«Математичний зореліт»
(Заняття з логіко-математичного розвитку
для дітей старшого дошкільного віку)
Вихователь ЗДО 12
Шемейко Т.В.
Програмовий зміст: вчити дітей розв'язувати задачі, математичні ребуси. Закріплювати знання про геометричні фігури, суміжні числа, знаки «<», навички прямої та зворотної лічби; вчити встановлювати логічний зв'язок у проблемних завданнях за допомогою «схем», «ключів». Розвивати логічне мислення, творчу уяву, зосередженість. Виховувати самостійність, інтерес до математики, вміння працювати у колективі.
Обладнання: карта зоряного неба, макет космічної ракети; магнітофонні записи мелодій на космічну тематику; числовий ряд; індивідуальні картки із завданнями; карти із заплутаними доріжками, великий і маленькі «екрани» комп’ютерів, каса цифр; хмаринка із завданнями; портрети веселих чоловічків; зірочки, медалі.
Хід заняття
Вихователь: Доброго дня, діти! Сьогодні я знову запрошую вас у подорож до Країни Математики. Але цього разу вона буде не звичайна, а космічна.
-Отож ми вирушаємо! На нас чекають різні пригоди.
-А який вид транспорту ми оберемо для космічної мандрівки? (Ракету).
-Ну ж бо, діти, глянемо, з яких геометричних фігур побудована наша ракета?
(Діти розглядають макет, називають складові фігури й лічать їх.) Вихователь: Отже, трикутників тут чотири.
-Якого вони кольору? (Червоні).
-Кругів теж чотири. Які вони за величиною: рівні чи різні? (Різні).
-Якого кольору? (Жовті).
-А прямокутник у нас один. Якого він кольору? (Синій).
-Щоб потрапити до космічної ракети, ми з вами спочатку розглянемо карту й відшукаємо правильну стежину, яка й приведе нас туди. (Вихователь роздає карти з переплутаними доріжками. Діти знаходять доріжку під № 1).
Вихователь: «Вирушаємо, малята,
Космос з вами підкоряти.
Будьте пильні і кмітливі,
Обережні і сміливі.
Добре думайте-міркуйте,
І в польоті не сумуйте!»
(Педагог запрошує дітей зайняти свої місця в ракеті. Повідомляє, що вони - космонавти - члени екіпажу, а він - дорослий - командир.)
Вихователь: Пам'ятайте, що в польоті всі обов'язково мають дотримуватися дисципліни. До польоту готові? За правилами відлік часу починаємо у зворотному порядку: 10, 9, 8, 7 ... 0.
-Старт! Полетіли! Заплющіть очі, ми летимо…
(Звучить космічна музика).
-Зараз ми перебуваємо у стані невагомості, бо вже далеко від Землі.
-Давайте перевіримо, чи не заважає це нам міркувати:
(Запитання до дітей).
-Який сьогодні день? (Вівторок).
-Який був учора? (Понеділок).
-Який день буде завтра? (Середа).
-Як називається планета, де ми живемо? (Земля).
-Яка найбільша зірка зігріває Землю? (Сонце).
-Який природний супутник Землі? (Місяць).
-Які ще планети ви знаєте? (Венера, Марс, Юпітер, Сатурн, Нептун).
-Хто був першим космонавтом? (Юрій Гагарін).
(Діти розглядають карту зоряного неба. Вихователь звертає увагу на Чумацький Шлях).
Вихователь. А ось і перша яскрава зірка. Але назва зашифрована, нам треба її відгадати. Порядок літер позначений цифрами.
(показує картку)
А |
Ф |
Ь |
А |
Л |
1 |
4 |
3 |
5 |
2 |
(Діти читають назву: "Альфа".)
Вихователь: Давньогрецькою мовою це слово означає "початок". Отже, тут починаються випробування наших знань. Тут живуть роботи, які керують усім, що відбувається у них на планеті, з комп'ютерів у Головному центрі. Та якось дорослі роботи мали вирішити нагальні справи на сусідній планеті і на господарстві залишили роботів-малят. Малі порядкували самі й десь-таки схибили, бо в головному комп'ютері порушився числовий ряд. Давайте допоможемо виправити це, щоб цифри стали на свої місця.
-Дивіться на великий екран:
(8, 3, 6, 1, 5, 2, 9, 4, 10 ,7)
(Кілька дітей за бажанням відновлюють числовий ряд. Решта перевіряє їх.)
Вихователь: Діти, помилки закрались і у ваші комп'ютери. Дивіться: з ваших маленьких екранів зникли цифри "сусіди". Відновіть їх. (Діти олівцями вписують на своїх картках суміжні цифри: ... 8 ... ; 5 ... 7; ... 3 ...)
Вихователь: Отже, з першим завданням ви успішно впоралися, і тепер ми можемо рухатися далі:
Наступна зупинка - на зірці "Геометрична".
(Діти роздивляються зірку, що являє собою групу геометричних фігур).
-І тут на нас чекають завдання! (Педагог пропонує кожній дитині виконати завдання з "ключем": роздає картки, на яких за допомогою геометричних фігур зображені схеми казок. Дитина має відгадати, яких саме. ("Вовк і семеро козенят", "Троє поросят ", "Три ведмеді", "Рукавичка”).
Вихователь: А ось на нашому шляху з'явилась Хмаринка. Вона каже, що закриє Місяць, і ми не зможемо здійснити на нього посадку, якщо не виконаємо її завдання. А для цього нам знадобляться каси цифр. Приготуйте їх. Отже, ви вже здогадалися, що ми будемо розв'язувати задачі за допомогою цифр і знаків. Будьте уважні, слухайте умови задач і запитання:
«Горобець і три синиці Он летять до годівниці.
Скільки птахів, підкажіть,
Будуть вдячні за обід».
(1+3)
«Скачуть жабки: "Ква-ква-ква!
Ой, яка м'яка трава!"
Тут - п'ять жабок, а там - дві.
Скільки жабок у траві?»
(5+2)
«Дев'ять хлопчиків завзято
Про щось сперечалися.
Двох із них гукнула мати.
Скільки їх зосталося?»
(9-2)
-Молодці, добре розв'язували задачі.
-А тепер подумайте над хитрими задачами:
-Хмаринка приймає ваші відповіді і пливе собі далі. Вона дозволяє нам здійснити посадку на Місяць:
«Ми на Місяць прилетіли.
Вдалою була посадка.
А тепер, щоб розім'ятись,
Зробим місячну зарядку».
Фізкультхвилинка
«Наші ручки: 1, 2, 3 ... (плескають)
Наші ніжки: 1, 2, 3 ... (тупотять)
На носок, на каблучок, ("ковирялочка ")
Руку вліво, руку вправо (вгору-вліво, вгору-вправо)
Ми танцюєм козачок, (притупують ногами)
Раз присіли, два присіли, (присідають)
Добрий настрій в нас усіх.
Покружляли, закрутились» (кружляють)
І розбіглись хто кудись». (біжать в різні сторони).
Вихователь: Малята, на наш корабель надійшов сигнал «SOS»!
-На допомогу кличуть веселі чоловічки.
-Діти, роздивіться їхні обличчя. Які вони? (Сумні).
-А чому, я вам зараз відкрию секрет… Вони відвідують космічну школу і вчитель математики дав їм завдання, а вони не можуть їх розв'язати. Допоможемо їм? (Педагог розкриває конверт із завданнями і роздає дітям, які виявили бажання розв'язувати, картки. Потрібно поставити правильно знаки і цифри. (Порівняння чисел))
Вихователь. Погляньте зараз на обличчя веселих чоловічків!
-Що змінилося? (Вони стали веселими).
-Ось бачите, які ви молодці!
-Увага! Засвітилась яскраво ще одна зірка. Її назва «Омега». Це означає грецькою мовою «кінець».
-Отже, час нам, діти, повертатися на Землю, в наш садочок.
-Тож займаємо свої місця - вирушаємо додому!
-Починаємо відлік часу: 10, 9, 8, 7 ... О. (Звучить спокійна музика).
-Ось ми і вдома. А за те, що ви були активні і кмітливі, чудово розв'язували задачі і допомогли інопланетним друзям, Королева Математики нагороджує вас зірочками-медалями. (Сюрпризний момент) .