Тема. Українська народна лялька, її види. Технологічна послідовність виготовлення традиційної народної ляльки. Мета: ознайомлення з видами традиційної української народної ляльки; дослідження етнографічних матеріалів про народну ляльку, вивчення технологічної послідовності виготовлення ляльки; розроблення основи малюнка ляльки, створення ескізу;розвиток творчих здібностей учнів; виховання поваги та бережливого ставлення до культурної спадщини і традицій українського народу. Обладнання: комп'ютер і мультимедійний проектор, презентація, інструкційні картки послідовності виготовлення ляльки. Тип уроку: комбінований.2
Хід урокуІ. Організаційна частина. Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку.ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнівІнтерактивна технологія “Мікрофон”Як ляльки класифікують за призначенням?Які функції виконували народні ляльки в минулому?Як використовували ляльки-обереги?ІІІ. Мотивація навчальної діяльностіУчитель. М. Рильський сказав: “Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього”. Відродження національної культури неможливе без знання історії рідного народу, традицій домашніх промислів та ремесел. Українська народна лялька має надзвичайно багату історію. Вона відображає життя і побут народу. Звичаї та традиції, обряди та ритуали, несе у собі потужний заряд духовної енергії. На зорі існування людства лялька-мотанка була ритуального характеру, її використовували у різних обрядах і святах. Але з плином часу такі її функції були страчені і вона посіла чільне місце серед дитячих забавок. Як іграшка така лялька цінна своїми виховними властивостями.3
ІУ. Повідомлення теми уроку. Учитель. Тема нашого сьогоднішнього уроку дуже цікава. Ми розглянемо різні види традиційної української ляльки, ознайомимось із послідовністю її виотовлення. Тема нашого уроку – “Українська народна лялька, її види. Технологічна послідовність виготовлення традиційної народної ляльки”. У. Вивчення нового матеріалу. Майстер-клас супроводжується розповіддю вчителя.4
Ідея проекту. Найважливіший етап у виготовленні ляльки-мотанки - формування ідеї, задуму, образу. А вже під ідею підбирається матеріал і з'являється ім'я ляльки, тобто задум реалізовується. Умовно роботу над ляльками-мотанками можна розділити на два етапи: створення тіла ляльки і створення вбрання. 5
Крок 1: Виготовлення голівки. Складаємо шматок тканини у смужку. Орієнтовна ширина смужки –5-7см. Скручуємо смужку «рулетиком» . Замотуємо «рулетик» в білу тканинку та формуємо голову. Щільно огорнувши основу тканиною, робимо «шию» –обмотуємо ниткою по колу. Мотати треба обов’язково від себе – за рухом сонця. Лялька має бути без вузлів, тому закріплюємо нитку петлею.7
Крок 2: Намотування хреста. Підбираємо нитки, щоб вони личили до обраних кольорів майбутнього одягу мотанки. Для хреста краще використовувати нитки ірис або муліне 3-х різних , поєднаних між собою кольорів. Значення кольорів: чорний хрест робився в поєднанні з яскравими, соковитими кольорами одягу, і символізував вічність; червоний хрест робили частіше з менш строкатим одягом- це традиційна символіка життя, енергії, сили, вогню, кохання ;зелений – колір здоров’я та багатства;жовтий – колір сонця, пшениці, землі, фізичного світу;синій – колір творчості та саморозвитку;фіолетовий – колір мудрості;золотий – колір Божої любові.8