Інтегрований урок «МАТЕМАТИЧНИЙ ТА ХІМІЧНИЙ СПОСОБИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА ТЕМОЮ «РОЗЧИНИ»»
Навчально-освітня мета: продовжити формувати проектно-технологічну компетентність як здатність застосовувати теоретичні знання у предметно-перетворювальній діяльності під час розв’язання задач на приготування розчинів; узагальнити й закріпити знання учнів з теми «Розчини»; показати різні способи розв’язування задач з урахуванням вікових особливостей і математичної підготовки учнів, відпрацювати вміння і навички розв’язування розрахункових задач; виховувати вміння контролювати увагу на всіх етапах уроку; сприяти розвитку комунікативних якостей учнів; розвивати пізнавальні процеси, операції логічного мислення (аналіз, прогнозування, вміння робити висновки) під час розв’язування задач, через перетворення формул і підстановку відомих величин у кінцеву формулу або рівняння алгебри; розвивати пізнавальний інтерес до предметів через розв’язування задач, що мають важливе практичне значення; розвивати самостійність учнів, формувати життєві компетенції.
Обладнання: роздавальний матеріал із задачами, картки для складання відповідностей.
Тип уроку: урок узагальнення, інтегрований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися упродовж життя.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель математики. Світ, о нас оточує, характеризується спільними процесами та керований спільними законами. Математичні методи (розв’язування систем лінійних однорідних рівнянь, дослідження функцій і побудова графіків) широко застосовують у таких поняттях, як перебіг хімічних реакцій, а також під час розв’язування хімічних задач.
Учитель хімії. Хімічні процеси — це складні реакції, які вимагають величезних обчислень. Cьогодні на уроці ми навчимося розв’язувати не тільки за допомогою хімічних формул, а із допомогою математики.
Учитель математики. Сьогодні на уроці ми повторимо й систематизуємо знання з теми «Відсотки».
Запитання класу
Що таке відсоток?
Сформулюйте правило знаходження відсотка від числа.
Як знайти ціле число за його відсотком?
Як визначити, скільки відсотків одне число становить від іншого?
Обчисліть: 7 % від 100; 15 % від 88,8;
Знайдіть ціле число, якщо його 10 % дорівнюють 25; його 30 % дорівнюють 90.
А на яких уроках, крім математики, ви використовуєте знання про відсотки?
У яких сферах життя ми можемо зустріти поняття «відсоток»? Наведіть приклади.
Учитель хімії
У яких темах з хімії ми застосовуємо поняття «відсоток?»
Що таке розчин?
Яку речовину найчастіше використовують як розчинник?
Що таке масова частка розчиненої речовини?
Згадайте формулу для обчислення масової частки розчиненої речовини й похідні від неї.
За якою формулою можна обчислити масу розчину?
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА КОРЕГУВАННЯ ЗНАНЬ
Робота в групах
Учитель хімії пропонує учням розв’язати одне з трьох завдань (група «Прохожі», група «Хіміки» , група «Фармацевти») і викликає по одному представнику до дошки для оформлення і пояснення розв’язування задачі. Інші учні оформляють розв’язування всіх задач у зошитах.
Задача. Обчислення маси розчиненої речовини й маси розчинника Для засолювання помідорів приготували 2 кг 6 %-го розчину кухонної солі. Обчисліть, які маси солі та води необхідно взяти для приготування такого розчину.
Задача. Обчислення маси приготовленого розчину? Для боротьби з комахами-шкідниками використовується 15 % розчин купрум(ІІ) сульфату (мідний купорос). Яку масу такого розчину можна приготувати із 3 г мідного купоросу.
Задача. Обчислення масової частки розчиненої речовини. Цинк хлорид використовують як в’яжучий і асептичний засіб. Фармацевт аптеки «Добрі ліки» в 100 г води розчинив 7 г цинк хлориду. Визначте масову частку отриманого розчину.
Учитель математики. Давайте поглянемо на ці завдання з точки зору математики.
Яке правило на відсотки ви застосували під час розв’язування першого завдання?
Яке правило ви застосували під час розв’язування другого завдання? третього? (На дошці — відповідність між видами хімічних і математичних задач.)
Як бачите, завдання, які ви розв’язуєте на уроках хімії, можна розв’язувати на уроках математики без застосування хімічних формул. Кожній групі пропоную розв’язати одну й ту ж саму задачу: групі «Прохожі» — довільним способом, групі «Хіміки» — хімічним способом, групі «Фармацевти» — математичним способом.
Задача. У медичній практиці для промивання ран та полоскання горла застосовують 0,5 % розчин калій перманганату. Скільки грамів цієї солі і води необхідно для приготування 500 мл 0,5%-го розчину.
Після розв’язування групами задачі відбувається перевірка.
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ, ВИСНОВКИ
Вправа «Лист відсутньому»
А тепер давайте складемо розповідь, яку потрібно передати учневі якого сьогодні не було на уроці, щоб він дізнався чим ми сьогодні займалися.
I. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Задача. Оцтова есенція — це розчин оцтової кислоти (CH3 COOH) у воді з масовою часткою речовини 80 %. Скільки грамів оцтової есенції та води необхідні для приготування 200 г розчину з масовою часткою речовини 3 %, що називається оцтом і використовується як приправа до страв?