Історія карнавальної маски Венеціанська маска (італ. Maschera di Venezia) - маскарадна маска, традиційний символ щорічного Венеціанського карнавалу. Маски виготовляються у стилізованій формі людського обличчя або звіриної морди. Закривали обличчя, щоби приховати особу власника, його соціальний статус, стать, релігію. Маска дозволяла діяти більш вільно і розкуто у стосунках з іншими членами суспільства. Їх, як правило, носили під час карнавалу (Carnevale), але також використовували в інших випадках, як романтичних, так і злочинних. Це призвело до заборони носіння масок поза карнавалом незадовго до занепаду Венеціанської республіки.
Види масок Багато карнавальних масок походять з масок італійської комедії дель арте, особливого різновиду вуличної вистави. До них відносяться Арлекін, Бригелла, Коломбіна, Пульчинелла, Серветта та інші персонажі, кожен з яких відрізнявся визначеним характером, стилем поведінки і манерою одягатися. До класичних масок, не пов'язаних з театром, відносяться Баута, Лікар Чуми, Вольт.
Баута Баута (італ. Baùta) – одна з найбільш поширених і популярних масок, що була відома з XVII ст. Назва походить від італ. bau або babau – вигадане чудовисько, яким лякали маленьких дітей (пор. бабай). Зроблена у венеціанському стилі. Її носили як чоловіки, так і жінки. Нижня частина маски була зроблена таким чином, що людина могла їсти і пити, не розкриваючи обличчя. До її набору входили, окрім білої маски, чорний трикутний капелюх (tricorno) і довгий темний плащ (tabarro). У XVIII ст. баута стала стандартною маскою, носіння якої регулювалося венеціанським урядом. Її носіння було обов'язковим під час ухвалення певних політичних рішень, коли вимагалась анонімність.
Коломбіна Коломбіна (італ. Columbina) – багато прикрашена золотом, сріблом, стразами і пір'ям напівмаска. Вона тримається паличкою або пов'язується стрічкою, як і більшість інших венеціанських масок. Маска була частиною образу однойменної актриси в комедії дель арте. За переказами, актриса була настільки гарна, що не побажала приховувати обличчя, і спеціально для неї створили маску, яка закриває лише частину обличчя.
Моретта Моррета (італ. Moretta) – овальна маска з чорного оксамиту, матеріалу, що носили жінки католицьких жіночих шкіл. Походить з Франції, згодом стала популярною у Венеції. Підкреслювала особливості жіночої краси. «Moretta» (смаглявка) або «Servetta muta» (німа служниця) – найзагадковіша і найромантичніша маска. Її також називали «Втіхою чоловіків», бо на місці рота у маски зсередини був невеликий шпеник, який доводилося затискати зубами, щоб тримати маску перед особою. Це маска таємничої незнайомки, яка приховує свої обличчя і голос.
Вольто (Ларва) Вольто або Ларва (італ. Volto або Larva) — переважно біла маска. Носять з трикутним капелюхом і плащем. Відома ще як «Громадянин» (Citizen), оскільки її носили в дозволені дні пересічні городяни. Вважається, що з лат. larva означає привид. А volto перекладається як «обличчя». Маски, що виготовлялися з тонкого сукна, просоченого воском, були легкими та зручними для носіння протягом тривалого часу. Як баута, форма маски дозволяла власнику легко дихати, пити і говорити, не знімаючи її.
Лікар Чуми Медіко делла Песте (італ. Medico Della Peste) – маска лікаря чуми з довгим дзьобом. Одна із найдивніших і найбільш пізнаваних венеціанських масок. Її придумав французький лікар Шарль де Лорме (1584-1678) для захисту від бактерій під час епідемії чуми. Довгий ніс набивався зсередини дезінфікуючими солями і ароматичними рослинами, такими, як розмарин, часник. Очі прикривали окулярами. Італійці ж запозичили цю маску, щоб захиститися від жахливого смороду, що вразив Венецію у 1630-х рр. Карнавальний костюм включав також довгий чорний плащ, білі рукавички і палицю. Персонаж Доктора на карнавалі пов’язаний із нагадуванням про смерть і марність життя («Memento mori»).
Коти у Венеції і маска Гатто. Появі маски Гатто сприяла барвиста історія. В той давній час у місті пишних карнавалів було вкрай складно зустріти кота. Побутувала легенда про старого китайського бідного, який прийшов до Венеції. Крім старого кота у людини нічого не було. Але тварина умудрилася позбавити від мишей палац дожа, за що старий був щедро винагороджений. У історії було продовження: по поверненню додому, сусід старого китайця має намір виручити у Венеції за розкішні китайського шовку багато більше, ніж за якогось старезного кота. І дож радісно погодився обміняти найдорожче у своєму палаці на тканини. Цією цінністю виявився кіт, який таким чином повернувся в рідну країну. Маска кота мила і пустотлива. Нею охоче користувалися на карнавалі.
Блазень і ЖоліВідома маска для карнавалу, що зображає блазня в остроконечном ковпаку. Ця маска для карнавалу зображує характерний тип блазнів, що існував в Європі за часів середньовіччя. До блазнів ставилися тоді по-особливому: їх вважали власниками незвичайного дару дитячості, носіями суміші божевілля і сміливості. Їм охоче подавали гроші взамін на їх забавні витівки. Маска Блазня завжди виконана в яскравих тонах. На кінцях його ковпака зазвичай прикріплювалися маленькі дзвіночки. Інші назви: Джокер, Буффон. Жіночий варіант маски називався Жолі.
Маски своїми руками. На сучасному святі дуже доречна карнавальна маска. Новорічні карнавали стрімко набувають популярності на пострадянському просторі. Діти і дорослі охоче приміряють різні маски: загадкових амазонок, відчайдушних піратів, ніжних фей, симпатичних звіряток. Сьогодні їх можна не тільки придбати, але і зробити самостійно, використовуючи одну з численних технік. Так, маски для карнавалу своїми руками роблять з традиційного пап'є-маше, відливають з тонкого шару гіпсу. Дуже гарні маски виходять з фетр, вони вдало поєднуються з пайетками, бісером, декоративним пір’ям, мереживом.