Тема: Т.Шевченко. Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі. «Думка» («Тече вода в синє море…»).
Мета уроку: поглибити знання школярів новими фактами з біографії Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на часи його перебування в Санкт-Петербурзі; ознайомити учнів з поезією Т. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»), поглибити знання учнів з теорії літератури про ліричний твір і строфу; розвивати навички виразного читання, розвивати мовлення дітей, розвивати вміння аналізувати прочитане, формувати головну думку; розвивати вміння працювати в групах, оцінювати власну участь у роботі групи; прищеплювати любов до літератури, виховувати любов до рідної мови, рідного слова, бути справжнім патріотом України, виховувати прагнення до духовно багатого життя.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок формування й вдосконалення вмінь та навичок.
Обладнання уроку: підручник, портрет письменника, «Кобзар».
ХІД УРОКУ
І.Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про світоча нашого народу, великого сина України, славного Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка.
Завдання нашого уроку такі: пригадати відомості про життя Тараса Шевченка, поглибити знання про перебування Т.Шевченка в Санкт-Петербурзі; розглянути поезію «Думка».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Розповідь вчителя.
Т. Г. Шевченко - велика і невмируща слава українського народу. Він належить до тих непересічних особистостей, які сягнули світових вершин мистецтва. Він наша гордість, наша слава. На сьогодні багато написано про життя і творчість Т Шевченка. Проте значно важливішим є особисте сприйняття кожним постаті геніального Кобзаря.
З попередніх класів ви вже багато знаєте про Т.Шевченка. Тож пригадаємо, що ви знаєте про його життя.
ІV. Вивчення навчального матеріалу.
1.Сьогодні на уроці ми детальніше розглянемо часи перебування Т.Шевченка в Петербурзі.
Перегляд фільму «Тарас Шевченко в Петербурзі».
2. Опрацювання твору Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»).
Перед тим, як ми розглянемо ліричну поезію Т.Шевченка «Думка», пригадаймо, що таке лірика.
Ви вже знайомі з багатьма поезіями Т.Шевченка. Сьогодні ми познайомимося ще з однією поезією, яка називається «Думка» («Тече вода в синє море»).
Вірш «Думка» написаний у 1838 році у Санкт-Петербурзі. Тарасу здавна подобались народні пісні про пошуки молодим козаком своєї долі: «Ой зелений дубе, чого нахилився..», «Ой не шуми, луже, зелений байраче».
Очевидно, вони нагадували поетові власну долю, яка закинула його далеко від рідної України, до північної столиці Росії.
Прослуховування пісні «Думка».
Виразне читання вірша декількома учнями.
Робота над змістом поезії ( аналіз поезії).
Яка тема вірша?
(Роздуми молодого козака про свою нещасну долю, зображує його почуття відчаю про неможливість потрапити з чужими додому).
Назвіть ліричного героя поезії.
(Козак).
Який настрій у козака?
(Зневіра, розпач, пригнічення).
Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? Через що?
Які образи є у вірші?
(Журавлі, синє море, чужі люде).
Із якою метою автор використовує образ журавлів?
Чому для нас рідний край — наймиліший?
Як зрозуміти останні рядки твору?
Чим духовно збагатила нас поезія «Думка»?
Визначте ідею поезії.
( Співчуття козаку, який сумує за милою країною).
Яка основна думка поезії?
(Для людини найголовніше щастя – жити в рідній стороні, а не на чужині).
Робота у групах.
Визначте художні особливості поезії (учні записують у зошит)
(епітети: «синє море», «серце козацьке»; метафори: «грає море», «грає серце», «думка говорить», «спіткалося горе»; риторичні запитання: «Куди ти йдеш, не спитавшись?», «На кого покинув?»
Художній паралелізм (паралельне зображення, зіставлення явищ природи та людського життя; антитеза (антоніми)
Хто є ліричним героєм поезії? Яким він є?
(Козак - сміливий, рішучий, добросердний, любить рідних, але через обставини змушений покинути їх; самотній, зажурений, сумує за рідними та батьківщиною.)
V. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
Сьогодні ви збагатилися новими знаннями про Т.Шевченка.
Чи є актуальним твір «Думка» для нашого часу?
( Я думаю, що цей вірш для нашого часу є…., тому що…)
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю с. 57-58, вивчити поезію «Думка» напам’ять, намалювати ілюстрації до поезії (за бажанням).