Тема урока: "Лялька – мотанка – українська народна лялька "
Мета уроку:
Ознайомити учнів з видами ляльок - мотанок; вивчити технологію поетапного виготовлення ляльки-мотанки; виховувати почуття пошани до оберегу як національної відзнаки, формувати національну свідомість, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини; розвивати творчий підхід до вирішення завдань, любов до рукоділля.
Методи: пояснювально – ілюстративний, практичний
Форми: фронтальна, індивідуальна, в групах
Тип уроку: комбінований
Інструменти та матеріали:технологічна карта «виготовлення ляльки - мотанки; тканина світлого кольору 50 на 80 см, міцні в’язальні нитки, тонкі шерстяні нитки, ірис або муліне трьох-чотирьох кольорів, ножиці гачок для в’язання, нитки, що пасують до тканини, зубочистки.
Обладнання: ноутбук, комп’ютерна презентація.
І. Организаційний момент. Перевірка готовності учнів до уроку.
Вчитель:Доброго дня шановні учасники освітнього процесу. Я дуже рада бачити вас. Будь ласка подивіться один на одного і побажайте один одному гарного настрою натхнення, терпіння.
Давайте пригадаємо який модуль ми вивчаємо? (відповіді учнів)
Вчитель:
Будь-який народ повинен берегти традиції своїх предків, адже без цього, як відомо, не може бути майбутнього. Поговоримо, що нам відомо про ляльку - мотанку із попередніх уроків. (декілька відповідей учнів).
Сьогодні дуже гарна сонячна погода, розпочати урок пропоную з епіграфа - загадка.
Слайд 1
Эту куклу-берегиню
Любит здавна народ.
Если в доме есть она,
Беда, печаль вам не страшна.
Зараз дуже уважно подумайте що це за кукла? Але перед тим як ви відповісте мені на це питання пропоную зануритися в світ казки «Васелиса Прекрасная».
Де мова піде саме про таку ляльку.
Слайд 2
Отрывок из народной сказки «Василиса Прекрасная».
В некотором царстве жил-был купец. Двенадцать лет жил он в супружестве и прижил только одну дочь, Василису Прекрасную. Когда мать скончалась, девочке было восемь лет. Умирая, купчиха призвала к себе дочку, вынула из-под одеяла куклу, отдала ей и сказала:
- Слушай, Василисушка! Помни и исполни последние мои слова. Я умираю и вместе с родительским благословением оставляю тебе вот эту куклу; береги ее всегда при себе и никому не показывай; а когда приключится тебе какое горе, дай ей поесть и спроси у нее совета. Покушает она и скажет тебе, чем помочь несчастью. ..И вот так и стала Василиса жить. Подкармливает куколку и жалуется ей. А куколка покушает, послушает и советы дает.
- Все вы, наверное, в детстве слышали эту сказку про Василису и ее куколку. А если нет - можете взять в библиотеке и прочесть. Пришла осень. Мачеха раздала всем трем девушкам вечерние работы: одну заставила кружева плести, другую чулки вязать, а Василису прясть, и всем по урокам. Погасила огонь во всем доме, оставила только одну свечку там, где работали девушки, и сама легла спать. Девушки работали. Вот нагорело на свечке; одна из мачехиных дочерей взяла щипцы, чтоб поправить светильню, да вместо того, по приказу матери, как будто нечаянно и потушила свечку.
- Что теперь нам делать? - говорили девушки. - Огня нет в целом доме, а уроки наши не кончены. Надо сбегать за огнем к бабе-яге!
- Мне от булавок светло! - сказала та, что плела кружево. - Я не пойду.
- И я не пойду, - сказала та, что вязала чулок. - Мне от спиц светло!
- Тебе за огнем идти, - закричали обе. - Ступай к бабе-яге! И вытолкали Василису из горницы.
Василиса пошла в свой чуланчик, поставила перед куклою приготовленный ужин и сказала:
- На, куколка, покушай да моего горя послушай: меня посылают за огнем к бабе-яге; баба-яга съест меня!
Куколка поела, и глаза ее заблестели, как две свечки.
- Не бойся, Василисушка! - сказала она. - Ступай, куда посылают, только меня держи всегда при себе. При мне ничего не станется с тобой у бабы-яги.
Як ви вважаєте чому мати подарувала дівчинці саме таку ляльку? (відповіді учнів)
Вчитель : Так звісно сьогодні ми з вами поговоримо саме про таку українську ляльку. У наш час майстри, які працюють з традиційною лялькою, відзначають позитивний вплив, який має процес виготовлення на психіку людини. Це своєрідна психотерапія, яка бере свої витоки в глибокій давнині й помагає зняти психологічне напруження. Сьогодні ви дізнаєтесь про історію виникнення та важливість народної ляльки - мотанки, вивчимо алгоритм виконання практичної роботи тому відкриваємо робочі зошити записуємо тему уроку
Слайд 3
Тема урока "Кукла - мотанка знаменитый оберег из Украины "
ІІІ Етап планування
Для того, щоб ми дуже гарно попрацювали сьогодні на уроці пропоную вам такий план
Слайд 4 (+ на доске)
План урока:
IV Етап виконання плану діяльності
Слайд 5
1. Історія виникнення і розвитку української народної ляльки.
В останні роки дуже популярними стали ляльки- мотанки. Їх можна побачити в кожному подарунковому магазині. Прекрасний символ і
водночас чудова іграшка, історія якої нараховує тисячоліття, лялька виникла на теренах нашої держави, як сакральна річ.
В Українській державі необхідно виховувати справжнього громадянина й патріота рідної землі. Майбутнє кожного народу- у його діях.
Більше 5000 років тому назад була виготовлена перша лялька-мотанка. Вважалось, що це була не просто іграшка, вона захищала людину від неприємностей і бід. Як стверджує дослідник історії української народної іграшки О. Найден , дитяча іграшка як предмет певного призначення з'явилася досить пізно, коли цивілізація окремих суспільств і народів досягла достатнього рівня розвитку.
Перша лялька –мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому
Іграшка є відображенням своєї епохи. Історія іграшки є невід'ємною частиною історії культури суспільства. Для кожної історичної епохи характерні свої іграшки, оскільки розвиток матеріальної основи суспільства, його духовної культури позначається не лише на змісті дитячих ігор, а й на тематиці та формах іграшок. Зараз іграшка, як і вишитий рушник, народна картина або ікона, повинна бути атрибутом родинної пам'яті про далеке й не дуже далеке минуле, про ту функціонуючу систему народної культури, елементом якої була ця іграшка.
Як правило, народні ляльки виготовлювались без ножиць та голки. Для деяких ляльок використовували цілу тканину , або шматки одягу людини для якої виготовлювалась лялька.
Мотанці не малюють обличчя, воно залишалось білим. Ляльки оберіги завжди робились з гарними та добрими думками.
У мене до вас є запитання:
-Що таке оберіг?
- Чи є у вас вдома обереги?
Кожний із вас в дитинстві, а можливо і зараз мав або має улюблену іграшку. Сьогодні ми з вами підготували виставку-вернісаж улюблених іграшок. Тут ми бачимо ляльок виготовлених із різних матеріалів. Так все ж таки для чого потрібна іграшка?.
Сьогодні лялька виконує функцію іграшки. Яку ж функцію виконує народна лялька, ми дізнаємося сьогодні на уроці.
Пропоную вам виконати квест - розминку «Перевернуті слова»
Слайд 7
Я пропоную попрацювати в групах. У вас на партах є перевернуті слова. Змініть іх місцями так, щоб у вас вийшло речення.
Слайд 8
Слайд 9
Народные куклы
(по предназначению)
обрядовые куклы-обереги игровые
Слайд 10 Види ляльк-оберегів
2.Види ляльок- оберегів (виступи учнів)
Слайд 11
Травница
Слайд 12
Неразлучники
Слайд 13
Пеленашка
Слайд 14
Желанница
Слайд 15
Десятиручка
Слайд 16
День-ночь
Слайд 17
Подорожница
Слайд 18
Столбушка
На фоне слайда 18
Неймовірно те, що обереги зроблені з любов’ю та добрими думками, побажаннями.
Сьогодні люди відносяться до оберегів як до сувенірів. Спробуємо зробити оберег з метою захисту. Я думаю у нас все вийде.
3. Інструменти та матеріали.
Тканина світлого кольору 50 на 80 см, міцні в’язальні нитки, тонкі шерстяні нитки, ірис або муліне трьох-чотирьох кольорів, ножиці гачок для в’язання, нитки, що пасують до тканини, зубочистки.
Перед початком роботи, будь ласка, подивіться на соє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на вулиці, удома, на заняттях - необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов’язковим.
Вимоги БЖ перед початком роботи:
Вимоги БЖ під час роботи:
Вимоги БЖ під час роботи з ножицями:
Вимоги БЖ після закінчення роботи:
Кукла столбушка (закрутка, скрутка, мотанка) |
||
№ п/п |
Последовательность изготовления |
Изображение |
1 |
Туловище |
|
1.1 |
Скрутить из плотной ткани столбик, высота 11 см, диаметр 2,5 см |
|
2 |
Голова |
|
2.2 |
Наложить квадрат из белой ткани центром на верх столбика |
|
2.2 |
Перевязать нитью по линии шеи 3см от верха (аккуратно сформировать складочки по бокам так, чтобы на лице их не было) |
|
3 |
Руки |
|
3.1 |
Подвернуть уголок на 1-1,5см внутрь |
|
3.2 |
Подогнуть нижние срезы в |
|
сторону изнанки |
|
3.3 |
Связать ладошку нитью 0,5- 0,7см от края |
|
3.4 |
Сделать ладошку с другой стороны |
|
3.5 |
Перевязать нитью по линии талии, формируя рукава (2см от линии шеи) |
|
4 |
Панева (юбка) |
|
4.1 |
Поднять ручки куклы вверх. Наложить юбку изнаночной стороной на лицо, нижний срез вверх, а верхний срез ниже линии талии на 1,5см. Сзади боковые срезы юбочки заходят один на другой внахлест на 2-3см. |
|
4.2 |
Перевязать нитью юбочку по линии талии |
|
4.3 |
Опускаем юбочку вниз, расправляем равномерно складочки по линии талии |
|
5 |
Поясок |
|
5.1 |
Взять красную нить 90-100cм |
|
5.2 |
Сложить нить, сгиб закрепить при помощи прищепки |
|
5.3 |
Скрутить поочередно нити по часовой стрелке (очень туго, при закручивании держать нитки натянутыми) |
|
5.4 |
Завязать на конце узелок |
|
5.5 |
Отпустить шнур со стороны середины |
|
5.6 |
Закрепить второй конец узелком |
|
6 |
Передник |
|
6.1 |
Заложить встречную |
|
складочку в центре передника |
|
6.2 |
Наложить поясок на изнаночную сторону передника, отступив от верхнего среза припуск 2см. Обогнуть припуском поясок |
|
6.3 |
Завязать поясок вокруг куклы |
|
7 |
Платочек |
|
7.1
7.2 |
Повязать на краешек головы повязку. Загнуть косой срез косынки на изнаночную сторону на 1см |
|
7.3 |
Завязать косынку на голову куклы |
А зараз ми з вами розпочинаємо працювати. Але хочу відкрити вам маленьку таємницю
Слайд 19
(физкульт- хвилинка) (грає мелодія)
Покладіть руки один одному на плечі, закрийте очі, і по-перше налаштуйтесь на те, що ви зараз будете робити щось дуже важливе. Розпочніть роботу з добрими думками. Відкриваємо очі і розпочинаємо працювати.
А пам’ятаєте, що я вам говорила про таємницю?
Таємниця така: робити лялюку потрібно у гарному настрої з гарними думками. А, ще в давнини її робили співаючи пісні та слухаючи музику.
Слайд 20
V Контрольно- оцінювальний етап
Презентація учнями ротіт
Слайд 21
Прийом квітка Блума
4. З чого виготовлюють ляльок?
5. Чи дарують ляльку- оберег як сувенір?
Слайд 22
VI Домашнє завдання
Скласти міні-казку « Пригоди ляльки-мотанки»
Заключне слово вчителя
Сьогодні на нашому уроці присутні гості, яких ми знеможемо відпустити без подарунків зроблених власноруч.
Учениця читає вірш та дарує магніти з зображенням ляльки-мотанки.
Эта кукла–берегиня
Обладает тайной властью.
Издавна любой народ
Сберегает от напастей.
Эту куклу вам вручаю
И от всей души желаю:
Пусть она вас бережет
Счастье в дом ваш принесет!