Основними способами зображення подiй, явищ, людей в епiчних творах є розповiдь та опис. Для епосу характернi такi ознаки:вiдтворення подiй у часi;зображення людини через її вчинки, поведiнку, особливостi мовлення, авторську характеристику, оцiнки iнших персонажiв, описи рiзних подiй, фактiв;здебiльшого прозова мова.
епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді (епізодах) з життя одного (іноді кількох) персонажа (персонажів). ОПОВІДАННЯ ПОВІСТЬ
зображується одна, зрідка кілька подій з життя головного героя;нетривалий час дії;стислість розповіді та опису;основних дійових осіб три-чотири. ОПОВІДАННЯ ПОВІСТЬзображується кілька подій з життя одного-двох героїв;тривалий час дії;докладність розповіді про події, широкі описи;основних персонажів чотири-шість. Епічний твір; прозова форма
Риси пригодницького сюжету в повістіПригоди й несподіванки під час подорожі: переховування біля переправи через Дунай, у плавнях, зустріч пораненого Остапа з вовком, екзотична сім’я циган. Несподівана кінцівка: загибель Соломії й ви-живання Остапа, незважаючи на поранення та пізніші випробування, про що дізнаємося з епілогу.
ЕкспозиціяЄдиним оружжям Остапа була вода, і він час од часу обливав нею вовка. Зав’язка. Розвиток діїКульмінація. Розв’язка. Душа рветься до сонця, а ті-ло тягне до себе чорна безод-ня. Він йшов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком... Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі. Соломіїн човен повернув боком і був усього на аршин від турецького, коли турки загалакали.
Вступ (експозиція) до оповідання. У коротенькому вступі характеризується суспільно-політичне життя на Україні в 30-х роках ХІХ століття, коли розгортаються події, змальовані в оповіданні, а також згадує про ще давніші події з історії боротьби українського народу за свободу і незалежність. Коцюбинський висловлює свій погляд на життя народу як на «віковічну боротьбу двох станів, панського і мужичого».
1. Арешт циган та Остапа.2. Остапа поранено.3. Остап тікає на вільні землі.4. Остап під опікою старої циганки.5. Поєдинок з вартою турецького човна.6. Соломія вирішила приєднатися до Остапа.7. Остап віч-на-віч із вовком.8. Знайомство з Іваном Котигорошком.9. Невдала спроба тікати.10. Переправа плотом через річку.11. Смерть Соломії.
5. Прочитайте речення. Вона рвала його, ламала, крутила i била ногами, а вiн згинався, упирався, зчiплювався вгорi китицями, ранив їй руки i тiльки корiнням тремтiв, немов од скритого реготу. У цьому уривку наявний художнiй засіб. А iнверсiя. Б анафора. В метаморфоза. Г персонiфiкацiя
6. Сюжет пoвicтi розгортається в такiй послiдовностi: А Соломiя шукає вихiд - думки Остапа про смерть - переможний поєдинок з вовком - поранення Остапа. Б поранення Остапа - Соломiя шукає вихiд - думки Остапа про смерть - переможний поєдинок з вов-ком. В думки Остапа про смерть - Соломiя шукає вихiд - поранення Остапа - переможний поєдинок з вовком. Г поранення Остапа - Соломiя шукає вихiд – пере-можний поєдинок з вовком - думки Остапа про смерть
9. Установiть вiдповiднiсть. Уривок 1 ... ярмо було накладене на шию дикому туровi, загнаному, знесиленому...2 ... якась страшна жiнка, блiда, простоволоса, у подертiй одежi...3 ... вiкна були повидиранi, комишевi стріхи обсипались i кiнцi лат стирчали з них...4 ... Дорого заплатив я за волю, гірку цiну дав... А епiлог; Б пролог; В портрет; Г екстер'єр; Д інтер'єр.
10. Записати цифровий код логічної послідовності розвитку сюжету повісті «Дорогою ціною» М. Коцюбинського.1. Прощання Соломії з косою.2. Переправа до Туреччини, поранення Остапа.3. Погроза пана віддати Остапа у рекрути.4. Соломія проводжає Остапа.5. У циганів. 6. Робота у болгарина.7. Втікачі у проваллі.8. Зустріч Соломії з Іваном.9. Соломія губиться у плавнях. 10. Смерть Соломії.11. Арешт Остапа.12 Спогади Остапа.
Символічний підтекст назви твору. Головні герої заплатили найвищу ціну за волю, за бажання щасливо жити — ціну життя. Однак своїм коханням вони довели, що щирість та самовідданість здатні подарувати людині хоча б невеликі, але такі бажані краплини щастя, дати сили для боротьби. Їхнє почуття увійшло у вічність, стало основою моральної стійкості особистості.
Цитатна характеристика до образу Остапа«Се одиноке світло серед сонного села було немов останнім «прощавай» рідного закутка, ниткою, що в’язала його з батьківщиною, з усім близьким. Але за хвилину віконце згасло, і Остап почув, як разом із зниклим світлом в його серці щось урвалось і село геть одсунулось од його. Остап непомітно для себе зітхнув...»
Цитатна характеристика до образу Остапа«Дивне почуття охопило Остапові груди: замість радості — сильне обурення стрепехнуло його істоту. В один момент відчув він усі кривди й знущання, які зазнав у покинутому краї, і, твердо упираючись ногами в ногу, на панщизняну землю, він затис кулак і погрозив на той бік річки».
Цитатна характеристика до образу Остапа«Та хіба він сам за весь свій двадцятилітній вік не був лишень панською худобою? Хіба його батько, мати, Соломія, навіть дідусь його, що ходив у Січ, а потім різав панів в Умані, — хіба ж вони не стали такою худобою? Коли б вони не були панським товаром, то не міг би пан, розлучити його з Соломією та силою оддати її за свого хурмана, не міг би сивого дідуся катувати на стайні нагаями... не похвалявся б оббілувати Остапа за сміливе слово».
Цитатна характеристика до образу Остапа«Ті билиці-казки про Січ, козацтво, про боротьбу з панами за волю, яких він слухав затаївши дух й не зводячи розжеврілого ока з уст дідових, будили в дитячій голові химерні мрії, вояцький запал».«І враз Остапові зробилось весело і легко, Він по-чувся на волі. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилась по всіх жилах, запро-халась на волю...»
Цитатна характеристика до образу Остапа. Остап про Соломію: «Вона така добра, так кохала його, вона пішла за ним у далеку дорогу, не пожалкувала кіс своїх задля нього, вона доглядала його, як рідна мати, була вірна, як товариш».«Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею...»
Орієнтовний план характеристики Остапад) здатність до ризику;е) терпимість і волелюбність;є) ніжність і чуйність у ставленні до Соломії;ж) вірність у коханні;з) працьовитість, любов до землі;и) оптимістичність, життєлюбність.5. Остап — борець за волю, щасливе життя поневоленого люду.
Цитатна характеристика до образу Соломії«Серце нило в Соломії од жалю й тривоги. Їй легше було б, коли куля потрапила до неї».«Соломії ставало моторошно. «Брешеш, бре-шеш... — хотіла вона кинути в лице злому морокові, — він мій... він буде жити... його не дуже поранено... адже він стільки пробіг...»»
Цитатна характеристика до образу Соломії«Ні, вона не хоче гинути отут! Як тільки на світ займеться і можна буде йти, вона піде просто, просто і буде йти, аж поки дійде до краю. Вона знайде там людей, оддасть їм усі свої гроші, що висять зашиті в торбинці на шиї, і з ними обшукає плавні та знайде Остапа».
Цитатна характеристика до образу Соломії«Люді добрі, — благала Соломія, стоячи на колінах, — змилуйтесь, прийміть нас до ха-ти... Ви ж бачите — пропадаємо... Чоловіка мого пострелено, він ледве живий, мало не загинули ми в плавнях... Я вам оддячу, я вам одроблю... Візьміть усе, що маю... все... та не кидайте нас... Ось нате...».
Цитатна характеристика до образу Соломії«Однак Соломія не тратила надії і навіть не дуже журилась. Молодість брала своє. Коли вони не за-гинули в плавнях, коли не пропали й досі, то вже тепер не загинуть, — аби Остап швидше вигої-вся».«Коли тільки річ у грошах, — вона заставить се-бе, а роздобуде їх. Вона від рота відриватиме ко-жен шматок, кожен день складатиме на викуп».
Розподіліть образи повісті на реалістичні, реалістично-алегоричні, алегорично-символічні Комиш, пожежа, вітер, ріка, плавні, човен, дорога, рушниця, небо.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}РеалістичніРеалістично-символічніАлегорично-символічнічовенрушницяпожежаплавнірікадороганебовітеркомиш
Що символізує туман?Туман, крізь який продираються Остап із Соломією, символізує марність їхніх поривань, провіщує невдачу в майбутньому. Туман символізує безперспективність, невідомість, складність шляху, який обрали герої повісті. Як світло де-не-де блимало крізь млу туману, так їхня надія пробивалася через морок сумних думок.
Пригадайте, який колір домінував при змалюванні картин пожежі у плавнях (ІІІ частина), аргументуйте відповідь цитатами з тексту. Червоний«Обернувшись назад і глянувши на небо, вона побачила червоні, як грань, хмари...»Визначте його символічний зміст. Червоні барви символізують страх, породжений пожежею.
- катряга — тут: курінь; емісар (від лат. emissar — посланець) — особа, що виконує секретне доручення; - кучма — шапка з овечого хутра; - чугаїнка — верхній одяг, свитка; - довідне, довідно — цілком певно, достовірно; - хустя — білизна; - пікет (від фр. piquet, буквально — кілок, віха) — невеликий сторожовий загін.
— Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія?— Які другорядні персонажі є у творі? Яка їхня роль у розкритті теми, ідеї, образів головних героїв?— До речі, критики закидали М. Коцюбинському, що ці образи невмотивовані, недостатньо художньо виписані і ледь не зайві. А ви як вважаєте?— Які образи можна вважати символічними, алегоричними?
7. До кого звернулися Остап і Соломія після невдалої спроби?8. Чому втікачі, переховуючись, раптом погасили вогнище?9. Чому Іван Котигорошко залишив рідне село?10. Яка подія підштовхнула Остапа залишити циган?11. Що завадило Остапові і Соломії залишити циган?12. Кого зустріла Соломія на базарі?