Центру розвитку дитини №17
Логіко-математична подорож
до народних джерел
Андрієвич О.В.
вихователь вищої категорії
м. Коростень
Ще колись давнии- давно, як кажуть у народі,
Математика була людям у пригоді.
Усім нам, любі діти, цікаво буде знати,
Як бабусі й дідусі навчились рахувати і писати.
Невичерпна криниця народної педагогіки. Ми схиляємось перед мудрістю простого народу, який знаходив засоби для морального та інтелектуального розвитку дитини.
«Фольклор у народній дидактиці – це не тільки засіб розвитку мислення, а й активний поширювач знань з історії народу», – говориться в книзі М.Г. Стельмаховича «Народна педагогіка» [2, с.228]. І далі автор зазначає, що в зміст народної дидактики входили народні способи лічби, математичні дії, своєрідні міри довжини, площ, об’ємів, ємкостей [2, с.230].
Проаналізувавши розділ «Елементи народної математики в дошкільному закладі» навчального посібника «Українське народознавство в дошкільному закладі» під редакцією А.М. Богуш, Н.В. Лисенко [1, с.321], зацікавилася способами лічби і вимірів у минулому в зв’язку з історією народу. Пригадалися одиниці вимірювання величин, про які часто згадується в казках, зокрема, дюйм («Дюймовочка» Г.К. Андерсена), верста («Про попа і його робітника Балду» О.С. Пушкіна), вершок, седмиця («Горбоконик» П.П. Єршова). Це й спонукало мене здійснити логіко-математичну подорож до народних джерел через малі фольклорні жанри – від колискових пісень до народних казок.
Почала з групування літературного матеріалу до кожного з розділів: кількість і лічба, величина, геометричні фігури, орієнтування у просторі та часі.
Через витоки народної творчості даю дітям не тільки узагальнені поняття, а й конкретну інформацію про природу, математику, людські стосунки.
Читаючи малюкам казки, загадуючи загадки, звертаю увагу на математичний зміст, який яскраво виражений або дещо прихований у цих творах.
Цікаві дітям «математичні» добірки малих фольклорних форм, які універсальні у використанні: розігрування за допомогою персонажів настільного театру або власними силами; малювання та ліплення за їхніми мотивами.
З вимірюванням довжини предметів за допомогою народної мірки п’ядь знайомила дітей середньої групи під час проведення відкритого заняття «У нас з’явилась мірка «п’ядь», будемо вчитись вимірять».
Ознайомлення з народною математикою, зі способами лічби, народними мірами розпочала з колискових. В них згадується про число, кількісну та порядкову лічбу. Показавши дітям число в такому ракурсі, збагачую та поглиблюю їхні знання про можливості застосування числа.
Наприклад, така колисаночка:
Ой ну, люлі, люлі,
Прилинули гулі,
Та й сіли на люлі.
Стали думати-гадати,
Чим дитину дарувати.
Дали їй три квіточки:
Одну квітку – сонливую,
Другу квітку – дрімливую,
А третюю – щасливую.
Ставлю малюкам запитання: скільки голубів прилетіло? Котрий голуб приніс сонливу квітку? Скільки квіток було у кожного голуба? Котрий голуб подарував дрімливу квітку? Скільки всього квіток принесли голуби? Котрий голуб дав щасливу квітку? Звертаю увагу дітей на узгодження числівника та іменника – один голуб, три голуби, одна квітка, три квітки.
Малюємо або викладаємо разом з дітьми із геометричних фігур сюжет колискової; робимо аплікацію; виготовляємо разом настільний театр у стилі орігамі з дітьми старшого віку. Довіряю дітям обирати кольори самостійно.
Для закріплення кількісної та порядкової лічби, а також для розширення знань про склад числа використовую примовки.
Наприклад:
Гайку, гайку, дай гриба й бабку,
Сироїжку з добру діжку,
Красноголовця з доброго молодця.
Про яку кількість грибів йдеться? Який із них найбільший? Найменший? Чому?
Подобається дітям і така пальчикова гімнастика «По гриби»:
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Ми йдемо гриби шукать.
Цей ось пальчик в ліс пішов,
Цей ось пальчик гриб знайшов,
Цей ось пальчик раду дав,
Цей ось пальчик зготував,
Цей ось пальчик гарно з’їв.
Багаті на творчу фантазію дітей лічилки – римовані віршики на шість, вісім, десять і більше рядків, які дуже подобаються дітям. За допомогою таких лічилок перелічуються гравці, діляться на групи чи визначається їх роль або послідовність участі у грі. В лічилках переважно фігурують слова на позначення лічби.
Раз, два – дерева,
Три, чотири – вийшли звірі,
П’ять, шість – пада лист,
Сім, вісім – птахи в лісі.
Дев’ять, десять – це сунички
Підвели червоні личка.
Нашим дітям ще відомі такі лічилки, як «Раз, два, три, чотири – мене грамоти учили», «Сидір, Мидір та Каленик», «Одинчики, дробинчики», «Хобре – бобре», «Гулі – гулі», «Ходить бусол по болоту», «Сітка – вітка» та інші. [3, с.24]. Дидактичне значення лічилок полягає в тому, що з їх допомогою в ігровій формі, легко, доступно й швидко підводжу дітей до засвоєння числових понять в їх практичному застосуванні.
Використовую мирилки, які навчають дітей виходити з конфліктних ситуацій мирним шляхом, допомагають розширити діапазон математичних знань, учать зіставляти, порівнювати. Наприклад:
Дві подруженьки зажурилися,
Дві подруженьки посварилися.
Тобі яблучко, мені грушечка –
Не сварімося, моя душечко,
Тобі яблучко, мені зернятко –
Не сварімося, моє серденько.
Оперуючи з натуральним рядом чисел, при визначенні понять багато, мало, я використовую прозивалки. Наприклад:
А в нашого Омелька
Сімейка маленька:
Сім пішло, сім поїхало,
Сім вдома лишилося.
Діти охоче відгадують загадки, які потребують міркування, абстрагування, спостережливості, кмітливості, образного мислення, розвиненої уяви. Майже до кожного числа натурального ряду добираю загадку:
Що то за звірі, що мають чотири роги та пір’я? (Подушка)
П’ять братів поруч живуть, у кожного своє ім’я? (Пальці)
Десятеро хлоп’ят пішли в будиночки спать. (Руки та рукавички)
Дерев’яне полінце шість дірочок має, весело співає. (Сопілка)
Багато використовую задач-жартів, задач-загадок з народної творчості, які підвищують інтерес до математики:
На дубі три гілки, на кожній гілці по шість яблук. Скільки всього яблук? (На дубі яблука не ростуть)
Горіло сім свічок, дві з них згасли. Скільки свічок лишилося? (Дві – всі інші згоріли)
Навчаю математиці на основі українських народних казок:
«Колобок» – лічба, геометричні фігури, орієнтування у просторі, величина;
«Ріпка» – лічба, величина, орієнтування у просторі;
«Коза та семеро козенят» – лічба, величина, орієнтування у часі;
«Рукавичка» – величина, лічба;
«Теремок» – геометричні фігури, лічба, величина;
«Лисичка-сестричка та сірий вовк» – лічба, величина, орієнтування у часі;
«Курочка Ряба» – геометричні фігури, орієнтування у просторі;
«Маша і Ведмідь» – орієнтування у просторі, величина;
«Колосок» – орієнтування у часі та просторі, величина;
«Котик і Півник» – орієнтування у часі та просторі, лічба;
«Снігуронька» – орієнтування у часі, лічба;
«Царівна-жаба» – орієнтування у просторі, лічба;
«Ходить гарбуз по городі» – геометричні фігури, величина;
«Лисичка-суддя» – величина.
Цікавинки математичного характеру знаходжу також у приказках:
Нема ранку без вечора.
Ні рано, ні пізно, саме в добрий час.
Краще скоріше, ніж пізніше.
На годину спізнишся, за рік не доженеш.
Понеділок і п’ятниця – важкі дні, вівторок і субота – легкі.
Так на традиційних для українського народу математичних знаннях, які використовувались у натуральному хазяйстві та допомагали суспільству розвиватися, я надаю змогу дітям в ігровій цікавій формі набути життєвого досвіду.
Список використаної літератури
1.Богуш А.М., Лисенко Н.В. Українське народознавство в дошкільному закладі. Навчальний посібник. – К., Вища школа, 1994. – с.321.
2.Стельмахович М.Г. Народна педагогіка. – К., Радянська школа, 1985. – с.228, 230.