ЛЯЛЬКА-МОТАНКА - УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ЛЯЛЬКА

Про матеріал
У данному уроці увагу сконцентровано на вивчення технології поетапного виготовлення ляльки-мотанки.
Перегляд файлу

Тема урока: "Лялька – мотанка  – українська народна лялька "

 

Мета уроку:

Ознайомити учнів з видами ляльок - мотанок; вивчити технологію поетапного  виготовлення ляльки-мотанки; виховувати почуття пошани до оберегу як національної відзнаки, формувати національну свідомість, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини; розвивати творчий підхід до вирішення завдань, любов до рукоділля.

 

Методи: пояснювально – ілюстративний, практичний

Форми: фронтальна, індивідуальна, в  групах

Тип уроку: комбінований

Інструменти та матеріали:технологічна карта «виготовлення ляльки -  мотанки; тканина світлого кольору 50 на 80 см, міцні в’язальні нитки, тонкі шерстяні нитки, ірис або муліне трьох-чотирьох кольорів, ножиці гачок для в’язання, нитки, що пасують до тканини, зубочистки.

Обладнання: ноутбук, комп’ютерна презентація.

 

Хід уроку

 

І. Организаційний момент. Перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів

 Вчитель:Доброго дня шановні учасники освітнього процесу. Я дуже рада бачити вас. Будь ласка подивіться один на одного і побажайте один одному гарного настрою натхнення, терпіння.

Давайте пригадаємо який модуль ми вивчаємо? (відповіді учнів)

Вчитель:

Будь-який народ повинен берегти традиції своїх предків, адже без цього, як відомо, не може бути майбутнього. Поговоримо,  що нам відомо про ляльку - мотанку із попередніх уроків. (декілька відповідей учнів).

Сьогодні дуже гарна сонячна погода, розпочати урок пропоную з епіграфа - загадка.

 

Слайд 1

Эту куклу-берегиню

Любит здавна народ.

Если в доме есть  она,

Беда, печаль вам не страшна.

 

Зараз дуже уважно подумайте що це за кукла? Але перед тим як ви відповісте мені на це питання пропоную зануритися в світ казки «Васелиса Прекрасная».

Де мова піде саме про таку ляльку.

Слайд 2

Отрывок из народной сказки «Василиса Прекрасная».

В некотором царстве жил-был купец. Двенадцать лет жил он в супружестве и прижил только одну дочь, Василису Прекрасную. Когда мать скончалась, девочке было восемь лет. Умирая, купчиха призвала к себе дочку, вынула из-под одеяла куклу, отдала ей и сказала:

- Слушай, Василисушка! Помни и исполни последние мои слова. Я умираю и вместе с родительским благословением оставляю тебе вот эту куклу; береги ее всегда при себе и никому не показывай; а когда приключится тебе какое горе, дай ей поесть и спроси у нее совета. Покушает она и скажет тебе, чем помочь несчастью. ..И вот так и стала Василиса жить. Подкармливает куколку и жалуется ей. А куколка покушает, послушает и советы дает.

- Все вы, наверное, в детстве слышали эту сказку про Василису и ее куколку. А если нет - можете взять в библиотеке и прочесть. Пришла осень. Мачеха раздала всем трем девушкам вечерние работы: одну заставила кружева плести, другую чулки вязать, а Василису прясть, и всем по урокам. Погасила огонь во всем доме, оставила только одну свечку там, где работали девушки, и сама легла спать. Девушки работали. Вот нагорело на свечке; одна из мачехиных дочерей взяла щипцы, чтоб поправить светильню, да вместо того, по приказу матери, как будто нечаянно и потушила свечку.

- Что теперь нам делать? - говорили девушки. - Огня нет в целом доме, а уроки наши не кончены. Надо сбегать за огнем к бабе-яге!

- Мне от булавок светло! - сказала та, что плела кружево. - Я не пойду.

- И я не пойду, - сказала та, что вязала чулок. - Мне от спиц светло!

- Тебе за огнем идти, - закричали обе. - Ступай к бабе-яге! И вытолкали Василису из горницы.

Василиса пошла в свой чуланчик, поставила перед куклою приготовленный ужин и сказала:

- На, куколка, покушай да моего горя послушай: меня посылают за огнем к бабе-яге; баба-яга съест меня!

Куколка поела, и глаза ее заблестели, как две свечки.

- Не бойся, Василисушка! - сказала она. - Ступай, куда посылают, только меня держи всегда при себе. При мне ничего не станется с тобой у бабы-яги.

Як ви вважаєте чому мати подарувала дівчинці саме таку ляльку? (відповіді учнів)

Вчитель : Так звісно сьогодні ми з вами поговоримо саме про таку українську ляльку. У наш час майстри, які працюють з традиційною лялькою, відзначають  позитивний вплив, який має процес виготовлення на психіку людини. Це своєрідна психотерапія, яка бере свої витоки в глибокій давнині й помагає зняти психологічне напруження. Сьогодні ви дізнаєтесь про історію виникнення та важливість народної ляльки - мотанки, вивчимо алгоритм виконання практичної роботи тому відкриваємо робочі зошити записуємо тему уроку

Слайд 3

Тема урока "Кукла - мотанка знаменитый оберег из Украины "

ІІІ  Етап планування

Для того, щоб ми дуже гарно попрацювали сьогодні на уроці пропоную вам такий план

Слайд 4 (+ на доске)

План урока:

  1. Історія виникнення й розвитку української народної ляльки.
  2. Види ляльок-оберегів.
  3. Інструменти та матеріали необхідне для виконання практичної роботи.
  4. Правила безпеки життєдіяльності та організація робочого місця.
  5. Технологія виготовлення ляльки - оберіг.
  6. Практична робота «Виготовлення ляльки- мотанки»

 

IV Етап виконання плану діяльності

Слайд 5

1.  Історія виникнення і розвитку української народної ляльки.

   В останні роки дуже популярними стали ляльки- мотанки. Їх можна побачити в кожному подарунковому магазині. Прекрасний символ і

водночас  чудова іграшка, історія якої нараховує тисячоліття, лялька виникла на теренах нашої держави, як сакральна річ.

   В Українській державі необхідно виховувати справжнього громадянина й патріота рідної землі. Майбутнє кожного народу- у його діях.

    Більше 5000 років тому назад була виготовлена перша лялька-мотанка.  Вважалось, що це була не просто іграшка, вона захищала людину від неприємностей і бід. Як стверджує дослідник історії української народної іграшки О. Найден , дитяча іграшка як предмет певного  призначення з'явилася досить пізно, коли цивілізація окремих суспільств і народів досягла достатнього рівня розвитку.

    Перша лялька –мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому

Іграшка є відображенням своєї епохи. Історія іграшки є невід'ємною частиною історії культури суспільства. Для кожної історичної епохи характерні свої іграшки, оскільки розвиток матеріальної основи суспільства, його духовної культури позначається не лише на змісті дитячих ігор, а й на тематиці та формах іграшок. Зараз іграшка, як і вишитий рушник, народна картина або ікона, повинна бути атрибутом родинної пам'яті про далеке й не дуже далеке минуле, про ту функціонуючу систему народної культури, елементом якої була ця іграшка.

  Як правило, народні ляльки виготовлювались без ножиць та голки. Для деяких ляльок використовували цілу тканину , або шматки одягу людини для якої виготовлювалась лялька.

Мотанці не малюють обличчя, воно залишалось білим. Ляльки оберіги завжди робились з гарними та добрими думками.

У мене до вас є запитання:

-Що таке оберіг?

- Чи є у вас вдома обереги?

 Кожний із вас в дитинстві, а можливо і зараз мав або має улюблену іграшку. Сьогодні ми з вами підготували виставку-вернісаж улюблених іграшок. Тут ми бачимо ляльок виготовлених із різних матеріалів. Так все ж таки для чого потрібна іграшка?.

   Сьогодні лялька виконує функцію іграшки. Яку ж функцію виконує народна лялька, ми дізнаємося сьогодні на уроці.

 Пропоную вам виконати квест - розминку «Перевернуті слова»

 Слайд 7

Я пропоную попрацювати в групах. У вас на партах є перевернуті слова. Змініть іх місцями так, щоб у вас вийшло речення.

Слайд 8

Роядб, егеобр, ргаи.

 

 

 

 

 

 Висновок:

Слайд 9

                                             Народные куклы

                                            (по предназначению)

 

      обрядовые                      куклы-обереги                  игровые

Слайд 10 Види ляльк-оберегів

 

2.Види ляльок- оберегів (виступи учнів)

Слайд 11

 Травница

Слайд  12

Неразлучники

Слайд 13

Пеленашка

Слайд 14

Желанница

Слайд 15

Десятиручка

Слайд 16

День-ночь

Слайд 17

Подорожница

Слайд 18

  Столбушка 

На фоне слайда 18

 Неймовірно те, що обереги зроблені з любов’ю та добрими думками, побажаннями.

Сьогодні люди відносяться до оберегів як до сувенірів. Спробуємо зробити оберег з метою захисту. Я думаю у нас все вийде.

3.  Інструменти та матеріали.

Тканина світлого кольору 50 на 80 см, міцні в’язальні нитки, тонкі шерстяні нитки, ірис або муліне трьох-чотирьох кольорів, ножиці гачок для в’язання, нитки, що пасують до тканини, зубочистки.

  1. Правила безпеки життєдіяльності та організація робочого місця.

Перед початком роботи, будь ласка, подивіться на соє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на вулиці, удома, на заняттях - необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося  різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов’язковим.

Вимоги БЖ перед початком роботи:

  • Інструменти і матеріали розкладайте у встановленому місці, у зручному і безпечному для користування порядку.

Вимоги БЖ під час роботи:

  • Дотримуйтесь порядку й чистоти на робочому місці, не допускайте захаращення його інструментами, відходами, і сміттям.
  • Будьте уважні, не відволікайтесь і не заважайте іншим.
  • Не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу.
  • Положення тіла повинне бути зручним, відстань до роботи повинна бути 25-30 см.
  • У разі поганого самопочуття або травмування припинить роботу і повідомте вчителя.

Вимоги БЖ під час роботи з ножицями:

  • Кладіть ножиці від себе із замкнутими лезами, направленими від себе.
  • Стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи вибір, можна їх впустити.

Вимоги БЖ після закінчення роботи:

 

  1. Інструкційна карта

 

Кукла столбушка (закрутка, скрутка, мотанка)

№ п/п

Последовательность изготовления

Изображение

1

Туловище

 

1.1

Скрутить из плотной ткани столбик, высота 11 см, диаметр 2,5 см

2

Голова

2.2

Наложить квадрат из белой ткани центром на верх

столбика

2.2

Перевязать нитью по линии шеи 3см от верха (аккуратно сформировать складочки по бокам так, чтобы на лице их не было)

3

Руки

 

3.1

Подвернуть уголок на 1-1,5см

внутрь

3.2

Подогнуть нижние срезы в


 

сторону изнанки

3.3

Связать ладошку нитью 0,5-

0,7см от края

3.4

Сделать ладошку с другой

стороны

3.5

Перевязать нитью по линии талии, формируя рукава (2см от линии шеи)

4

Панева (юбка)

4.1

Поднять ручки куклы вверх. Наложить юбку изнаночной стороной на лицо, нижний

срез вверх, а верхний срез ниже линии талии на 1,5см. Сзади боковые срезы юбочки заходят один на другой

внахлест на 2-3см.

4.2

Перевязать нитью юбочку по

линии талии

4.3

Опускаем юбочку вниз,

расправляем равномерно складочки по линии талии

5

Поясок

5.1

Взять красную нить 90-100cм

5.2

Сложить нить, сгиб закрепить

при помощи прищепки

5.3

Скрутить поочередно нити по часовой стрелке (очень туго, при закручивании держать нитки натянутыми)

5.4

Завязать на конце узелок

5.5

Отпустить шнур со стороны

середины

5.6

Закрепить второй конец узелком

6

Передник

6.1

Заложить встречную


 

складочку в

центре передника

 

6.2

Наложить поясок на изнаночную сторону передника, отступив от

верхнего среза припуск 2см. Обогнуть припуском поясок

6.3

Завязать поясок вокруг куклы

7

Платочек

7.1

 

7.2

Повязать на краешек головы повязку.

Загнуть косой срез косынки на изнаночную сторону на 1см

7.3

Завязать косынку на голову куклы

 

А зараз ми з вами розпочинаємо працювати. Але хочу відкрити вам маленьку таємницю  

Слайд 19

(физкульт- хвилинка) (грає мелодія)

 

Покладіть руки один одному на плечі, закрийте очі, і по-перше налаштуйтесь на те, що ви зараз будете робити щось дуже важливе. Розпочніть роботу з добрими думками. Відкриваємо очі і розпочинаємо працювати.

А пам’ятаєте, що я вам говорила про таємницю?

Таємниця така: робити лялюку потрібно у гарному настрої з гарними думками. А, ще в давнини її робили співаючи пісні та слухаючи музику.

Слайд 20

V Контрольно- оцінювальний етап

Презентація учнями ротіт

Слайд 21

Прийом квітка Блума

  1. Що таке оберег?
  2. Які народні ляльки вам відомі?
  3. Які ляльки-обереги ви знаєте?

4. З чого виготовлюють ляльок?

5. Чи дарують ляльку- оберег як сувенір?

Слайд 22

VI Домашнє завдання

Скласти міні-казку « Пригоди ляльки-мотанки»

Заключне слово вчителя

Сьогодні на нашому уроці присутні гості, яких ми знеможемо відпустити без подарунків зроблених власноруч.

Учениця читає вірш та дарує магніти з зображенням ляльки-мотанки.

Эта кукла–берегиня
Обладает тайной властью.
Издавна любой народ
Сберегает от напастей.                           

Эту куклу вам вручаю
И от всей души желаю:
Пусть она вас бережет
Счастье в дом ваш принесет!


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 листопада 2020
Переглядів
1408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку