Тема: Мяка іграшка. Історія виникнення м’якої іграшки.
Мета: ознайомити учнів з історією розвитку іграшки, інструментами та матеріалами для їх виготовлення, основними правилами безпечної праці при роботі голкою і ножицями;
виховувати повагу до народних традицій, любов до рідного краю;
розвивати спостережливість.
Обладнання і матеріали: голки, ножиці, лінійка, олівець, тканина, сантиметрова стрічка, гольники, наперсток, нитки.
Наочність: мякі іграшки, виготовлені дітьми на уроках, ляльки, зразки тканин для виготовлення іграшок.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
1.Організаційний момент.
Перевірка присутності учнів та їх готовності до уроку.
2. Актуалізація опорних знань.
Пригадайте:
1. Ви пам'ятаєте свою першу іграшку?
2. Які іграшки у вас є зараз?
3. Для чого необхідні іграшки?
4. Із яких матеріалів виготовлені ваші іграшки?
3. Мотивація навчальної діяльності .
Різдвяні свята – час подарунків. Серед дитячих подарунків іграшка займає провідне місце. Дорослі також дарують один одному іграшки, часто авторські. Саморобна іграшка набула останнім часом величезної популярності – влаштовуються виставки саморобної іграшки, проводяться майстер класи виготовлення іграшки, створюються спільноти за інтересами.
4. Повідомлення теми та мети уроку.
5. Пояснення нового матеріалу.
Іграшки – це речі, які створені для того, щоб гратися. За допомогою іграшок діти пізнають себе і світ, копіюють дії дорослих, навчаючись жити за законами добра. Історія іграшок має такий же довгий-довгий літопис, як і історія самої людини. Можна сказати, що іграшки зявились одночасно з появою людей. Треба ж було якось забавляти дітей в первісному племені і їх мами давали дітям всілякі камінчики, «деревяшки» незвичної форми – ото і були перші іграшки. Потім зявились вже оброблені камяні та деревяні фігурки, ляльки, свистульки, брязкальця , ще іграшки ліпили з глини. Сама давня із всіх іграшок – лялька
Однією з перших мяких іграшок стала ганчіркова лялька (тряпичная кукла). Гралися в ганчіркові ляльки не тільки дівчатка, а й хлопчики до 7-8 років, а вже потім ігри і іграшки ділились на дівчачі і хлопчачі. Для малюків ляльки виготовляли мами і бабусі. Підростаючи, дівчата самі вчилися виготовляти собі ляльку, таким чином набували вмінь шити і вишивати. Потім зявились плюшеві ведмедики, зайчики, котики, правда, раніше вони не були такими барвистими, яскравими як зараз. Мяка іграшка – сама нова із всіх іграшок, їй трохи більше 100 років. Перші мякі іграшки появились на початку двадцятого століття в Німеччині. Німецька майстриня Маргарет Штайф придумала мяких маленьких слоненят. Спочатку вони служили подушечками для голок і шпильок, але дітям вони дуже сподобалися як іграшки. Тоді Маргарет створила цілий звіринець: кролики і слони, мавпи і верблюди, ослики і зайчики, і багато інших тваринок. Зшиті вони були з оксамиту і плюшу. А в 1903 році Маргарет Штайф створила самого першого плюшевого ведмедика на імя Тедді. Він так сподобався і дітям і дорослим, що іграшкових ведмедиків стали виготовляти і в інших країнах. З того часу розпочалась тріумфальна хода мякої іграшки світом. Шиття мякої іграшки – це дуже захоплююче, цікаве заняття, яке може стати для когось із вас хоббі. Стоїть тільки один раз спробувати. З чого ж можна виготовити м’яку іграшку? Мяка іграшка може бути зшита з мяких тканин, фетра, звязана гачком або спицями, з мякою набивкою всередині. Навіть саму гарну іграшку можна зшити з «нічого». Це можуть бути клаптики тканини, обрізки стрічок, мережива, клаптики шкіри, клейонки і, звичайно, ваша фантазія. Не обмежуйте свою фантазію. Всі самі найкращі речі в світі були виготовлені не по інструкції, а в процесі вільної творчості. А найголовніше - робити все з любовю. Для виготовлення мякої іграшки використовують різні матеріали, інструменти, пристосування. Щоб з ними познайомитись ми трохи пограємось. Гра називається «Чарівна скринька». У скриньку зібрані всі інструменти і матеріали для виготовлення мякої іграшки. Скринька закрита, тільки зроблено отвір для руки (діти не бачать, що вони витягують). Діставши один предмет, дівчата розповідають про нього від першої особи. У скриньку зібрані: тканина, нитки, голки у гольнику, ножиці, сантиметрова стрічка, лінійка, олівець, калька, ґудзики,гольник, шпильки, ложка, дріт, вата або синтепон і ін.. Наприклад: я – голка. Мене використовують дляшиття. Зі мною треба поводитись обережно, щоб не вколотись. Діти і вчитель доповнюють розповідь, особливу увагу приділяють правилам безпечної праці при роботі з інструментами. У скриньку спеціально покладено зайвий предмет – ложка. Діти придумують «призначення» ложки при виготовленні іграшки. По закінченні гри діти у зошит по пам’яті записують інструменти, які використовують при шитті іграшок. Правила безпечної праці при роботі голкою, ножицями.
6.Підведення підсумків уроку.
7.Домашнє завдання