Інтегрований урок «МАТЕМАТИЧНИЙ ТА ХІМІЧНИЙ СПОСОБИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА ТЕМОЮ «РОЗЧИНИ»»

Про матеріал
Цей матеріал може зацікавити тих вчителів, які планують інтегрований урок з хімії та математики.
Перегляд файлу

Інтегрований урок «МАТЕМАТИЧНИЙ ТА ХІМІЧНИЙ СПОСОБИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА ТЕМОЮ «РОЗЧИНИ»»

Навчально-освітня мета: продовжити формувати проектно-технологічну компетентність як здатність застосовувати теоретичні знання у предметно-перетворювальній діяльності під час розв’язання задач на приготування розчинів;  узагальнити й закріпити знання учнів з теми «Розчини»; показати різні способи розв’язування задач з урахуванням вікових особливостей і математичної підготовки учнів, відпрацювати вміння і навички розв’язування розрахункових задач; виховувати вміння контролювати увагу на всіх етапах уроку; сприяти розвитку комунікативних якостей учнів; розвивати пізнавальні процеси, операції логічного мислення (аналіз, прогнозування, вміння робити висновки) під час розв’язування задач, через перетворення формул і підстановку відомих величин у кінцеву формулу або рівняння алгебри; розвивати пізнавальний інтерес до предметів через розв’язування задач, що мають важливе практичне значення; розвивати самостійність учнів, формувати життєві компетенції.

Обладнання: роздавальний матеріал із задачами, картки для складання відповідностей.

Тип уроку: урок узагальнення, інтегрований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися упродовж життя.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель математики. Світ, о нас оточує, характеризується спільними процесами та керований спільними законами. Математичні методи (розв’язування систем лінійних однорідних рівнянь, дослідження функцій і побудова графіків) широко застосовують у таких поняттях, як перебіг хімічних реакцій, а також під час розв’язування хімічних задач.

Учитель хімії. Хімічні процеси — це складні реакції, які вимагають величезних обчислень. Cьогодні на уроці ми навчимося  розв’язувати не тільки за допомогою хімічних формул, а із допомогою математики.

Учитель математики. Сьогодні на уроці ми повторимо й систематизуємо знання з теми «Відсотки».

Запитання класу

 Що таке відсоток?

 Сформулюйте правило знаходження відсотка від числа.

 Як знайти ціле число за його відсотком?

 Як визначити, скільки відсотків одне число становить від іншого?

 Обчисліть:  7 % від 100;   15 % від 88,8;  

Знайдіть ціле число, якщо його 10 % дорівнюють 25; його 30 % дорівнюють 90.

 А на яких уроках, крім математики, ви використовуєте знання про відсотки?

 У яких сферах життя ми можемо зустріти поняття «відсоток»? Наведіть приклади.

Учитель хімії

 У яких темах з хімії ми застосовуємо поняття «відсоток?»

 Що таке розчин?

 Яку речовину найчастіше використовують як розчинник?

 Що таке масова частка розчиненої речовини?

 Згадайте формулу для обчислення масової частки розчиненої речовини й похідні від неї.

За якою формулою можна обчислити масу розчину?

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА КОРЕГУВАННЯ ЗНАНЬ

Робота в групах

Учитель хімії пропонує учням розв’язати одне з трьох завдань (група «Прохожі», група «Хіміки» , група «Фармацевти») і викликає по одному представнику до дошки для оформлення і пояснення розв’язування задачі. Інші учні оформляють розв’язування всіх задач у зошитах.

Задача. Обчислення маси розчиненої речовини й маси розчинника Для засолювання помідорів приготували 2 кг 6 %-го розчину кухонної солі. Обчисліть, які маси солі та води необхідно взяти для приготування такого розчину.

Задача. Обчислення маси приготовленого розчину? Для боротьби з комахами-шкідниками використовується 15 % розчин купрум(ІІ) сульфату (мідний купорос). Яку масу такого розчину можна приготувати із 3 г мідного купоросу.

Задача. Обчислення масової частки розчиненої речовини. Цинк хлорид використовують як в’яжучий і асептичний засіб. Фармацевт аптеки «Добрі ліки» в 100 г води розчинив 7 г цинк хлориду. Визначте масову частку отриманого розчину.

Учитель математики. Давайте поглянемо на ці завдання з точки зору математики.

 Яке правило на відсотки ви застосували під час розв’язування першого завдання?

 Яке правило ви застосували під час розв’язування другого завдання? третього? (На дошці — відповідність між видами хімічних і математичних задач.)

Як бачите, завдання, які ви розв’язуєте на уроках хімії, можна розв’язувати на уроках математики без застосування хімічних формул. Кожній групі пропоную розв’язати одну й ту ж саму задачу: групі «Прохожі» — довільним способом, групі «Хіміки» — хімічним способом, групі «Фармацевти» — математичним способом.

Задача. У медичній практиці для промивання ран та полоскання горла застосовують 0,5 % розчин калій перманганату. Скільки грамів цієї солі і води необхідно для приготування 500 мл 0,5%-го розчину.

Після розв’язування групами задачі відбувається перевірка.

ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ, ВИСНОВКИ

Вправа «Лист відсутньому»

А тепер давайте складемо розповідь, яку потрібно передати учневі якого сьогодні не було на уроці, щоб він дізнався чим ми сьогодні займалися.

I. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Задача. Оцтова есенція — це розчин оцтової кислоти (CH3 COOH) у воді з масовою часткою речовини 80 %. Скільки грамів оцтової есенції та води необхідні для приготування 200 г розчину з масовою часткою речовини 3 %, що називається оцтом і використовується як приправа до страв?

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
31 січня 2019
Переглядів
1345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку