КЗ «Краснопавлівський ДНЗ «Оленка»
Лозівської районної ради
Харківської області
КОНСУЛЬТАЦІЯ
для батьків
на тему:
«Логіко – математичний розвиток
дітей середньої групи»
Підготувала
вихователь Лугова Л.Я.
2018р.
Мета: розкрити значення розвитку інтелектуальних здібностей дітей дошкільного віку, як складової частини психічного розвитку дошкільника. Розширити уявлення батьків про логіко – математичний розвиток дітей середнього дошкільного віку та надати рекомендації і поради щодо розвитку логіко-математичного мислення дитини у невимушеній «домашній» обстановці, під час повсякденного спілкування.
Ефективний розвиток інтелектуальних здібностей дітей дошкільного віку - одна з актуальних проблем сучасності. Дошкільнята з розвиненим інтелектом швидше запам'ятовують матеріал, більш впевнені в своїх силах, легше адаптуються в новій обстановці, краще підготовлені до школи.
Інтелектуальний розвиток дитини-дошкільника - це найважливіша складова частина його психічного розвитку. Основа інтелекту людини, його сенсорний досвід закладається в перші роки життя дитини. В дошкільному дитинстві відбувається розвиток сприйняття, уваги, пам'яті, уяви, а також становлення перших форм абстракції, узагальнення і простих умовиводів, перехід від практичного мислення до логічного. Особливу роль у розвитку інтелекту дитини відіграє математика, так як результатами навчання математики є не тільки знання, але й певний спосіб мислення. У математиці закладені величезні можливості для розвитку мислення дітей, в процесі їх навчання з найранішого віку. Навчання дошкільника математики - це передусім формування логіко-математичної компетентності - тобто вміння застосовувати знання у повсякденному житті. Адже «математика» оточує нас повсюди, це і має показати та пояснити дорослий малюку, зацікавлюючи його і підтримуючи стійкий інтерес до цієї захопливої, зовсім не «сухої» науки.
Навчання і розвиток дитини середнього віку повинні бути невимушеними, здійснюватися через властиву цьому віку виду діяльності - гру. Враховуючи цю особливість дошкільників, доцільно вводити у повсякденне життя різноманітні ігри логіко-математичного змісту. Знання, дані в цікавій формі, у формі гри, засвоюються дітьми швидше, міцніше, легше, ніж ті, які пов'язані «бездушними» вправами. Пропоную до вашої уваги декілька порад про те, як можна розвивати логіко-математичне мислення дитини у невимушеній «домашній» обстановці, під час повсякденного спілкування.
Поради батькам щодо розвитку логіко-математичного мислення дітей
«МАТЕМАТИЧНІ» ПОРАДИ НА ЩОДЕНЬ НА ПРОГУЛЯНЦІ
-
Звертайте увагу дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах, вивісках. Називайте малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте у гру «Відлуння». Наприклад: « Я скажу чотири, а ті повториш за мною двічі ( тричі..) чотири, чотири, чотири». Така гра сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.
«У КІМНАТІ»
-
Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казочку запропонуйте їй знайти відповідну сторінку за номером ( від 1 до 10 ).
-
Якщо ви зібралися пересадити кімнатні квіти, запропонуйте дитині взяті та підібрати горщики відповідного розміру, полічити їх, скласти їх в оди за принципом мотрійки. Можна також пропонувати викладати з них серіаційні ряди, групуючи за певними ознаками. Цей процес не лише захоплює малюка, а й розвиває у нього мисленнєві операції аналізу та серіації.
-
Заохочуйте дитину самостійно організовувати свій ігровий простір Наприклад. Запропонуйте гру «Кафе». Нехай малюк сам підготує необхідні атрибути в певній кількості , наприклад посуд ( три чашки, тарілки, ложки), або , обладнає дизайн приміщення, згрупує предмети, які будуть використовуватися у грі, за якістю (масою, формою, кольором, величиною), множинами (кондитерські вироби, напої, фрукти), виготовить та розклеїть цінники. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка, на забувайте хвалити його старанність.
«НА КУХНІ»
-
Під час приготування обіду спонукайте малюка лічити овочі та фрукти. Наприклад, запитайте, скільки в кошику для приготування моркви, буряка, картоплі, цибулі.
-
Попросіть перебрати квасолю та горох у різні ємкості. Або висипте на тацю макарони різні за формою та розміром і запропонуйте розкласти (згрупувати) їх за однією або двома ознаками. Це завдана розвиватиме вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну моторику та сенсорику.
-
Приготування вареників - цікава і захоплива справа, тож нехай ваш малюк допомагає їх ліпити, при цьому лічить, скільки він зробив сам, скільки ви, а скільки разом. Обов’язково відзначайте вклад дитини у спільну справу, не скупіться на похвалу.
-
Коли варите кашу, запропонуйте малюкові умовною міркою відміряти крупу. Наприклад, попросіть у нього три склянки крупи для варки або скажіть, нехай визначить, скільки ще склянок крупи залишилося у мішечку чи посудині для її зберігання. Можете проводити гру «Магазин», тобто «купувати» у дитини певні продукти.
-
З чистих губок для миття посуду нехай дитина збудує будиночок, якщо вдається, то нехай сконструює кілька поверхів, а потім їх полічить. При цьому ставте умову – використовувати губки лише певного кольору або розміру. Так у малюка розвиватиметься вміння класифікувати, лічити, а також креативне мислення.
-
Пропонуйте маляті шукати на кухні предмети, схожі за формою на прості геометричні фігури, і називати їхнє місцерозташування. Наприклад «Мілка тарілка схожа на круг. Знаходиться на другій поличці зверху, в шухляді, біля чайника». Це сприяє розвитку вміння орієнтуватися у просторі, закріпленню уявлення про геометричні фігури, а також активізації у мовленні назв посуду.
«В ПРИРОДІ»
-
Виїжджаючи з дітьми на природу (на берег річки, озера,моря) можна полічити, хто знайшов більше камінчиків. Цікаво буде оголосити конкурсна віднайдення найменшого чи найбільшого камінчика.
-
Камінчики можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.
-
Малеча полюбляє кидати камінчики у воду. Позмагайтеся і покидайте їх на дальність: хто кинув далі, хто ближче.
-
3 шишок, каштанів, камінців, листочків, гілочок попросіть дітей викластиякусь геометричну фігуру, порівняти, яких матеріалів використано більше.
-
Залучайте дітей до ігор: «Скільки кроків до дерева?», «Який листочок більше?», «Виклади листочки за зростом».
-
Під час спостережень за деревами спонукайте дитину лічити кроки до дерева, порівнювати за величиною, знайти найвищий дуб, обійняти найтовстіше дерево.
-
Для розвитку орієнтування у просторі запитуйте малюка, у який бік хиляться гілочки, коли дме вітер, - вправо чи вліво; хто живе на дереві, а хто під ним.
Як бачите, розвивати логіко - математичне мислення вашого малюка цікаво і цілком доступно у домашніх умовах. Крім того, всі наведені завдання сприяють формування не лише відповідних математичних вмінь але й загальної життєвої компетенції дитини, розширюють її світогляд та закріплюють набуті знання з інших галузей.