Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___ Дата___/___/___
Прізвище вчителя - Черній Іванна Анатоліївна
Тема уроку: ЛРК № 4. «Гумористи Тернопілля (Є. Дудар, А. Боб’юк, В. Дячук, П. Сорока)»
Мета: ознайомити учнів із основними штрихами біографій гумористів Тернопілля та їхніми творами; удосконалити вміння пояснювати ідею гумористичних творів, висловлювати власні судження щодо іронічного та критичного ставлення до життя; розвивати почуття гумору як основу духовного здоров’я людини; виховувати любов і повагу до літературної спадщини рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання уроку: портрети Є. Дудара, А. Боб’юка, В. Дячука, П. Сороки, виставка їхніх творів, ілюстрації до них, презентація.
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
Сміх –це просто та прекрасно.
Не буває сміх невчасно.
Сміх –це казка,все можливо.
Щирий сміх –це чудо-диво!
Артишук Марія
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Робота над помилками, допущеними у відповідях на запитання.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІV. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
V. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями.
Бесіда за питаннями:
VI. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Про український народ ми кажемо: “народ-страдник”, “народ-борець”, “народ-трудівник” і “народ-співець”. Але є ще одна риса, яка допомагала долати труднощі, подвоювала сили, додавала оптимізму. Це іскрометний, самобутній, а подекуди і дошкульний гумор. Народ-гуморист черпав з животворної криниці дотепів та жартів наснагу і надію. Адже ліпше сміх, аніж загубленість, зневіра і відчай.
Рясніє іменами сподвижників мапа літературного Тернопілля. З когорти письменників і поетів вирізняється декілька постатей гумористів.
Сьогодні ми поговоримо про іскрометних сміхотворців нашого краю: Євгена Дударя, Петра Сороку, Василя Дячука, Андрія Боб’юка.
Після цього уроку ви зможете:
• розповідати про гумористів Тернопілля, їхнє життя і творчість;
• пояснювати основні думки гумористичних творів;
• ознайомитися із новими гумористичними жанрами;
• висловлювати власне ставлення до смішного, іронічного та критичного ставлення до життя.
1. Учні об’єднуються у групи, повторюють правила роботи в групах, розподіляють ролі так, щоб у кожній групі були присутні “бібліограф”, “декламатор”, “критик”, учні, котрі готували до уроку індивідуальні домашні завдання, виготовляли колажі-проекти “Гумор у малюнках” за творами гумористів Тернопілля.
Індивідуальні завдання, що їх учні готували до уроку:
“Бібліографи”: зібрати і систематизувати відомості про життєвий шлях гумористів Тернопілля.
“Декламатори”: вибрати твори для обговорення на уроці, виразно їх прочитати.
“Критики”: обговорити прослухані твори, ставити запитання учням інших груп щодо розуміння змісту та аналізу творів.
2. Учитель пропонує кожній групі обрати назву, яка б відображала суть їхнього проекту, наприклад:
• Веселим пером А. Боб’юка.
• “Я поціляю зло” (П. Сорока).
• На гумористичній хвилі Є. Дударя.
• “Гальба сміху” В. Дячука.
3. “Бібліографи” знайомлять з відомостями про життя гумористів; “декламатори” виразно читають гуморески; “критики” залучають до обговорення учасників інших груп, роблять висновки.
Учні презентують колажі-проекти “Гумор у малюнках”.
4. Протягом уроку школярі занотовують у зошити визначення нових жанрів, заповнюють таблицю.
Прізвище, ім’я гумориста |
Основні збірки |
Твір, що найбільше сподобався |
Головна думка твору |
|
|
|
|
Виступ І групи. Веселим пером Андрія Боб’юка.
Проблемне запитання:
— Чому А. Боб’юк був удостоєний саме премії Уласа Самчука?
Біографічна довідка.
Боб’юк Андрій Трохимович народився 8 грудня 1926 року в с. Мізюринці Шумського району. Батько був малоземельним хліборобом, але завдяки спеціальностям бондаря, столяра, теслі сім’я не бідувала.
До школи пішов у рідному селі. Ось як про це згадує сам А. Боб’юк у творі “Ямпільський шлях”: “Батько виточив на токарному станку з черешневого дерева цифри, а мама на ярмарку купила шкільну форму: сині штанці і такого ж кольору курточку аж з двома кишенями і блискучими ґудзиками. На додачу ще новенького «Букваря». Навчання в школі велося на польській мові, українська була лише як предмет п’ять годин на тиждень.” Вчився Андрійко в школі неохоче, але дуже любив читати. Швидко перечитав усі книжки в шкільній бібліотеці і записався в сільську. Семирічну освіту хлопець здобув у сусідньому селі Великі Загайці, середню – у Великих Дедеркалах, а вищі студії – в УПА.
Спершу у березні 1943 року вступив до юнацької секції ОУН “Юнаки”, а взимку – в сотню УПА “Південь”. Мав повстанський псевдонім “Кремінь”. Після розгрому сотні сотовий відкликав Андрія і сказав на прощання: “Раджу вам переходити на легальне становище. У сотні достатньо тих, хто уміє стріляти, але ніхто не напише вірша чи фейлетона. У вас талант”.
Отож Боб’юк почав кочове життя з області в область, з району в район, аж поки чекісти перестали ним цікавитися. Працював пекарем, лісорубом, сторожем, радистом-телеграфістом.
Писати почав ще у школі в жанрі сатири та гумору прозові та віршовані твори, що їх публікував у журналах: “Дніпро”, “Україна”, “Вітчизна”, “Перець”, “Людина і світ”. 1969 р. вийшла перша збірка “Крізь осикову борону”, 1973 р. “Веселим пером”.
У 1991-1992 рр. було надруковано гумористичні збірки “Молоді перегони”, “Вавилонська вежа”, “Веселий букет”, “Усміх фортуни”, а також у трьох
випусках “Веселий ярмарок”. Крім гумору, А. Боб’юк написав ще дві п’єси: “Мої сусіди – диваки”, “Лісовики”, документальні повісті: “Ямпільський шлях”, “В шумських лісах”, “Яворенко”.
За внесок у розвиток української літератури А. Боб’юк удостоєний премії імені Уласа Самчука.
— Чи можна назвати цю гумореску автобіографічною і чому?
— Які ваші враження від тодішньої педагогіки?
— Що засмучує автора?
— Яка основна думка кожної з гуморесок?
—Чому автора “Заявлєнія…” А. Боб’юк назвав Іваном Безродним?
— Що засуджує автор у своїх творах?
Творчість А. Боб’юка – живі картини народного гумору. Вони вирізняються природністю, невимушеністю форми, мають виховне значення. А. Боб’юк не лише гострий сатирик і гуморист, що нещадно викриває прояви нечесності і зла в житті нашого суспільства, а й тонкий лірик, співець краси та чистих людських почуттів. Андрій Трохимович ніколи не жив для матеріальних статків, а головним вважав, коли в людини “гордість є і совість, любов і мрія, і мета”.
Виступ ІІ групи. Петро Сорока: “Я поціляю зло”.
Проблемне запитання:
— Які слова П. Сороки могли б стати епіграфом до його творчості?
Біографічна довідка.
Сорока Петро Іванович народився 6 січня 1956 року в с. Грицівці на Збаражчині. Сам він про себе каже: “Я народився під зорями Стрільця, тож і судилося мені стріляти без кінця. Сатира – це мій вірний лук, а стріли – безліч кпин. Я поціляю зло і воно приречене на згин”.
П. Сорока закінчив Крем’янецьке медичне училище і Тернопільський педагогічний інститут. Працював у Збаразькій районній раді, зараз викладає на кафедрі української літератури Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Все своє життя автор вмістив в одне речення: “Я звідав терни, звідав сум, учився, писав, страждав, любив, горів, трудився, словом, жив”.
П. Сорока – автор сатиричних і гумористичних книг: “Секрет довголіття” (1989), “Сповідь сатирика” (1990), збірки віршів для малят “Горобці про літо мріють” (1990), лірики “Я так люблю”. Виступає в жанрі художньої критики.
2. Презентація проекту.
3. Словникова робота.
З’ясуйте значення слів “іронія” та “іронізми”.
Іронія – один із засобів гумору та сатири, прихована насмішка, коли про якесь явище чи особу мовиться в позитивному плані, а мається в думці про1іронізм.
— Розкрийте значення 1іронізмів П. Сороки.
4. “Декламатори” виразно читають афоризми П. Сороки:
• Найчастіше застуда починається від вітру в голові.
• Найбільше набиває собі ціну той, кому гріш ціна.
• Жив на широку ногу – і зламав шию.
• Вийшов в люди з чорного ходу.
• Що тісніше думкам у голові, то вони тонші.
5. “Декламатори” виразно читають гумореску П. Сороки «Соловейкова пісня».
Соловейкова пісня
Соловейко якось в лісі
Збірочку уклав
З тих пісень, що солов’їсі
Все життя співав.
І з рукописом подався
Прямо в «Лісвидав».
— Будем, будем видавати, —
Крук йому сказав, —
Чув я всі твої концерти,
Є що пригадать.
Тільки спершу рецензенти
Мусять прочитать, —
...Довго правила Ворона
Тексти чарівні,
Вмерла пісня безборонна
Під пером її.
Горобець добив сердито,
Познущався й крук.
Лиш здали на п’яте літо
Щось тоненьке в друк.
Як побачив бідний автор
Збірочку оту,
Розірвалось серце в нього
Прямо на льоту.
Впав сердешний на розпутті,
Зойкнули гаї...
Ось чому так видаються
Рідко солов’ї.
Отже, П. Сорока – майстер гострого іронічного слова. Його іронізми – згустки емоцій, у яких прихована глибина і філософія бачення світу, влучне висміювання негативних явищ.
Виступ ІІІ групи. На гумористичній хвилі Євгена Дударя.
Біографічна довідка.
Дудар Євген Михайлович народився 24 січня 1953 року в мальовничому селі Озерна Зборівського району. У 1962 році закінчив Львівський університет, працював у редакції хмельницької молодіжної газети, в журналі “Перець”. Член спілки письменників України з 1973 р.
Автор збірок сатири та гумору “Прошу слова” (1967), “Вуглеводи і віники” (1968), “Операція”, “Сліпе око” (1970), “Сусіди не дрімають” (1973), “Коза напрокат” (1974), “Дисертація” (1976), “Сеанс гіпнозу” (1978), “Робінзон з індустріальної” (1981), “Профілактика совісті” (1981), “Директор без портфеля” (1985), “Анфас” (1987) та інших творів.
Є. Дудар – лауреат літературної премії імені Остапа Вишні.
2. “Декламатори” виразно читають гумореску Є. Дударя «Коза-Дереза».
КОЗА-ДЕРЕЗА
Жили собі дід та баба. І була у них Коза-Дереза. Відвели вони для неї у дворі красиве місце. Збудували для Кози-Дерези хатку.
От одного разу дід і каже найстаршому синові:
— Ми з бабою їдемо в гості. А ти приглянь за Козою-Дерезою. Щоб вона наїджена була, напоєна. По двору нагулялася. Поїхали дід з бабою.
Найстарший син приніс Козі-Дерезі і їсти, і пити. Потім відпустив її на тподвір’я, щоб вона погуляла. Приходять дід із бабою увечері. Дід і питає:
— Кізонько, моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю. Нема у мене що їсти й що пити. Треба тобі сина пожурити... Он у
кози Маньки, що в сусідньому дворі, зовсім не те...
Дід розсердився і вигнав сина із дому. Знову йдуть дід із бабою в гості. Каже дід середульшому синові:
— Випусти козу пасти у двір. Ще й заготуй у хлівчику для неї їсти й пити... Так і зробив син. Випустив Козу-Дерезу у двір пастися. А у хлівці заготовив для неї і травички, і капусти, і навіть кілька батонів поклав.
Повернулися дід із бабою. Дід і питає козу:
— Кізонько, моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?..
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю! Нема у мене що їсти, нема що пити... А у Кози Маньки, що у
сусідньому дворі, все є..
Вигнав дід і середульшого сина. Та знову в гості зібрався з бабою. Найменшому синові каже:
— Поведеш козу пасти до лісу. Дивись, щоб вона добре наїлася і напилася. І в
хлівчику у неї щоб було чисто й тепло... Вчинив син так, як батько велів. Старався Козі-Дерезі догодити. Прийшов дід та й знову Козу-Дерезу питає:
— Кізонько моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю. Нема у мене, що їсти, нема, що пити. А у кози Маньки...
Ще більше дід розсердився. Вигнав і наймолодшого сина.
Перевдягнувся. Сам Козу-Дерезу пасти погнав. Сам її напував. Сам для неї усе до хлівця зносив. А під вечір знову перевдягнувся. І козу питає:
— Кізонько моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю. Нема у мене що їсти, нема, що пити... Он у сусідньому дворі живе коза Манька...
Дід не витерпів. Узяв березового віника. Та козу уздовж хребта трісь, трісь:
— Геть! Мало тобі у мене, біжи до сусіда!..
І вигнав Козу-Дерезу із двору. Прийшла Коза-Дереза під сусідні ворота:
— М-е-е, пусти мене! Я у твого поганого сусіда жила, мене там голодом морили. Пити не давали. Гуляти не пускали... Глянув сусід на Козу-Дерезу. Шерсть на ній блискуча. Від жиру у неї боки розпирає. І сказав:
— Йди світ за очі. Нехай тебе вовки деруть. Нехай тебе гієни з’їдають! Брехнею
світ пройдеш, але назад не вернешся...
3. “Критики”:
4. Підсумок.
Гуморески Є. Дударя вирізняються радше не милою усмішкою, а гострим пекучим сміхом, нищівною іронією. Вони торкаються проблем суспільства, спонукають задуматися над чим ми сміємося і в ім’я чого.
Виступ IV групи. “Гальба сміху” Василя Дячука.
Біографічна довідка.
Дячук Василь Єфремович народився 24 квітня 1944 р. в с. Кримно Старовижівського району Волинської області в селянській сім’ї.
По закінченню місцевої десятирічки працював на Володимир-Во-линському цукровому заводі, на Київському мотоциклетному, на будовах, у колгоспі. Закінчив Київський державний університет ім. Т. Г. Шевченка. Викладав українську мову та літературу в школах Волинської області, а з 1976 року працював учителем української мови і літератури Верещаківської школи на Лановеччині. Окрім лірики, Василь Дячук – добрий сіяч веселого і дотепного гумору. За висловом свого земляка А. Боб’юка, В. Дячук писав “...не ради гонорарів чи марнослав’я, а за потребою душі, природним обдаруванням і покликом серця”.
У 1996 році побачила світ його “Гальба сміху” – скромна книжечка, в якій було трохи більше півсотні сторінок. Але скільки в ній іскрометного гумору, яке вболівання за людей, бажання зробити їх кращими.
На екзамен
На екзамен йде студент
І звіряє “шпори”:
“Справа Ейлера запхнув,
Зліва – Піфагора.
Різні леми й теореми –
В кишені нагрудні.
А у внутрішні – оті
Формули марудні.
Що то джинси розпирає?
Мудрий Лобачевський.
А під лівою п’ятою –
Пані Ковалевські.
Під пахвою на резинці –
Постулати строгі.
Тут, – за голову схопився, –
Тут… нема нічого”.
Грамотні
Запитав онук Василько
У діда Назара:
— Коли краще лікували,
В давнину чи зараз?
— Колись були неграмотні
Лікарі, Васильку,
Бо годину оглядали
І писали – хвильку.
Тепер вони набагато
Стали грамотніші,
Бо хвилину оглядають,
А годину – пишуть!
Гальба сміху
Годі нидіти! Пора
Вдарить в землю лихом!
Гальба сміху – з пліч гора,
Упивайтесь сміхом!
Хе-хе! Ха-ха! –
Добре діло!
Отож не стидайтесь,
За пупи беріться сміло,
По траві качайтесь,
Так ушкварте, щоб з біди
Й тіні не осталось!
Спом’яніть своїх дідів,
Що листа писали!
Що таке атшоп?
Гнат Лукич до свого класу
Тільки-но ввійшов,
Вже малий Івась питає:
“Що таке атшоп?”
“Гм… Нове… Пориюсь-взнаю…
Все переверну…
Неможливо всього знати…
Взнаю – поясню…”
Десь пройшло, напевно, з тиждень.
Вчитель входить в клас.
“Що таке атшоп, дізнались?” –
Знов пита Івась.
“Ой, Івасю! Ну й мороку
Ти мені встругнув!
Словників, мабуть, із сотню
Я перевернув.
Врешті-решт звернувсь до вчених,
Тож скажи мені,
Де ти бачив оте слово?
Бо не знають, ні!”
“На скляних поштових дверях
Я його знайшов.
Там, як входиш, пише: пошта,
А зайдеш – атшоп!”
У творах В. Дячука відчувається прагнення автора відобразити своїх героїв ніби у дзеркалі, силою поетичного слова і сміху зробити їх добрішими, розумнішими, ліпшими.
Життєствердний гумор сміхотворців нашого краю здається невичерпним своєю дотепністю, ласкавою усмішкою, гострим сатиричним словом. Твори П. Сороки, А. Боб’юка, Є Дударя, В. Дячука несуть людям радість, заряджають їх енергією, оптимізмом, благородними почуттями, ідеями.
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
Виступ І групи. Веселим пером Андрія Боб’юка.
Біографічна довідка. Боб’юк Андрій Трохимович народився 8 грудня 1926 року в с. Мізюринці Шумського району. Батько був малоземельним хліборобом, але завдяки спеціальностям бондаря, столяра, теслі сім’я не бідувала.
До школи пішов у рідному селі. Ось як про це згадує сам А. Боб’юк у творі “Ямпільський шлях”: “Батько виточив на токарному станку з черешневого дерева цифри, а мама на ярмарку купила шкільну форму: сині штанці і такого ж кольору курточку аж з двома кишенями і блискучими ґудзиками. На додачу ще новенького «Букваря». Навчання в школі велося на польській мові, українська була лише як предмет п’ять годин на тиждень.” Вчився Андрійко в школі неохоче, але дуже любив читати. Швидко перечитав усі книжки в шкільній бібліотеці і записався в сільську. Семирічну освіту хлопець здобув у сусідньому селі Великі Загайці, середню – у Великих Дедеркалах, а вищі студії – в УПА.
Спершу у березні 1943 року вступив до юнацької секції ОУН “Юнаки”, а взимку – в сотню УПА “Південь”. Мав повстанський псевдонім “Кремінь”. Після розгрому сотні сотовий відкликав Андрія і сказав на прощання: “Раджу вам переходити на легальне становище. У сотні достатньо тих, хто уміє стріляти, але ніхто не напише вірша чи фейлетона. У вас талант”.
Отож Боб’юк почав кочове життя з області в область, з району в район, аж поки чекісти перестали ним цікавитися. Працював пекарем, лісорубом, сторожем, радистом-телеграфістом.
Писати почав ще у школі в жанрі сатири та гумору прозові та віршовані твори, що їх публікував у журналах: “Дніпро”, “Україна”, “Вітчизна”, “Перець”, “Людина і світ”. 1969 р. вийшла перша збірка “Крізь осикову борону”, 1973 р. “Веселим пером”.
У 1991-1992 рр. було надруковано гумористичні збірки “Молоді перегони”, “Вавилонська вежа”, “Веселий букет”, “Усміх фортуни”, а також у трьох
випусках “Веселий ярмарок”. Крім гумору, А. Боб’юк написав ще дві п’єси: “Мої сусіди – диваки”, “Лісовики”, документальні повісті: “Ямпільський шлях”, “В шумських лісах”, “Яворенко”.
За внесок у розвиток української літератури А. Боб’юк удостоєний премії імені Уласа Самчука.
Виступ ІІ групи. Петро Сорока: “Я поціляю зло”.
Біографічна довідка. Сорока Петро Іванович народився 6 січня 1956 року в с. Грицівці на Збаражчині. Сам він про себе каже: “Я народився під зорями Стрільця, тож і судилося мені стріляти без кінця. Сатира – це мій вірний лук, а стріли – безліч кпин. Я поціляю зло і воно приречене на згин”.
П. Сорока закінчив Крем’янецьке медичне училище і Тернопільський педагогічний інститут. Працював у Збаразькій районній раді, зараз викладає на кафедрі української літератури Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Все своє життя автор вмістив в одне речення: “Я звідав терни, звідав сум, учився, писав, страждав, любив, горів, трудився, словом, жив”.
П. Сорока – автор сатиричних і гумористичних книг: “Секрет довголіття” (1989), “Сповідь сатирика” (1990), збірки віршів для малят “Горобці про літо мріють” (1990), лірики “Я так люблю”. Виступає в жанрі художньої критики.
Соловейкова пісня
Соловейко якось в лісі
Збірочку уклав
З тих пісень, що солов’їсі
Все життя співав.
І з рукописом подався
Прямо в «Лісвидав».
— Будем, будем видавати, —
Крук йому сказав, —
Чув я всі твої концерти,
Є що пригадать.
Тільки спершу рецензенти
Мусять прочитать, —
...Довго правила Ворона
Тексти чарівні,
Вмерла пісня безборонна
Під пером її.
Горобець добив сердито,
Познущався й крук.
Лиш здали на п’яте літо
Щось тоненьке в друк.
Як побачив бідний автор
Збірочку оту,
Розірвалось серце в нього
Прямо на льоту.
Впав сердешний на розпутті,
Зойкнули гаї...
Ось чому так видаються
Рідко солов’ї.
Виступ ІІІ групи. На гумористичній хвилі Євгена Дударя.
Біографічна довідка. Дудар Євген Михайлович народився 24 січня 1953 року в мальовничому селі Озерна Зборівського району. У 1962 році закінчив Львівський університет, працював у редакції хмельницької молодіжної газети, в журналі “Перець”. Член спілки письменників України з 1973 р.
Автор збірок сатири та гумору “Прошу слова” (1967), “Вуглеводи і віники” (1968), “Операція”, “Сліпе око” (1970), “Сусіди не дрімають” (1973), “Коза напрокат” (1974), “Дисертація” (1976), “Сеанс гіпнозу” (1978), “Робінзон з індустріальної” (1981), “Профілактика совісті” (1981), “Директор без портфеля” (1985), “Анфас” (1987) та інших творів.
Є. Дудар – лауреат літературної премії імені Остапа Вишні.
КОЗА-ДЕРЕЗА
Жили собі дід та баба. І була у них Коза-Дереза. Відвели вони для неї у дворі красиве місце. Збудували для Кози-Дерези хатку.
От одного разу дід і каже найстаршому синові:
— Ми з бабою їдемо в гості. А ти приглянь за Козою-Дерезою. Щоб вона наїджена була, напоєна. По двору нагулялася. Поїхали дід з бабою. Найстарший син приніс Козі-Дерезі і їсти, і пити. Потім відпустив її на тподвір’я, щоб вона погуляла. Приходять дід із бабою увечері. Дід і питає:
— Кізонько, моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю. Нема у мене що їсти й що пити. Треба тобі сина пожурити... Он у
кози Маньки, що в сусідньому дворі, зовсім не те...
Дід розсердився і вигнав сина із дому. Знову йдуть дід із бабою в гості. Каже дід середульшому синові:
— Випусти козу пасти у двір. Ще й заготуй у хлівчику для неї їсти й пити... Так і зробив син. Випустив Козу-Дерезу у двір пастися. А у хлівці заготовив для неї і травички, і капусти, і навіть кілька батонів поклав.
Повернулися дід із бабою. Дід і питає козу:
— Кізонько, моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?..
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю! Нема у мене що їсти, нема що пити... А у Кози Маньки, що у
сусідньому дворі, все є..
Вигнав дід і середульшого сина. Та знову в гості зібрався з бабою. Найменшому синові каже:
— Поведеш козу пасти до лісу. Дивись, щоб вона добре наїлася і напилася. І в
хлівчику у неї щоб було чисто й тепло... Вчинив син так, як батько велів. Старався Козі-Дерезі догодити. Прийшов дід та й знову Козу-Дерезу питає:
— Кізонько моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю. Нема у мене, що їсти, нема, що пити. А у кози Маньки...
Ще більше дід розсердився. Вигнав і наймолодшого сина.
Перевдягнувся. Сам Козу-Дерезу пасти погнав. Сам її напував. Сам для неї усе до хлівця зносив. А під вечір знову перевдягнувся. І козу питає:
— Кізонько моя мила, Чи ти їла, чи ти пила?
А Коза-Дереза:
— Ні, дідусю. Нема у мене що їсти, нема, що пити... Он у сусідньому дворі живе коза Манька...
Дід не витерпів. Узяв березового віника. Та козу уздовж хребта трісь, трісь:
— Геть! Мало тобі у мене, біжи до сусіда!..
І вигнав Козу-Дерезу із двору. Прийшла Коза-Дереза під сусідні ворота:
— М-е-е, пусти мене! Я у твого поганого сусіда жила, мене там голодом морили. Пити не давали. Гуляти не пускали... Глянув сусід на Козу-Дерезу. Шерсть на ній блискуча. Від жиру у неї боки розпирає. І сказав:
— Йди світ за очі. Нехай тебе вовки деруть. Нехай тебе гієни з’їдають! Брехнею
світ пройдеш, але назад не вернешся...
Виступ IV групи. “Гальба сміху” Василя Дячука
Біографічна довідка. Дячук Василь Єфремович народився 24 квітня 1944 р. в с. Кримно Старовижівського району Волинської області в селянській сім’ї.
По закінченню місцевої десятирічки працював на Володимир-Во-линському цукровому заводі, на Київському мотоциклетному, на будовах, у колгоспі. Закінчив Київський державний університет ім. Т. Г. Шевченка. Викладав українську мову та літературу в школах Волинської області, а з 1976 року працював учителем української мови і літератури Верещаківської школи на Лановеччині. Окрім лірики, Василь Дячук – добрий сіяч веселого і дотепного гумору. За висловом свого земляка А. Боб’юка, В. Дячук писав “...не ради гонорарів чи марнослав’я, а за потребою душі, природним обдаруванням і покликом серця”.
У 1996 році побачила світ його “Гальба сміху” – скромна книжечка, в якій було трохи більше півсотні сторінок. Але скільки в ній іскрометного гумору, яке вболівання за людей, бажання зробити їх кращими.
На екзамен
На екзамен йде студент
І звіряє “шпори”:
“Справа Ейлера запхнув,
Зліва – Піфагора.
Різні леми й теореми –
В кишені нагрудні.
А у внутрішні – оті
Формули марудні.
Що то джинси розпирає?
Мудрий Лобачевський.
А під лівою п’ятою –
Пані Ковалевські.
Під пахвою на резинці –
Постулати строгі.
Тут, – за голову схопився, –
Тут… нема нічого?
Грамотні
Запитав онук Василько
У діда Назара:
— Коли краще лікували,
В давнину чи зараз?
— Колись були неграмотні
Лікарі, Васильку,
Бо годину оглядали
І писали – хвильку.
Тепер вони набагато
Стали грамотніші,
Бо хвилину оглядають,
А годину – пишуть!
Гальба сміху
Годі нидіти! Пора
Вдарить в землю лихом!
Гальба сміху – з пліч гора,
Упивайтесь сміхом!
Хе-хе! Ха-ха! –
Добре діло!
Отож не стидайтесь,
За пупи беріться сміло,
По траві качайтесь,
Так ушкварте, щоб з біди
Й тіні не осталось!
Спом’яніть своїх дідів,
Що листа писали!
Що таке атшоп?
Гнат Лукич до свого класу
Тільки-но ввійшов,
Вже малий Івась питає:
“Що таке атшоп?”
“Гм… Нове… Пориюсь-взнаю…
Все переверну…
Неможливо всього знати…
Взнаю – поясню…”
Десь пройшло, напевно, з тиждень.
Вчитель входить в клас.
“Що таке атшоп, дізнались?” –
Знов пита Івась.
“Ой, Івасю! Ну й мороку
Ти мені встругнув!
Словників, мабуть, із сотню
Я перевернув.
Врешті-решт звернувсь до вчених,
Тож скажи мені,
Де ти бачив оте слово?
Бо не знають, ні!”
“На скляних поштових дверях
Я його знайшов.
Там, як входиш, пише: пошта,
А зайдеш – атшоп!”
ЄВГЕН ДУДАР
(Народився 1933 року)
ПЕТРО СОРОКА
(Народився 1956 року)