Конспект уроку "Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели"

Про матеріал

Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели.

Мета уроку: проаналізувати новелу «Гер переможений», визначаючи наскрізний гуманістичний пафос твору; розкрити характер героїв; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, усвідомити ідейний зміст твору, через емоційне сприйняття новели формувати світогляд дітей, виховувати почуття поваги, риси чуйності, доброти, милосердя, гуманності, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Розвивати соціокультурну, комунікативну

компетентності в дітей.

Перегляд файлу

Показовий урок

09/04/2019

 

Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели.

Мета. Проаналізувати новелу «Гер переможений», визначаючи наскрізний гуманістичний пафос твору; розкрити характер героїв; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, усвідомити ідейний зміст твору, через емоційне сприйняття новели формувати світогляд дітей, виховувати почуття поваги, риси чуйності, доброти, милосердя, гуманності, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Розвивати соціокультурну, комунікативну

компетентності в дітей.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу з використанням технології «перевернутого» навчання.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

 

Слайд 1. Відеоролик про новелу і війну.

 

     Замість звичайного привітання хочу сказати «Мир вам», як говорили ще за часів Ісуса Христа. Адже це так прекрасно: мати мир в душі і жити в мирі з іншими людьми.

 

 

Не тішся, як ворог твій падає, а коли він спіткнеться. – хай

   серце твоє не радіє.

       ПР. 24.17

 

Не будь переможений злом, але зло перемагай добром!

       Римл. 12.21

 

Мотивація навчання школярів

   Діти, життя дається один раз людині в цьому світі, і воно безцінне. Спочатку у світ ми приходимо маленькими дітьми з чистою душею, щирі, відкриті, безпосередні. Це вже потім, коли людина стає старшою, вона чомусь губить велич своєї душі в силу різних життєвих обставин. Я сподіваюся, що ваші душі не заплямувала ще настільки буденна реальність життя, ви зможете продемонструвати крила власного серця на сьогоднішньому уроці. Адже торкнемося ми нині одвічних життєвих проблем: добра і зла, жорстокості та любові.

 

 

  • Які почуття, емоції ви переживаєте, коли перемагаєте?

Слайд 2.

  • А коли отримали поразку?

Ці почуття ми запишемо на дошці:

 (Злість, образа, біль, розчарування, роздратування, невпевненість у собі…)

Ці слова допоможуть нам зрозуміти твір, який ви читали вдома. Який твір? «Гер переможений»

 

Ваше припущення:

Що відчув полонений німецький солдат, коли дізнався, що він переможений?

 

Слайд 3 (Піраміда емоцій)

 (Учитель дописує страх за своє життя, злість та ненависть до переможців, втрата надії на майбутнє, вболівання за долю своїх близьких).

 

Рефлексія Чи пов'язані ці емоції із сьогоднішнім уроком? Як ви думаєте, яка буде тема уроку і які цілі ми поставимо перед собою?

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Слайд 4.  

     Так, ми продовжуємо працювати над новелою.  Любов Пономаренко. Новела «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели.

 

Слайд 5.  

 Сьогодні ми з’ясуємо, як термін «гуманістичний пафос» розкрито у новелі, визначимо жанрові ознаки новели, ідею твору, удосконалимо вміння висловлювати і відстоювати власні думки.

 

ІІІ.  Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

    Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви переглянули відеоролик про початок Великої Вітчизняної війни 1941-1945 рр., відеофрагмент про перших полонених німців, прочитали словникові статті з визначеннями понять «гуманізм», «гуманістичний», «пафос», «новела», «художня деталь». Тобто все те, про що ми сьогодні говоритимемо, ви опрацювали самостійно.

 

Перевірка д/з.

Слайд 6.

Гуманізм ― визнання людини найвищою цінністю у світі (синонім людяність, душевність)

Пафос ― емоційне ставлення письменника до того, що він зображує.

 

Слайд 7.

Усно заповніть паспорт твору:

Автор - Любов Пономаренко

Назва - «Гер переможений»

Де відбуваються події - в Україні ( чому автор не вказує назву міста, де відбуваються події?)

Коли відбуваються події - після війни

Головний герой   - німецький  солдат Фрідріх

Статус головного героя – полонений

 

    Твір, який ми  вивчаємо, має настрій людяності, любові до людини.

І  що дивно, у творі піде мова про людину і війну, про її наслідки в душі людини. Ми вже говорили про війну як страшне, жорстоке явище, вивчаючи які твори? (повість Г. Тютюнника «Климко», «За сестрою»).

    На початку уроку ви переглянули відеоролик, який підготував Градусов Сашко, щоб краще уявити події часів війни.

Війна – страшне явище. Вона несе горе всім.

 

Слайд 8.

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово “війна”?

На дошці:

Асоціативне гроно «Війна» ( діти прикріплюють асоціації)

(смерть, голод, горе, поранення, сирітство, розруха)

 У війні, як правило, бувають переможці й переможені. Переможців, особливо у справедливій війні, уславлюють, у пошані схиляють перед ними голову. А от що можна сказати про переможених? Тих, наприклад, які потрапили на війну не з власної волі?

 Це дуже складне питання.

 Як же ставитись до переможених загарбників, що принесли стільки горя на нашу землю?

 Ненавидіти, пробачати, бути байдужим до їхньої долі?

Про це ми і поміркуємо на уроці.

 

Слайд 9.

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово “полонений”?

Асоціативне гроно «Полонений»

(приниження, голод, сум, важка робота, смерть, знущання)

Слайд 10,11.

  • За німецькими  джерелами, у  Радянському Союзі були в полоні близько 3,15 млн. німців, із яких приблизно  1,1–1,3 млн. не пережили полон. Радянські джерела називають інші цифри – практично  на мільйон менше.
  • Полонені німці працювали на багатьох будівельних об'єктах СРСР, використовувались у комунальному господарстві.
  • За наявності високої кваліфікації полонений німецький спеціаліст добре заробляв. Дійсно, німцям видавали зарплату, і  вони могли купувати в магазинах-лавках, розташованих на території таборів.
  • Зі спогадів полонених фашистів: "У полоні нас годували краще, ніж їли самі росіяни".

 

Робота над змістом новели.

  1. Коли відбуваються події, зображені у творі?
  2. Зачитати, яку роботу виконували полонені німці?
  3. Чим займався Фрідріх після робочого дня?
  4. Що робили діти, коли побачили скопану грядку?
  5. Як ставилися жителі міста до полонених?
  6. Чим любив хизуватися Фрідріх?
  7. Коли і чому німець перестав садити грядку?
  8. Яке він знайшов інше заняття?
  9. Яка трагічна подія сталася з Фрідріхом?
  10. Хто є оповідачем історії?
  11. Що привернуло увагу оповідачки, коли вона сиділа на вікні у новому будинку?
  12. Чому дівчина не зірвала квітку?
  13. Якою подією завершується твір? (Не витримав німець безнадії, хвороби, наклав на себе руки. А, може, останньою краплею, що штовхнула його на цей крок, була недитяча жорстокість дітей: витолочені посаджені ним нагідки, хрестик із паличок, перев'язаних травою, дошкульні грудки, що вціляли в нього).

 

Слайд 12. Міні-дослідження

 

    Зачитайте цитати з тексту, яким було ставлення полонених до міста, його жителів;

Полонені «зводили цей квартал з любов’ю і розпачем»; «не любили цей народ, не любили будинки»; «Фрідріх саджав нас на коліна та співав: полонені «всміхалися, дякували, називаючи вдів «фрау». Полонені німці ненавиділи і місто, і його жителів, і будинки, які зводили, але тільки до того часу, поки не бачили творіння своїх рук, з любов’ю згадували свою домівку, були вдячні вдовам за допомогу. Фрідріх любив дітей, квіти, був умілим майстром.

 ставлення дорослих до полонених;

«Охоронець чіплявся поглядом і байдуже погиркував»; «місто давно не сердилось на німців, вдови жаліли їх»; «охоронець замість «шнеляти» простягав йому цигарку і дозволяв лежати під стіною»; «самотні жінки стояли подовгу, роздивлялися прикраси і навіть сплакували».

ставлення дітей до полонених.

« ми розвоювали ту землицю, розкидали каміння, зробили з паличок хрест, зв’язали його травою і поставили на грядці»; «і ми цілу весну і ціле літо топтали і розкидали його грядку»; «ми не могли його не дражнити, ми любили ціляти в нього грудками, любили, коли він саджав нас на коліна та співав».

 

- Виходить, що дорослі гуманніше ставилися до полонених. Чому? (Дівчинка та її друзі жорстоко поводилися з полоненим німцем Фрідріхом тільки тому, що забагато горя принесли окупанти в їхнє дитяче життя, на їхню рідну землю).

- Чого не помічали діти? (Вони ще не розуміли, що й для хворого солдата ця війна стала трагедією: він втратив домівку й сім'ю, про яку нагадувала лише невеличка фотографія найрідніших у світі людей – двох маленьких донечок).

 - Чи змінилося ставлення дітей до Фрідріха?

     ише коли дівчинка подорослішала, вона збагнула всю несправедливість становища. Це війна знедолила, позбавила щастя і життя Фрідріха, який був звичайним солдатом, що за чиїмсь злочинним наказом узяв до рук зброю і прийшов на чужу землю як ворог, як загарбник. А в душі у нього лунали німецькі пісеньки, жила любов до квітів, до краси й гармонії, про що свідчив збудований так доладно будинок. А ще гнітила постійна туга за рідними, за домівкою, за вільним життям, коли не січе, як батіг спину, дошкульне слово охоронця-наглядача. Так, він прийшов як ворог, але тепер, переможений, набрав подоби звичайної людини, яку вже неможливо було ненавидіти)

Слайд 13.

«Суд» ― робота в групах. Суд над жорстокістю дітей.

Проблемне питання: «Чи мали право діти знущатися з Фрідріха?»

Поділ дітей на групи:

― Прокурори (І група). Висловлюють свої звинувачення.

Адвокати захисники (ІІ група). Виправдовують дітей, підтверджуючи це прикладами з твору.

― Судді (ІІІ група). Виносять вирок.

 

Слайд 14. А зараз складіть, будь ласка,  сенкан про війну.

Війна

Страшна, кривава

Руйнує, вбиває, ламає

Спустошує людську душу і тіло

Смерть

 

― У чому сміливість Л. Пономаренко як письменниці?

(Письменниця порушила важливу проблему, яка схвилює найчерствішу душу ― це любов до людей. Вона торкнулася біблійної теми всепрощення, показала ворога–фашиста звичайною людиною з болями, стражданнями і переживаннями)

 

Слайд 15. Війни починають політики, а воювати і помирати доводиться звичайним людям (Герберт Гувер). Фрідріх був звичайною людиною.

 

Метод «Гронування»

Який він - Фрідріх?

Любить дітей

Нещасний

Відчуває провину

Працьовитий

 Вразливий

 Сентиментальний

 Сумує за миром

 Має потяг до краси

 

- Як життя покарало Фрідріха?  Що є негативного в житті переможеного?

    (Без сім'ї, хворий, знущаються діти, нема самовираження).

 

 Усі ці негаразди головного героя авторка вдало відобразила за допомогою використання художніх деталей.

Що таке художня деталь? ( спочатку відповіді учнів, потім – слайд)

Слайд 16.

(Художня деталь — засіб словесного та малярського мисте­цтва, якому властива особлива змістова наповненість, символічна зарядженість, важлива композиційна та характерологічна функ­ція. Через деталь значною мірою виявляється спосіб художнього мислення митця, його здатність вихопити з-поміж безлічі речей чи явищ таке, що у сконцентрованому, спресованому вигляді еко­номно і з великою експресивністю дає змогу виразити авторську ідею твору. Художня деталь з’являється часто внаслідок інтуї­тивного імпульсу, як осяяння, навколо неї нерідко «організову­ється» уся будова твору. В одних випадках художня деталь може набирати характеру символу, в інших — бути деталлю-штрихом. У тексті цей спосіб мислення матеріалізується в речових, пор­третних, пейзажних, інтер’єрних деталях. Художня деталь може надавати особливого забарвлення мовленню персонажа тощо. Вона буває як наскрізною (повторюваною) у творі, так і одномо­ментною, але в кожному разі вона має в собі прихований зміст, підтекст, може викликати широкий спектр асоціацій, здатна замінити собою розлогий опис, авторську характеристику, мір­кування, цілий епізод тощо.

 

Слайд 17    За допомогою слайду встановіть відповідність між художніми деталями, поданими у вигляді зображень, та негараздами Фрідріха.

  • Поясніть роль кожної художньої деталі: зачитайте з зошитів.

 

  1. Квітка на клумбі (нагідка) – любов до прекрасного, всеперемагаюча сила добра.
  2. Квітка, що розцвіла посеред грудня – пам’ять, символ незнищеності людської душі.
  3. Грядка― його маленька держава
  4. Хрест – крах надій і сподівань, символ смерті
  5. Речі та їжа, що давали жінки полоненим – милосердя, прощення
  6. Цигарка охоронця, якою він пригощає полонених – співчуття, людяність.
  7. Фотокартки – те, що з’єднувало німців з рідними, те, що було для них найдорожчим, згадка про мирне життя і жаль за ним.
  8. Цеглинки ― любов до праці
  9. Як сонце зігрівало осінню ранкову землю, так надія на зустріч з родиною зігрівала серце полоненого.

 

Яка з цих деталей найбільше пов’язана з ідеєю твору?

(Знайдена фотокартка)

Фотокартка знаходилася у рукавиці – ніби лист у конверті, лист у вічність

 

  • Який предмет виявився зайвим? Чому?
  • Що б він міг символізувати в тексті?
  • Зачитайте опис квітки.
  • Чому дівчина її не зірвала?
  • Читаючи цей текст, ви очікували на такий фінал?
  • Що ще для вас було неочікуваним?
  • Яка незвичайна подія  у творі вас вразила? (у грудні розцвіла квітка)
  • Для якого літературного жанру характерна несподівана розв’язка? (новела)
  • Які ще деталі вказують на те, що це новела?
  • (Твір невеликий за обсягом,
  • небагато героїв,
  • події розгортаються швидко,
  • присутня незвичайна подія,
  • увага зосереджена на розкритті переживань героїв)

 

Слайд 18 Отже, що таке новела?

 

Слайд 19. Зачитайте, будь ласка, складові композиції твору ( у друкованих зошитах)

Композиція твору:

― експозиція: полонені німці зводили будинок

― зав’язка: ставлення Фрідріха до українських жінок-вдівр

         розвиток дії

― кульмінація: самогубство Фрідріха

― розв’язка: фотокартка з двома дівчатками ― згадка про полоненого німця; будинки були міцними.

 

Слайд 20.

Поняття простору і часу в художньому творі

― Чому автор ускладнює композицію, подавши дві розв’язки? Хоча між ними (між цими розвязками)  різниця 50 років. (Через 50 років до оповідача прийшло розкаяння за своє ставлення до Фрідріха, прощення ворогам, які свою роботу виконували на совість. З роками  людина стає мудрішою, набирається життєвого досвіду, приходить усвідомлення, що прощення ― одна з найважливіших людських чеснот.)

 

 

Слайд 21.

Робота у групах. Метод «Різнокольорові капелюшки»

Білий капелюшок

Має в собі всі кольори. Колір інформації, пошуку істини, вивчення джерел, добір інформації.

  1. Визначте тему, ідею та основну думку новели.

( Тема «Гер переможений»: зображення гуманного ставлення до полонених    німців, які відбудовували зруйноване місто (взаємостосунки Фрідріха з дітьми, самотніми жінками).

Основна думка: ненависть, зневажливе ставлення до полонених німців змінюється на доброту, чуйність, співпереживання, бо простий німець — заручник фашизму

 Ідея «Гер переможений»: засудження війни, жорстокості; уславлення гуманізму, чуйності, доброти).

Чорний капелюшок

Колір сумніву, вагань, слабких сторін, негативу, небезпеки.

1. Розкажіть про страждання полоненого Фрідріха

2. Висловіть свою думку щодо новели, починаючи фразу:

Негативними сторонами є…

Небезпека може бути в тому…

Сумнівним є те, що..

Жовтий капелюшок

Колір золота, хліба, ниви, переваг.

1. Що позитивного ви побачили в творі?

Дайте відповідь, використовуючи такі мовленнєві компоненти:

Позитивним є те, що…

 

Червоний капелюшок

Колір життя, емоцій, почуття

1. Поділись враженнями від прочитаної новели з письменницею, починаючи фразу:

Мене дуже схвилювало в цьому творі те…

Я відчула, що…

Мої почуття – це почуття…

 Проаналізуйте твір, відповідаючи на питання:

- Якими є ваші почуття стосовно образу полоненого Фрідріха?

Зелений капелюшок

Колір розвитку, прийняття рішень, можливих альтернатив.

1. Уявіть, що ви зустрілися з доньками Фрідріха. Розкажіть їм про їхнього батька.

Почніть відповідь фразою:

 Коли б я зустрів …

Синій капелюшок

Колір неба, вищого розуму, мислення.

1. Чого навчив нас твір? Над чим змушує задуматись цей твір кожного з нас? Кого і що засуджує? До чого закликає?    Використайте допоміжні слова: війна, фашизм, страждання, німець-жертва війни, людяність, гуманізм.

Дайте відповідь, використовуючи такі мовленнєві компоненти:

Отже…, таким чином… тому що..

 

Поки діти працюють з капелюшками, решта відповідать на питання .

Проблемне питання

― Чи має людина прощати завжди, навіть своїм ворогам?

― Як ви розумієте епіграфи уроку?

― Чи кожен здатний залишатися людиною в складних життєвих ситуаціях?

― Від чого це залежить? Чи важко бути людиною?

  •    Хто ж він – Фрідріх – ворог чи жертва війни?

 

Відповіді учнів  капелюшками.

 

Підсумок уроку

Слайд 22. «Займи позицію»

Отже,

- Як ви гадаєте, чого було більше у новелі,  добра чи зла? (добра, людяності)

- Який синонім можна дібрати до слова людяний? (гуманний)

 

Слайд 23.

 - А що таке гуманізм?

(ГУМАНІЗМ (від лат. humanus — людяний, людський) — ставлення до людини як до найвищої цінності, захист права особистості на свободу, щастя, всебічний розвиток, правдивість у своїх діях, порядність у ділових стосунках.)

 

Слайд 24. То як ви зрозуміли тему уроку «Наскрізний гуманістичний пафос новели»?

(Л.Пономаренко показала, що полонені теж люди, підкреслила, що будь-яка війна – неприпустиме для людського суспільства явище, а новела  має настрій людяності, любові до людини, тобто гуманістичний пафос)

 

― Чи актуальні проблеми, порушені у творі в наш час?

― Чи зможете ви колись простити ворога, який вторгся сьогодні на нашу землю?

Війна - жорстока річ. Від неї постраждали мільйони людей. Причому не лише ті, що захищалися, а й ті, що нападали. Ми не можемо знати, чи усвідомив Фрідріх свою провину перед нашим народом, але напевне, що спокутував.

Відповідаючи на це питання, ми визначилися з головним – чи варто бути гуманним.

 

Робота з епіграфом твору

     Слова з першого епіграфа взято зі Старого заповіту. Вони належать наймудрішому цареві Соломону, що жив майже за тисячу років до Різдва Христового.

     Слова другого епіграфа – із Нового Завіту належать апостолові Павлу, який писав послання до римлян відразу після розп’яття Христа.

     Любов Пономаренко – письменниця ХХ століття – продовжує переконувати читача в тому. що треба любити своїх ворогів, а зло перемагати добром.

 

Слайд 25. Інсценізація твору

 

   Слйд 26.  Діти, пропоную вам попрацювати з рефлекційною анкетою, представленою на слайді. Ви можете вибрати ті твердження, які хотіли б продовжити:

― Сьогоднішній урок дав мені можливість зрозуміти….. (Велика квітка серед перших сніжинок навдивовижу героїні стала нагородою за його старання, згадкою про Фрідріха. Так кожна справа з добрими намірами залишає відгомін у людських серцях)

― Після цього уроку я буду….

― Урок дав мені для життя…. (Після прочитання цієї новели мені ще раз стало зрозуміло, яка трагедія нелюдськості відбулася в роки Другої світової війни. Ця трагедія повторювалася й у повоєнні роки, і триває донині там, де воюють. Трагедія, ціна котрої – людські життя. Я сподіваюся, що коли-небудь людство усвідомить помилки минулого. Усвідомить настільки, аби не припускатися таких помилок сьогодні.

 Прочитавши цю новелу, я замислилася про дитячі долі в ті роки. Про дітей, які не мали дитинства. І про дітей нашого часу, про те, як змінилося наше життя від тої пори. Проте ми не повинні забувати нашу історію, маємо передати її своїм нащадкам, аби й вони поважали пам’ять загиблих і знали ціну людському життю).

Сказати, чому у всіх прикріплені квіти на грудях!

Оцінювання.

Слайд 27. Домашнє завдання

Написати фанфік «Стоп-текст».

 

Слайд 28. Емоційна пляма

Твір був трагічний, сумні події, тому, щоб закінчити на  позитивній ноті, до вашої уваги невеличкий фільм-розрядка.

  • В мороз, на тлі руїни, незважаючи ні на що, квітка виросла і розквітла.

(відеоролик «Як розпускаються квіти»)

Хотілося б, щоб у ваших душах і серцях завжди квітли гарні думки, а робили ви тільки правильні вчинки.

 

 

 

1

 

docx
Додано
1 лютого 2020
Переглядів
19108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку