Мета: закріплювати уявлення дітей про різні види транспорту, їх призначення й особливості пересування; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фразове мовлення; операції мислення (аналіз, синтез, порівняння); корегувати властивості сприйняття (цілісність, вибірковість) при виконанні завдань; розвивати довільну увагу (концентрацію, стійкість); розвивати кмітливість, спостережливість.
Комунальний заклад "Молочанська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат" Запорізької обласної ради
Заняття з розвитку зв’язного мовлення на лексичну тему:
«Транспорт»
Вчитель-логопед Дідух О. К.
Мета: закріплювати уявлення дітей про різні види транспорту, їх призначення й особливості пересування; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фразове мовлення; операції мислення (аналіз, синтез, порівняння); корегувати властивості сприйняття (цілісність, вибірковість) при виконанні завдань; розвивати довільну увагу (концентрацію, стійкість); розвивати кмітливість, спостережливість.
Хід заняття.
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Привітання дітей. Логопед запитує, в якій країні учні живуть, в якому місті. Чи люблять подорожувати.
-Сьогодні відправимось у подорож.
2. Мотивація.
Діти, послухайте забавлянку.
Стукотить,
Торохтить по вулиці:
Хома їде на курочці,
Тимішка на кішці
По кривій доріжці.
— Куди, Хома, їдеш?
Куди поганяєш?
— Їду сіно косити.
— Навіщо тобі сіно?
— Корівок кормити.
— Навіщо тобі корівки?
— Молоко доїти.
— Навіщо тобі молоко?
— Діток годувати.
— Смішно, чи не так? А скажіть, чи можна покататись на курці чи на кішці? А чому?
— А на чому їздять люди?
— Назвіть, який транспорт ви знаєте?
(Демонструю зображення різних видів транспортних засобів — легкова і вантажна машина, велосипед, мотоцикл, автобус, тощо).
— Люди перевозять вантаж за допомогою транспорту. Він так і називається — вантажний. А буває ще й пасажирський транспорт, він перевозить людей.
— А як одним словом називаються засоби пересування людини і перевезення вантажів, які ви бачили на малюнках?
Отже, транспорт – це засіб пересування людей та перевезення вантажів.
II. Основна частина.
1. Актуалізація знань.
Відгадування загадок.
Через море – океан,
В сильний шторм чи ураган
Впевнено вперед прямує,
А на ньому люд мандрує. (Корабель)
По маршруту вас везуть
І квиточки продають.
З вигляду продовгуватий,
Але зовсім не рогатий. (Автобус)
Сил багато птах цей має:
У повітрі він літає
Возить у собі людей:
Татусів, матусь, дітей…(Літак)
Покрути його педалі –
Й повезе в далекі далі.
Є звичайний, є гірський,
Жовтий, білий, голубий…(Велосипед)
Як сідаєш — він бурчить,
По дорогах швидко мчить.
Та шолом слід одягати
І права водійські мати. (Мотоцикл)
2. Розвиток слухової уваги.
- Логопед включає звуки різних транспортів, діти відгадують.
- Розвиток слухової уваги. Логопед називає слова пошепки, а учні повторюють голосно. (Машина, мотоцикл, велосипед, корабель, літак, потяг)
3. Вивчення теми.
- Що таке транспорт?
Логопед: на чому можна відправитися в подорож?
(діти перераховують різні назви транспорту і виставляють їх на дошці)
- Як одним словом можна назвати ці предмети?
(транспорт).
- Що пливе? Човен, катер, яхта, вітрильник, корабель.
- Що їде? Автобус, велосипед, машина, вантажівка, поїзд, мотоцикл.
- Що літає? Ракета, літак, вертоліт, аероплан, дирижабль.
- Транспорт, який рухається по воді, як називається? (Водний транспорт).
- Транспорт, який рухається по повітрю, як називається? (Повітряний транспорт),
- Транспорт, який рухається по землі , як називається? (Наземний транспорт).
Гра «На воді, у повітрі, на землі»
Логопед називає види транспорту, кидає дитям по черзі м’яч. Кожна дитина повинна сказати, де той транспорт використовують.
Д/г «Маленька деталь»
Я-літак, а ти моя деталь. Що ти? Я – крило. Я – машина, а ти моя деталь – колесо, кермо, багажник. Я - велосипед,а ти моя деталь. Я – педалі, сидіння.
Дидактична гра «Склади ціле» (пазли)
Фізкультхвилинка.
Логопед пропонує відтворити за допомогою звуків і рухів певний вид транспорту (учні повторюють слова за логопедом).
Сіли ми в автомобіль: дир-дир, дир.-дир.
А тепер в тролейбус сіли, і тихенько покотили: ж-ж-ж-ж.
У літак швиденько сіли і одразу полетіли: л-л-л-л.
Ось на потязі я мчу: чух-чу, чух-чу.
Любимо ми мандрувати, але час нам працювати.
Гра «На чому я подорожую»
Кожній дитині пропонується для подорожі один із видів транспорту.
Завдання: розповісти, чому саме цей вид транспорту був обраний, чим він кращий від інших.
Чистомовки.
Ри – ри – ри – вийшли в поле трактори. Артем
Ак – ак – ак – в синім небі наш літак. Віта
Ус – ус – ус – сіли ми в автобус. Слава
Рі, рі, рі – корабель пливе у морі. Максим
Іль – іль – іль – в мене є автомобіль. Юля
Гра «Кільця Лулія».
Діти складають цікаві речення.
ІІІ. Заключна частина.
Підведення підсумків.
Продовжи речення. Мені найбільше сподобалось…