М. Вінграновський «Сіроманець». Гуманізм повісті

Про матеріал
Розробка уроку містить матеріали для проведення уроку з української літератури у 5 класі на тему: "Микола Вінграновський "Сіроманець"
Перегляд файлу

Урок 67. М. Вінграновський «Сіроманець». Гуманізм повісті

Мета:

  •                 Навчальна: опрацювати ідейно-художній зміст програмового твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів,
  •                 Виховна: прищеплювати гуманістичні цінності, розуміння важливості дружби в житті людини,
  •                 Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ХІд УРОКУ:
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— М. Вінграновський активно працював не лише в поезії, але й у прозі, яка також відзначається високою духовністю та широким спектром емоцій.
Багатоплановість образів, елементи казковості, фантастики, гумор дозволяють М. Вінграновському творити дивний, прекрасний світ, у якому живуть і співпрацюють людина й одухотворена природа. Він легко поєднує у своїй творчості ліричність поезії із серйозністю оповідань, а режисерський досвід багато в чому допомагає авторові.
Сьогодні ми розпочинаємо наше знайомство з повістю «Сіроманець» (1977).
2. Гуманізм повісті «Сіроманець»
Аналізуючи повість М. Вінграновського «Сіроманець», можна одразу зрозуміти, що її центральними персонажами є вовк Сіроманець та хлопчик Сашко. Образ вовка запропонований автором у міфологічному і навіть фантастичному контексті, який тісно пов'язаний із реальністю. Автор зображує почуття звіра з психологічної точки зору, як справжньої людини, але цей образ не має складних емоційно-чуттєвих характеристик, тому він зрозумілий навіть дітям, які сприймають вовка не як хижака, а насамперед як вірного друга хлопчика Сашка.
Сашко, незважаючи на свій юний вік, стає для вовка не лише другом, але й рятівником. Він зовсім не боїться Сіроманця, а навіть навпаки — захищає його перед дорослими, допомагає звільнитись з полону, та коли розуміє, що тварина майже втратила зір,— не роздумуючи втікає з дому та прямує з вовком у далеке місто, щоб показати його відомим лікарям. Саме в дружбі та співчутті хлопчика до вовка розкривається гуманізм повісті.
3. Робота з текстом повісті «Сіроманець»
3.1. Тема: зображення конфлікту цивілізації та природи.
3.2. Ідея: уславлення дружби, співчуття, беззастережної хоробрості та самовіддачі у взаємодії людини з твариною; засудження жорстокого поводження з тваринами та людського злопам'ятства.
3.3. Виразне читання уривків твору.
3.4. Опрацювання твору «Сіроманець» у формі бесіди за питаннями.

  •                 Яким був Сіроманець у молодості? Чим він полюбляв займатись? Що змінилось, коли прийшла старість?
  •                 Що пов'язувало вовка з Василем Чепіжним?
  •                 Навіщо, на вашу думку, Чепіжний налаштовував проти Сіроманця усіх селян?
  •                 Хто був у селі єдиним захисником вовка? Чому?
  •                 За яких обставин відбулося перше знайомство хлопчика з вовком? Наведіть цитату з тексту.
  •                 Чому хлопчик ходив до школи через ліс?
  •                 Навіщо Чепіжний їздив до Києва? Яким був результат цієї подорожі?
  •                 Як селяни планували впіймати Сіроманця?
  •                 Де сховав Сашко свого друга-вовка?
  •                - Що трапилось, коли випав перший сніг?
  •                 Як поводився Чепіжний, коли думав, що переміг вовка?
  •                 Як Сіроманцю вдалося звільнитися з полону?
  •                 Про що розпитував Сашко свою вчительку на уроці? Навіщо він це робив?
  •                 Що розлютило Чепіжного в газеті?
  •                 Де переховувався Сіроманець після втечі з села? Що з ним трапилось, коли пішов густий сніг?
  •                 Хто знайшов напівживого вовка та врятував його?
  •                 Які нові друзі з'явились у вовка? Яка нагода трапилась йому, щоб віддячити своїм рятівникам?
  •                 З ким потоваришував Сашко за відсутності Сіроманця?
  •                 Чому хлопчик сумував? Які новини повернули його до нормального життя?
  •                 Чому Чепіжному знову не пощастило з вовком?
  •                 Як відбулася довгоочікувана зустріч Сашка з вовком? З ким познайомив хлопчик свого друга?
  •                 Як Сашко вирішив допомогти Сіроманцю? Що він зробив для цього?
  •                 Які пригоди чекали на друзів у дорозі?
  •                  Що зробив Сашко, щоби люди не впізнали вовка?
  •                 Що трапилось з ними у місці призначення їхньої подорожі?
  •                 Навіщо вовк повернувся в село?
  •                 Якими подіями закінчується повість?

4. Характеристика дійових осіб твору
4.1. Характеристика головних персонажів: вовк Сіроманець.
4.1.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика):
-  «Потім вовк заспівав. Він співав тихим старим голосом...»;
-  «...він був найстарішим вовком світі. Все своє Сіроманче життя він водив зграю. Молоді вовки з лісів і яруг мріяли пройти у нього бойову вовчу стратегію і тактику. Він снився молодим вовчицям. Не один кінь з передсмертним кривавим хрипом падав на траву чи на сніг од зубів Сіроманця...»;
-  «... на старість вовк осліп. Бурхлива темнота зацарювала в його очах. Один лише нюх водив його по світу, і кашляти вже почав, і снився йому щоночі єдиний сон: срібні очі постріляних вовченят, постріляні вовчиці з білими зубами у землю, і снився він собі сам»;

  •                 Чому хлопчик ходив до школи через ліс?
  •                 Навіщо Чепіжний їздив до Києва? Яким був результат цієї подорожі?
  •                 Як селяни планували впіймати Сіроманця?
  •                 Де сховав Сашко свого друга-вовка?
  •                 Що трапилось, коли випав перший сніг?
  •                 Як поводився Чепіжний, коли думав, що переміг вовка?
  •                 Як Сіроманцю вдалося звільнитися з полону?
  •                 Про що розпитував Сашко свою вчительку на уроці? Навіщо він це робив?
  •                 Що розлютило Чепіжного в газеті?
  •                 Де переховувався Сіроманець після втечі з села? Що з ним трапилось, коли пішов густий сніг?
  •                 Хто знайшов напівживого вовка та врятував його?
  •                 Які нові друзі з'явились у вовка? Яка нагода трапилась йому, щоб віддячити своїм рятівникам?
  •                 З ким потоваришував Сашко за відсутності Сіроманця?
  •                 Чому хлопчик сумував? Які новини повернули його до нормального життя?
  •                 Чому Чепіжному знову не пощастило з вовком?
  •                 Як відбулася довгоочікувана зустріч Сашка з вовком? З ким познайомив хлопчик свого друга?
  •                 Як Сашко вирішив допомогти Сіроманцю? Що він зробив для цього?
  •                 Які пригоди чекали на друзів у дорозі?
  •                  Що зробив Сашко, щоби люди не впізнали вовка?
  •                 Що трапилось з ними у місці призначення їхньої подорожі?
  •                 Навіщо вовк повернувся в село?
  •                 Якими подіями закінчується повість?
  •                - «...Його проклинали конюхи та пастухи. Коли ж нічого були їсти і вовк пересиджував день або й три на болоті чи в чагарях, то й зграя сиділа позаду нього, кусаючи себе за хвости...»;
  •                  «Сіроманець тим часом обнюхав Сашка з ніг до голови, лизнув по куртці ґудзика і ліг на листя»;
  •                  «Пиріжки з печінкою вовк, видно, любив з дитинства, бо ковтнув навіть не пожувавши»;
  •                  «Сіроманець провів Сашка до узлісся, потерся об Сашкове плече і так стояв, аж доки запах його нового товариша не ослаб у глибині темного листопадового вітру...»;
  •                 «Сіроманець проводжав його лісом до школи, зустрічав його на узліссі»;
  •                 «Зімлілий вовк лежав у кузні на драбині біля горна... Вовк розкрив рота під іній, і йому стало легше дихати... Він поворухнув замотузованими лапами, понюхав молоток біля ковадла та й наче заснув»;
  •                  «Тим часом Сіроманець тікав. ...Кілька разів він зупинявся, піднімав голову в небо і слухав, чи не летить вертоліт... Забіг аж до лиману...»;
  •                -  «...Сховався Сіроманець на полігоні... відчував, що тут йому буде спокій»;
  •                  «Повалили такі могутні сліпі сніги, що навіть і він. Сіроманець, злякався: він добре знав, чим ці сніги йому пахнуть. Вдень і вночі він рився в снігах, орав їх лапами і зубами, але небо наче прорвало, і жодної миші, як на гріх!»;
  •                а «Сіроманець охляв. Він часто провалювався в сніг з головою, годинами лежав, збираючись з останніми силами, щоб виповзти на поверхню і поповзом добиратись: куди — невідомо»;
  •                  «...Сіроманець уже не котився — його котив вітер... Вовка закотило в лісосмугу, він обійняв лапами якусь деревину, навіть учепився за неї зубами, але вітер відірвав його і від неї»;
  •                 «Сашко не повірив своїм очам: на стежці перед ним стояв Сіроманець! Високий, широкогрудий, з великими димчастими незрячими очима... Сіроманець плакав. Великі срібні сльози котилися по його морді і падали на пісок під лапи». Сіроманець — це старий вовк, який вже доживає свого віку. У молоді роки він був прикладом для наслідування та справжнім ватажком зграї, але коли прийшла старість — він осліп і залишився сам. Автор співчуває йому і, навіть зображуючи картини його полювання або зустрічі з ворогами, описує поведінку вовка так, як би це був не хижак, а звичайний свійський пес. У Сіроманця вже не залишилось агресії — він багато чого побачив за життя, тому наприкінці йому хотілося одного — спокою. Він був ватажком завжди, тому коли залишився на самоті, це не було для нього природним. Він познайомився з Сашком, та, зрозумівши, що хлопчик ставиться до нього приязно — став для нього кращим другом. Навіть коли вовк змушений був тікати подалі від села та від переслідувачів, він не забув хлопця. Він знайшов нових знайомих, серед яких був маленький хлопчик Андрійко, але навіть тоді він не забував про Сашка і при нагоді — повернувся до свого маленького захисника. Цим автор дає нам зрозуміти, що вовкові притаманні такі якості, як вірність та вдячність. На жаль, остання подорож до лікарні не була вдалою, і, коли Сіроманець зрозумів, що ніхто не буде його лікувати — просто втік та повернувся помирати в рідне село. Але доля була на стороні Сіроманця — селяни нічого йому не зробили. Тоді останнє, що залишилось вовку, — померти на самоті, згадуючи найприємніші моменти життя.

4.1.2. Аналіз образу Сіроманця у вигляді бесіди за питаннями,

  •                 Як, на вашу думку, автор ставиться до Сіроманця?
  •                 Поміркуйте, чи розумів вовк хлопця.  Обґрунтуйте свою думку,
  •                 Чому до Чепіжного вовк ставився вороже, а для Сашка — став найкращим другом?
  •                 Чи можна назвати Сіроманця — хижаком? Обґрунтуйте свою думку.
  •                 Як складалися стосунки вовка з другорядними особами твору? Кого з них можна вважати прихильником вовка?
  •                 Чи вважаєте ви Сіроманця — володарем лісу? Чому?
  •                 Як ви розумієте фінал повісті? Чому вовк не попрощався з найкращим другом?

5. Рубрика «Оголошення»
Впізнати персонажа твору за оголошенням:
1.  «Даю поради, куди краще звертатись літнім та хворим людям. Безкоштовно». (Вчителька Надія Петрівна)
2.  «Пропоную дружбу та порятунок дітям шкільного віку». (Сіроманець)
3.  «Шукаю кореспондента. Маю сенсаційний матеріал». (Василь Чепіжний)
4.  «Пригощаю усіх м'ясом вівці. Вовкам вхід заборонено». (Дядько Побігайло)
5.  «Маю друга, який товаришує з вовком. Тепер мені ніхто не страшний!» (Галя Грушецька)
6.  «Копаю ями, допомагаю ставити пастки. Недорого». (Шевчук)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1.  Що робив Сіроманець усе життя?
А Полював;                                  Б водив зграю;
В був відлюдником;                     Г переховувався.
2.  Кого вовк вичікував у засідці?
А Коня з вершником;                   Б зграю;
В мисливців;                                Г мандрівників.
3.  Що трапилось після зустрічі Чепіжного з Сіроманцем?
А Дітям заборонили ходити до лісу;
Б селяни влаштували облогу вовку самотужки;
В до села прилетів вертоліт із мисливцями;
Г  вовка хотіли заманити до села.
4.  Хто захищав Сіроманця?
А Ніхто;                                        Б дядько Побігайло;
В голова колгоспу;                       Г хлопець Сашко.
5.  Кого купив Чепіжний на базарі?
А Великого собаку;                       Б вовкодавиху;
В рись;                                          Г ведмедя.
6.  Що Чепіжний з мисливцями робили в лісі?
А Копали яму-пастку;
Б полювали на диких кабанів;
В вирубували дерева;
Г збирали гриби.
7.  Одного дня Сашко зрозумів, що Сіроманець:
А оглух;                                         Б втратив нюх;
В сліпий;                                        Г  пошкодив лапу.
8.  Чим Василь Дмитрович хвалився журналістам?
А Що вполював найбільшу кількість диких кабанів;
Б що впіймав Сіроманця;
В що врятував село;
Г  що підстрелив останнього вовка.
9.  Де переховувався Сіроманець від переслідувачів?
А Глибоко в лісі;                          Б на іншому березі лиману;
В вдома у Сашка;                         Г  на полігоні.
10. Хто врятував його від неминучої голодної і холодної смерті?
А Льотчики;                                  Б танкісти;
В селяни;                                      Г зграя.
11.  Як віддячив вовк рятувальникам?
А Став сторожовим собакою;
Б втік за першої ліпшої нагоди;
В врятував хлопця в лісі;
Г допомагав пасти худобу.
12.  Куди втік Сашко з Сіроманцем?
А У степи;                                     Б до Одеси;
В до Києва;                                   Г до сусіднього села.
2. Робота з картками в парах (групах)
Картка № 1
1.  Напишіть міні-твір на тему «Сіроманець — цар лісу» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Вам аби їсти! Лягайте та спіть. У мене самого живіт — аж можна почухати йот крізь спину!» (Сіроманець)
3. Поміркуйте, що було б, якби Чепіжний впіймав вовка.
Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Вовк та його друзі» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Доки вони там гомонять у конторі. Сіроманець накивав п'ятами — не то вертольотом, ракетою його не доженеш». (Батько Сашка)
3. Поміркуйте, що було б, якби Сашко не допомагав Сіроманцю.
Картка № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Вороги Сіроманця» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Хіба у нашому селі собаки? Котів бояться! Ширпотреб! Ганьба на ввесь світі!» (Василь Чепіжний)
3. Поміркуйте, що було б, якби лікарі вилікували вовка.
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи вміє вовк дружити?» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Ви краще, якщо хочете, спитайте мене про будь-яку столицю на світі і де вона є, в якій країні». (Хлопчик Сашко)
3.  Поміркуйте, що було б, якби Сіроманець залишився жити в Сашка.
Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «Рятівні подвиги вовка» (5-7речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Яблуко хоч? І я з тобою піду лісом додому, добре?» (Галя Грушецька)
3. Поміркуйте, що б було, якби вовк був справжнім хижаком.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. «Сіроманець» — повість про дружбу хлопчика та вовка, які, попри всі випробування, залишаються вірними один одному. Твір вчить захищати тварин, цінувати вірних друзів та завжди приходити на допомогу тим, хто її потребує.
«Мікрофон»
«Моє ставлення до Сіроманця».
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати повість «Сіроманець», звертаючи увагу на характеристику образу хлопчика Сашка.

 

docx
Додано
30 серпня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку