Сюрпризний момент, розглядання картинок, графічних схем; використання пальчикової гімнастики, фізкультурної хвилинки; хорові й індивідуальні відповіді; домовляння пропозицій дітьми; заохочення.
«В гостях у лисиці»
Заняття з розвитку мовлення у 1 класі
Обладнання: сюжетні костюми, картинки із зображенням диких тварин та їх дитинчат, сліди і житла лісових звірів, зображення теремка, набір схем для графічного плану, грамзапис «Звуки лісу».
Методичні прийоми: сюрпризний момент, розглядання картинок, графічних схем; використання пальчикової гімнастики, фізкультурної хвилинки; хорові й індивідуальні відповіді; домовляння пропозицій дітьми; заохочення.
Хід заняття:
В: Доброго дня, дітки! Давайте посміхнемося один одному, посміхнемося гостям, посміхнемося . Я сподіваюся, що сьогоднішнє заняття пройде в гарному настрої. Коли я йшла до вас я зустріла листоношу, яка дуже просила передати вам ось цей конверт (показує лист). Як ви думаєте, що це?
Д: Лист.
В: Що ж з ним робити?
Д: Прочитати.
В: Лист можна прочитати тільки тоді, коли ми відгадаємо загадку
«Хвіст пухнастий,
Хутро золотисте,
В лісі живе,
В селі курей краде?»
Показується зображення лисички
В: Хто це? Як ви здогадалися?
Д: Тому що у неї пухнастий хвіст, хутро золотистий.
В: Правильно, це лисиця. Яка лисиця?
Д: Хитра, руда, пухнаста, метка, спритна, швидка, красива, ошатна....
В: Давайте ласкаво назвемо лисицю.
Д: Лисиця, лисичка, лисонька...
В: Дітки, в конверті ще є запрошення в гості до лисиці.
Вчитель пропонує дітям вирушити в гості до лісу, згадуючи правила поведінки в лісі (не шуміти, не ламати гілки, не рвати квіти і т. д.).
В: Діти, встаньте в коло і закрийте очі.
1,2,3-повернись і в лісі опинись!
Діти виконують завдання, звучить фонограма «Шум лісу».
В: Ось ми і опинилися в лісі. Що ви, дітки, чуєте?
Д: Спів птахів, шум вітру, тріск гілок…
В. А що це в нас на доріжці зустрічається…?
Діти помічають диких тварин і їх сліди.
В: Дітки, назвіть цих тварин.
Д: Ведмідь, заєць, білка, їжак, вовк, лисиця.
В: Як можна їх назвати одним словом? Чому вони називаються дикими тваринами?
Д: Тому що вони живуть в лісі, самі собі влаштовують житло, самі знаходять собі їжу...
В: Дітки, розгляньте сліди, які залишили на землі звірі. Розкажіть, чиї це сліди.
Д: Це лисячі сліди, а це білячі сліди...
В: Дітки, давайте присядемо (діти сідають на стільчики).
Л: Лисиця запросила в гості не тільки нас, але і своїх друзів. Хто прийшов до лисиці? (дітки називають героїв,що зображені)
Д: Заєць з зайчатами,
Їжак з їжатами,
Ведмідь з ведмежатами,
Білка з більчатами ,
Вовк з вовченятами,
В: Що лисиця приготувала гостям? А ну Лиско розкажи!!!
Лиска: Готувала я торт ….
Тісто ручками помнемо, (стискаємо-разтискаємо пальчики)
Солодкий тортик спечемо. (Наче мнем тісто)
Сеpединку змажемо джемом, (кpугові рухи долоньками по столу)
А верхівку – солодким кpемом (кругові рухи долоньками один об одного)
І кокосовою стружкою
Ми присиплемо торт трошки (сиплемо “стружку” пальчиками обох рук)
А потім заваpимо чай –
В гості одного запрошуй! (Одна рука зачіпає іншу)
(Діти виконують разом з вчителем пальчикову гімнастику).
Лисичка роздає гостинці своїм лісовим друзям
Д: Білкі - горіхи, гриби та шишки.
Вовку - рибу.
Ведмедика - мед, ягоди.
Зайцю - моркву, капусту.
Їжаку - яблука, гриби.
: Я запрошую вас на веселу зарядку
фізкультхвилинка
З їжачком
В: Сідайте дітки на свої місця. В гостях у лисиці звірі багато про себе розповіли, а ведмідь розповів дуже цікаву історію. Уважно послухайте розповідь «Як ведмідь сам себе налякав».
(Читання оповідання за Н.Сладкову):
Увійшов ведмідь у темний ліс. Хруснула під лапою гілка. Злякалася білка і впустила шишку. Впала шишка на зайця. Затопав заєць по лісі. Побачила його сорока, здійняла крик на весь ліс. Вирішив вовк, що вона мисливців бачить. І побіг він лісом кущі ламати.
Ведмідь почув шум, злякався і втік з темного лісу. Так ведмідь сам себе налякав.
В: вам Сподобався дітки розповідь? (вчитель розставляє предметні картинки в послідовності розповіді: ведмідь, гілка, білка, заєць, сорока, вовк).
- Куди увійшов ведмідь?
Д: Ведмідь увійшов у темний ліс.
В: Що хруснуло під його лапою?
Д: Під лапою хруснула гілка.
В: Що зробила білка?
Д: Білка злякалася і впустила шишку.
В: На кого впала шишка?
Д: Шишка впала на зайця.
В: Що зробив заєць?
Д: Заєць затопав по лісі.
В: Кого побачила сорока? Що вона зробила?
Д: Сорока побачила зайця. Вона здійняла крик на весь ліс.
В: Що вирішили вовки? Що вони зробили?
Д: Вовки вирішили, що сорока мисливців бачить. Пішли вони лісом кущі ламати.
В: Як повів себе ведмідь?
Д: Ведмідь почув шум, злякався і втік з темного лісу.
В: Хто ж налякав ведмедя?
Д: Ведмідь сам себе налякав.
За відповідями дітей, вчитель показує відповідну ілюстрацію до казки, утворюючи мнемо доріжку .
В: Дітки, мені сьогодні було цікаво в гостях у лисиці. А вам? (відповіді дітей). Що цікавого ви дізналися? Чого навчилися? Що вам сподобалося на занятті найбільше?
Л: Мені теж було з вами дуже цікаво!!! Тому давайте разом з вами затанцюємо веселий таночок. ( рок-н-рол )
(звучить фонограма «Шум лісу»). Давайте попрощаємося з лісовими мешканцями. А нам пора повертатися в клас.
1,2,3 - повернись, в класі опинившись!
Ось і закінчилось наше заняття. Ви всі молодці і дуже мені сподобалися! До побачення.
1