ЛОГОПЕДИЧНА СКРИНЬКА
ПІДГОТУВАЛА:
ВЧИТЕЛЬ-ЛОГОПЕД
КОСЕНКО Т.М.
МАРІУПОЛЬ
Після постановки звука його вимову необхідно закріпити-автоматизувати. Якщо цього не зробити, дитина і надалі буде вимовляти у повсякденному мовленні цей звук неправильно. Автоматизація звука-це доведення його вимови дитиною до автоматизму за допомогою виконання регулярних мовленнєвих тренувань –логопедичних вправ. Це складний і довготривалий процес! Під час роботи над автоматизацією звука у дитини формується нова навичка щодо правильного вживання звука у самостійному мовленні. Така робота вимагає багато зусиль, часу і певної системи. Спочатку звук автоматизується у складах, потім у словах, після цього звук автоматизується у чистомовках, словосполученнях та реченнях. Тільки після такої системної роботи, можна очікувати від дитини правильного вживання звука у мовленні.
Наразі, ми стикаємось з тим, що у дітей з системними порушеннями мовлення, етап автоматизації розтягується у часі, тривалий час не вдається правильно промовляти поставлений звук у складах і словах, не кажучи вже про фразу. Доводиться багато разів повторювати один той самий мовленнєвий матеріал. З часом дитина втрачає інтерес до таких завдань.
Перед фахівцями постають питання: «Як підвисити інтерес дитини? Як
урізноманітнити процес автоматизації і зробити його цікавим для дитини?»
На допомогу приходить гра. Вона допомагає урізноманітнити процес автоматизації, зробити його захоплюючим, пізнавальним і розвивальним.
Хочу запропонувати вам добірку ігрових вправ з власного досвіду для автоматизації звука ізольовано, у складах і словах.
Промовляння звука ізольовано, у складах і словах можна поєднувати з будь-якими рухами рук: малювання різних візерунків на крупі, виконання різноманітних пальчикових вправ, викладання лічильних паличок, будування башточки з кубиків, збирання намистин; закріплення прищіпок на бортик коробки або силуетне зображення будь-якого предмета.
Автоматизацію можна поєднувати з такими вправами:
• почергово натискати пальчиками на пластилінові кульки, які лежать на будь-яких шаблонах;
• надягати резинки на гачки;
• натискати долонькою на колючі бігуді або губки для миття посуду;
• кидати у воду різноманітні предмети;
• грати пальчиками у пальчикові класики;
• викладати геометричні фігури на веселу гусінь;
• імітувати гру на піаніно;
• крокувати пальчиками по сходах;
• пересипати крупи з однієї ємності в іншу;
• можна вдавлювати дрібні предмети (намистинки, гудзики, насіння) у солоне тісто;
• наповнювати дрібними предметами пластикові пляшечки;
• грати з папером: рвати його, робити паперові кульки, жмакати паперові аркуші двома руками одночасно.
• вправи з м’ячем: прокачування м’яча одне одному, кидання м’ячика у кошик, відбивання м’яча від підлоги, збивання м’ячем кеглів;
• вправи з кубиком: вимовити слово стільки разів, скільки крапок випало на кубику;
• усілякі доріжки: дитина має сказати слово і зробити хід, і так - доки не дістанеться фінішу;
• ігри з розрізними картинками або пазлами: дитина має промовити слово і отримати від дорослого одну деталь пазла, гра проводиться до тих пір, доки дитина не отримає від дорослого усі деталі пазла, після цього, малюк буде мати можливість зібрати з пазлів картинку;
• ігри з пластиковими стаканчиками: 1 варіант) дитина вимовляє слова і будує із стаканчиків башту-одне слово один стаканчик; 2 варіант) дитина промовляє слова і збиває м’ячиком стаканчик;
3 варіант) дитина промовляє слово і кладе в стаканчик камінчик, гра триває до того часу, доки стаканчик не буде заповнений камінчиками;
• ігри з кришечками з-під пластикових пляшок: 1 варіант) сортер (наприклад: дорослий домовляється з дитиною про те, що якщо дитина бере червону кришечкутоді вона промовляє слово «самокат», якщо бере жовту кришечку-називає слово «собака», а якщо зелену-промовляє слово «сумка» і т.д.);
2 варіант) закрути кришечку- дитина промовляє слово і закручує кришечку або на пляшку або на модуль; 3 варіант) дитина промовляє слова і поступово викладає кришечки на контурне зображення фігур;
• ігри з Нямкою: дитина промовляє слово і «годує» Нямку, кидаючи їй у ротик камінчик або інший дрібний предмет.
Сподіваюсь, що ця добірка стане вам у нагоді!