М.В.Гоголь. Повість "Ніс"

Про матеріал
Розробка уроку з позакласного читання для 9 класу плюс презентаційний матеріал.
Перегляд файлу

1

 

                                                    Урок  із зарубіжної літератури (10 клас)

    Тема. Позакласне читання «І подібні пригоди бувають у світі…»

                                     М.В.Гоголь. Повість «Ніс»

Мета: розширити знання учнів про творчість М.Гоголя, допомогти усвідомити особливості повісті: переплетення реального і фантастичного, створення гротескної ситуації, викривальний зміст твору; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння працювати в групі; виховувати увагу до слова, прививати інтерес до літератури.

Компетентності, що формуються: предметні – уміння визначати ідею твору, аналізувати події, характери героїв, деталі твору, робити висновки; ключові – уміння вчитися (здійснювати аналіз твору), спілкування державною мовою (висловлювання думок, спостережень), інформаційна (використовувати інформацію з різних джерел), загальнокультурна (осягнути творчість письменника першої половини ХІХ століття).

Обладнання: портрет М.В.Гоголя, текст повісті М.В.Гоголя «Ніс», презентація до уроку.

Тип: бесіда з позакласного читання.

                             Перебіг  уроку

І. Актуалізація опорних знань

2 слайд. Петербург О.С.Пушкіна.

Учитель. Вивчаючи в 9 класі роман О.Пушкіна «Євгеній Онєгін», ми відмічали реалістичне висвітлення життя в цьому творі, який В.Бєлінський по праву назвав «енциклопедією російського життя». Давайте згадаємо, як поет зобразив Петербург, столицю тодішньої Росії:

Что ж мой Онегин? Полусонный

В постелю с бала едет он:

А Петербург неугомонный

Уж барабаном пробужден.

Встает купец, идет разносчик,

На биржу тянется извозчик,

С кувшином охтенка спешит.

3 слайд. Портрет Ф.М.Достоєвського, роман «Злочин і кара».

Учитель. В 10 класі при вивченні романа Ф.Достоєвського «Злочин і кара», ми також звертали увагу на дуже важливий образ твору – це Петербург. Яким же ми побачили його у Достоєвського? Памятаєте: «На вулиці була страшна спека, до того ще духота, тиск, всюди вапно,  цегла, пил і той особливий літній сморід, так добре звісний кожному петербуржцеві…— все те разом неприємно потрясло і без того вже розстроєні нерви молодика. Нестерпний сморід із розпивочних… і пяні, які часто попадалися,… довершили огидний і сумний колорит картини» 

4 слайд. Петербург Ф.М.Достоєвського.

Саме у Достоєвського місто Петербург, жорстоке, смердюче, п’яне,  виступає як підбурювач убивства, душить Раскольнікова і нав’язує йому ідею перевірити свою незвичайність. Слід зазначити, що не тільки О.Пушкін і Ф.Достоєвський торкалися життя російської столиці.

 

ІІ. Мотивація уроку, повідомлення теми, мети

5 слайд. Цикл «Петербурзькі повісті».

     Учитель: М.Гоголь також присвятив місту цілий цикл, який назвав «Петербурзькі повісті», що складається з п’яти творів: Невський проспект», «Шинель», «Записки божевільного», «Портрет» і «Ніс». Зображуючи достовірну картину життя петербуржців 30-х років ХІХ століття, він майстерно поєднує реальні картини з фантастичними. Саме на тлі міста зявляються образи як поважних людей, так і «маленької людини», практично розчавленої навколишньою дійсністю. На уроці ми попрацюємо з повістю М.Гоголя «Ніс»,  з’ясуємо її особливості, проаналізуємо події, поведінку героїв, звернемо увагу на деталі твору, зробимо висновки.

 

ІІ.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1.Повідомлення учнів про повість «Ніс»

6 слайд. Повість «Ніс».

      1 учень. 1836 року саме в пушкінському журналі «Современник» друкується вперше повість «Ніс», не дивлячись на те, що журнал «Московский наблюдатель» відмовився друкувати повість, назвавши її «поганою, вульгарною, тривіальною». О.Пушкін супроводжує її таким коментарем:  «М.В.Гоголь довго не погоджувався на друк цього жарту; але ми знайшли в ній так багато несподіваного, фантастичного, веселого, оригінального, що умовили його дозволити нам поділитися з публікою задоволенням, яке надав нам його рукопис».

7 слайд. Початок повісті «Ніс».

      2 учень. Нагадаю коротко сюжет повісті:   історія ця  почалася 25 березня в Петербурзі. Вранці цирульника Івана Яковича розбудив запах свіжого хліба, який спекла його дружина Прасковія Йосипівна. Іван Якович сів за стіл,почав різати гарячий хліб і виявив всередині буханки людський ніс. Він впізнав його: це був ніс майора Ковальова.

 

8 слайд. Продовження  сюжету.

      3 учень. А в цей час, прокинувшись, майор Ковальов, підійшовши до дзеркала, виявив, що у нього пропав його ніс. Він починає ретельні пошуки своєї зниклої частини тіла. Навіть зустрічає його на вулиці, одягненого  як справжній статський радник. Ніс не захотів розмовляти  зі своїм господарем, і тому довелося звернутися в поліцейський відділок.

      Через деякий час пропажу повернули, але ніс не хотів приростати на місце. Не допоміг навіть лікар. Втомлений і зневірений майор Ковальов ліг спати, а наступного ранку виявив пропажу… на призначеному місці. Ось так закінчується повість «Ніс».

9слайд. Запитання для бесіди.

2. Евристична бесіда:

1.Хто такий Ковальов? ( Кавказький колезький асесор (у Росії: штатський чин 8 класу). Два роки перебував у цьому званні. А  «щоб більше додати собі благородства і ваги, він ніколи не звав себе колезьким асесором, а завжди майором»).

2.Який портрет Ковальова?  («Комірець його маніжки завжди був чистісінький і накрохмалений. Бакенбарди мав він такі, які й тепер можна бачити… у всіх тих мужів, які мають повні рум’яні щоки і дуже добре грають у бостон.  …носив силу печаток сердолікових, і з гербами, і таких, на яких було вирізано: середа, четвер, понеділок тощо»).

3.З якою метою він приїхав в Петербург?  («…приїхав до Петербурга за ділом, а саме шукати пристойної для свого звання посади: коли пощастить, то віцегубернаторської, а як ні – екзекуторської в якому-небудь значному департаменті»).

4.З якою метою він щодня прогулювався по Невському проспекту?  (Заводити знайомства з потрібними людьми, які допоможуть йому в кар’єрі, наносити візити своїм знайомим, підшукувати собі наречену).

10 слайд.  Робота в групах.

3.Робота в групах

Учитель: Російський поет Анненський зауважив, що в російській літературі важко найти «більш тісне сплетіння фантастичного з реальним,  ніж у Гоголя». Саме реальні деталі буде досліджувати 1 група.

1 група. Завдання: Дослідити деталі, які переконують читачів в реальності подій взагалі і зокрема в Петербурзі.

Учитель. Звичне життя столиці порушує оригінальна, фантастична подія: зникнення в майора Ковальова частини тіла. Які ще фантастичні деталі описані в повісті? Це буде досліджувати 2 група.

2 група. Завдання: Дослідити  і назвати фантастичні події твору.

Учитель: у основі повісті Гоголя лежить гротескна ситуація. Згадаємо, що таке гротеск? ГРОТЕСК (фр. комічний, смішний) – це художній прийом, який зображує події і героїв у фантастично-потворному вигляді. З прийомом гротеску буде розбиратися 3 група.

3 група. Завдання: Схарактеризувати гротескну ситуацію в повісті М.Гоголя «Ніс». З якою метою автор створює  її?

Учитель:  опинившись у потворному вигляді, Ковальов хоче повернути свій ніс. Яким чином він це робив? Про це доповість 4 група.

4 група. Завдання: Дослідіть, до кого звертався Ковальов з приводу пропажі носа. Чи хто допоміг йому його повернути?

Учитель: Ковальов вирішив дати обяву в газеті про пропажу носа, але його прохання не задовольнили. Чому саме? А які прохання задовольнили?  Про це доповість 5 група.

5 група. Завдання: Розказати про обяви в газеті. В чому їх абсурдність? Нащо Гоголь відволікається від основних подій і докладно повідомляє зміст цих об’яв?

Учитель: Та все ж головним персонажем повісті М.Гоголя є  майор Ковальов зі своїм носом. Узагальнити образ, визначити його сутність  спільними зусиллями постарається 6 група.

6 група. Завдання: Схарактеризувати образ Ковальова, визначити його сутність.

4.Виступи груп  з  демонстрацією слайдів

11 слайд. Реальні події повісті «Ніс» - 1 група. Очікувана відповідь:

 а) точний час події: пропав ніс  25 березня, знайшовся 7 квітня;   б)точне місце дії: Петербург – тодішня  столиця російської держави, дія розпочинається на Вознесенському проспекті міста, цирульник Іван Якович живе  на Вознесенському проспекті, хоче викинути ніс на Ісакієвському мосту,  Ковальов живе на Садовій вул., гуляє по Невському проспекту, зустрічається з носом  в Казанському соборі тощо); в) реальні персонажі: цирульник Іван Якович,  п’яниця страшенний, у якого завжди руки смердять, і майор Ковальов, який мріє про місце віце-губернатора.

 

12 слайд. Фантастичні події повісті «Ніс» - 2 група. Очікувана відповідь:

а)ніс знаходиться в буханці хліба; б)ніс безболісно покинув господаря; в)ніс  -  пан у мундирі, гаптованому золотом, в замшевих панталонах, в капелюсі, при боці шпага, приїхав каретою, в соборі молився; г)ніс розмовляє з Ковальовим в соборі; д)поліцейський чиновник спіймав носа, коли той у диліжансі їхав до Риги з чужим паспортом; е)ніс несподівано опинився на своєму місці.

 

13 слайд. Гротескна ситуація – 3 група. Очікувана відповідь:

Ситуація спотворює обличчя майора Ковальова, що ставить хрест на його планах та карєрі. Мета автора: зірвати маску з потворних явищ російської дійсності).

 

14 слайд. У пошуках носа – 4 група. Очікувана відповідь:

Звернувся до обер-поліцмейстера – не застав дома, хотів звернутися до Управи благочиння – передумав, поїхав до газетної експедиції, щоб дати оповіщення про пропажу носа – не погодився видавець: газета втратить репутацію, подався до приватного пристава, охочого до цукру – відмовив: у порядної людини не відірвуть носа. Коли спіймали носа – приставити навіть лікар не зміг. А вранці ніс неочікувано виявився на своєму місці.

 

15 слайд.  Абсурдні об’яви – 5 група. Очікувана відповідь:

Записки до газети: відпускається на службу непитущий кучер; пропонується  нова коляска, вивезена 1814 року з Парижа; відпускається в найми дворова дівка дев’ятнадцяти років, що привчена до прання;  міцні дрожки без однієї ресори; молодий та гарячий кінь у сірих яблуках, сімнадцяти літ за віком; нове насіння з Лондону ріпи т редису; дача з усіма угіддями; старі підошви… Мета автора: показати абсурдність життя, несправедливість суспільних закладів, користолюбство, байдужість до долі «маленької людини».

 

16 слайд. Сутність Ковальова – 6 група. Очікувана відповідь:

а)Ковальов – зовні ефектна, але самолюбна і пихата людина, яка ганяється за високим статусом;  щоб додати собі благородства і ваги, називає себе майором; б)схиляється перед тими, хто має високий чин та звання; в)хвалиться знайомствами з впливовими людьми: статською радницею Чехтарьовою і штабс-офіцершою Підтикіною;  г)кар’єрист;  д)нещирий зі знайомими:  не той, за кого себе видає; е)мріє про шлюб за розрахунком: у нареченої  повинно бути не менше 200 тисяч при

 

17 слайд. Підсумкові запитання.

ІІІ. Підсумок  уроку

1.Бесіда:

- Як почував себе майор Ковальов, коли втратив носа?  (Закрив обличчя хустиною, глянувши в кондитерській в дзеркало, сказав: «Чорт його знає, яка гидота! Хоч би вже що-небудь було  замість носа, а то нічого!...» Але у церкві задивився на дам за старою звичкою, поправив на своєму ланцюжку всі печатки та вчасно схаменувся.  Був пригнічений, думав краще б зостатися без руки чи то ноги, але з носом. Навіть заплакав. Стурбований, що не зможе тепер наносити візити, являтися в офіційних установах, прогулюватися Невським проспектом, спілкуватися  на вулиці зі своїми знайомими. Втрата носа для Ковальова – трагедія ).

- Чи змінилася поведінка майора Ковальова після втрати носа?  (Ні, зявився ніс – повернулася його колишня маска: прагнув, як і раніше, до знайомств, ожили мрії,повернулися колишні звички).

- Ви помітили, що на всіх своїх героїв Гоголь одягнув маски. Які жахливі риси характеру ховаються під ними?  (Байдужість, хабарництво, жорстокість, брехливість, марнославство, лестощі, заздрість тощо).

- Яку мету ставив перед собою автор, створюючи цю повість?  (Сказати, що і подібні  пригоди бувають в світі; зірвати маски з персонажів, щоб показати, якими недосконалими їх зробило сучасне життя столиці 30-х років ХІХ століття; висміяти суспільство, в якому гонитва за високим положенням і чинами призводить до втрати найважливішого – моральних цінностей).

- Яка ідея лежить в основі повісті?  ( Так буває, що під зовнішньою благопристойністю, яскравим іміджем персонажа ховається бездуховність, відсутність моральних цінностей ).

- Який урок ми отримали з цієї повісті?  (Якщо людина турбується лише про зовнішню привабливість, а не задумується над своїм внутрішнім світом, вона може загубити себе як особистість)

 

2. Творча робота. Сенкан

18 слайд. Сенкан, його будова.

19 слайд. Приклад сенкана:

Повість «Ніс» -

фантастична, оригінальна,

зацікавлює, захоплює, подобається,

вчить дбати про внутрішню красу –

настанова.       

 

20 слайд. Домашнє завдання.

ІV. Завдання додому: написати твір-роздум «За що я ціную людину?»

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок позакласного читання М. В. Гоголь. Повість “Ніс”Підготувала Тертична Л. В., учитель зарубіжної літератури ЗЗСО І-ІІІ ступенів ВЦА м. Торецька. Донецької області

Номер слайду 2

Петербург О. Пушкіна

Номер слайду 3

Ф. Достоєвський і роман

Номер слайду 4

Петербург Достоєвського

Номер слайду 5

Цикл М. Гоголя “Петербурзькі повісті”

Номер слайду 6

Повість “Ніс”

Номер слайду 7

Початок повісті “Ніс”

Номер слайду 8

Продовження сюжету

Номер слайду 9

Запитання для бесіди. Хто такий Ковальов?Який портрет майора Ковальова?З якою метою він приїхав в Петербург?Чому він щодня прогулювався по Невському проспекту?

Номер слайду 10

Робота в групах1 група. Дослідити деталі, які переконують читачів в реальності подій.2 група. Дослідити і назвати фантастичні деталі повісті.3 група. Схарактеризувати гротескну ситуацію в творі. З якою метою автор створює її?4 група. Дослідіть, до кого звертався Ковальов з приводу пропажі носа.5 група. Розказати про об’яви в газеті.6 група. Схарактеризувати образ Ковальова, визначити його сутність.

Номер слайду 11

Звіт 1 групи: реальні картини життя

Номер слайду 12

Звіт 2 групи: фантастичні деталі

Номер слайду 13

Звіт 3 групи: гротескна ситуація

Номер слайду 14

Звіт 4 групи: пошуки носа

Номер слайду 15

Звіт 5 групи: об’яви в газеті

Номер слайду 16

Звіт 6 групи: сутність Ковальова

Номер слайду 17

Підсумкові запитання1. Як почував себе майор Ковальов, коли втратив носа?2. Чи змінилася поведінка майора Ковальова після втрати носа? А після повернення?3. Ви помітили, що на всіх героїв Гоголь одягнув маски. Які жахливі риси ховаються під ними?4. Яку мету ставив перед собою автор, створюючи цю повість?5. Яка ідея лежить в основі повісті?6. Який урок ми отримали, проаналізувавши твір М. Гоголя?

Номер слайду 18

Творча робота: сенкан. Повість “Ніс” – два прикметника,три дієслова,чотири слова – головна думка – одне слово – іменник(висновок)

Номер слайду 19

Приклад сенкану. Повість “Ніс” –фантастична, оригінальна,зацікавлює, захоплює, надихає,вчить дбати про внутрішню красу –настанова.

Номер слайду 20

Домашнє завдання. Написати твір-роздум “За що я ціную людину?”

Номер слайду 21

ДЯКУЮ ЗА СПІВПРАЦЮ!

zip
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
23 жовтня
Переглядів
97
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку