Тема: М. Коцюбинський. Про двох цапків.
Мета: ознайомити учнів з казкою М. Коцюбинського; розвивати й удосконалювати техніку читання, логічне мислення, творчі та пізнавальні здібності учнів; виховувати доброту, чемність, поступливість, повагу одне до одного.
Обладнання: предметні малюнки, ілюстрації до казок, схеми.
Хід уроку
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок,
Працювати будем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти просто молодці.
─ Діти, посміхніться сонечку, один одному, і з приємним настроєм розпочинаємо урок.
Сьогодні, діти, ми з вами здійснимо подорож у дві дуже різні країни: Добра та Зла. Яка країна вам більше сподобається, там ми і залишимося жити.
Подорожуватимемо потягом . Роботи у нас дуже багато, тож, щоб усе встигнути, ви повинні бути:
• уважними;
• розумними;
• зібраними;
• кмітливими
, і перша зупинка «Уважна»
Тож не гаймо жодну хвилинку,починаймо мовну розминку.
1.Фонетична зарядка.(
Пригадайте, діти, вмить як пшениченька шумить: ш-ш-ш
Як гогоче гусеня: га-га-га
Як кує зозуля в лісі: ку-ку, ку-ку.
А ворона аж до хмар на все небо кричить: кар-кар-кар.
Як бджола в саду бринить: дз-дз-дз.
Як в гаю струмок дзвенить: дж-дж-дж
2. Робота над скоромовкою.
Цап до цапа в гості йшов,
Цап дороги не знайшов.
- Промовимо повільно цю скоромовку.
-А тепер швидше.
- Дуже швидко.
- Висловимо радість.
- Промовте, насміхаючись.
- Наче дуже розлючені.
- Молодці, були дуже уважні на зупинці
3. Казкова вікторина. Наступна зупинка «Казкова»
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачить весь світ.
(Колобок)
Допоможе завжди вам,
І птахам і дітлахам.
Він під деревом сидить,
Добрий лікар....
(Айболить)
Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась?
(Маша)
Мурка за Жучку,
Жучка за внучку,
Внучка за бабу,
Баба за діда…
Сховалася чіпко велика...
(Ріпка)
З їжачка хто насміхався,
Перегнати намагався?
Вихвалятися мастак,
Звуть вуханя цього як?
(Заєць)
Сьогодні ми продовжимо знайомитися з казками і прочитаємо казку українського письменника Михайла Коцюбинського «Про двох цапків». Познайомимося з діяльністю письменника, вдосконалимо навички читання, збагатимо своє мовлення новими словами.
IV.Робота над новим матеріалом.
Михайло Коцюбинський народився в м. Вінниці у заможній родині. Батьки були чесними, працьовитими, добрими.
У дитинстві Михайлика всі любили. У школі він вчився добре, багато читав книжок, любив квіти, сонце. За це друзі називали його «соняхом». На що він відповідав: «Дійсно я — “сонях”. Люблю сонячне повітря і, як сонях, тягнуся до сонця». Коли Михайло виріс, став працювати вчителем. З ним було приємно спілкуватися, завжди він приходив на допомогу друзям.
Частину творів, адресованих малим читачам, він написав для власних дітей.
1. Робота над першою частиною казки
а) Словникова робота
Вчитель пояснює значення слів:
перебратися – перейти, подолати;
кладка – невеличкий місток;
заждати – почекати.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі рідній поклоніться
За щасливий день вчорашній
Ви сонця потягніться,
Веретеном покрутіться.
Нахиліться вліво, вправо,
Та цього іще замало
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте
б) Читання казки вчителем.
— Ця казка складається з двох частин. Послухайте її та подумайте, до якої країни, ви потрапили у І частині, а до якої — у II частині. (/ частина — країна Зла, II частина — країна Добра) 1 частинка в Буквар, а 2 на листочках, які є в вас на партах)
— А яка країна вам сподобалась більше?
─ Що трапилося з цапками?
в) Читання тексту учнями «ланцюжком».
— Які наміри були у цапків?
— Яка була кладка?
— Чим завершилася зустріч цапків?
г) Робота над ілюстрацією.
— Розгляньте ілюстрацію до казки. Який саме момент на ній зображено?
— До малюнка доберіть речення з казки.
д) Удосконалення техніки читання. Відшукування речень за початком.
— Я читатиму початок, а ви — кінцівку речення.
Така вузенька... (що тільки один може перейти, а двом тісно).
І той хоче... (через річку перебратися, і другий).
Ступили обидва... (цапки на кладку, зійшлись посередині та й ну один одного лобами та рогами бити)
ДВІ КІЗОЧКИ
А дві кізочки-то були розумнішими. Стрілись вони на вузенькій стежечці. З одного боку і стежечки глибокий рів, а з другого - висока та крута гора. Розминутися ніяк не можна.
Постояли вони, постояли, подумали-подумали, а тоді одна кізочка стала на коліна, перевернулась на бік, лягла на стежці і притиснулась спиною до гори. Тоді друга обережно переступила через неї, а та, що лежала, встала і пішла собі.
а) Читання частини підготовленими дітьми
─ Про кого розповідається у другій частині ?
б) Вибіркове читання
─ На якій стежці зустрілися кізочки. Прочитайте.
─ Чому не можна було розминутися на цій стежці?
Прочитайте.
─ Що зробила одна кізочка ?
─ Як вчинила друга кізочка ?
Давайте серед запропонованих слів оберемо ті слова, що стосуються цапків та кізочок.
— Якими вони були? Слова: добрі, увічливі, уперті, злі, чемні, грубі, погані, задаваки, уважні, доброзичливі, розумні, дурні, задираки
Остання зупинка «Добра»
— Ми сьогодні здійснили подорож у країни Добра та Зла. Яка країна вам найбільше сподобалась?
— Де ми з вами залишимося жити?
Гра «Мікрофон»
— Країна Добра — це найкраща країна у світі. Здавна люди цінували добре, праведне життя. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. Добро помножує добро. Не давайте злу перебороти добро, завжди дотримуйтесь золотого правила:
«Ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас».
Живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізни від мавпи і від звіра.
1