М. Лермонтов. Мотиви свободи і самотності, песимізм поезії Лермонтова

Про матеріал

Поглибити знання учнів про життя та творчість М. Лермонтова; визначити провідні мотиви його лірики, розкрити волелюбні прагнення поета, причини його самотності та безмежну відданість батьківщині; розвивати навички цілісного аналізу поетичного тексту, вміння характеризувати образ ліричного героя, готувати повідомлення на літературну тему; розвивати почуття відповідальності перед суспільством та бажання протистояти бездуховності, жорстокості, лицемірству; розвивати мовленнєву культуру та толерантне ставлення до оточуючих, почуття гуманізму

Перегляд файлу

Тема: М. Лермонтов. Мотиви свободи і самотності, песимізм поезії Лермонтова.

 

Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість М. Лермонтова; визначити провідні мотиви його лірики,  розкрити волелюбні прагнення поета, причини його самотності та безмежну відданість батьківщині; розвивати навички цілісного аналізу поетичного тексту, вміння характеризувати образ ліричного героя, готувати повідомлення на літературну тему; розвивати почуття відповідальності перед суспільством та бажання протистояти бездуховності, жорстокості, лицемірству; розвивати мовленнєву культуру та толерантне ставлення до оточуючих, почуття гуманізму.

ХІД УРОКУ

 

І.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.

II. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Мотивація уроку.

 

1 Слайд. Мотиви свободи.

У хвилини, коли життя залишало О. Пушкіна, народжувався інший, не менш великий поет, який так відгукнувся на смерть свого кумира: «Погиб поэт невольник чести — пал, оклеветанный молвой».

За  вірш «Смерть поета», у якому автор таврував убивць Пушкіна, імператор заслав поета в діючу армію на Кавказ, де в той час тривала війна з горцями. На зміну одному великому талантові прийшов інший, не менший талант — Михайло Лермонтов.

2 Слайд. Шевченко.

Він був одним із найулюбленіших поетів Т. Шевченка. Тарас Шевченко відчував свою духовну спорідненість із російським поетом. Він називав його «наш великий Лермонтов» і просив свого друга М. Лазаревського надіслати йому на заслання поезії Лермонтова. З таким самим проханням звертався він і до А. Лизогуба та Ф. Лазаревського. А коли одержав дорогоцінний томик віршів, то дуже зрадів: «Ти переслав мені в неволю Поета нашого,— на волю мені ти двері одчинив!». 1850 року під час обшуку в Шевченка було відібрано дві книжки російського поета; Шевченко кілька разів згадував Лермонтова і цитував його

твори в «Щоденнику». У вірші «Мені здається, я не знаю» великий Кобзар писав про безсмертя Лермонтова, про силу його мистецтва. Вірші російського поета викликали в Шевченка радість, підтримували його сподівання на волю. Вплив поезії Лермонтова позначився на творах Тараса Григоровича «Слепая», «Тризна», «Пророк», «Чого мені тяжко, чого мені нудно» та ін. Мемуаристи писали, що в день смерті Шевченка збірка творів Лермонтова лежала на його столі. Саме про Лермонтова ми і розпочинаємо мову.

  • Чому Шевченко зацікавився творчістю Лермонтова?

Вивчаючи творчість Лермонтова, ми збагачуємо духовний світ і будемо відчувати красу слова цього геніального письменника.

 

- Сьогодні ми з вами ознайомимося із життєвим і творчим шляхом Лермонтова, з'ясуємо провідні мотиви його лірики, причини його самотності , аналізуватимемо поезії «І нудно, і сумно…», «На дорогу йду я в самотині», характеризуватимемо образ ліричного героя.(Розгорнули зошити. Записуємо дату і тему уроку).

 

-Хто такий Лермонтов? (російський поет)

- Які твори ви читали?(«Горные вершины»-  пейзажна лірика)

 

3 Слайд. Михайло Лермонтов.

Уважно подивіться на портрет Лермонтова. Яке перше враження про поета?

(красиве обличчя, але сумне). Чому сумне? Підтвердіть фактами з біографії письменника.

 

II. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Вам було випереджальне завдання  підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Лермонтова

  • Що вам найбільше запам’яталося?

 

4 Слайд. Сім’я.

Сім'я

Михайло Юрійович Лермонтов народився у Москві у ніч з 2 на 3 жовтня 1814 року. Його батько — Юрій Петрович, армійський капітан, небагатий і незнатний дворянин. Мати — Марія Михайлівна, уроджена Арсеньєва, належала до багатого і знатного роду Столипіних. Є. О. Арсеньєва, майбутня бабуся поета, не дала благословіння на шлюб доньки: вона вважала, що небагатий дворянин не пара для її Марії. Так розпочалася тривала сімейна драма. Через два роки Марія Михайлівна померла від туберкульозу, а маленького Михайла взяла до себе бабуся. Батькові було поставлено ультиматум: він мав відмовитися від виховання сина, інакше той буде позбавлений спадку. Юрій Петрович залишив сина у маєтку бабусі Тархани, а сам поїхав до Тульської губернії. Сімейна драма залишила глибокий слід у душі хлопчика. Тільки через десять років (у 1827 році) він зміг відвідати батька. Потім батько й син бачилися у Москві, де Михайло навчався.

 

-Хто займався вихованням і де навчався Лермонтов?

5 Слайд. Тархани.

2.Виховання і навчання Лермонтова

Перші чотирнадцять років Михайло провів у Тарханах. Його вихованням займалася бабуся, яка обожнювала онука, і запрошені учителі (француз-гувернер, німкеня-бонна, англієць-гувернер). До вступу у Московський благородний пансіон Михайла готував О. Зінов’єв, у майбутньому відомий педагог.

6 Слайд. Москва.

1 вересня 1828 року юного Лермонтова зарахували до пансіону при Московському університеті. А через два роки, у 1830, він став студентом морально- політичного відділення Московського університету. Одночасно з Лєрмонтовим в університеті навчалися такі відомі у майбутньому письменники й критики як О. Герцен, М. Огарьов, В. Бєлінський, І. Гончаров.

Перші вірші були написані 1828 року на задані вчителем Мерзляковим теми. Лєрмонтов захоплювався поезією Пушкіна, вивчав напам’ять його твори, манеру письма, використовував деякі мотиви у своїй творчості.

 

Учитель. У 30-х роках Лермонтов познайомився з творчістю Байрона. Образ байронічного героя, який протистоїть натовпові, приваблював молодого поета і надовго став його улюбленим. Романтизм буде панувати у його творчості до середини 30-х років — у ліриці, в поемах, драматургії.

3 1830 року визначається характер лірики М. Лермонтова. У пору юності він відчув ворожість світського товариства до людини, пережив розчарування мрій. Не принесло очікуваного щастя й перше кохання (кохана гралася почуттями юнака).

 

-Що нового ви дізналися про життя письменника в Петербурзі?

7 Слайд. Петербург.

3.Переїзд до Петербурга

Навесні 1832 року закінчився московський період життя і творчості Лєрмонтова. Університетська наука не влаштовувала поета, зіткнення з нелюбими професорами визначило рішення Лермонтова покинути університет. Разом із бабусею вони приїхали до Петербурга, маючи наміри продовжити навчання у столичному університеті. Але університетське начальство відмовилося зараховувати прослухані у Москві дисципліни. А вступати знову на перший курс Лєрмонтов відмовився. За порадами рідних він обрав нову сферу діяльності — військову — і у листопаді 1832 року вступив до школи гвардійських прапорщиків і кавалерійських юнкерів. Це були надзвичайно тяжкі роки: муштра, військові навчання, побут юнкрів не давали можливості займатися творчістю. У 1834 році Лермонтова було випущено корнетом у лейб-гвардійський гусарський цолк. Почався петербурзький період творчості. З-під його пера виходять поема «Боярин Орша», драми «Маскарад», «Два брати», романи «Вадим», «Княгиня Ліговська», численні вірші.

У лютому 1837 року життя Лєрмонтова різко змінилося. За вірш «Смерть поета» його було заарештовано, почалося слідство. За наказом імператора поета відправили на Кавказ у діючу армію. Фактично це було заслання. У березні Лермонтов від’їздить із Петербурга. Бабуся, використовуючи зв’язки, намагається допомогти онукові. їй удалося домогтися царської милості: Лєрмонтову вибачили і перевели його до Новгородської губернії, а через деякий час — до Царського Села.

8 Слайд.(Царське село)

Тепер поет міг часто бувати у Петербурзі. Повернувшись у 1838 році до столиці, Лермонтов знайомиться з В. Жуковським, П. Вяземським, В. Одоевським, сімейством Карамзіних.

9 Слайд. Жуковський.

Протягом 1838— 1841 років були написані вірші «Пророк» (останній вірш про долю поета), «Прощай, немита Росія...», «Дума», «Поет» та ін., поеми «Мцирі», «Демон»  роман «Герой нашого часу».

 

10 Слайд. Лермонтов-художник.

Учитель. Лермонтов був відомий не тільки як поет, а й художник. До нас дійшли малюнки поета, які він намалював до своїх творів. Він дуже любив малювати пейзажі, портретні мініатюри, сцени бойових дій.

Що вам відомо про останні роки життя письменника?

 

4.Останні роки життя письменника

Незважаючи на зростаючу популярність, стосунки з вищим світом у Лермонтова були досить напруженими. Поет тримався гордо, незалежно — це дратувало. 16 лютого 1840 року на балу у графині Лаваль сталася сутичка Лєрмонтова з сином французького посла де Баранта. Відбулася дуель, поета було легко ранено у руку. Але про це довідався цар, і Лермонтова знову відправляють на Кавказ у діючу армію.

11 Слайд. Кавказ.

На початку лютого 1841 року поет востаннє прибув до Петербурга. Він твердо вирішив піти у відставку й повністю присвятити себе літературі. Але планам не судилося збутися. Попереду нове заслання на Кавказ. 13 червня сталася сутичка з Мартиновим, який викликав Лермонтова на дуель.

12 Слайд. Мартинов.

15 липня біля підніжжя гори Машук Лермонтова було вбито.

 

13 Слайд. 15 липня…

Декілька годин його тіло лежало під рясною зливою. Бабуся забрала тіло улюбленого онука з Кавказу і поховала у своєму маєтку. Вона пережила його на декілька років.

14 слайд. Михайло Лермонтов.

 

-Як ви вважаєте, чи відповідають ваші передбачення, коли ви дивилися на портрет Лермонтова, із почутим матеріалом про життєвий шлях письменника? (Мотиви суму переважають у творчості Лермонтова).

15 Слайд. Пушкін.

- Що спільного між тим, як пішли з життя Пушкін і Лермонтов?

3. Лекція вчителя. «Провідні мотиви лірики М. Лермонтова та її особливості».

16 Слайд. Основні теми.

Для лірики М. Лермонтова характерним є морально-філософський зміст. Провідними темами його творчості є: поета і поезії, тема Росії, пейзажна лірика, філософська лірика, громадянська.

Художня самобутність лірики М. Лермонтова полягає у тому, що його поезія сповнена філософських роздумів про людину, суспільство, природу, буття. Для творів поета характерний глибокий психологізм, схильність до аналізу, прагнення осягнути місце людини у суспільстві, сповідальний характер лірики, трагічний пафос поезії. У його поезіях можемо помітити прояви романтизму.

17 Слайд. Романтизм.

Романтизм – художній напрям і метод у літературі та мистецтві кінця XVІІІ – XІXст., для якого характерна особлива увага до особистості, її стосунків із навколишньою дійсністю, а також протиставлення реального та фантастичного світів.

-Пригадайте, які основні риси романтизму?

1.Конфлікт із навколишньою дійсністю.

2.Щирі людські стосунки, не приймали лицемірства.

3.Увага до внутрішнього світу людини.

4.Віра в творчі сили особистості.

5.Новий тип героя – бунтар.

6.Прагнення до краси.

7.Захоплення таємничим.

8.Використання символіки, фантастики.

9.Звернення до фольклору та міфології.

 

Мотиви свободи і трагічної самотності в поезії Лєрмонтова втілено так сильно і в такій загостреній формі, як ні в кого з інших російських поетів. В надзвичайно яскравій формі вони виявили себе у віршах «І нудно,  і сумно...» (1840) і «На дорогу йду я в самотині...» (1841).

18 Слайд. «І нудно, і сумно»

 

5. Вірш «І нудно, і сумно» було написано за рік до смерті самого автора - Михайла Юрійовича Лермонтова. У цьому творі автор якби підводить підсумок свого життя. Лермонтов – російський поет. Тому ми прочитаємо вірш мовою оригіналу, а потім у перекладі М.Драй-Хмари, і ви скажете, який варіант вам сподобався і чим.

Виразне читання поезії М. Лермонтова «І нудно, і сумно...» у перекладі Михайла Драй-Хмари.

Написаний вірш у жанрі елегії.

Словникова робота.

- Елегія- жанр  лірики меланхолійного, часом журливого характеру

 

 6.Бесіда за прочитаним.

- Визначте тему та їдею поезії.

Тема - сповідь ліричного героя, самотнього, збентеженого.

Ідея – зображення ліричного героя, який гостро відчуває самотність, сподівається на краще майбутнє.

- Яким зображено ліричного героя? (Він переживає величезне  розчарування, самотність, конфлікт зі світом.)

  • Схарактеризуйте душевний стан ліричного героя. (Героя охопив песимізм, навіть депресія.)
  •  Чого прагне герой? (Він прагне пристрасного кохання, повноцінного життя.).

-—У чому полягає конфлікт героя з навколишньою дійсністю? (Герой розуміє  фальшивість пристрастей, кохання та й самого життя, що не має духовного змісту, мети.)

  •  У чому особливість побудови поезії? (Вірш побудований у формі внутрішнього монологу героя.)
  •  Вірш побудований у формі запитань і відповідей.
  • Які різновиди речень наявні у творі? (з риторичним запитанням, окличні, неповні. )
  • Який художній прийом використовує автор? Наведіть приклади. (Прийом антитези: скучно — бажання, кохання — тимчасові відносини, радість — мука, життя— жарт.)

-Випишіть із твору художні засоби.

 Індивідуальне завдання. Скласти інформаційне гроно до образу ліричного героя. (збентежений, депресія, розчарування, самотність, песимізм, конфлікт зі світом, розуміє фальшивість пристрастей і кохання)

Метафори- солодку недугу розвієш умом. Епітети: нестерпні, холодним. Порівняння: як примху, нічого не варту.

  •  У творчості якого поета є подібні мотиви? (Байрона. Конфлікт героя зі світом, мотиви суму і трагізму, розчарування.)
  • У чому полягає автобіографічність цього вірша? (Вірш написано у 1840 році. Це був період складних стосунків Лермонтова із вищим світом, дуель).

А зараз ознайомимося  з віршом «На дорогу йду я в самотині...»  у  перекладі М. Рильського.

19 Слайд. «На дорогу йду я в самотині...» у перекладі М. Рильського.

 

Написаний вірш у жанрі елегії.

Цю елегію було написано за кілька днів до загибелі поета. Лермонтов навіть не підозрював, що цей вірш – це його поетичний заповіт. Елегія  «На дорогу йду я в самотині...» була однією з найулюбленіших поезій Шевченка.

 

Виразне  читання  поезії  « На дорогу  йду  я  в самотині...»  у  перекладі                   М. Рильського.

Прочитати вірш.

20 Слайд. Словникова робота.

 

Словникова робота. Давайте з’ясуємо, які символічні образи використано в поезії?

Крем’яна путь — шлях мандрівника у пустелі; місце зустрічі із Всесвітом.

І зоря з зорею гомонить —символ високого ідеалу, духовного змісту, гармонії.

Проміння голубе — світло ідеалу, надає земному пейзажу космічної широти.

Я жадаю волі та спокою —асоціюється із гармонією духовного і природного життя.

Темний дуб зелений — символ вічності, що втілює думку про вічний зв’язок людини із Всесвітом.

Бесіда з учнями. Свої відповіді підтверджуйте цитатами з твору.

Яка тема та ідея твору?

Тема – тема дороги і самотності.

Ідея ліричний герой сприймає як щедрий дар безмежність простору, безкінечність часу.

  • Які почуття викликала у вас ця поезія?
  • Який пейзаж ви собі уявляєте? Які почуття він породжує?
  • Якою зображена природа? (У вірші зображено нічний пейзаж, тиша, прекрасні та безкраї небеса.)
  • Хто є ліричним героєм вірша?(самотній мандрівник). Тому тема дороги звучить уже в першому рядку.
  •  Який настрій ліричного героя? (Він досить сумний, його «серце з болю завмирає».)
  •  Чим викликаний біль? (Герой прагне до волі та спокою, але їх немає у реальному житті.)
  • Завдяки чому проявляється драматизм внутрішнього світу героя?(завдяки контрасту з природою, там гармонія, а в душі дисгармонія «серце з болю завмирає».

 

  •  Індивідуальне завдання. Скласти сенкан до образу ліричного героя.

Мандрівник.

Самотній, сумний.

Прагне забутись, заснути.

Жадає волі та спокою.

Подорожній.

 

  • Які художні засоби використано у поезії?
  • Художні засоби: епітети-крем'яна путь, прекрасні, безкраї, холодним, ясний, ніжний.

Метафори- Бога слухає пустиня. Зоря з зорею гомонить. Спить земля в промінні голубім, живі дрімали в серці сили, дуб зелений схилявся й з листям розмовляв.

  • Які повтори використовує автор?( «Жалію я за чим?»- «Днів не жаль»; «Хотів заснуть!»- «Навік заснути…»)
  • Чи є вихід у героя? («Я жадаю волі і спокою! Я б хотів забутись і заснуть!»- віднайти спокій , гармонію, що є у природі)
  •  Про що мріє ліричний герой? («Щоб крізь ніч, крізь день ясний для мене про кохання ніжний спів лунав, наді мною темний дуб зелений щоб схилявся й листям розмовляв».)
  • Назвіть головні цінності ліричного героя (любов і природа)
  •               Який філософський зміст вірша? (Ліричний герой прагне до гармонії духовного і природного життя)

 

  • Проаналізувавши ці дві поезії, скажіть, що між ними спільного?(Прояви романтизму, мотив самотності, суму).

 

ІІІ. Підсумок уроку.

Підсумкова бесіда.

21 Слайд. Продовжіть речення.

Я сьогодні на уроці дізнався …;

я не знав, а тепер знаю…;

мені було цікаво…;

мене захопило…

Оцінювання.

 

22 Слайд. Домашнє завдання.

V. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять вірш М.Лермонтова ( на вибір). Прочитати роман « Герой нашого часу» (розділ «Бела»).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. АРНАУТОВА ЕЛЕНА
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
6426
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку