Презентація містить матеріал для уроку №3 "Людина і природа" з курсу до вступу до історії та громадянської освіти (5 клас НУШ) за програмою Гісем, Мартинюк
План:1. Вплив природи на життя і світогляд людей2. Історичні етапи взаємодії людини і природи3. Вплив сучасної діяльності людини на навколишнє середовище
Номер слайду 3
Людина – частина природи
Номер слайду 4
Як впливає навколишнє середовище на спосіб життя людини ?Жителі степів – розводили овець, корів, конейпостійно переселятися на нові території у пошуках кращих пасовищ – КОЧОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ Лісостепова зона (гарні ґрунти) - люди обробляли землю та вели ОСІЛИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ. Північні регіони/країни (Ісландія, майже не ростуть дерева) - люди зводили свої помешкання з каменю (дахивкривали дерном), або ж з брил спресованого снігу/льоду.
Номер слайду 5
Історичні етапи взаємодії людини і природи
Номер слайду 6
Для суспільства природа має велике соціальне, виробниче, економічне, наукове, оздоровче, виховне й естетичне значення. Людина безперервно взаємодіє з природою. Ця взаємодія становить основу людської історії. Протягом століть суспільство пристосовувало природу до своїх потреб і цим змінювало її.
Номер слайду 7
Етап збиральництва і мисливства. З появою перших людиноподібних істот декілька мільйонів років тому простежувалась їх особлива залежність від природи. Гармонійне співіснування людини в процесі зародження людської цивілізації, відсутність негативного впливу на природу, невтручання в природні процеси пояснюється значною залежністю первісної людини від природних благ.
Номер слайду 8
Збиральництво і мисливство, які впливали на стан окремих компонентів природного середовища, на ранніх стадіях не призводили до змін у природі. Примітивні знаряддя праці і полювання не давали змоги окремим особинам впевнено і безпечно почуватись у природному середовищі. Це один з важливих чинників общинного способу життя первісних людей.
Номер слайду 9
Первісна людина сприймала світ, відчуваючи себе частиною природи і жила у гармонії з нею.
Номер слайду 10
Епоха аграрної культури. Аграрна культура охоплює період, коли основою матеріального виробництва було землеробство і скотарство, з моменту появи сільського господарства (близько 8 тис. років тому) до виникнення повноцінного промислового виробництва (середина XVIII ст н. е.). Приручення тварин, перехід від мисливства до сільського господарства і осілого способу життя отримало назву неолітичної революції.
Номер слайду 11
З появою перших сільськогосподарських культур (гарбуза, гороху, квасолі, льону) можна вести мову про перші цивілізації, які виникли на Сході і змінили епоху варварства. Розвиток землеробства і скотарства привів до істотних змін в ландшафтах. Вирубування лісів, спалювання лучно-степових ділянок, примітивна обробка ґрунту, приручення тварин – усе це призвело до незначної руйнації тваринного світу, рослинності, грунтового покриву та істотних змін процесів водогообігу, речовинообігу, енергообігу.
Номер слайду 12
Істотної шкоди природному середовищу завдавало скотарство. Розведення домашніх тварин, їх скупчення в околицях населених пунктів, випас на обмежених ділянках призвели до деградації трав`яного покриву, лісово-чагарникових угруповань, розвитку процесів опустелювання в ряді регіонів світу.
Номер слайду 13
Останнім етапом у розвитку аграрної культури стала епоха феодалізму (V-VI ст. н.е.). Для неї характерною особливістю є широке використання у виробничих процесах природних енергетичних ресурсів – вітрових і водних. Вітрові і водні двигуни вперше були використані в млинах, на мануфактурах. Роль тяглової сили в господарських процесах виконують воли, коні, інші домашні тварини.
Номер слайду 14
Етап індустріального суспільстваІндустріальне суспільство — стадія історичного розвитку людства, якій властиве домінування промислового виробництва над аграрним, кількісне переважання міського населення над сільським; високий рівень промислового виробництва характеризується його механізацією та автоматизацією, використанням досягнень науково-технічного прогресу, що зумовлює великі якісні зміни і в інших ділянках суспільного життя — соціально-побутовій, політичній, культурно-духовній.
Номер слайду 15
У цей період зростають обсяги видобутку корисних копалин. У місцях промислових розробок виникають фабричні поселення, формуються промислові центри, транспортні засоби, що зрештою призводить до формування на місці природних ландшафтів їхніх модифікацій – антропогенних ландшафтів.
Номер слайду 16
Поверхневе пізнання законів розвитку природи і недооцінка її ролі в житті суспільства призвели до загострення стосунків людини з природою, до появи кризових явищ у взаємовідносинах. Середовище проживання людини стало більш забрудненим, нездоровим, небезпечним.
Номер слайду 17
Постіндустріальна епоха. Сучасну епоху характеризують як ядерну, космічну, електронну, як етап переходу до інформаційної цивілізації. Це епоха домінування знань, інформації і переходу до гармонізації суспільства і природи.
Номер слайду 18
Ця епоха характеризується надприродними масштабами споживання ресурсів Землі. У господарській сфері щороку використовується понад 3,5 трлн т водних, повітряних, біологічних, мінеральних ресурсів, значна частина яких потрапляє у відходи через украй неефективні технології виробництва. Фактично на планеті не залишилось неосвоєних і незаселених територій.
Номер слайду 19
Порушення природних процесів і деградація природи призвели до глобальних змін клімату на планеті, непередбачуваності кліматичних змін і активізації природних стихійних процесів.
Номер слайду 20
Вплив людини на навколишнє середовище??ВПЛИВ ЛЮДИНИПоміркуй…..
Номер слайду 21
Завдання:1. Опрацювати матеріал основного підручника – пар. 22. Заповни схему самостійно «Вплив людини на навколишнє середовище» (слайд 20) та надішли на е-пошту