Учитель-логопед, будучи членом команди фахівців (учителя-дефектолога, психолога, асистента вчителя, соціального педагога), що реалізують психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивну освітньому просторі, здійснює корекційну роботу, спрямовану на подолання можливих труднощів при засвоєнні академічного компонента освітньої програми, пов’язаних з проблемами мовного розвитку та комунікативними труднощами.
Мета діяльності вчителя-логопеда – створення умов, що сприяють виявленню і подоланню порушень мовного розвитку, а також подальшого розвитку усного та писемного мовлення, вдосконаленню комунікації учнів з особливими освітніми потребами для успішного засвоєння академічної складової освітньої програми
Для досягнення цієї мети в процесі професійної діяльності вчителя-логопеда вирішуються наступні завдання: 1. Проведення логопедичного обстеження з метою визначення структури та ступеня вираженості мовного порушення: встановлення психолого-педагогічного висновку (діагнозу). 2. Розробка перспективного плану корекційно-логопедичної роботи (індивідуальної програми розвитку) з дітьми, що потребують логопедичної допомоги.
3. Організація корекційної роботи з надання логопедичної допомоги дитині з особливими освітніми потребами. Визначення напрямків, методів і прийомів логопедичної роботи з корекції порушень мовного розвитку. 4. Комплектування груп для занять з урахуванням психофізичного стану учнів з особливими освітніми потребами. Проведення індивідуальних та групових занять з корекції порушень усного та писемного мовлення учнів (з використанням програмного матеріалу навчальних дисциплін гуманітарного циклу). 5. Участь в розробці адаптованих освітніх програм, методичних рекомендацій з навчання дітей з особливими освітніми потребами. Визначення різноманітних методів, форм і засобів навчання в рамках державного стандарту, що підвищують засвоєння навчального матеріалу.
Діагностичний напрямок роботи вчителя-логопеда включає в себе поглиблене вивчення дитини з особливими освітніми потребами, виявлення індивідуальних особливостей мовного розвитку та причин виникнення проблем у розвитку, вихованні, навчанні та соціалізації дитини з обмеженими можливостями здоров’я. Логопед здійснює детальні логопедичні обстеження в перші два тижні вересня (з 1 по 15 вересня) і останні два тижні навчального року (з 15 по 31 травня).
Логопедичне обстеження включає в себе: Обстеження стану мовленнєвого розвитку дитини. Під час обстеження дитини велика увага звертається на будову органівпериферійного відділу артикуляційного апарату, стан мовленнєвої моторики,звуковимови, словникового запасу, граматичної будови мови та зв’язного мовлення. Обстеження всіх компонентів мовлення проводиться за загальноприйнятою методикою.
Обстеження усного мовлення. Логопедичне обстеження з використанням цієї мовленнєвої картки є комплексним, цілісним, динамічним та дозволяє зробити висновок про стан розвитку мовлення дитини, рівень його сформованості або недорозвинення, а також визначити ефективні шляхи та засоби логопедичної корекції
Обстеження усного мовлення. В альбомі подано дидактичний матеріал для дослідження мовленнєвого розвитку дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Посібник складається з двох частин: перша присвячується виявленню вад мовлення у дитини, друга - обстеженню дітей з вираженим недорозвиненням усіх сторін мовленнєвої діяльності. Ілюстровані вправи можуть використовуватись не лише як діагностичний, але й як навчальний матеріал для корекційної роботи з дітьми, які мають різні порушення мовлення.
Обстеження навички читання З метою підтвердження, або спростування припущення про наявність дислексії в учня необхідно проаналізувати якість навички читання. У сучасній методичній літературі якість навички читання містить такі показники: свідомість, правильність, швидкість, виразність та спосіб читання
Дослідження сукцесивних функцій. Відтворення ряду складів. Спочатку пропонується відтворити ряд, що складається з 3-4 складів, що утворенізі звуків, далеких за акустико-артикуляційними ознаками, потім – близькими за своїмиознаками: ла-ба-да; ра-па-та-ла; па-та-на-ма; ми-но-ла-ву; са-са-за; ра-ла-ра-ла. Вивчення слухо-моторної координації. Відтворення звукових ритмів із поступовим ускладненням завдання.Інструкція: "Послухай, як я постукаю, і після того, як я закінчу, постукай так само. Раз, два, три (3 рази)"./ //; // /; / // /; // / //; / ///; /// / і т.д. Подається серія ударів або коротких хлопків із довгими або короткимиінтервалами:а) Прості ритми:/; //; ///; / //;// /.б) Складні ритми: // //; /// /; / /// /; / ///; // /// і т.д. Відтворення рухового ряду( тест на реципроктну координацію рухів). Відтворити серію, яка складається з 6 рухів: одна рука – пальці у кулаці, друга –пальці розжаті. Рухи повторювати по черзі. Відтворення ряду геометричних фігур, днів тижня, місяця, числового ряду.
Дослідження сенсорно-перцептивного рівня сприймання мовлення: Дослідження сприймання мовлення на фонетичному рівні. Застосовують складові таблиці Штерна, Б. Г. Покровського. Особливості імітації складів зі змінним наголосом:а)дослідження уміння повторювати складові ряди, які містять двоє однаковихскладів, зі змінним наголосом.
б)дослідження уміння повторювати складові ряди, які містять двоє складів (з фонетично далекими приголосними та однаковими голосними), зі змінним наголосом.в)дослідження уміння повторювати складові ряди, які містять двоє складів (зопозиційними приголосними та однаковими голосними), зі змінним наголосом. Мовний матеріал - склади:та - да та - да; со - зо со - зо; пи - би пи - би;г)дослідження уміння повторювати складові ряди, які містять два склади (з різними приголосними та голосними), зі змінним наголосом. Мовленнєвий матеріал - склади:ва - су ва - су; ди - мо ди - мо; ша - ри ша - ри;д)дослідження уміння повторювати складові ряди, які містять три однакових склади, зі змінним наголосом. Наприклад:да - да - да да - да - да да - да - дае)дослідження уміння повторювати складові ряди, які містять троє складів (з фонетично далекими приголосними та однаковими голосними), зі змінним наголосом. Мовленнєвий матеріал - склади:фа - ла - за фа - ла - за фа - ла - за; бе - де - се бе - де - се бе - де - се;
Дослідження короткочасної мовно-слухової пам’яті. Запам’ятовування та відтворення ряду слів (5-7 слів).Інструкція: "Уважно послухай слова, запам’ятай їх і повтори в такій самійпослідовності: квітка, річка, дошка, хмара, стіл, школа. Запам’ятовування та відтворення пар слів.Інструкція: Уважно послухай і запам’ятай пари слів, повтори їх: Курка – яйце Жук – крісло. Ножиці – різати Небо – рак. Лялька – гратися Риба – пожежа. Учень – школа Дерево – корова
Дослідження стану орфографічних умінь та навичок у письмі під часаналізу письмової продукції учнів: Аналіз робочих зошитів. Списування (неускладнене та ускладнене орфографічними завданнями,такими як: спиши слова, речення або текст, вставляючи пропущені букви);Слуховий диктант слів, які записуються за морфологічним принципом,виділення в них орфограм. Мовний матеріал диктанту має відповідати програмовимвимогам, слова мають включати ті орфограми, які вже вивчалися. У матеріал словникового диктанту також включають слова, написання яких непідлягає правилам (словникові слова). Слуховий диктант речень, що містять слова з різними орфограмами.