26 жовтня о 18:00Вебінар: Сучасні методи та засоби організації уроку фізичної культури за стандартами НУШ

Мастер-клас "Технологія Фішбоун"

Про матеріал
Зміст даного методичного засобу — встановлення причинно-наслідкових взаємозв’язків між об’єктом аналізу і факторами які на нього впливають, здійснення обґрунтованого вибору. Додатково метод дозволяє розвивати навички роботи з інформацією та вміння ставити і вирішувати проблеми.
Перегляд файлу

Хочу вас познайомити з методом "Фішбоун" (рибний  скелет):

Що це таке, форми роботи на уроці та приклади

 

 

Методичний засіб, який можна застосовувати в групах, є засіб «Фішбоун». Дослівно він перекладається з с англійської як «Рибна кістка» або «Скелет риби» і направлений на розвиток критичного мислення учнів в наглядно-змістовній формі. 

Зміст даного методичного засобу — встановлення причинно-наслідкових  взаємозв’язків між об’єктом аналізу і факторами які на нього впливають, здійснення обґрунтованого вибору. Додатково метод дозволяє розвивати навички роботи з інформацією та вміння ставити і вирішувати проблеми. Що ж таке фішбоун?

 

Діаграма Ісікави

В основі Фішбоуна — схематична  діаграма в формі рибного скелету. У світі  дана діаграма широко відома під ім’ям Ішікави (Ісікави) — японського професора, який винайшов метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв’язків. Схема Фішбоун уявляє собою графічне зображення, яке дозволяє наглядно продемонструвати визначені в процесі аналізу причини конкретних подій, явищ, проблем і відповідні висновки або результати досліджень

Схеми Фішбоун дають можливість:

  •        організувати роботу учасників в парах або групах; 
  •        розвивати критичне мислення;
  •        візуалізувати  взаємозв’язки між причинами і наслідками;
  •        ранжировати  факти за їх степеню важливості.

За допомогою таких схем можна знайти рішення будь-якої складної ситуації, при цьому кожен раз можуть виниками нові ідеї.  Ефективним буде її використання під час  Мозкового штурму.

Складання схеми Фішбоун

Схема Фішбоун може бути побудована завчасно. За допомогою технічних засобів вона може бути виконана кольорова. Якщо такі засоби відсутні можна  використати звичайний ватман або щоденний інструмент вчителя — кольорова крейда.

В залежності від вікової категорії учнів, бажання і фантазії учителя схема може мати горизонтальний або вертикальний вигляд. Для молодшого шкільного віку більш природня форма риби — горизонтальна. Після заповнення разом з учнями можна намалювати фігуру вздовж скелету і загадати бажання, щоб золота рибка і надалі допомагала вирішувати будь-яку життєву проблему.

Будова рибного скелету

Схема включає в себе основні чотири блока, представлені у вигляді  голови, хвоста, верхніх и нижніх кінцівок. Зв’язуючи ланкою виступає основна кістка або хребет риби.

  •        Голова — проблема, питання або тема, які потребують аналізу.
  •        Верхні кісточки — на них фіксуються основні поняття теми, причини, які призвели до проблеми.
  •        Нижні кісточки — факти, що підтверджують наявність сформульованих причин, або зміст понять, які показані на схемі.
  •        Хвіст — відповідь на задане питання, висновки, узагальнення.

Засіб Фішбоун передбачає ранжирування понять, тому найбільш важливі з них для вирішення основної проблеми розміщують  найближче до голови. Всі записи повинні бути короткими, точними і відображати тільки зміст понять. Це дає можливість вибрати головне та відкинути все зайве.

Застосування метода Фішбоун на уроці

Схема Фішбоун може бути використана в якості окремого методичного засобу для аналізу будь-якої ситуації, або виступати як стратегія цілого уроку.  Ефективно його застосовувати під час уроку узагальнення та систематизації знань, коли матеріал з теми вже розглянутий і необхідно всі вивченні поняття упорядкувати в єдину систему,  що передбачає розкриття і засвоєння зв’язків і відносин між її елементами. 

Для цього, учням пропонується інформація (текст, відеофільм) проблемного змісту  і схема Фішбоун для систематизації цього матеріалу. Заповнювати схеми можна як в індивідуальній так і в груповій формі. Важливим етапом застосування технології Фішбоун є презентація  власних результатів заповнення. Вона повинна підтвердити комплексний характер проблеми в взаємозв’язках усіх її причин та наслідків. Іноді при заповненні схеми учні зіштовхуються з тим, що причин обговорюваної  проблеми більше, ніж аргументів, підтверджуючих її наявність. Це може виникати внаслідок того, що передбачувань і в житті завжди більше, ніж фактів, що їх підтверджують. А тому деякі нижні кісточки можуть так і залишитися вільними. Далі в ході уроку вчитель самостійно визначає дії  — пропонує або і далі досліджувати  проблему, або спробувати визначити її розв’язання. 

Оволодів технологією  Фішбоун, учитель може з успіхом її застосовувати на будь-якому уроці. Найбільш популярною вона є серед вчителів-філологів або істориків. Етап уроку з застосуванням методу Фішбоун передбачає дослідницький характер.

Форми роботи на уроці

  •        Індивідуальна робота. Всі учні отримують для аналізу однаковий текст і перед кожним стоїть мета — заповнити схему «Рибний скелет» на протязі 10 хвилин. Після відбувається обговорення результатів, обмін думками і заповнення загальної схеми на дошці.
  •        Робота в групах. Клас ділить на групи. Кожна група отримує свій текст. Читання тексту відбувається індивідуально, а його обговорення  – в групах. Загальна схема Фішбоун заповнюється  на основі думок груп.

Приклад застосування технології Фішбоун під час навчання

Фішбоун на уроці хімії при вивченні проблеми «Чому необхідно застосовувати харчові домішки».

  •        Голова — Чому необхідно застосовувати харчові домішки?
  •        Верхні кісточки — багато з них шкідливі, викликають різні захворювання, заборонені в багатьох країнах світу.
  •        Нижні кісточки — деякі є природного походження і тому безпечні, захищають їх від мікробів, грибків, збільшують тривалість зберігання продуктів.
  •        Хвіст — Необхідність створення нових хімічних технологій, щодо забезпечення потреб людства.

 

       Застосування технології Фішбоун розвиває вміння працювати в групі, аналізувати текст, виділяти основні події і шукати їх причини, узагальнювати і робити висновки.  Основна мета методу — стимулювати творче і розвивати критичне мислення у дітей, що відповідає головній задачі школи в наш час.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хвост1.jpgГолова1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E:\2018-2019\Творча робота\Обучение\Фишбоун\1000px-Ishikawa_Fishbone_Diagram пустой.jpg

docx
Пов’язані теми
Хімія, Майстер-класи
Додано
30 січня 2019
Переглядів
4844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку