Логопедичне заняття на подолання ФФНМ в учнів молодших класів. Диференціація Ж-Ш.

Про матеріал
У розробці використано цікаві завдання в ігровій формі, на закріплення і диференціацію понять «дзвінкий» - «глухий», на засвоєння графічного образу букви, на розвиток навичок порівняння, логічного мислення, аналізу та синтезу, формування лексико-граматичної будови мови, яке передбачає формування морфологічної сторони мовлення (зміна слів за родами, числами, відмінками), способів словотвору та синтаксису (освоєння різних типів словосполучень і речень). До кожного завдання дібраний сучасний, цікавий і яскравий демонстраційний матеріал. Ігрова форма навчання сприяє формуванню у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до навчання, удосконалення пізнавальних умінь і навичок.
Перегляд файлу

1

 

Тема. Диференціація Ж-Ш.

 

Мета: поглибити знання  учнів про дзвінкі та глухі приголосні звуки Вчити дітей на слух і у вимові диференціювати звуки [ш] - [ж]; порівнювати їх за артикуляційними ознаками; вправляти в умінні виконувати звуковий аналіз слів. Розвивати артикуляційний апарат, дрібну моторику пальців, фонематичне сприйняття, логічне мислення, творчу уяву, пам'ять.  Виховувати інтерес до знань, вміння швидко, самостійно виконувати ігрові завдання.

 

Обладнання: дзеркала, букви «ж», «ш», картки з малюнками на звуки; сигнальні картки; картки з індивідуальними завданнями, слова-пароніми, роздатковий матеріал.

 

Тип заняття: Групове.

Вік дітей: 8 років.

К-ть дітей: 6 чоловік

Висновок: Дисграфія, обумовлена фонетико-фонематичним порушенням мовлення.

 

 

Хід заняття

І.Організаційний момент.

 

Вчитель. Діти! До нас завітали гості. Тож будьте уважними і старанно працюйте, щоб гостям було цікаво на нашому занятті.  Поверніться до наших гостей і привітайтеся з ними. А тепер запрошую вас всіх до співпраці.

 

Артикуляційна зарядка

 - У будиночку своєму язичок шукає двері (вправа "Сховаємо цукерку")

 -На прогулянку зібрався

 - Він умився (впр."Смачне варення")

 - Причесався (рухи язиком згори вниз, торкаючись губ)

 - На сусідів озирнувся

 - Вправо-вліво обернувся (рухи язичком вправо-вліво)

 - Вниз упав (витягнути язик)

 - Вгору забрався (підняти язик вгору до носика)

 - Раз, і в ротику сховався ( закрити рот)

 -Знову вийшов язичок погулять до діточок

 - Загляда в віконечка (рухи язиком вправо-вліво )

 - Гріється на сонечку( витягнути і широко розпластати язик)

 - Тут повіяв вітерець

 - Заховався пустунець (закрити рот)

 - В гості кішечка прийшла. Просить: "Дайте молочка"(язичок лакає)

 - Потім коник прискакав. Все копитом вибивав(прицмокування язика до піднебіння)

 - А тут двері відчинились. Появились гості товсті (надути щічки)

 - За ними худі - лиш шкіра та кості (втягнути щічки всередину рота)

 - Ми їм щиро усміхнулись (вправа "Усмішка")

 - Поцілувати потягнулись (вправа " Хоботок")

 

Вправи для дихання: ніс-ніс, ніс-рот, рот-ніс (контроль за діафрагмальним диханням за допомогою руки дитини).

 

Пальчикова гімнастика

 У кішки - 10 кошенят, (стискати - розтискати кулачки)

 Кошенята парами  стоять:( парно з'єднувати пальці подушечками)

 2 товстих (рухи пальцями)

 2 швидких

 2 довгих

 2 хитрих

 2 самих маленьких і самих миленьких.

 

ІІ. Постановка мети і завдань заняття.

Запишіть число. Сьогодні на занятті ми поглибимо наші знання про дзвінкі та глухі приголосні звуки, будемо розвивати навички порівняння; побачимо як змінюється лексичне значення слів від заміни звуків.

 

ІІІ. Основна частина.

 

  1. Казка "Про глухі га дзвінкі приголосні" (Додаток № 1).

 

 

Діти, а ви знаєте, що все на світі має свій голос, свою пісеньку, тільки треба вміти її почути? Давайте з вами пригадаємо пісеньку вітру. Вона співає так: «ш-ш-ш». А як ви вважаєте, чи можна пісеньку намалювати? (Діти відповідають). Ось вона, погляньте (На дошці виставляємо символ-звук [ш]). (Додаток № 2)

 

 

Молодці! Гарно справились з завданнями. Також нам потрібно познайомитись із звуком [ж]. Закрийте очі і  уявіть себе на літній лісовій галявинці під вечір. Уявили? Що ми можемо там почути? А давайте всі разом пригадаємо, як співає жучок? (Діти відповідають). А коли він далеко?(діти промовляють звук [ж] тихенько. А коли близько? (діти промовляють звук [ж] голосно). (Після виконання вправ виставляємо обидва символи «ш» і «ж»). (Додаток № 3)

 

 

2.Відгадування загадок.

У воді сидить охоче

Та не риба і не рак,

Вистромля булькаті очі

І співає: «Кум-квак» (Жаба)

 -Який перший звук у слові?( [ж])

 -Як вимовляється звук ж? (з голосом,дзвінко,гучно)

 -То який це звук? (дзвінкий)

Звук вимовляють окремі діти.Увага дітей звертається на вібрацію голосових зв'язок (працює горло).

 

Відгадайте ще одну загадку.

З ялинок та сосен  їх білка збирає,

Зернятка з,їдає, ще й на зиму ховає. (Шишка) 

-Який верший звук у цьому слові?( [ш] )

-Як він вимовляється? (без голосу,тихо,глухо)

-Який це звук? (глухий)

-Хором і окремі діти вимовляють звуки [ш] - [ж].Дітям пропонується вимовляти звуки [ш] і [ж] злегка затуляючи долонями вуха.

 Звуки ш і ж порівнюються.(Звук [ш] - глухий, вимовляється глухо.Звук [ж]- дзвінкий, вимовляється дзвінко).

 

3.Співставлення звуків [ш] - [ж]  за артикуляцією.

   Вимова звуків перед дзеркалом.

 

- Звук [ш] приголосний, є перешкода - язик. Губи округлі, злегка витягнуті вперед. Кінчик широкого язика піднятий вгору. Язик приймає форму “чашечки”.  Струмень повітря довгий, теплий, направлений вперед. Голосові зв'язки не працюють, голосу немає.   Звук [ш] твердий, глухий.

 

 - Звук [ж] приголосний, є перешкода- язик. Губи округлі, злегка витягнуті вперед. Кінчик широкого язика піднятий вгору. Язик приймає форму “чашечки”.  Струмінь повітря довгий, теплий, направлений вперед. Голосові зв'язки вібрують, голос є.  Звук [ж] твердий, дзвінкий.

 

  Вони обидва приголосні, тверді. Але звук [ш] глухий, а звук [ж] дзвінкий. Дзвінкість – глухість перевіряємо двомя способами (1 – руку на горло, 2 – закрити вуха).

4. Повторення за логопедом чистомовки:

Жа-жа-жа - ми  побачили вужа; 

Жу-жу-жу - по галявині ходжу;

Жи-жи-жи - мені допоможи;

Шан-шан-шан - великий каштан;

Ашка-ашка-ашка - літає пташка.

 

5. Читання складових рядів. (Додаток № 4 )

 

Шош-жож      шби-жби   

Шеш-жеж      шпо-жбо

Шуш-жуж      шпу-жбу

Шиш-жиж     шти-жди

Шаш-жаж      шме-жме

 

6. Каліграфічна хвилинка. (Записати по рядку букви Ш,Ж).

 

7. Розвиток фонематичного слуху: підняти відповідну картку з буквою "ш" чи "ж", коли почуєте слова з відповідними звуками [ж] чи [ш]. (Додаток № 5)

 

 

Шуба, ряжанка, нажива, товариш, нижній, пляшка, жолудь, шматок.

 

 

Фізкультхвилинка

У країні казочок

Жив веселий Їжачокок.

Разом з ним усі звірятка

Вишикувались на зарядку.

Похитали головою,

Раз — притупнули ногою,

Руки вгору піднесли,

Трішки ними потрясли,

Нахилились вліво, вправо,

Та цього іще замало.

Руки вгору, руки вниз,

Раз присіли, піднялись.

Спинки випрямляємо

Вільно видихаємо.

Дивимось направо,

Дивимось наліво.

Говорити будем чітко,

Вільно, легко і красиво.

Сіли, ручки на коліна

Ви нітрохи не стомились

Вдих і видих, Вдих і видих,

Знов на мене подивилась.

 

 

 

IV. Диференціація [ж] — [ш] в словах, словосполученнях, реченнях.

(Додаток № 6)

 

  1. Гра "Хто де їде?"

 

В учнів предметні малюнки, в назвах яких є відповідні звуки. Діти називають малюнки і складають їх у відповідні вагони.

 

 

2. Запам'ятати і записати слова з [ш].

Жито, шина, сажа, ніж, шуба, машина.

 

 3. Запам'ятати і записати слова з [ж].

Кожух, шовк, багаж, шишки, жало.

 

4. Замінити символи буквами ш-ж. (Шапка – буква Ш. Жабка – буква Ж. (Додаток № 7)

 

 

Шайба, шапка, фартушок, кошик, жакет, журавель, їжак, баклажан, пружина, кожушок,вишня,  шпак.

 

5. Аналіз і синтез слів. (В конвертах загадки і букви до слова-відгадки). (Додаток № 8)

 

 

1. Гострим він завжди буває,

    Хліб смачний нам нарізає (ніж).

 

2. Вона мовчить, а розуму вчить (книжка).

 

3. Така велика, довгошия

    І вища за найбільшу шафу,

    Така розумна і красива

    У зоопарку є   (жирафа).

 

4. Без сокири і без рук, а дім будує (пташка).

 

5. У їдальні смачну й свіжу нам готують щодня (їжу).

 

6. Взимку вкрили ми навкруг

   ліс, дорогу, поле й луг.

   А як сонце припече -

   ми струмочком потечем. (Сніжинки)

 

- зібрати «розсипане» слово.

- полічити кількість звуків у словах;

- розсипати слово на голосні та приголосні звуки;

- записати словосполучення з даним словом;

- введення слова у речення.

 

6. Утворити словосполучення. (До слів першого стовпчика дібрати слова з другого стовпчика). (Додаток № 9 )

 

Жовте       лижі

Жовта       піджак

Жовтий     жоржина

Жовті        сонце

 

7. Робота із словами-паронімами. Прочитати пари слів. Якими звуками вони відрізняються? Пояснити значення цих слів. Введення їх у фрази (усно). (Додаток № 10)

 

Шар – жар                          шиття - життя

Шаль – жаль                      тушити - тужити

Шерсть – жерсть               шапка - жабка

 

8. Робота з індивідуальними картками.

 Змінити слова за зразком і виділити закінчення. (Додаток № 11)

 

 

Я важу – ти важиж

Я біжу - _________

Я дружу - _______

Я лежу - _________

Я ріжу – ти ріжеш

Я в,яжу – ________

Я стережу - _______

Я живу - _________

 

 

 

 

9. Вимова слів із звуками [ш] - [ж] в рeченнях. (Додаток № 12 )

 

Світить яскраве сонечко. Сьогодні у їжачка день народження. Його прийшли привітати кішка з кошенятами, жабка з жабенятами, мишка, жук та пташки. Вони подарували їжачку цікаву книжку та кошик груш. Всім було дуже весело.

 

Логопед читає текст.

Повторне читання логопедом або учнями.

Переказ за запитаннями, а потім самостійно.

 

Запитання:

1) Яке свято було у їжачка?

2) Хто прийшов до нього у гості?

3) Що подарували їжачку?

 

V. Підведення підсумків заняття.

 

  1. Які звуки ми сьогодні розглядали? (ш,ж)

     2.  Пригадайте по 2 слова із звуками ш і ж.

 

Оцініть свою роботу на занятті.

  • Хто вважає, що працював недостатньо старанно, - підніміть руку;
  • Хто вважає, що працював добре, - торкніться руками плечей;
  • Хто вважає, що працював чудово, - поаплодуйте собі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л І Т Е Р А Т У Р А

 

 

1. Барищук Г. С. Усунення вад письма. 1-4 класи.- Тернопіль: Навчальна книга   - Богдан, 2003.-40 с.

 

2. Малярчук А. Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовленнєвих недоліків: У 2-ч.: Навч.полсібник.- К.: Літера ЛТД, 2005.-Ч.І.-272 с.: іл.

 

3. Малярчук А. Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовленнєвих недоліків: У 2-ч.: Навч.полсібник.- К.: Літера ЛТД, 2005.-Ч.ІІ.-184 с.: іл.

 

4. Савченко М. А. та ін. Буквар: Підруч. для підготов.- перших кл. шк. Для дітей з важкими порушеннями мови / М. А.Савченко, Л.С. Калатало, А. А. Колупаєва.-К.: Форум, 2001.-175 с.

 

5.Федорович Л. О. Формування правильної вимови у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Метод рек. Та дидакт-й мат-л для логопедів шкіл і дитячих садків.- Кременчук : Християнська Зоря, 2011.- 348 с.

 

6.Хребтова Н. П. Вчись говорити правильно! Цікаві завдання на виправлення вад мовлення дітей 4-8 років.- Харків: Вид. група «Основа», 2010.-128 с.

 

7. Чередніченко Н.В. Початковий курс навчання української мови молодших школярі в із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ). Навчально-методичний посібник (курс лекцій) 2012, Категорія :Інклюзивна освіта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1

 

Казка "Про глухі га дзвінкі приголосні".

 

Одного  разу королева Фонетика запросила всі звуки на казковий бал. Зазвучала музика і звуки по­чали танцювати. Голосні водили хоровод і приспіву­вали собі. Приголосні розібрались на пари і теж тан­цювали. Але вони були трішки незграбні і, танцюючи, пихтіли, шипіли і свистіли від старання. Ось які це були пари: [б] – [п], [г] – [х], [ґ] – [к], [д] – [т], [з] – [с], [ж] – [ш], [дж] – [ч], [дз] – [ц]. А інші пари прийшли на бал у м’якеньких черевичках. Вони плав­но кружляли залою, м’яко ступаючи по підлозі. Це були пари: [д'] – [т'], [з'] – [с'] і [дз'] – [ц']. В кожній з танцюючих пар один звук був дзвінким, а інший – глухим. Тому, танцюючи, дзвінкі звуки радісно ви­гукували свої імена, а глухі лише луною шепотіли імена своїх друзів.

Був на балу один дивний танцюрист. Поставивши руки в боки, він весь час танцював гопака, навіть, коли звучав вальс або мазурка. Він був геть глухий і зовсім не чув музики. Це був глухий звук [ф]. А оскільки пари в нього не було, то й нікому було підказати, яка музика зараз звучить.

Були на балу і звуки, які не танцювали. У них не було пари. Вони спостерігали за танцюючими і дзвін­ко розмовляли між собою. Це були звуки: [в], [л], [л’], [м], [н], [н’], [й], [р], [р’].

З того часу так і повелося. Парні звуки на святах танцюють в парі зі своїми глухими друзями. А непар­ні звуки просто слухають музику і дивляться на тан­цюючих.

Робота з лінійкою «Дзвінгкі і глухі приголосні звуки»

Дзвінкі  -  б г  г  д з з′  ж дж  дз дз′

Глухі -      п х к  т  с с′  ш   ч   ц  ц′  - ф

 

Дзвінкі - в  л  л′  м  н  н′  й  р 

Глухі -    _  _   _  _  _  _  _  _  _

 

Розгляньте лінійку приголосних звуків.

Приголосні звуки, які вимовляються з голосом і шумом, називаються дзвінкими.

Приголосні звуки, які вимовляються тільки з шумом, називаються глухими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

 

Как научить говорить букву Ш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 3

 

 

Буква Ж ж " Азбука для детей, малышей Az-byka.ru Русский алфавит

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 6

 

Ш

Ж

АвтоЛеди- я.ру

 

 

 

 

 

Додаток № 7

 

 

 

 

айба,            акет,         апка,           їак,

 

 

 

фартуок,           коик,         уравель,

 

 

 

 

баклаан,                 пак,                    пруина,

 

 

 

 

 

 

коуок,                  виня.         

 

 

 

 

 

 

Додаток № 11

 

 

 

 

Я важу – ти важиш

Я біжу - _________

Я дружу - _______

Я лежу - _________

Я ріжу – ти ріжеш

Я в,яжу – ________

Я стережу - _______

Я живу - _________

 

 

 

Я важу – ти важиш

Я біжу - _________

Я дружу - _______

Я лежу - _________

Я ріжу – ти ріжеш

Я в,яжу – ________

Я стережу - _______

Я живу - _________

 

 

 

 

 

Я важу – ти важиш

Я біжу - _________

Я дружу - _______

Я лежу - _________

Я ріжу – ти ріжеш

Я в,яжу – ________

Я стережу - _______

Я живу - _________

 

 

 

 

Я важу – ти важиш

Я біжу - _________

Я дружу - _______

Я лежу - _________

Я ріжу – ти ріжеш

Я в,яжу – ________

Я стережу - _______

Я живу - _________

 

 

 

Я важу – ти важиш

Я біжу - _________

Я дружу - _______

Я лежу - _________

Я ріжу – ти ріжеш

Я в,яжу – ________

Я стережу - _______

Я живу - _________

 

 

Я важу – ти важиш

Я біжу - _________

Я дружу - _______

Я лежу - _________

Я ріжу – ти ріжеш

Я в,яжу – ________

Я стережу - _______

Я живу - _________

 

 

 

 

 

 

Додаток № 12

 

День народження

 

Світило яскраве Персональный сайт - Наши группы (сонечко).

 Сьогодні у Веселые картинки для детей. Обои для рабочего стола с персонажами мультфильмов и детских книг (їжачка) день народження.

 

 

Його прийшли привітати Без заголовка. Обсуждение на Блоги на КП-Украина(кішка з

 

кошенятами), Графоманские угодья - Страница 67 - Флуд. Обо всём и ни о чём. - Г р а ф о М а н и я  (жабка з жабенятами),

 

Теремок(мишка) з Схема вышивки "мышки" - Схемы вышивки - marina061073 - Автор…(мишенятами),

 

Жуки в клип-арте сайта "ЗооКлуб" (библиотека схематичных и шутливых рисунков жуков) (жук) таДетский клипарт " Оформление детского сада, все для детского… (пташки). Вони

 

 

 

подарували Веселые картинки для детей. Обои для рабочего стола с персонажами мультфильмов и детских книг (їжачку) цікаву Облачный атлас книга скачать fb2 - Форум - books4forum.werqe5.appspot.com

 

 

(книжку) та        Береста из Пскова Birch Bark плетеные корзины из бересты, лапти из бересты, лукошко, поднос, обереги, русские сувенирыЖенский взгляд - Part 954 

 

(кошик груш). Всім було дуже весело.

 

 

 

Услуги Детский сад "Начало"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
1129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку