Коспект логопедичного індивідуального заняття
Тема: Постановка звуку Р
Цілі:
- закріплювати правильне виконання артикуляційних вправ;
- продовжувати формування тривалого спрямованого повітряного струменя;
- навчити правильно вимовляти звук [р] з механічною допомогою;
- продовжувати вчити виділяти звук [р] із низки складів, слів;
- вчити утворювати присвійні прикметники;
- вчитися правильному вживанню відмінкових форм іменників;
- продовжувати розширювати активний словник;
– розвивати увагу, пам'ять, слухове сприйняття, дрібну моторику рук дитини;
- виховувати доброту, чуйність.
Обладнання
Іграшка «Цуценя»; зонд із кулькою на кінці (або вушна паличка) для постановки звуку [p]; предметні картинки із зображенням трактора, машини; додаток (на планшеті або телефоні) "Звукове лото"; набір предметних картинок (будильник, годинник, віслюк, сова, машина, дзвіночок); картинки із зображенням тварин без хвостів (лев, лисиця, заєць, тигр, слон, вовк, мавпа); прищіпки з наклеєними хвостами тварин; набір геометричних фігур; лічильні палички; пісочний столик; мильні бульбашки.
Хід заняття
Організаційний момент
Сьогодні я хочу познайомити тебе з маленьким цуценям. Він вчиться гарчати. Ти теж вчишся правильно вимовляти звук [p]. Отже, ви зможете один одному допомогти! Давай покажемо цуценяті нашу улюблену гру «Кулачок-ребро-долонька». (Виконуємо вправи спочатку правою, потім лівою рукою і відразу двома, перехресно: права-кулачок, ліва-долонька і міняємо, прискорюючи темп.) Песику дуже сподобалося, і він теж хоче з тобою займатися!
Основна частина
1. Для початку потрібно добре розім'яти та підготувати язичок. Покажи песику, які вправи для цього потрібно виконати. (Дитина виконує перед дзеркалом артикуляційну гімнастику за картинками, що позначає назви вправ для язика: «Чашечка», «Лошадка», «Індик», «Дятел», «Маляр», «Почистимо верхні зубки», потім виконує вправи для формування повітряного струменя: «Заганяємо м'яч у ворота», «Мильні бульбашки».)
2. Давай трохи погуляємо разом із цуценям. Подивися, дорогою їде трактор і голосно-голосно торохтить. Покажи песику, як працює трактор, а я тобі допоможу нашою чарівною паличкою (постановка звуку [р] з механічною допомогою).
3. Дещо далі водій ремонтує машину, шукає потрібні деталі. Допоможи йому, подавай деталь лише тоді, коли почуєш у слові звук [р]. А цуценя тобі допоможе. (Почергово пропоную дитині деталі – геометричні фігури – і промовляю ряд слів: коРка, виделка, банка, маРка, білка, паРта, полиця, ноРка, тРоянда. Дитина повинна взяти деталь, яку логопед супроводжує словом зі звуком [р].)
4. Давайте запам'ятаємо, які деталі знадобилися водієві для ремонту. Намалюємо їх на піску та назвемо фігури. (На пісочному столику дитина малює всі фігури, що зображали деталі: коло, квадрат, овал, трикутник, прямокутник. Називає їх.)
5. Відремонтував водій машину та завів. Покажи песику, як він це зробив (постановка звуку [р] з механічною допомогою).
6. Побігло цуценя за машиною дорогою. Щоб він не заблукав, допоможи йому запам'ятати дорогу. Для цього назви картинки та запам'ятай, як звучать ці предмети. (Викладаю картинки (будильник, годинник, осел, сова, машина, дзвіночок) у вигляді доріжки картинкою вгору, після називання дитиною, включаю звук у додатку Звукове лото» на планшеті.)
7. І потрапив цуценя у зоопарк. Чує гучне, сердите гарчання (постановка звуку [р] з механічною допомогою). Допоможи йому визначити, хто з цих тварин так гарчить (дитина вибирає з набору картинок: лисиця, лев, заєць, вовк, мавпа). Покажи та назви цю тварину.
8. Звичайно, це лев гарчить, тому що йому потрібна нова клітка. Побудуй йому нову, зручну, простору клітку. (Дитина викладає зображення клітини з лічильних паличок.) Радий лев новій клітці і знову гарчить (постановка звуку [р] з механічною допомогою).
9. Ходить цуценя зоопарком, тварин розглядає. Постояв біля лева, подивився на лисицю, побачив зайця, зупинився поруч із тигром, підійшов до слона, подумав про вовка, посміявся з мавпи. (Дитина відповідає на запитання: Біля кого постояло цуценя? Біля лева. Подумав про кого? Про вовка. І т.д.) Щось дивне з тваринами, подивись у них немає хвостів! Допоможи їм знайти свої хвостики. (На столі лежать постаті тварин без хвостів та прищіпки з наклеєними хвостами.) Давай розберемося, де чий хвіст. У цуценя хвіст собачий, а у лисиці... зайця, вовка і т.д. (Дитина разом з логопедом утворює прикметники.) Раптом мавпа смикнула цуценя за хвіст і, від несподіванки, він загарчав. Покажи, як це зробив (постановка звуку [р] з механічною допомогою).
10. Зрадів цуценя, що тепер сам може гарчати, і побіг додому. Допоможи йому згадати дорогу назад. Послухай звуки та назви картинки. (Малюнки викладені доріжкою, картинками вниз. Дитина по звуку називає картинку, яку логопед відразу перевертає, щоб дитина могла перевірити правильність своєї відповіді.)
Підсумок заняття
Цуценя по доріжці повернулося додому. І наше заняття добігло кінця. Сьогодні ти знову вчилася вимовляти звук [р]. Давай ще раз подивимося, як у тебе виходить (постановка звуку [р] із механічною допомогою). Ти велика молодець! У тебе вже виходить, а на наступному занятті вийде ще краще!