- Я вітаю тих, хто сьогодні на уроці. - Я вітаю тих, хто посміхається. - Я вітаю вас, творці сьогоднішнього уроку, адже сьогодні ми працюємо разом. Кожному із вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були: У – усміхненими; С – сміливими; П – прогресивними; І – ініціативними; Х – хоробрими.
1 епіграф2 епіграф. Не дозволь, щоб зло тебе перемогло, але перемагай зло добром. Святе письмо. 12.21належать наймудрішому цареві Соломону, що жив майже за тисячу років до Різдва Христового. Не тішся, як ворог твій падає, а коли він спіткнеться, хай серце твоє не радіє. Проповідь. Глава 24.17 належать апостолові Павлу, який писав послання до римлян відразу після розп’яття Христа. Поясніть, як ви розумієте зміст епіграфів уроку
Робота в групах. Знайдіть у тексті епізоди, які б розкрили стосунки між полоненими і дорослими, між полоненими і дітьми. 321 Полонені: «зводили цей квартал з любов'ю і розпачем», …….. Дорослі: «Охоронець чіплявся поглядом і байдуже погиркував...», Діти: «ми розвоювали ту землицю, розкидали каміння,….
Робота в групах1 Полонені: «зводили цей квартал з любов'ю і розпачем», «не любили цей народ, не любили будинки», «але тільки-но звівся фундамент...», «Фрідріх скопав маленьку грядочку...», Висновок: Полонені німці ненавиділи і місто, і його жителів, і будинки, які зводили, але тільки до того часу, поки не бачили творіння своїх рук. З любов'ю згадували свою домівку, рідню. Були вдячні вдовам за допомогу. Фрідріх любив дітей, квіти, був умілим майстром. «ті всміхалися, дякували, називаючи вдів «фрау», «у Фрідріха теж була фотокартка...», «Фрідріх робив тільки прикраси зі шматочків цегли», «Саджав нас на коліна та співав...»
Робота в групах2 Дорослі: «Охоронець чіплявся поглядом і байдуже погиркував...», «...гиркав охоронець», «місто давно не сердилось на німців, вдови жаліли їх...», «охоронець замість «шнеляти» простягав йому цигарку і дозволяв лежати під стіною», «...самотні жінки подовгу стояли, роздивлялися і навіть сплакували», «його поховали за містом...» Висновок: Дорослі розуміють Фрідріха краще за дітей, тому поводяться більш толерантно. Найбільше німців жаліли вдови, намагалися чимось допомогти. Ненависть змінилася милосердям, бо розуміли, що прості німці – заручники фашизму.
Робота в групах3 Діти: «ми розвоювали ту землицю, розкидали каміння, зробили з паличок хрест, зв'язали його травою і поставили на грядці», «І ми у відповідь цілу весну і ціле літо топтали і розкидали його грядку», «ми не могли його не дражнити», «ми любили ціляти в нього грудками, любили, коли він саджав нас на коліна та співав...» Висновок: Дівчинка та її друзі жорстоко поводилися з полоненим німцем тільки тому, що окупанти принесли багато горя в їхнє дитяче життя. Навіть добре ставлення до них Фрідріха не пом'якшувало їхніх сердець. Вони ще не розуміли, що для хворого Фрідріха ця війна стала трагедією.
І захисник: - Ми вважаємо, що діти неправі. Так! Армія Гітлера була жорстока, але німець на той час був полоненим, беззахисним, слабким і хворим. Просто людина, яка викликала до себе співчуття. ІІ захисник: - Так! Він німець, але як бачимо, був хорошим батьком, любив працювати на землі – сіяв, вирощував.
Тема: зображення гуманного ставлення до полонених німців, які відбудовували зруйноване місто (взаємостосунки Фрідріха з дітьми, самотніми жінками). Ідея: (учні записують у зошит)ідея осуду війни, зла, насильства;утвердження милосердя, співчуття;ідея прощення як складова гуманізму;необхідність у будь-якій ситуації залишатися людиною. Основна думка - ненависть, зневажливе ставлення до полонених німців змінюється на доброту, чуйність, співпереживання, бо простий німець заручник фашизму.
- Поміркуйте, які особливості побудови твору ви помітили. - Які важливі події відбулися в житті міста і в душі оповідача за 50 років? Висновок. Із роками людина стає мудрішою, набирається життєвого досвіду і починає розуміти, для чого вона прийшла на цей світ, яка її місія на землі. Врешті-решт приходить усвідомлення, що прощення — одна з найголовніших людських чеснот.
Сьогодні на уроці ми пригадали такі поняття як гуманізм, толерантність, усвідомили, які ж страшні наслідки несе війна людям. Але, яким би не було життя, я хочу, щоб ви завжди залишалися Людьми. І в житті, як на полі мінному, Я просила у цьому сторіччі Хоч би той магазинний мінімум: Люди, будьте взаємно ввічливі! І якби на те моя воля, Написала б я скрізь курсивами: Так багато на світі горя, Люди, будьте взаємно красивими! Ліни Костенко