Математика, 1 клас
Тема. Лічба предметів. П’ятикутник
Мета. Вправляти учнів в лічбі предметів. Ознайомити з геометричною фігурою п’ятикутником. Формувати навички написання цифр 1, 2, 3. Розвивати увагу, логічне мислення.
Обладнання. Телевізор, відеозаписи відповідно до уроку №7, плакат із завданнями, картки з цифрами 1, 2, 3, зображення Незнайка, Кмітливчика, Кнопочки та Знайка.
Зміст уроку
І. Організаційний момент
- Діти, ми починаємо урок математики. Давайте привітаємося.
- Доброго ранку травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному,
Людям усім і всьому прекрасному! (Діти говорять разом з учителем.)
ІІ. Створення позитивного настрою
1. Проспівування І частини «Пісеньки про математику»
- Почнемо наш урок, поспіваємо перший куплет «Пісеньки про математику».
- 1, 2, 3, 4, 5!
Математики нас вчать.
Додавати, віднімати, рахувати.
Коло й кулю розрізняти
І задачу розв’язати.
Полічи: «1, 2, 3, 4, 5!»
2. Слухання ІІ частини «Пісеньки про математику»
- Ви гарно поспівали першу частину пісеньки. Давайте послухаємо продовження. (Діти слухають, як читає диктор.)
1, 2, 3, 4, 5 !
Математики нас вчать.
Я рахую: «6, 7, 8, 9, 10!»
10 тигрів, 5 тигрят.
10 зайців, 5 зайчат.
Полічи: «1, 2, 3, 4, 5!»
3. Бесіда за змістом
- Хто з вас хоче порахувати від 1 до 5? Від 6 до 10? (Діти рахують.)
- Скільки тигрів згадували у пісеньці? (10 тигрів.)
- Скільки тигрят? (5 тигрят.)
- Кого більше: тигрів чи тигрят? (Більше тигрів.)
4. Читання за диктором
- Молодці. Ви уважно послухали диктора, а тепер почитаємо з ним, «саджаючи слова в човник». Відкрийте зошити, приготуйте пальчики. (Вчитель вмикає аудіо запис, діти читають за диктором).
5. Заучування напам’ять
- Хто вже гарно запам’ятав віршик і спробує повторити, не підглядаючи в зошит? (Декілька учнів розказують віршик напам’ять.)
6. Проспівування І і ІІ частин «Пісеньки про математику». Фізкультхвилинка
- Устаньте, діти, вийдіть із-за парт. Співаємо «Пісеньку про математику» і виконуємо рухи.
ІІІ. Ознайомлення з темою уроку
- Кмітливчик хоче повідомити, що ми робитимемо сьогодні на уроці. Давайте прочитаємо разом. (Учитель читає, діти слідкують, визначають ключові слова.)
- Лічба предметів. Що робитимемо на уроці? (Лічитимемо предмети.)
- П’ятикутник. З якою геометричною фігурою познайомимось? (З п’ятикутником.)
- Написання цифри 3. Яку цифру писатимемо? (Цифру 3.)
- Послідовність чисел. Про що дізнаємось сьогодні? (Про послідовність чисел.)
- Отже, що будемо робити на уроці? (Лічитимемо предмети. Познайомимось з п’ятикутником. Вчитимемось писати цифру 3. Дізнаємось про послідовність чисел.)
ІV. Актуалізація опорних знань
-Пригадайте, які геометричні фігури ми розглядали на попередніх уроках? (Трикутник та чотирикутник.)
- Скільки у трикутника сторін? Вершин? Кутів?
- Отже, яку геометричну фігуру називають трикутником? (Трикутником називають геометричну фігуру, у якої 3сторони, 3 вершини і 3 кути.)
- Скільки сторін у чотирикутника? Скільки вершин? Кутів?
- Отже, яку геометричну фігуру називають чотирикутником? (Чотирикутником називають геометричну фігуру, у якої 4 сторони, 4 вершини і 4 кути.)
V. Знайомство з п’ятикутником
1. Робота в зошиті. Завдання 1
- Сьогодні до нас знову завітала Кнопочка. Вона зобразила цікаву геометричну фігуру.
- Погляньте на завдання 1. Яку геометричну фігуру зобразила Кнопочка? (П’ятикутник.)
- Чому дану фігуру так називають? (У цієї фігури 5 сторін, 5 вершин і 5 кутів.)
- Вірно. Послухайте правило Мудрої Сови про п’ятикутник.
2. Робота над правилом Мудрої Сови
«П’ятикутником називають геометричну фігуру, у якої п’ять сторін, п’ять вершин і п’ять кутів».
2.1. Вчитель вмикає презентацію, діти уважно дивляться і слухають.
2.2. Діти повторюють правило подумки для себе.
2.3. Вчитель вмикає презентацію, діти уважно дивляться і слухають вдруге.
2.4. Діти повторюють правило сусіду по парті.
2.5. Деякі учні розказують правило вголос.
3. Висновок
- Доведіть, що зображена на малюнку фігура є п’ятикутником. (Ця фігура має 5 сторін, 5 вершин і 5 кутів. Тому, це – п’ятикутник.)
V. Лічба предметів
1. Пригадування правил лічби
- Кнопочці дуже сподобалось зображувати нову геометричну фігуру. Вона так захопилася, що створила шість малюнків з п’ятикутниками. Гарні вийшли п’ятикутники, рівненькі. Та от біда, полічити Кнопочка їх не може. Давайте допоможемо бідоласі.
- Але спочатку пригадаємо правило лічби «Лічать предмети, зазвичай, зліва направо і зверху вниз». (Вчитель говорить правило, а діти повторюють за ним.)
- Чи можна лічити справа наліво? Знизу вгору? (Можна. Головне не пропускати предмети і не лічити один предмет кілька разів.)
2. Лічба п’ятикутників
- Погляньте на завдання 2. Скільки п’ятикутників на першому малюнку? (1,2,3,4,5. П’ять п’ятикутників.)
- Скільки на другому? (1. Один п’ятикутник.)
- Хто полічить п’ятикутники на третьому малюнку? (1,2. Два п’ятикутники.)
- Скільки фігур на четвертому малюнку? (1,2,3,4. Чотири п’ятикутники.)
- Скільки на п’ятому? (1,2,3,4. Чотири п’ятикутники.)
3. Виконання завдання зі «схованими» п’ятикутниками
- Погляньте на шостий малюнок. Тут Кнопочка п’ятикутники «сховала». Хто їх знайде й порахує?
3.1. Миттєві відповіді дітей.
3.2. Аргументування правильної відповіді. (Учень на малюнку на дошці показує і рахує знайдені п’ятикутники.)
3.3. Перегляд відео презентації.
3.4. Висновок. На малюнку 2 п’ятикутники.
4. Порівняння множин
- Ви швидко і правильно порахували п’ятикутники. Але Кнопочка хоче, щоб вони були ще й кольорові. Дівчинка просить зафарбувати червоним кольором п’ятикутники на тому малюнку, де їх найбільше. На якому малюнку найбільше п’ятикутників? (На першому – п’ять.)
- На якому малюнку п’ятикутників найменше? (На другому – один).
- Зафарбуйте його синім кольором. (Діти зафарбовують фігури відповідними кольорами, вчитель слідкує за правильністю виконання завдань, а також за поставою учнів.)
5. Закріплення вивченого
- Скільки п’ятикутників на шостому малюнку «сховала» Кнопочка? (Два.)
- Чому ці геометричні фігури називають п’ятикутниками? (У цих фігур 5 сторін, 5 вершин і 5 кутів.)
- Яка ще фігура сховалась на малюнку? Чому її так називають? (Трикутник. У цієї фігури 3 сторони, 3 вершини і 3 кути.) (Шестикутник. У цієї фігури 6 сторін, 6 вершин і 6 кутів.)
6. Фізкультхвилинка
- Устаньте, діти, вийдіть із-за парт. Давайте пригадаємо «Пісеньку про математику» і потанцюємо.
VІ. Знайомство з числом 3, цифрою 3
1.Робота з презентацією чисел
- Пригадайте, які цифри ми вже з вами вчилися писати? (Цифри 1 і 2.)
Вчитель прикріплює на дошці картки із зображенням цифр 1 і 2.
-Сьогодні ми познайомимось ще з однією цифрою і числом, яке вона позначає.
Вчитель вмикає презентацію про числа (слайди про числа 1, 2, 3).
2. Знайомство з числовим рядом
– Отже, до цифр 1 і 2 сьогодні приєднається їхня подруга – цифра 3.
Вчитель поряд з картками із зображенням цифр 1 і 2 прикріплює картку із зображенням цифри 3.
– Погляньте, діти, числа стали одне за одним в рядочок і утворили числовий ряд. Давайте назвемо всі числа по порядку в цьому числовому ряду. (Один, два, три.)
3. Підготовка до написання цифри 3
3.1. Графічний аналіз цифри
- Зі скількох елементів складається цифра 3? (З двох.)
- На що схожа цифра 3?
3.2. Слухання алгоритму написання цифри 3.
- Сьогодні ми навчатимемось писати цифру 3. Послухайте уважно алгоритм написання. (Вчитель вмикає відео презентацію).
3.3. Знайомство з графічним алгоритмом у зошиті.
3.4. Написання цифри 3 у повітрі.
3.5. Написання цифри 3 у зошиті. Завдання 3.
- Ми ознайомились з алгоритмами написання цифри 3, спробували писати її в повітрі, а тепер наведемо таку кількість трійок, щоб усього їх стало стільки, скільки п’ятикутників на першому малюнку.
- Скільки п’ятикутників на малюнку? (П’ять.)
- Скільки має бути всього трійок? (П’ять.)
- Скільки вже навели? (Дві.)
- Скільки ми з вами ще наведемо? (Три.)
Діти наводять цифри 3 у рядочку зошита, вчитель слідкує за виконанням.
3.6. Перевірка за допомогою відео презентації.
- Погляньте уважно, як виконується це завдання в презентації, і перевірте його виконання в своєму зошиті.
VІІ. Виконання завдання на продовження числового ряду
1.Підготовка до виконання
- Ви вже знаєте, що таке числовий ряд. Хто скаже вголос? (Числовий ряд – це числа, які стали один за одним.)
- А ось Кнопочка не знала цього, тому не може виконати завдання 4. Допоможемо їй? Продовжимо послідовність чисел, щоб усього їх стало десять.
- Які цифри стали в ряд? (1 і 2.)
- В якому порядку вони йдуть? (Через одну: 1, 2, 1, 2.)
- Яку цифру писатимемо після останньої двійки? (1.)
- А за одиницею? (2.)
2. Перегляд презентації
3. Фізкультхвилинка (виконуємо сидячи)
- Підготуємо наші рученята та пальчики до виконання завдання.
Білі гуси налетіли (махаємо руками, як крильми),
І на луг тихенько сіли (кладемо долоньки на парту).
Походили, походили (пальчиками «ходимо» по парті),
Попоїли, попоїли (пальчиками «щипаємо» травичку),
Піднялися й полетіли (махаємо руками, як крильми).
4. Виконання завдання
- Продовжте послідовність чисел, але не забувайте, що всього чисел має бути 10.
VІІІ. Задача від Знайка
1.Знайомство з задачею
- Знайко бачив, як швидко ви допомогли Кнопочці, і хоче перевірити, чи посильною буде для вас його задача. Послухайте її.
- У мами 3 дочки. У кожної з них 1 брат. Скільки дітей у мами?
2. Миттєві відповіді дітей
Вчитель просить обґрунтувати правильні відповіді.
3. Моделювання ситуації
- Уявіть, що я мама, яка має трьох доньок (вчитель просить підійти 3 дівчаток). В задачі сказано, кожна з доньок має одного брата (вчитель запрошує до себе одного хлопчика). Чи буде цей хлопчик братом для першої доньки? А для другої? Для третьої? Чи можемо стверджувати, що кожна з дочок має одного брата?
4. Визначення правильної відповіді
- Отже, умову задачі ми виконали. Залишається порахувати, скільки дітей у мами. (Четверо дітей.)
- Візьміть олівець і обведіть букву біля правильної відповіді.
- Яку букву обвели? (Букву В.) Чому? (Тому що у мами 4 дітей.)
ІХ. Добір фрагмента
-У 3 сестричок і братика є домашній улюбленець – котик Мурчик. Він дуже любить гратися. Але сьогодні його пустощі закінчилися неприємністю, тому що він розбив улюблену мамину вазу. Давайте допоможемо діткам відремонтувати вазу, доберемо фрагмент, якого не вистачає. (Діти добирають фрагмент і обводять його олівцем.)
Х. Підсумок уроку
- Ось і добіг кінця наш урок. Пригадайте, що ми робили на уроці? (Лічили предмети. Познайомились з п’ятикутником. Вчилися писати цифру 3. Дізнались про послідовність чисел. Виконували завдання від Знайка.)
- Математика – наука серйозна, важлива і цікава, то ж поспіваймо пісеньку про неї ще раз. (Діти співають «Пісеньку про математику»).