало в зіллячку !
Дівчина2.
Чорне, брудне, кострубате,
Обсмоктане ,горбате! Тьху!
Хлопець 2.
А марена на кіл саджена ,
Підтикана, обскубана,
Як та мокра курка замазана.
Дівчина3.
Ой, тримайте , подруженьки,
Бо впаду уводу
Подивіться люди добрі,
На оту уроду!
Дівчина4.
Та хіба ото жених? Хіба ото пан?
Замість квіточок на ньому один бур’ян!
Дівчина 5.
А наші віночки з рум’янку та м’яти.
У наших віночка – барвінок хрещатий.
Дівчина6.
У наших віночках щебет чебреця,
У них не знайдете початку й кінця.
Дівчина 7
Ваше Купало – засохле, високе,
Таке, як усі ви, воно кривобоке.
Дівчина8.
Ви, певно, тримали його у стодолі,
То, бідне, не бачило сонця-волі.
Дівчина9.
Хлопці, ви б краще нам розказали,
Де вашого «красеня» пси покусали ?
( Парубки спільним вигуком «г-у-у-у-у! г-у-у-у!» лякають дівчат .Дівочий переляк, сміх , вигуки.)
Хлопець.
Годі дівчата , не кличте лиха,
Ще Купайло розсердиться, то буде потіха!
Дівчина 7.
Та добре вже ,добре , але визнайте,
Що наша Марена у вінках ,у цвіті,
То найкраща наречена у цілому світі.
Правда?
(Хлопці вимушено погоджуються .)
Дівчина.
А раз так, то пора з Марени віночки зняти
І З Купалом недолугим її поєднати .
Дівчина.
А поки вони будуть у парі стояти ,
Ми будемо на воду віночки пускати .
Віночки пускати ,
На долю гадати.
Дівчина.
Дівчата йдемо віночки пускати!
Леся співає: «Стояла я і слухала весну.»
Бабуся: А куди це ти дитино йдеш?
Леся: До лісу ,бабусю.
Бабуся .До лісу ? А хіба ти Лісовика чи русалки не боїшся?
Леся: А чому мені боятися ? От читала в книжечці про русалочку , то вона зовсім не страшна .
Бабуся: У книжечці? А хіба ти читати вмієш ?
Леся:Вмію. Всі ж уміють.
Бабуся : Дивна ти дівчино ! Убрана , як усі люди і говориш по нашому , а от читати вмієш. Хто тебе навчив?
Леся: Матуся.
Бабуся: А чия ти ? Щось я тебе ніде не бачила !
Леся: Я Косачівна ,а звуть мене Леся!
Бабуся: Я не знала ,що ти панночка. Пани уже по-російськи говорять.
Леся:Чого ж нам своєї мови соромитися .Всі наші родичі нею розмовляють. Я, бабусю, в світі своєї мови не відцураюсь!
Бабуся: Бачу , що ти завзята , рости велика!
Леся: До побачення , бабуню!
( Темною стіною зустрічає дівчинку прадавній ліс. Простягають гілки столітні дуби , наче хочуть взяти у свої обійми.)
Леся:
В дитячий любий вік ,
В далекім ріднім краю
Я чула казку . Чула раз
А й досі пам’ятаю .
В тридев’ятім царстві ,
Де колись був цар Горох ,
Є тепер на господарстві
Мудрий пан ,вельможний Ох!
(виходить Ох)
Ох:
Я усіх звірят заввишки ,
Є у мене борода ,
Знаю край і вздовж , і вширшки,
І кому яка біда.
На зеленому горбочку
Сперше я дітей приймав,
Тепер сяду в холодочку
І почну відпочивать.
(Ох сідає відпочивати)
Читець-дівчинка:
Ось в те царство йдуть поволі ,
Хлопчик з дівчинкою разом .
Пісня ллється в чистім полі,
Над ставочком і гайком .
Хлопець:
Ой який чудовий ліс !
Можна гарно жити в нім:
І комашці , і тваринці , і всілякій рослинці .
Дівчина:
Як багато квітів скрізь ,
Все живе розквітло вмить.
Троянда:
Я квітка пишна ,
Троянда розкішна ,росою умита ,
Милую всіх цвітом.
Ромашка:
На світанку я розквітла,
Й напилася роси,
І віночок одягла я
На голівку для краси.
Лілея:
Я біленька, запашна,
Пахуча і духмяна .
Між травицею росту ,
Білим цвітом зацвіту.
Кульбаба:
Платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
Підросла , всміхаюсь,
До дощу звертаюсь.
Всі квіти:
Дощику , дощику , припусти !
Поливай нам пелюстки!
(вибігає дощик)
Дощик:
Дощик кращий помічник ,
Лінуватися не звик.
Капітоха вночі і вдень ,
Ллє мелодії пісень.
Читець:
Капітоха у лісочку,
По травичці стриб та стриб ,
Там,де тупне ,-
З-під листочка
Визирає мокрий гриб .
Мерщій гриби збирати!
( хлопчик і дівчинка збирають гриби . Квіти і дощик присідають)
Хлопчик:
Гриб - не гриб !
Кущик – не кущик!
Хто ж ти ?
Конвалія1:
Росла в лісі конвалія
Під дубом високим,
Заховалась від негоди
Під віттям широким .
Та недовго втішалась
Конвалія біла,-
І її рука чоловіча
Віку вкоротила.
Конвалія 2:
Прощавай , ліс мій милий ,
І ти, дубе мій високий ,
Друже мій єдиний !
Та недовго горювала
Конвалія біла ,
З лісу вийшла Мавка –
Лісова царівна.
(виходить Мавка)
Мавка
Я живу у лісі цім чудовім .
Незвичайнім , різнокольоровім .
Мешкають зі мною разом квіти ,
І для мене всі вони ,як діти .
А чому ти тягнеш конвалію ?
Хлопець:
Хочу її зірвати.
Мавка:
Так не можна !
Дуже квіти бережіть ,
І ніколи їх не рвіть,
Бо чарівної краси,
Не побачим я і ти !
Хай вони ростуть у лузі ,
Бо всі квіти наші друзі!
Діти:
Ми більше не будемо квіти рвати !
Мавка:
Ну і добре !
Бережіть не тільки квіти ,
Все у нас повинно жити ,
Все навкруг співати ,
Краще підростати !
Кожна травка, деревце
Стане у нагоді .
Ось і вишеньки – черешеньки !
Прикуштуйте трохи .
А мені вже треба йти !
Свої володіння берегти .
До побачення!
(звучить пісня на слова Лесі Українки «Вишеньки»,
Муз. Неоніли Горобенко) інсценізація.
Поблискують черешеньки
В листі зелененькім ,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким .
Дівчаточко й хлопяточко
Під деревцем скачуть,
Простягають рученята
Та мало не плачуть .
Раді б вони вишню з’їсти ,
Та високо лізти,
Ох раді б її зірвати ,
Та годі дістати .
«Ой вишеньки – черешеньки ,
Червонії , спілі
Чого ж бо так високо
Виросли на гіллі!»
Вишня:
(запис)
«Ой того ми так високо
Виросли на гіллі ,
Бо якби зросли низенько ,
Чи то ж би доспіли?»
Читець:
Ох, як важко рвати вишні !
Ох:
Хто ж це кличе «Ох!»
Де трухлявий пень і мох ?
Я прийшов .
Діти:
Ми не кликали вас .
Ох:
Раз сідали на пеньок
І сказали слово «Ох!»
Я з’явивсь! З цієї миті ,
Будете мені служити .
Читець:
Є у Оха служники ,
Ведмеді-помічники.
(виходять ведмеді)
Ведмеді:
Буркотливі , вайлуваті,
Ходим лісом ми кудлаті.
Заберемо вас з собою .
Будете служити Оху!
(дівчина ховається)
Ох:
Гей ,ведмеді , обступіть ,
Кожен лапу простягніть !
Забирайте їх з собою!
Читець-хлопець:
Я служити згоден !
Ох:
Раз волієш ти служити ,
Тоді себе ніколи жаліти .
Ось завдання : прибери,
Посуд вимий, щось звари!
(ведмеді ведуть хлопця до будинку Оха)
Ох:
І не вийдеш ти звідсіль!
Читець:
Вже вам казка обридає,
Що ж хто має «кладанець»,
Хай замки ті розрубає,
Буде казочці кінець.
(звучить пісня «Надія» на слова Лесі Українки )
Читець:
По світу широкому
Буде ця пісня лунати ,
А з нею надія кохана ,
Скрізь буде літати , по світі
Між людьми питати ,
Де схована доля незнана.
(Гурт дівчаток)
Дівчина 1:
Леся дуже любила плести віночки із квітів і прикрашати ними свою голівку.
Дівчина 2:
Давайте і ми сплетемо з вами віночок пам’яті Лесі Українки.
Дівчина 3:
Я вплету до віночка ромашки – символ миру і кохання ,
Улюблені квіти поетеси.
Дівчина 4:
Я хочу вплести барвінок – символ життя ,пам’яті і вдячності.
Дівчина 5:
А я додам безсмертник.
Дівчина 6:
Я вплету у віночок волошки , їх вважають царськими .
Дівчина :
Я хочу додати символ любистку – символ , любові відданості.
Дівчина:
Я вплету конвалії .Леся назвала свій перший вірш «Конвалія»
Дівчина:
Ми сумуємо за тобою , Лесю , тому вплітаємо мак у віночок – символ печалі і туги .
Дівчина:
Завершать віночок – незабудки – квіти постійності і вірності.
( дівчата піднімають сплетений віночок)
Читець:
Не стерлась райдужна сторінка ,
Не вмерла пісня лісова ,
Безсмертна Леся Українка,
Була і є повік жива .
Читець:
Безсмертна у віках ,в душі народу
Ти довго , Лесю , будеш жити .
Читець:
І ми клянемось нині щиросердечно
Твоїм ідеям вірно служити.
Читець:
Рано пішла з життя Леся Українка,
Та нам і спадок
Залишила пісню , повну загадок,
Пам’ять залишила назавжди .
(Пісня «Хотіла б я піснею стати»)