Комунальна установа Сумський навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І ступеня № 41 «Райдуга»
м. Суми, Сумської області
Літературно-музична композиція
«Ти себе Українкою звала»
(Свято до дня народження Лесі Українки)
Підготувала
учитель початкових класів
Кучер Ірина Василівна
Літературно-музична композиція
«Ти себе Українкою звала»
(Свято до дня народження Лесі Українки)
Вислови:
1. Я маю в серці те, що не вмирає… (Леся Українка)
2. Ти себе Українкою звала.
І чи краще знайти ім'я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя!
3. Вона в віки майбутні йти повинна…
1-й учень
Вишеньки-черешеньки,
Червонії, спілі.
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі?
Ой того ми так високо
Виросли на гіллі,
Якби зросли низесенько,
Чи тож би доспіли?
2-й учень.
Діти, ви, напевно, добре знаєте, що автор цих рядків – відома українська поетеса.
Лариса Петрівна Косач. Так, це Леся Українка.
Дівчинка
Тобі сьогодні хліб, калину й колос
Твоя малеча рідна принесла.
Ти все життя з недугою боролась
Та творчістю ти смерть перемогла!
(Сказавши слова, діти кладуть хліб на стіл, рушник і вазу з колосками.
На фоні тихої мелодії йде діалог ведучої та Лесі)
Ведуча. Ти, дівчинко, в які світи мандруєш?
Леся. Я до людей.
Ведуча. А як твоє імення?
Леся. Леся.
Ведуча. А де зросла ти, дівчинко вродлива?
Леся.
Мене весна на лузі породила,
Заквітчана у проліски.
Водила вона мене за руки у лани,
На луки дальні, до верби старої,
Розщепленої громом весняним,
Водицею з криниці степової
Щоранку напувала…
Була я вільна і щаслива.
Та якось вдень, коли скінчилася злива,
Я на отаві дудочку знайшла,
Обвітрену, стару, робітникові.
Заграла я й почула дивну мову –
То мова муки людської була…
Так вперше я відчула муку пісні, яка співцеві сну не принесла.
Яка його будитиме й вестиме, і сіятиме слово молоде,
Аж поки сам він хащами густими
Пробуджених від сну не поведе…
І я тепер на шлях ступити мушу.
Я поспішаю…
Я до вас іду.
(Леся повільно іде до дітей і сідає біля столика під портретом поетеси)
1-й учень. Всесвітньо відома поетеса Леся Українка – Лариса Петрівна Косач – народилася 25 лютого 1871 року в місті Новоград-Волинському. Батько Лесі був відомим громадським діячем.
2-й учень. Мати поетеси – дуже відома українська письменниця Олена Пчілка, з творчістю якої ми добре знайомі. Батьки хотіли, щоб їхні діти навчилися шанувати свій народ, його рідну мову, звичаї.
Ведуча. Про дитинство та юність Лесі багато спогадів залишили її рідні, а також близькі друзі. У сім'ї Лесі було шестеро дітей: Михайло, Лариса, Ольга, Оксана, Микола, Ісидора. Леся росла привітною і чутливою до краси, яка її оточувала. Водночас була веселою і жвавою.
3-й учень. Читати Леся почала в чотири роки, шестирічною навчилася писати, а в п'ять років добре грала на фортепіано: згодом і сама складала пісні. В дев'ять років склала свій перший вірш «Надія», який присвятила тітці Елі, заарештованій в Петербурзі.
4-й учень.
Надія
Ні долі, ні волі в мене нема,
Зосталась тільки надія одна:
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз на рідну країну,
Поглянути ще раз на синій Дніпро, -
Там жити чи вмерти, мені все одно,
Поглянути ще раз на степ, на могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталась тільки надія одна.
5-й учень. Леся дуже любила читати, малювати, вишивати, співати. Вона разом із своїми братами й сестрами захоплювалась українськими піснями, казками, легендами.
Пісня, показ слайдів про дитинство.
6-й учень. Маленька Лариса була така ж, як і ми. Любила ще й бігати лісами, луками, плела віночки. Ось як згадує про неї сестра Ольга: «Зовсім малою, либонь п'ятилітньою дитиною запам'ятала Леся деякі волинські танкові пісні. Залюбки танцювала Леся козачка з братиком Михайликом, з яким була нерозлучна».
Ведуча. Ще малою Леся тяжко захворіла. Якось взимку в сильний мороз, спостерігаючи в місті Луцьку зі святом Водохреща, примерзла чобітками до льоду. Почався туберкульоз кісток, який з часом перекинувся на легені, потім – на нирки. Через хворобу вона навчалася в дома, під керівництвом приватних вчителів, а потім самостійно здобувала освіту.
7-й учень. Леся володіла тринадцятьма мовами, а французькою, німецькою, італійською вона могла писати вірші. Тяжка хвороба прикувала її до ліжка, довгий мусила лежати в гіпсі. Та вона з надзвичайною мужністю терпіла біль. Важко повірити, що автор мужніх сильних творів – слабосила, хвора дівчинка.
9-й учень. Вже не підводячись з ліжка, смертельно хвора, вона поривалася думкою до своїх задумів. «Нехай моїм останнім акордом буде молитва до сонця», – сказала поетеса.
11-й учень. В останні роки свого життя Леся Українка працювала з особливим напруженням. Вона поспішала, вона хотіла встигнути якнайбільше сказати людям. До останньої хвилини не залишала вона своєї єдиної зброї поетичного слова.
13-й учень. Леся Українка залишила чимало своїх творів. Деякі просимо прослухати.
Тішся, дитино, поки ще маленька,
Ти ж бо живеш навесні,
Ще твоя думка літає легенько,
Ще твої мрії ясні.
15-й учень.
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати, чи не вийде її мати.
16-й учень.
Тиша в морі… ледве-ледве
Коливає море хвилі.
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
17-й учень. Леся
Як дитиною, бувало,
Упаду собі, на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
«Що болить?» – мене питали,
Але я не признавалась, -
Я була малою горда –
Щоб не плакать, я сміялась.
В дитячий любий вік, в далекім ріднім краю
Я чула казку. Чула раз,
А й досі пам'ятаю.
Кохана стороно моя!
Далекий рідний краю!
Що раз згадую я тебе,
То й казку цю згадаю!
Ведуча. Діти, тепер ви самі переконатись, який великий потяг до життя був у цієї людини. Вона всією своєю душею вболівала за долю свого народу. Про це свідчить її поезія. Хто з вас хоче допомогти нам ближче познайомитись з поезією Лесі Українки?
ВІКТОРИНА
1. Коли народилася Леся Українка?
2. Хто батьки поетеси?
3. З ким із відомих людей зналася сім'я Косачів?
4. В якому віці Леся написала свій перший вірш? Як він називається?
5. Скільки дітей було у сім'ї?
6. Хто допоміг добрати літературне ім'я і яке?
7. Де і в якому віці померла Леся Українка?
ГРА «З якого вірша ці рядки?»
1. Та недовго втішалась
конвалія біла,
і їй рука чоловіча
віку вкоротила. («Конвалія»)
2. Виблискують черешеньки
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким. («Вишенька»)
3. Поглянути ще раз на синій Дніпро, -
Там жити чи вмерти, мені все одно («Надія»)
4. В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце,
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце. («Тиша морська»)
5.Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємниче
Ясніше, ніж зорі яснії,
Гучніше, ніж море гучне. («Хотіла б я піснею стати»)
Леся. Друзі, я дуже вдячна вам за пам'ять, за гарно прочитані вірші. Тому прийміть на пам'ять ці книжечки. (Дарує дітям книги)
Ведуча. Життя Лесі Українки – це подвиг митця, один з тих подвигів, які підносять людину в очах сучасників, роблять її нетьмарною зіркою в очах нащадків.
(Всі учні встають. Леся стає посередині залу)
Леся.
Інші будуть співці по мені,
Інші будуть лунати пісні,
Вільні, гучні, одважні і горді
Поєднаються в ясній акорді
І полинуть у ті небеса,
Де сіяє одвічна краса;
Там на їх обізветься луною
Пісня та, що не загине зо мною.
Ведуча. Дякуємо вам за увагу, на цьому наша літературно-музична композиція «Ти себе Українкою звала» підійшла до кінця. Дякуємо!
1
Комунальна установа Сумський навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І ступеня № 41 «Райдуга»
м. Суми, Сумської області
Літературно-музична композиція
«Ти себе Українкою звала»
(Свято до дня народження Лесі Українки)
Підготувала
учитель початкових класів
Кучер Ірина Василівна
Літературно-музична композиція
«Ти себе Українкою звала»
(Свято до дня народження Лесі Українки)
Вислови:
1. Я маю в серці те, що не вмирає… (Леся Українка)
2. Ти себе Українкою звала.
І чи краще знайти ім’я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя!
3. Вона в віки майбутні йти повинна…
1-й учень
Вишеньки-черешеньки,
Червонії, спілі.
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі?
Ой того ми так високо
Виросли на гіллі,
Якби зросли низесенько,
Чи тож би доспіли?
2-й учень.
Діти, ви, напевно, добре знаєте, що автор цих рядків – відома українська поетеса.
Лариса Петрівна Косач. Так, це Леся Українка.
Дівчинка
Тобі сьогодні хліб, калину й колос
Твоя малеча рідна принесла.
Ти все життя з недугою боролась
Та творчістю ти смерть перемогла!
(Сказавши слова, діти кладуть хліб на стіл, рушник і вазу з колосками.
На фоні тихої мелодії йде діалог ведучої та Лесі)
Ведуча. Ти, дівчинко, в які світи мандруєш?
Леся. Я до людей.
Ведуча. А як твоє імення?
Леся. Леся.
Ведуча. А де зросла ти, дівчинко вродлива?
Леся.
Мене весна на лузі породила,
Заквітчана у проліски.
Водила вона мене за руки у лани,
На луки дальні, до верби старої,
Розщепленої громом весняним,
Водицею з криниці степової
Щоранку напувала…
Була я вільна і щаслива.
Та якось вдень, коли скінчилася злива,
Я на отаві дудочку знайшла,
Обвітрену, стару, робітникові.
Заграла я й почула дивну мову –
То мова муки людської була…
Так вперше я відчула муку пісні, яка співцеві сну не принесла.
Яка його будитиме й вестиме, і сіятиме слово молоде,
Аж поки сам він хащами густими
Пробуджених від сну не поведе…
І я тепер на шлях ступити мушу.
Я поспішаю…
Я до вас іду.
(Леся повільно іде до дітей і сідає біля столика під портретом поетеси)
1-й учень. Всесвітньо відома поетеса Леся Українка – Лариса Петрівна Косач – народилася 25 лютого 1871 року в місті Новоград-Волинському. Батько Лесі був відомим громадським діячем.
2-й учень. Мати поетеси – дуже відома українська письменниця Олена Пчілка, з творчістю якої ми добре знайомі. Батьки хотіли, щоб їхні діти навчилися шанувати свій народ, його рідну мову, звичаї.
Ведуча. Про дитинство та юність Лесі багато спогадів залишили її рідні, а також близькі друзі. У сім’ї Лесі було шестеро дітей: Михайло, Лариса, Ольга, Оксана, Микола, Ісидора. Леся росла привітною і чутливою до краси, яка її оточувала. Водночас була веселою і жвавою.
3-й учень. Читати Леся почала в чотири роки, шестирічною навчилася писати, а в п’ять років добре грала на фортепіано: згодом і сама складала пісні. В дев’ять років склала свій перший вірш «Надія», який присвятила тітці Елі, заарештованій в Петербурзі.
4-й учень.
Надія
Ні долі, ні волі в мене нема,
Зосталась тільки надія одна:
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз на рідну країну,
Поглянути ще раз на синій Дніпро, -
Там жити чи вмерти, мені все одно,
Поглянути ще раз на степ, на могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталась тільки надія одна.
5-й учень. Леся дуже любила читати, малювати, вишивати, співати. Вона разом із своїми братами й сестрами захоплювалась українськими піснями, казками, легендами.
Пісня, показ слайдів про дитинство.
6-й учень. Маленька Лариса була така ж, як і ми. Любила ще й бігати лісами, луками, плела віночки. Ось як згадує про неї сестра Ольга: «Зовсім малою, либонь п’ятилітньою дитиною запам’ятала Леся деякі волинські танкові пісні. Залюбки танцювала Леся козачка з братиком Михайликом, з яким була нерозлучна».
Ведуча. Ще малою Леся тяжко захворіла. Якось взимку в сильний мороз, спостерігаючи в місті Луцьку зі святом Водохреща, примерзла чобітками до льоду. Почався туберкульоз кісток, який з часом перекинувся на легені, потім – на нирки. Через хворобу вона навчалася в дома, під керівництвом приватних вчителів, а потім самостійно здобувала освіту.
7-й учень. Леся володіла тринадцятьма мовами, а французькою, німецькою, італійською вона могла писати вірші. Тяжка хвороба прикувала її до ліжка, довгий мусила лежати в гіпсі. Та вона з надзвичайною мужністю терпіла біль. Важко повірити, що автор мужніх сильних творів – слабосила, хвора дівчинка.
9-й учень. Вже не підводячись з ліжка, смертельно хвора, вона поривалася думкою до своїх задумів. «Нехай моїм останнім акордом буде молитва до сонця», – сказала поетеса.
11-й учень. В останні роки свого життя Леся Українка працювала з особливим напруженням. Вона поспішала, вона хотіла встигнути якнайбільше сказати людям. До останньої хвилини не залишала вона своєї єдиної зброї поетичного слова.
13-й учень. Леся Українка залишила чимало своїх творів. Деякі просимо прослухати.
Тішся, дитино, поки ще маленька,
Ти ж бо живеш навесні,
Ще твоя думка літає легенько,
Ще твої мрії ясні.
15-й учень.
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати, чи не вийде її мати.
16-й учень.
Тиша в морі… ледве-ледве
Коливає море хвилі.
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
17-й учень. Леся
Як дитиною, бувало,
Упаду собі, на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
«Що болить?» – мене питали,
Але я не признавалась, -
Я була малою горда –
Щоб не плакать, я сміялась.
В дитячий любий вік, в далекім ріднім краю
Я чула казку. Чула раз,
А й досі пам’ятаю.
Кохана стороно моя!
Далекий рідний краю!
Що раз згадую я тебе,
То й казку цю згадаю!
Ведуча. Діти, тепер ви самі переконатись, який великий потяг до життя був у цієї людини. Вона всією своєю душею вболівала за долю свого народу. Про це свідчить її поезія. Хто з вас хоче допомогти нам ближче познайомитись з поезією Лесі Українки?
ВІКТОРИНА
1. Коли народилася Леся Українка?
2. Хто батьки поетеси?
3. З ким із відомих людей зналася сім’я Косачів?
4. В якому віці Леся написала свій перший вірш? Як він називається?
5. Скільки дітей було у сім’ї?
6. Хто допоміг добрати літературне ім’я і яке?
7. Де і в якому віці померла Леся Українка?
ГРА «З якого вірша ці рядки?»
1. Та недовго втішалась
конвалія біла,
і їй рука чоловіча
віку вкоротила. («Конвалія»)
2. Виблискують черешеньки
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким. («Вишенька»)
3. Поглянути ще раз на синій Дніпро, -
Там жити чи вмерти, мені все одно («Надія»)
4. В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце,
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце. («Тиша морська»)
5.Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємниче
Ясніше, ніж зорі яснії,
Гучніше, ніж море гучне. («Хотіла б я піснею стати»)
Леся. Друзі, я дуже вдячна вам за пам’ять, за гарно прочитані вірші. Тому прийміть на пам’ять ці книжечки. (Дарує дітям книги)
Ведуча. Життя Лесі Українки – це подвиг митця, один з тих подвигів, які підносять людину в очах сучасників, роблять її нетьмарною зіркою в очах нащадків.
(Всі учні встають. Леся стає посередині залу)
Леся.
Інші будуть співці по мені,
Інші будуть лунати пісні,
Вільні, гучні, одважні і горді
Поєднаються в ясній акорді
І полинуть у ті небеса,
Де сіяє одвічна краса;
Там на їх обізветься луною
Пісня та, що не загине зо мною.
Ведуча. Дякуємо вам за увагу, на цьому наша літературно-музична композиція «Ти себе Українкою звала» підійшла до кінця. Дякуємо!