Тема уроку: Лялька –мотанка – народна іграшка чи данина моді.
Мета уроку:
Трудове навчання
ознайомити учнів із :
-
історичними витоками національної іграшки - оберегу ляльки-мотанки;
-
уявленням про народні традиції та символи;
-
технологією виготовлення ляльки-мотанки;
-
створенням ляльки-оберегу згідно з обраною технологією.
сформувати знання про:
-
оберегові символи в народному мистецтві;
-
види ляльок, їх функції;
-
національну свідомість , здатність осмислення ролі і значення традицій в житті людини;
-
правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги.
надати:
-
навики щодо відтворення та узагальнення своєї пошуково-дослідницької роботи з даної теми;
-
презентації своєї роботи;
-
корисні Інтернет - посилання для отримання більш повної практичної інформації.
-
добирати з різних джерел інформацію щодо історії розвитку ляльки.
Формування ключових компетентностей:
Спілкування державною мовою:
- оперувати технологічними поняттями, фактами;
- обговорювати питання, пов’язані з реалізацією проекту;
- ділитися власними ідеями, думками, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльність інших;
- шукати, використовувати і критично оцінювати інформацію у мережі Інтернет;
- обґрунтовувати технології проектування та виготовлення виробу.
Математична компетентність:
-розрахунки для визначення необхідної кількості матеріалів, габаритних розмірів;
- застосовування математичних методів для виконання композиції орнаменту для одягу ляльки-мотанки;
Основні компетентності у природничих науках і технологіях:
- усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини;
- розуміння важливості використання натуральної сировини;
- шанобливе ставлення до природи, праці;
- добір конструкційних матеріалів, обґрунтування технологій проектування та виготовлення виробу.
Інформаційно-цифрова компетентність:
- безпечно використовувати соціальні мережі для обговорення ідей, пов’язаних із виконанням технологічних проектів;
- робота з цифровими пристроями під час вибору моделей-аналогів, пошуку технологій виготовлення та оздоблення виробів, створення презентаційних матеріалів.
Уміння вчитися впродовж життя:
- формулювати власну потребу в навчанні, шукати та застосовувати потрібну інформацію для реалізації проекту.
Ініціативність і підприємливість:
- проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей, переваг і недоліків, мислити творчо, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства та держави.
Соціальна та громадянська компетентності:
- усвідомлення цінності праці та працьовитості для досягнення добробуту;
- розуміння важливості виконання різних соціальних ролей в групах;
- відповідальність, пошанування думок інших людей, толерантність.
Обізнаність і самовираження у сфері культури:
шанобливе ставлення до народних звичаїв, традицій,
готовність зберігати і розвивати традиційні технології виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.
Екологічна грамотність і здорове життя:
- шанобливе і економне ставлення до конструкційних матеріалів природного походження;
- усвідомлення необхідності безпечної організації власної навчально-пізнавальної та проектної діяльності.
Терміни і поняття: лялька-мотанка, оберіг, сувенір, служба миттєвого повідомлення.
Тип уроку: засвоєння навичок й умінь (інноваційна модель діяльності – з досвіду своєї роботи)
Форма проведення: інтегрований урок.
Обладнання: міні-презентації до уроку; види вишивок (ляльок)
тканин, ножиці; нитки різних видів, зразки готових виробів, кольорові ілюстрації, картки самооцінювання.
Методи, прийоми, форми роботи: мультимедійні презентації, «мікрофон», бесіда-актуалізація, робота в групах, метод конструювання виробу, вправа «незакінчене речення», «займи позицію», слово вчителя.
Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
Хід уроку
І . Організаційний етап.
1. Облік відвідування.
ІІ. Мотиваційна діяльність
Вправа «Мої очікування»
У Вас на рабочих столах у кожного знаходиться аркуш з намальованою квіткою. Уважно розгляньте та виберіть:
Ваш настрій до початку уроку – поставте на пелюстці - І
Під кінець уроку - ІІ
Фіолетова пелюстка - піднесений настрій
червоний - захоплений настрій
помаранчевий - бадьорий настрій
жовтий - приємний настрій
зелений - спокійний настрій
блакитний - сумний настрій
чорний - поганий настрій
Дівчата, сьогодні до нас завітали гості, а коли в домі гості - це свято. Тож проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно. А робота у нас сьогодні незвичайна і відповідальна
Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
Або
Ніколи не пізно відчути
Музику серця в душі,
Ніколи не пізно згадати
Те, що забули усі…
Надія Пришляк.
Саме такими словами, я вирішила почати сьогодні наш інтегрований урок тому що сьогодні на уроці ми з вами повинні будемо з'ясувати таке питання, як: Лялька –мотанка – народна іграшка чи данина моді. І саме це проблемне питання ми буде проходите червоною ниткою нашого проекту «Лялька–мотанка – щаслива доля намотана».
Я хочу зазначити вам, що лялька – це одна з найдавніших народних іграшок, яка, сьогодні стає дедалі популярнішою. Багато хто з родин купують такі лялечки, або намагаються зробити самостійно. А чи знаєте ви, що здавна у кожній родині така лялька виконувала роль оберега. Вважалось, що лялька є посередником між тими, хто живе зараз, та минулими і прийдешніми поколіннями. За відсутності в давнину технологій збереження великих обсягів інформації безцінним джерелом знань про культуру народу є фольклор. Лялька-мотанка є одним з найцікавіших фольклорних напрямів. Ляльки-мотанки дають змогу не загубити прадавню лялькову культуру нашої землі та залишити її для майбутніх поколінь. У наш час на прилавках магазинів можна побачити багато гарних іграшок. Але вони зроблені на фабриці і не несуть тепла душі їхніх творців. Тому я вважаю, що в 21 столітті діти знову повинні бачити не тільки іграшки виготовлені машинами, але і навчитись створювати їх своїми руками. Ось чому ми і вибрали з вами саме цей проект. Тож основною метою проекту є : Навчитися виготовляти народну ляльку, відкрити можливість використання таких виробів як оберіг, для ігор та подарунків.(або щоб діти самостійно визначили мету проекту) «метод мікрофон»
Готуючись до цього уроку, ви протягом певного часу працювали над визначеними завданнями в 4 групах: «Дослідники», «Історики», «ДИЗАЙНЕРИ» «МАЙСТРИ», тож вам слово.
1гр. «Дослідники» Головне завдання нашої групи було дізнатись про історію виникнення ляльки –мотанки.
Лялька-мотанка (або вузликова лялька) є прадавнім сакральним оберегом.
Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні.
Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід. Ляльку часто використовували у ритуалах. При виготовленні ритуальної ляльки в неї вплітали все те, від чого людина хотіла позбутися (біди, хвороби), і спалювали на вогнищі, або топили у воді.
(презентація. Слайд 4)
При розкопках Помпею були виявлені численні лялькові лавки із збереженим товаром. Ляльковим ремеслом займалися не тільки гончарі, але і знамениті скульптори й різьбярі по дереву.
У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом.
Достеменно відомо, що в Древньому Римі були лялькові будиночки з мініатюрними меблями, іграшкові звірики, солдатики, вовчки (дзига по-нашому), кульки і холо-хупи... Виготовлялися ляльки з обпаленої глини (найдешевший варіант), а також з кістки, дерева, воску, бронзи, міді і навіть срібла з золотом. Подібно грецьким лялькам, римські робилися голенькими, без одягу. Дана ганчір'яна лялька чудово складена - подивіться на пропорції! Руки зроблені з скрученого лляного полотна (нагадує стародавні слов'янські), кольорова вовняна тканина, нині майже втрачена, покривала обличчя і тіло.
До кінця не ясно, жінка це або чоловік. Лялька збереглася тільки завдяки посушливому єгипетському клімату, на підставі єгипетських знахідок епохи Стародавнього Риму ми можемо зробити висновок, що лялька була дуже популярна, ця популярність притаманна їй до сих пір на території сучасної Італії.
Ляльок можна було бачити в будь-якій селянській хаті. Вони виконували різні функції - охороняли житло, дітей, сон, берегли господарство. Діти любили ними бавитися.
(презентація)
2 гр. «Історики» Ми розкажимо вам які ж існували типи ляльок саме у нас на Україні:
Існувало три типи ляльок-мотанок: нем
овля, баба-берегиня, наречена.
При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовляти. Лялька виконана у вигляді немовляти в пелюшках. Її укладали в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну та здоров'я.
(Презентація)
Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім'ї. У середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, отримання хорошої вовни овець та грошового достатку.
(Презентація)
Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого.
(Презентація)
За призначенням вони були різні. Наприклад:
«Берегиня»- це лялька з піднятими руками, виготовляється на щасливе життя, збереження ладу в сім`ї, на жіноче щастя.
«Кормилка»- робиться з великими грудьми, які символізують щасливе материнство.
«Травниця»-наповнюється особливим збором трав; виготовляється на міцне здоров`я або одужання.
«Зернушка(крупниця)»- наповнюється зернятами жита, пшениці, рису, гречки, гірчиці тощо. Це оберіг достатку.
«Нерозлучники»- у них одна спільна рука, на яку згодом, з народженням дітей, підвішуються лялечки-дітки. Таку ляльку прийнято виготовляти на весілля як оберіг на довге і щасливе подружнє життя.
Вчитель: Може хтось з вас знає в якому місті встановили найбільшу ляльку-мотанку.
Хочу зазначити, що найбільшу ляльку- мотанку встановили у місті Львові біля Ратуші, 1 травня 2011року. Це був встановлений новий рекорд України. Її розмір сягнув 3м.
Попередній рекорд України був встановлений у Харкові і становив 2м 15см.
3. група «Дизайнери»
Прикрашали мотанку народними орнаментами та вишивкою. Кожна лялька-мотанка повинна бути одягнена у вишиванку, спідницю та запаску. Всі елементи підбираються у відповідності із регіональними та географічними особливостями, і при цьому кожний з предметів одягу також виконує роль оберега. Так наприклад, спідниця є символом землі, сорочка позначає три життєві часи - минуле, теперішнє та майбутнє. Обов'язковими вважались також такі атрибути, як різні барвисті та кольорові намиста або вишиванки, які персоніфікували благополуччя й достаток. І звичайно, невід’ємним елементом одягу був головний убір. Це могла бути шапка, хустка або що небудь інше, але головний убір обов'язково повинен був бути присутнім на ляльці, тому що він символізує зв'язок з небом.
Для костюма ляльки понад усе підходять|пасують| бавовняні і льняні тканини. Бажано використовувати ситець, льон|лен-стланець|, сатин дрібних|мілких| забарвлень. Ці тканини зручні в розкроі, не тягнуться, легко склеюються і зшиваються. Потужну захисну силу мають ляльки, виготовлені з натурального конопляного полотна – це універсальний родинний оберіг від нещастя і хвороб
Показ зразків|взірців| тканин
4 група «Майстри»
В Україні народну ляльку робили з доступного дешевого матеріалу: соломи, трави, тканини, шматочків старого одягу, ниток,гілок дерев, глини, дерева, очерету тощо, і без будь-яких інструментів. Спосіб простий – змотування, перекручування й перев'язування тканини. Відповідно ляльки бувають вузлові та мотані. Вузлові ляльки виготовляють шляхом намотування та прив'язування тканини без застосування голки. Голка з ниткою в окремих випадках застосовується при пошитті головного убору та оздобленні вбрання ляльки
На попередніх уроках, працюючи над проектом, ми навчились робити основу ляльки і зараз ми вам покажимо як ми це робили за допомогою скрайбінгу. (показ).
Хочимо ще зазначити, що українська лялька-мотанка відрізняється від інших слов'янських ляльок тим, що у неї на обличчі намотаний хрест- знак сонця, лялька з таким обличчям несе в собі сонячну світлу енергетику.
Вчитель.Я дякую всім групам за змістовну роботу, яку ви виконали працюючи над нашим проектом . А зараз переходимо як я гадаю, до найцікавішого етапу нашого проекту завдання: створення одягу для ляльки-мотанки, а саме сорочки та фартуха? (якщо вспінемо)
Фізкультхвилинка?
Практична робота.
Вчитель. У 6 та 7 класах коли розглядали тему «Вишивка, як вид декоративно-вжиткового мистецтва» ми з вами вивчали, що таке орнамент, композиція, рапорт, тож давайте повторимо ці основні поняття, які зараз нам знадобляться при створенні одягу для ляльки.
1.Даавайте згадаємо, в яких місцях робили вишивку на жіночих сорочках (комір, погрудки, подоли, рукави)
2.Художня якість вишивки великою мірою залежить від композиції. Що таке композиція? (це поєднання різних елементів узору в одне ціле таа розташування їх на виробі.
3. В складанні композиції важливо визначити орнаментальність. Які ви знаєте види орнаментів (геометричний, який складається з геометричних елементів: кіл, трикутник, ромб, хрест;
Рослинний орнамент, який складається з зображень квітки, листя, дерев.
Зооморфний орнамент, який поєднує зображення птахів, тварин.
Антропоморфний , який складається зі спрощених зображень людей.)
4.А скажіть який ще буває орнамент, залежно від композиційного розміщення узорів на виробі
(стрічковий – у вигляді прямої чи криволінійної смужки, що прикрашає середину виробу або край виробу
Сітчастий – вся поверхня виробу заповнена узором
Центральний – окремі елементи орнаменту, вписані в квадрат, коло, ромб і розміщені у центрі виробу)
5. Що називають рапортом у вишивці?
Частина художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині орнаменту, називають рапортом.
6. Який колір , як на вашу думку найчастіше використовувався у наряді|вбранні| ляльки. |А чи знаєте ви значення кольорів у вишивці?
Взагалі кожен колір у вбранні ляльки мав своє значення.
зелений – колір здоров’я та багатства; червоний – колір життя, вогню, кохання; жовтий – колір сонця, пшениці, землі; синій – колір творчості та саморозвитку; фіолетовий – колір мудрості; золотий – колір Божої любові.
Наприклад , якщо лялька робиться на добробут та здоров’я родини – для одягу підбираються червоно-зелені відтінки. Для щастя у коханні чи подружньому житті – підбирають червоні, рожеві, помаранчеві кольори. Для успіху в творчості – використовують блакитні кольори.
Інформатика
На уроке вы должны создать орнамент вышивки для украшения сорочки. В помощь вам придет программа Paint, работать в которой вы научились на уроках информатики. Работа выполняется в парах, что позволит вам определиться в выборе вида орнамента, согласовать цветовые решения и разместить ваш совместный рисунок на деталях сорочки.
Достаточно создать раппорт и размножить его в цельный орнамент.
Практична робота. Створення власної композиції вишивки для сорочки ляльки-мотанки.
Інструкційна картка. Існує декілька основних правил композиційної побудови орнаменту для вишивки:
1. Деталі, з яких складається орнамент, повинні відповідати основній
темі.
-
Для побудови орнаменту насамперед треба знайти композиційний центр — визначити ту частину оздоблюваного виробу, яка повинна найбільше привертати до себе увагу.
-
Треба чітко дотримуватись пропорцій елементів між собою і оздоблювальною площиною предмета.
-
Основою кожного орнаменту є симетрія — повторення в певному порядку одного елемента чи їх групи. Симетрія має кілька видів:
а) дзеркальне відображення — коли всі частини, розміщені справа від певної лінії, точно повторюються зліва від неї;
б) осьова — вид симетрії, коли один елемент або група їх повторюється
- Повторение правил ТБ при работе на компьютере.
Программа Paint является одной из простых и элементарных компьютерных программ для выполнения несложных рисунков. С помощью программы EmbroBox теперь можно самостоятельно создавать схемы по любым фотографиям и рисункам - портрет близких людей, логотип фирмы, известную картину, рисунок домашнего животного. Достаточно загрузить изображение в программу, она подберет цвета, размер будущего рисунка на канве, какое количество ниток необходимо для создания вышивки, сделает подбор необходимых оттенков ниток и их аналогов. Одну из самых трудных задач - создание схемы для вышивания, решит программа "EmbroBox".
Не бойтесь создавать свои собственные узоры вышивки. Это не так сложно, как может показаться
Итоги урока
По результатам работ учащихся учитель выделяет наиболее удачные варианты орнаментов, обращает внимание на ошибки или недочеты в работе, оценивает практическую работу уч-ся
Підбиття підсумків заняття.
Інтерактивна вправа « Мікрофон »
- Чи сподобалось вам виготовляти власну композицію вишивки для одягу ляльки?
- Чого нового ви дізнались?
- Що взяли для себе корисного, цікавого?
- Як ви вважаєте лялька-мотанка це іграшка чи данина моді?
Заключне слово вчителя
Я вважаю, що кожна ваша відповідь вірна, саме головне, щоб ви пам’ятали, що кожна нація тримається на прадідівських традиціях, звичаях, віруваннях. І тільки вивчаючи і знаючи ці традиції, ми зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Знаючи свою культуру, знаючи свої звичаї, ми пізнаємо себе. І завершити урок я хочу словами М. Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". Отож, не будемо зупинятись на досягнутому, а продовжуватимемо вивчати й зберігати культурну спадщину свого народу.
,
|