Людина починається з добра.
Мета: продовжувати знайомство учнів з творами В.О.Сухомлинського,формувати і розвивати у дітей переконання в тому, що добра, чуйна людина проявляється у своїх вчинках. Навчати учнів оцінювати вчинки персонажів оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Проводити індивідуально-корекційну роботу,спрямовану на виховання доброзичливості, толерантності.
Хід заняття.
Привітання вихователя
- Доброго дня!
- Доброго вчора, сьогодні, щодня!
- Хай не псується годинник на вежі,
Хай буде все на Землі, як належить!
Сонце – як сонце, літо – як літо,
Дощик – як дощик, діти – як діти.
- Кожному дому я щастя бажаю:
Маку – цвітіння, житу – врожаю.
Небові – миру, голубу – неба,
Кожній дитині – всього, що їй треба.
Сьогодні ми з вами вже вкотре поговоримо про те, що таке добро, доброта, чуйність, милосердя, взаєморозуміння, прощення. Адже ви вже не маленькі і розумієте, як потрібно жити, щоб про вас говорили тільки гарні слова. Вам вже по 10-11 років і ви знаєте , що таке добре і погано. І робити добро –це ніби відчувати на собі ласкаве тепло сонячних промінців.І я дарую вам такі промінці.
А сонечко нам допоможе –
Воно уважно слухати може.
Сьогодні ж поговорим до пуття
Про нас, характер, звички і життя.
( вішаю сонечко )
Мабуть, ви помітили, що з початку нашого заняття в класі лунають добрі, лагідні слова. Адже і тема заняття відповідна:
« Людина починається з добра»
• Скажіть, як ви розумієте цей вислів?
• А коли взагалі починається людина?
• А чи є однакові люди?
• Від чого залежить, якою бути людині?
( відповіді учнів )
Вихователь. Життя-це дуже складна річ, і буває в ньому по-всякому: є в ньому і сміх, і сльози, і радість, і горе, і добро, і зло, хороші і погані люди і вчинки. І ось розібратися в різних життєвих ситуаціях, знайти стежку добра і милосердя нам сьогодні допоможуть оповідання Василя Олександровича Сухомлинського. Я сподіваюсь, що ви пам'ятаєте, хто це, і чому ми називаємо цю людину великим вчителем.
Діти розповідають про В.О. Сухомлинського.
Читання оповідання «Добре слово»
Тренінг»Хвилини роздумів» на основі прочитаного оповідання.
Звичайно, добре слово лікує, дає сили і наснаги навіть хворій людині, а образи можуть збити з ніг навіть здорову людину. Напевно, кожен з вас, спілкуючись з іншими людьми. Дітьми інколи, навіть не бажаючи того, вимовляє погані, неприємні слова. Якщо таке було, опустіть в воду ложку солі.(Дітям роздаю склянки з водою і сіллю окремо).А тепер уявіть собі, що ця вода-людина, а сіль- це погані слова, які ви говорили цій людині. А тепер скуштуйте цю воду на смак. Яка вона? Солона, аж гірка, чи не так? Ось так гірко на душі в того, кому ви наговорили неприємних слів. Можливо, ви тепер шкодуєте, про те, що сталося, але як не можна сіль вже відділити від води, так і в людській душі залишилось гірко і образливо.
Учень читає вірш
Знайте всі, як два по два, що образливі слова
І на вулиці, і вдома вибухають, наче бомба.
Б'ють в лице сильніш од вітру, ще й забруднюють повітря.
Заважають їсти, спати, то навіщо ж їх казати?!
Кажімо більше ніжних слів знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане від зливи наших почуттів.
Бо слова ласкаві, щирі з пліч знімають смутку гирі.
Добрі усмішки дарують, пестять, гріють і лікують.
Вихователь.
Я надзвичайно люблю читати оповідання Сухомлинського про сім'ю, про стосунки між батьками і дітьми, про бабусь і дідусів. Ми з вами теж читали багато таких оповідань. Давайте їх згадаємо.(Оповідання про хлопчика на шовковиці, про бабусю, в якої тремтять руки, тощо.)
А зараз я прочитаю вам оповідання, яке ви ще не чули і нагадаю вже вам знайоме. А ви порівняйте ставлення дівчаток до бабусь в цих оповіданнях і зробіть висновки.
Читання оповідань «Тихо, бабуся відпочиває» і «Святковий обід».
Бесіда. А в кого з вас є бабуся? Як ви до неї ставитесь? Чим відрізняється бабуся від мами?
Логопедична хвилинка.
Розучування скоромовки.
Бабуся в кіоску забула авоську,
А внучка Ганнуся відразу гайнула
Забуту авоську бабусі вернула.
Словникова робота.
Демонструю дітям авоську і розповідаю про застосування цієї речі.
Вихователь. Скоромовку проговорили, майже вдалося. А зараз давайте з'ясуємо, яка у вас пам'ять, уява, як ви зможете згадати те, що побачили. Я вам буду показувати картинки на тему «Добре» чи «Погано», а ви по порядку будете собі відкладати смайлики, що відповідатимуть змісту картинок.(Роздаю дітям смайлики із задоволеним і незадоволеним виразом обличчя).Ваше завдання запам'ятати послідовність цих картинок і пояснити вибір смайлика.(Працюю зі слабшими дітьми).
Вихователь. А зараз я знову хочу звернутися до оповідань Сухомлинського, і це оповідання для мене особисто найбільш хвилююче і значуще, бо воно про матір. І згадую я слова відомої пісні »…хто образить матір, тому не минеться, хто забуде матір, тому не проститься…» За Біблейськими вченнями мати стоїть між своєю дитиною і Богом. І від того, як дитина ставитиметься до матері, залежить все її життя. І найбільшої Божої кари
заслуговує той, хто посміє образити матір.
Читання оповідання »Образливе слово»
Тренінг «Як не поранити серце»
Вихователь. В мене в руках серце. Воно пошите з приємної на дотик тканини. Уявіть, що це –серце матері. Я знаю, що кожен з вас, у кого є мама, колись не слухався її, сперечався, навіть доводив до сліз. Хто чесний і признається в цьому, хоч це так неприємно і соромно? Я пропоную ниткою зробити декілька швів на цьому серці. Ці шви-це ті слова і образи, які ви казали мамі. Ви попросили пробачення і тепер спробуйте витягнути цю нитку. Простіше було шити, ніж тепер витягати. Ви рвете нитку, порушується тканина, а якщо і вдалося нитку витягнути, то слід все одно залишився. Ось так ваші образливі слова, вчинки, грубощі залишають слід на маминому серці. І ці шрами ніколи не загояться, хоч мама вас і пробачає. Думайте, щоб не було пізно!
Підсумок заняття
Вихователь
Мені здається, що все сказане сьогодні не минеться, не залишиться лише словами. Кожен з вас – маленька людина, яка прагне стати справжньою особистістю – зі своїми почуттями, рисами характеру. Скажіть мені будь ласка, якою буде ваша відповідь завтра, якщо вас запитають:
»А про що ви вчора говорили на занятті?»
-А пройде тиждень, місяць - що ви зможете згадати з того, що сьогодні чули і бачили?
-А уявіть собі, що пройде 10-15 років, ви дорослі, маєте свої сім'ї, своїх діток .Чи буде вам тоді що згадати про сьогоднішнє заняття?
Очікувані відповіді дітей.Позитивне прогнозування.
Учні. Шукаймо в людях доброти,
Щоб розбудить мізерні душі.
Добро відкриє нам світи
І слово правди не порушить.
Шукаймо в людях доброти,
Мов зав' язі у кожнім цвіті.
І менше стане гіркоти,
І зменшиться тривог на світі.
Зло нічого не дає, крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати.
За добром добро спіши воздати, -
Мудрість завжди доброю була.
Людина починається з добра.
Мета: продовжувати знайомство учнів з творами В.О.Сухомлинського,формувати і розвивати у дітей переконання в тому, що добра, чуйна людина проявляється у своїх вчинках. Навчати учнів оцінювати вчинки персонажів оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Проводити індивідуально-корекційну роботу,спрямовану на виховання доброзичливості, толерантності.
Хід заняття.
Привітання вихователя
- Доброго дня!
- Доброго вчора, сьогодні, щодня!
- Хай не псується годинник на вежі,
Хай буде все на Землі, як належить!
Сонце – як сонце, літо – як літо,
Дощик – як дощик, діти – як діти.
- Кожному дому я щастя бажаю:
Маку – цвітіння, житу – врожаю.
Небові – миру, голубу – неба,
Кожній дитині – всього, що їй треба.
Сьогодні ми з вами вже вкотре поговоримо про те, що таке добро, доброта, чуйність, милосердя, взаєморозуміння, прощення. Адже ви вже не маленькі і розумієте, як потрібно жити, щоб про вас говорили тільки гарні слова. Вам вже по 10-11 років і ви знаєте , що таке добре і погано. І робити добро –це ніби відчувати на собі ласкаве тепло сонячних промінців.І я дарую вам такі промінці.
А сонечко нам допоможе –
Воно уважно слухати може.
Сьогодні ж поговорим до пуття
Про нас, характер, звички і життя.
( вішаю сонечко )
Мабуть, ви помітили, що з початку нашого заняття в класі лунають добрі, лагідні слова. Адже і тема заняття відповідна:
« Людина починається з добра»
• Скажіть, як ви розумієте цей вислів?
• А коли взагалі починається людина?
• А чи є однакові люди?
• Від чого залежить, якою бути людині?
( відповіді учнів )
Вихователь. Життя-це дуже складна річ, і буває в ньому по-всякому: є в ньому і сміх, і сльози, і радість, і горе, і добро, і зло, хороші і погані люди і вчинки. І ось розібратися в різних життєвих ситуаціях, знайти стежку добра і милосердя нам сьогодні допоможуть оповідання Василя Олександровича Сухомлинського. Я сподіваюсь, що ви пам’ятаєте, хто це, і чому ми називаємо цю людину великим вчителем.
Діти розповідають про В.О. Сухомлинського.
Читання оповідання «Добре слово»
Тренінг»Хвилини роздумів» на основі прочитаного оповідання.
Звичайно, добре слово лікує, дає сили і наснаги навіть хворій людині, а образи можуть збити з ніг навіть здорову людину. Напевно, кожен з вас, спілкуючись з іншими людьми. Дітьми інколи, навіть не бажаючи того, вимовляє погані, неприємні слова. Якщо таке було, опустіть в воду ложку солі.(Дітям роздаю склянки з водою і сіллю окремо).А тепер уявіть собі, що ця вода-людина, а сіль- це погані слова, які ви говорили цій людині. А тепер скуштуйте цю воду на смак. Яка вона? Солона, аж гірка, чи не так? Ось так гірко на душі в того, кому ви наговорили неприємних слів. Можливо, ви тепер шкодуєте, про те, що сталося, але як не можна сіль вже відділити від води, так і в людській душі залишилось гірко і образливо.
Учень читає вірш
Знайте всі, як два по два, що образливі слова
І на вулиці, і вдома вибухають, наче бомба.
Б’ють в лице сильніш од вітру, ще й забруднюють повітря.
Заважають їсти, спати, то навіщо ж їх казати?!
Кажімо більше ніжних слів знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане від зливи наших почуттів.
Бо слова ласкаві, щирі з пліч знімають смутку гирі.
Добрі усмішки дарують, пестять, гріють і лікують.
Вихователь.
Я надзвичайно люблю читати оповідання Сухомлинського про сім’ю, про стосунки між батьками і дітьми, про бабусь і дідусів. Ми з вами теж читали багато таких оповідань. Давайте їх згадаємо.(Оповідання про хлопчика на шовковиці, про бабусю, в якої тремтять руки, тощо.)
А зараз я прочитаю вам оповідання, яке ви ще не чули і нагадаю вже вам знайоме. А ви порівняйте ставлення дівчаток до бабусь в цих оповіданнях і зробіть висновки.
Читання оповідань «Тихо, бабуся відпочиває» і «Святковий обід».
Бесіда. А в кого з вас є бабуся? Як ви до неї ставитесь? Чим відрізняється бабуся від мами?
Логопедична хвилинка.
Розучування скоромовки.
Бабуся в кіоску забула авоську,
А внучка Ганнуся відразу гайнула
Забуту авоську бабусі вернула.
Словникова робота.
Демонструю дітям авоську і розповідаю про застосування цієї речі.
Вихователь. Скоромовку проговорили, майже вдалося. А зараз давайте з’ясуємо, яка у вас пам'ять, уява, як ви зможете згадати те, що побачили. Я вам буду показувати картинки на тему «Добре» чи «Погано», а ви по порядку будете собі відкладати смайлики, що відповідатимуть змісту картинок.(Роздаю дітям смайлики із задоволеним і незадоволеним виразом обличчя).Ваше завдання запам’ятати послідовність цих картинок і пояснити вибір смайлика.(Працюю зі слабшими дітьми).
Вихователь. А зараз я знову хочу звернутися до оповідань Сухомлинського, і це оповідання для мене особисто найбільш хвилююче і значуще, бо воно про матір. І згадую я слова відомої пісні »…хто образить матір, тому не минеться, хто забуде матір, тому не проститься…» За Біблейськими вченнями мати стоїть між своєю дитиною і Богом. І від того, як дитина ставитиметься до матері, залежить все її життя. І найбільшої Божої кари
заслуговує той, хто посміє образити матір.
Читання оповідання »Образливе слово»
Тренінг «Як не поранити серце»
Вихователь. В мене в руках серце. Воно пошите з приємної на дотик тканини. Уявіть, що це –серце матері. Я знаю, що кожен з вас, у кого є мама, колись не слухався її, сперечався, навіть доводив до сліз. Хто чесний і признається в цьому, хоч це так неприємно і соромно? Я пропоную ниткою зробити декілька швів на цьому серці. Ці шви-це ті слова і образи, які ви казали мамі. Ви попросили пробачення і тепер спробуйте витягнути цю нитку. Простіше було шити, ніж тепер витягати. Ви рвете нитку, порушується тканина, а якщо і вдалося нитку витягнути, то слід все одно залишився. Ось так ваші образливі слова, вчинки, грубощі залишають слід на маминому серці. І ці шрами ніколи не загояться, хоч мама вас і пробачає. Думайте, щоб не було пізно!
Підсумок заняття
Вихователь
Мені здається, що все сказане сьогодні не минеться, не залишиться лише словами. Кожен з вас – маленька людина, яка прагне стати справжньою особистістю – зі своїми почуттями, рисами характеру. Скажіть мені будь ласка, якою буде ваша відповідь завтра, якщо вас запитають:
»А про що ви вчора говорили на занятті?»
-А пройде тиждень, місяць - що ви зможете згадати з того, що сьогодні чули і бачили?
-А уявіть собі, що пройде 10-15 років, ви дорослі, маєте свої сім’ї, своїх діток .Чи буде вам тоді що згадати про сьогоднішнє заняття?
Очікувані відповіді дітей.Позитивне прогнозування.
Учні. Шукаймо в людях доброти,
Щоб розбудить мізерні душі.
Добро відкриє нам світи
І слово правди не порушить.
Шукаймо в людях доброти,
Мов зав’ язі у кожнім цвіті.
І менше стане гіркоти,
І зменшиться тривог на світі.
Зло нічого не дає, крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати.
За добром добро спіши воздати, -
Мудрість завжди доброю була.