Людина на планеті Земля, 5 клас,природознавство

Про матеріал
Розробка уроків з теми «Людина на планеті Земля», 5 клас , природознавство. містиь інтерактивні вправи. Конспекти розроблені згідно вікової категорійучнів. До кожного уроку підібраний епіграф.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Система уроків з теми:

«Людина на планеті Земля»,

5 клас , природознавство,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Розробила:

                                                                    вчитель біології та природознавства

                                            НВК№ 1 м. Немирова

                                      Вінницька область

                                Павленко Т.А.

 

 

 

Тема 3  Людина на планеті – Земля – 6 годин.

Урок 1

Тема : Людина – частина природи. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.

Мета: зясувати , які зміни відбуваються в природі під впливом людини та 

природних  чинників; ознайомити з основними джерелами забруднення навколишнього середовища; розкрити суть негативного впливу діяльності людини на стан біосфери і його наслідки; розвивати екологічне мислення; виховувати любов до природи.

Основні поняття: антропогенний чинник, природні чинники, жива речовина.

Обладнання: таблиці, малюнки.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

                                                

                                          Той, хто рубає дерево лише тому, що йому  подобається 

                                             рубати, скорочує власне  життя.                                                                  

                                                                                               Прислів’я  індіанців майя                                                                                                                                                                                                                            

      Хід уроку

І.Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Взаємоопитування – вправа «Бумеранг» . Учні посилають один одному «бумеранги у вигляді запитань.

Наприклад:

- Що таке біосфера ?

- Які назви мають оболонки Землі?

- Що таке корисні копалини та яке їх значення?

- Під впливом чого руйнуються грунти?

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

Цікава інформація. Ромашка лікарська була надзвичайно поширена у нашій місцевості. Зараз дуже рідко зустрічається на полях та луках. Назвати причини зникнення ромашки лікарської.

ІV.Cприйняття та засвоєння нового матеріалу

1.Як змінювалися зв’язки людини з природою?

(Розповідь учителя з використанням відеоматеріалів)

2.Зміна  природи під впливом діяльності людини. Вправа «Асоціативний кущ»

3.Зміна навколишнього середовища під дією природних чинників. (Самостійна робота учнів з підручником. Розгляд малюнків. )

4. Раптові зміни в природі.

(Робота в групах. Повідомлення учнів )

Перша група розповідає про вулкани.

Друга група називає причини виникнення повеней.

Третя група ознайомлює із найсильнішими за останні роки землетрусами.

 

 Фізкультхвилинкагра «Чапля»

Оголошується конкурс на найкращу «чаплю». За сигналом діти повинні зігнути праву ногу в коліні, повернути її на 90 до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги як найвище. Руки на поясі. Очі заплющені. Потрібно протриматися в такому положенні якомога довше.   Ця вправа – гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрувати увагу, а також смішить дітей.

V. Узагальнення  та систематизація знань

Групи працюють над питанням : Який внесок може зробити кожен учень у справу охорони і збереження природи?

Обговорення епіграфа уроку

VІ . Рефлексія

 

-  Раніше я не знав, а тепер знаю…

- Мені вдалося…

- На наступному уроці я хочу…

 

VІІ.Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника. Пояснити вислів «Людина – частина природи».

  VІІ. Підсумок  уроку                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2

Тема: Екологічні проблеми та їх розв’язування.

Мета: сформувати в учнів знання про екологічні проблеми, які виникають під впливом діяльності людини; розробити заходи щодо подолання екологічних проблем; розвивати екологічне мислення учнів з метою формування позитивних змін у їхній свідомості; виховувати почуття відповідальності за стан середовища, у якому ми живемо.

Основні поняття: урбанізація, мегаполіс, парниковий ефект, озоновий екран, кислотні дощі, радіоактивне забруднення.

Обладнання: таблиці, презентація зі слайдами до кожної теми

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

                                                       У людства повинно бути майбутнє.

                                                        І воно може бути світлим.

                                                       Нерозв’язаних проблем немає.

                                                       Пройти небезпечну ділянку шляху

                                                     в майбутнє допоможе світло екологічних

       знань, активність, праця та високий професіоналізм.

                             М.Реймерс

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація  опорних знань учнів

Прошу висловити свої міркування щодо думки автора М.Реймерса.

Протягом хвилини пригадати все, що асоціюється зі словом «біосфера».

Вправа «Асоціативний кущ»

 

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності учнів.

Назвати проблеми, які виникають через діяльність людини.

Як називають такі проблеми?

Чому ці проблеми загрожують існуванню самої людини?

 

ІV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

Проблеми антропогенного впливу.

1.Перенаселення планети.

Покращення умов проживання людей. Якщо у ХVIII, ХІХ ст. середній вік людини становив 35 – 40 років, то тепер – 60 – 65 років. Знизилася дитяча смертність. До 2030 року на Землі прогнозується 9 млрд. осіб.

2.Проблеми забезпечення населення продуктами харчування.          

Не всі країни світу виробляють кількість продуктів харчування пропорційно своєму населенню. Тому в Європі, Північній Америці, Австралії є надлишок продуктів харчування, а в Африці, Східній Азії люди голодують.

3.Погіршення стану грунтів.

(Повідомлення учня про причини псування грунтів)

4.Поява великих міст (мегаполісів)

Урбанізація – велика екологічна проблема людства.(Повідомлення учня про зміни компонентів природи великим містом).

5.Радіоактивне забруднення. Зміна клімату.

(Перегляд презентації)

Фізкультхвилинка  «Комплімент»

Діти повертаються один до одного, витягують руки вперед і з’єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя учні по черзі говорять компліменти один одному. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається. Ця вправа піднімає настрій в учнів.

V. Узагальнення та систематизація знань

Способи подолання екологічних  проблем. (Робота з підручником)

  • Чому господарська діяльність людини часто призводить до екологічних катастроф?
  • Чи може людина відмовитись від господарської діяльності?

 

VІ. Підсумки уроку

 

Проблемне запитання:

Якою має бути господарська діяльність людей, щоб нам і наступним поколінням не загрожувала екологічна катастрофа?

 

VІІ. Рефлексія

«Мікрофон»

- На уроці сьогодні вивчали…

- Я особливо вражений …

-Що було найцікавішим на уроці …

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника. Дослідити екологічні проблеми своєї місцевості.

 

 

 

 

 

 

 

Урок  3

Тема: Охорона природи. Червона книга  України.

Мета: ознайомити учнів із сучасними методами охорони природи; довести необхідність захисту біосфери; зясувати умови створення Червоної книги України та знати види рослин і тварин, які занесені до неї; розвивати критичне мислення та екологічну культуру; виховувати почуття особистої відповідальності за стан навколишнього середовища, дбайливе ставлення до природи, почуття прекрасного.

Основні поняття: природоохоронні території, Червона книга.

Обладнання: Червона книга України, фото рослин і тварин, які потребують охорони, таблиця

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                               Все на землі, все треба берегти – і птаха й звіра, і оту рослину                                                                                                 

                       Не чванься тим, що цар природи ти – бо врешті, ти його частинка.

 

         Богдан Лепкий

Хід уроку

І.Розминка

Учень і учитель зачитують вірш.

…Болить за стоптану травину,

І за надломлену ялину.

І за сполохану пташину.

І за зневажену тварину.

.

І за обчухрану смерічку.

За рибу, в нечистотах річки,

Душа щоденно, щогодинно

Болить у чесної людини.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Рольова гра «Страшний сон» . (Дійові особи: Підсніжники та Червона книга) Автор. Наснилося якось шестикласнику Іванку, як підсніжники в лісі розмовляють і плачуть…

Чому сон Іванка є «страшним сном» - обговорення у групах.

Висновок: Рослини потребують нашої охорони.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Символ бамбукового ведмедя панди відомий у всіх куточках планети (показати фото). Це знак Всесвітнього фонду дикої природи, який створили біологи – ентузіасти в 1961 році. Кошти, які збирає фонд, допомагають підтримувати заповідники, боротися з незаконною торгівлею дикими тваринами, зберігати рідкісні і зникаючі види тварин у майже 100 країнах світу.

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу

1.Сумний рахунок втрат.

За  400 років безслідно зникли 83 види ссавців, 113 видів птахів, 21 вид плазунів, 23 види риб і 384 види рослин.

Учні записують визначення, що таке реліктові рослини.

2.Червона книга України. Червона книга – офіційний документ про сучасний стан видів організмів, які перебувають під загрозою зникнення. Заснована у 1980 році. (Обговорення Червоної книги Вінниччини).

3. Охорона природи. Групи складають заходи щодо охорони природи, зачитують та записують спільні.

Гра «Крок  уперед» . Якщо твердження правильне зробити крок вперед, якщо неправильне – назад. 1)Необхідність охорони природи – важлива справа для всіх.

2)Природоохоронні території виникли у ХХІ ст.

3)Червона книга – офіційний документ.

4) Підсніжники можна продавати на базарі.

5) Миші і мурашки занесені до Червоної книги.

6) Полювати на диких тварин можна постійно.

7) Учні нашої школи беруть участь у природоохоронній роботі.

 

ІV. Систематизація головних теоретичних положень і провідних ідей теми.

 Розвязання  проблемно – творчих задач. (Робота в групах)

1.Молодий лісник запланував вирубку старих дуплистих дерев у лісі, бо вважав, що вони не приносять користі. Через кілька років молоді дерева почали гинути – їх усе більше вражали шкідники. Чому? Якої помилки припустився лісник?

2.Встановлено, що одна тонна нафти утворює на поверхні води плівку площею близько 6км2. Яку площу акваторії вкриє у випадку аварії танкера масою 5 тис. тонн?

3. Після збирання урожаю, часто можна бачити спалювання стерні на полях. Чому цього не слід робити?

Після обговорення пояснюють свої відповіді.

Фізкультхвилинка «Полохлива пташка»

 

V. Закріплення вивченого  матеріалу

Вправа «Мікрофон».  Твій внесок у охорону природи.

 

VI .Рефлексія.

Що нового дізналися на уроці?

Чого ми очікували від роботи в групі?

Що нас здивувало?

 

VII. Домашнє завдання.

 Опрацювати відповідний параграф підручника, виконати сторінку природодослідника ст.226 (за бажанням)

VIII. Підсумки уроку.

Оцінювання знань учнів.

Урок 4

Тема : Практична робота №2 «Складання Червоної книги своєї місцевості.»

Мета: поглибити знання учнів про Червону книгу; ознайомитись з рослинами й тваринами своєї місцевості, які занесені до Червоної книги; формувати навички висловлювати судження щодо необхідності охорони природи та створення Червоної книги; розпізнавати рослини і тварини своєї місцевості, занесені до Червоної книги; розвивати уміння користуватися додатковими джерелами інформації та використовувати природничо – наукові терміни.

Обладнання: Червона книга України, фотографії (малюнки рослин і тварин), таблиця, інтернет – ресурси, таблиця.

Тип уроку: урок застосування знань,умінь і навичок

                                                                  

                                                   Пізнай природу, пізнай свій край, пізнай самого себе

         Г.С.Сковорода

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань

1.Що таке Червона книга України?

2.Пригадай види рослин, що занесені до Червоної книги України. Вправа «Мікрофон»

3.Написати види тварин, занесених до Червоної книги України.

(Робота в парах . Обмін інформацією)

 

ІІ. Формування елементарних навичок


Переглянути Червону книгу України (фотографії, малюнки, запропоновані вчителем).

2.Знайти рослини і тварини, які зустрічаються у нашій місцевості.

3.Ознайомлення із фотоальбомом «Рослини нашого краю»

Фізкультхвилинка  «Мяч»

Уявіть, що у вас у руках м’яч. Зробіть глибокий вдих і виконайте команду «Мяч пробитий»: зі звуком «с –с –с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м’яч. Вправа покращує вентиляцію легенів та надходження кисню до головного мозку.

ІІІ. Самостійне виконання практичної роботи

(Робота виконується в зошиті для практичних занять і робіт)

Складання Червоної книги своєї місцевості, до якої занесені рослини й тварини за планом:

  • назва
  • поширення у природі
  • причини зникнення
  • пропозиції щодо збереження

Червона книга моєї місцевості

Назва

Поширення у природі

Причини зникнення

Пропозиції щодо збереження

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

Висновок: (Як Червона книга допомагає у справі охорони природи)

ІV. Рефлексія

Мені було цікаво дізнатися…

Мені було важко визначити…

 

V. Домашнє завдання

Скласти перелік заходів, які допоможуть зберегти організми із Червоної книги. Повідомлення про природоохоронні території.

VІ.Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 5

Тема: Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.

Мета: ознайомити учнів із заповідними об’єктами України, метою їх створення; зясувати  заходи для відтворення і збереження природи; розвиток спостережливості та уміння вести уявну екскурсію; виховувати в дітей любов до природи

Основні поняття: заповідник, національний парк, заказник

Обладнання: географічна карта України, слайди з презентацією природоохоронних  територій.             

Тип уроку: урок – подорож

           Диких тварин треба берегти так само, як ми бережемо картини Рафаеля, 

           Кельнський собор, Індійські храми.

               Б.Гржімек 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Хто більше і швидше» Кожна пара учнів записує рослини і тварини, які занесені до Червоної книги своєї місцевості. Обмінюються інформацією.

ІІІ. Мотивація навчальної  та пізнавальної активності учнів

З якою метою створюються природоохоронні території?

Що входить до складу природоохоронних територій?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Повідомлення вчителя про природоохоронні території та причини їх створення.

2. Робота з підручником. Розгляд карти з природоохоронними об’єктами  та поділ їх на групи.

3.Записати визначення «заповідник», «національний парк», «заказник».

4.Уявна екскурсія по заповідниках України.(Презентація, створена учнями)

Зупинка І – Асканія – Нова

Зупинка ІІ – Карпатський державний заповідник

Зупинка ІІІ – Поліський державний заповідник

Зупинка ІV – Чорноморський державний заповідник

Після перегляду кожної зупинки учні проводять взаємоопитування .

5.Самостійна робота з підручником. Опрацювати матеріал про національні парки та заказники. Що спільного та відмінного між ними?

Фізкультхвилинка.

Раз, два – руки в боки,

Три, чотири – два підскоки,

Пять, шість – нахились,

Сім, вісім – розпрямись,

Девять, десять – всі присіли

І за парти тихо сіли.

6.Повідомлення про зоопарки у формі бесіди.

Хто з вас був у зоопарку? Що таке зоопарк? Яких тварин ви там бачили? Як ви вважаєте, де краще живеться тваринам у зоопарку чи у заповіднику? Чому?

V. Узагальнення та систематизація  знань

За картою знайти природоохоронні території нашої області та району.

VI. Рефлексія

Раніше я не знав, а тепер знаю…

Мені вдалося…

Мене здивувало…

 

VІI. Домашнє завдання.

 

Повторити тему 3. Людина на планеті Земля. Скласти «Есе» про один з природоохоронних об’єктів.

 

VІІI. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 6

Тема: Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів по темі «Людина на планеті Земля»

Мета: Узагальнити та систематизувати знання під час вивчення даної теми; розвивати самостійність, відповідальність, самокритичність; виховувати любов до природи.

Основні поняття: природа, біосфера, компоненти природи, природознавство.

Обладнання: таблиці, картки для контролю знань.

Тип уроку:   урок узагальнення, систематизації і контролю знань.

 Людина не стане володарем природи,  доки вона не стане володарем самої себе.

 Гегель

Хід уроку

І. Розминка

Вправа на розвиток логічного мислення

«Розселити» перелічені рослини і тварини у відповідні середовища проживання – степ і болото.

Осока, тонконіг, полин, чорниці, очерет, тимофіївка, волошка, калюжниця, тюльпан степовий, ковила, журавель степовий, чапля сіра, ропуха, комар, жук – гробарик, дрофа.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Письмова перевірочна робота

Варіант І

 

І рівень

Виконати тести:

1.У Червону книгу України занесено :

а) підсніжника, б) сосну в) мухомора

2. До зернових культур відносять:

а) ячмінь, б)квасолю, в) огірки

3. До групи водних тварин входить:

а) косуля, б) бобер, в)синичка

ІІ рівень

1.Знайти зайве слово:

Атмосфера, біосфера, гідросфера, пісок

Пояснити терміни:

Біосфера - …

Заповідник - …

Червона книга - …

 

ІІІ рівень                                                                                                                                              Дати відповіді на два запитання на вибір:

1.Що таке національний парк?

2.Назвати рослини нашої області, які потребують охорони.

3.Що є джерелами забруднення навколишнього середовища?

 

ІVрівень                                                                                                                                      Дайте відповідь на одне запитання на вибір:

1.Які екологічні проблеми існують у нашій місцевості та як їх можна вирішити?

2. Скласти памятку «Правила поведінки у природі»

 

Варіант 2

І рівень

Виконайте тести:

1.У Червону книгу України занесено :

а) кульбабу, б)березу, в) сон – траву

2.До лікарських рослин відносять:

А) пирій, б)лобода, в)деревій

3.До грунтових  тварин належить:

а)кит, б)кріт, в)білка

 

ІІ рівень                                                                                                                                      1.Знайти зайве слово:

Заповідник, заказник, поле, національний парк

2. Пояснити терміни:

Екологічна проблема - …

Заказник - …

Гідросфера - …

 

ІІІ рівень

Дати відповідь на два запитання на вибір:

1.Що таке заповідник?

2.Які види тварин нашої області потребують охорони?

3.Як природа змінюється під дією природних чинників?

 

ІVрівень

Дати відповідь на одне запитання на вибір:

1.Які є способи подолання екологічних проблем?

2.Скласти Червону книгу своєї місцевості.

 

ІІІ. Фізкультхвилинка.

 Гра «Світлофор»

 

 Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофора. Якщо він каже : « Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» - учасники продовжують іти й плескають в у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Моя улюблена рослина»

Легенди, пісні, вірші про рослини.

 

V. Систематизація головних теоретичних положень і провідних ідей теми

 

1.Робота в групах. Чому подолання екологічних проблем залежить від кожного жителя нашої планети? Скласти памятку щодо збереження довкілля.

2.Гра «Мікрофон». Як перебування на природі , впливає на моє самопочуття?

3.Обговорення епіграфа уроку.

VІ. Рефлексія.

Урок важливий, тому що…

Ми дізналися про те, що…

Оцініть свою компетентність по темі, використовуючи 5 – бальну систему.

 

VІІ. Домашнє завдання.

 Підготуватися до екскурсії (інструктаж учителя)

 

 VIII. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Теремко Оксана Ігорівна
    Дякую за допомогу, та те ,що ділитесь своїм напрацюванням !!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня 2020
Переглядів
3289
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку