Математика, 1 клас ( Частина 2, урок 12)
Тема. Додавання й віднімання натуральних чисел. Назви компонентів і результату дій додавання і віднімання. Поняття «задача». Структуровані елементи «умова» й «запитання».
Мета. На основі практичних дій закріпити назви компонентів дій додавання і віднімання вчити виділяти структуровані елементи задачі, розвивати логічне мислення, пам'ять учнів, виховувати старанність, наполегливість, інтерес до навчання.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок
Тож і ми часу не гаймо
До уроку приступаймо,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти просто молодці!
II. Мотиваційний етап - Діти!Сьогодні разом з коротульками ми вирушимо в країну математики, де будемо досліджувати різні математичні завдання. Під час наших наукових пошуків ви будете розв’язувати вирази, задачі, працювати над геометричним завданням. Але є одна проблема – завдань багато. Тому, щоб встигнути все виконати, ви повинні бути уважними, старанними, зосередженими.
III. Загадка 1
Покрути його педалі
повезе в далекі далі.
Звичайний, є гірський,
Жовтий, білий, голубий. (велосипед)
- Молодці діти! Зручненько сідайте на свої велосипеди, міцно візьміться руками за кермо. Покрутіть педалі і швидко мчимо до будиночка чисел, де будемо досліджувати його мешканців.
IV. Актуалізація знань
1.Робота з будиночком чисел
- Діти, хто живе у будиночку чисел? (числа, цифри, предмети)
- Які цифри пішли на прогулянку до осіннього лісу? (2,3,5)
- Скільки листочків здув вітерець біля числа 5?
- Чому ви так вважаєте?
- Молодці! Наші дослідження продовжуються. І до наступного завдання будемо добиратися вже не по землі, а по воді.
Загадка 2
І не сани, і не віз. Їхать добре без коліс. (човен)
- На уроці читання ми садили в човники слова, а зараз самі пересядемо в човники. Візьміть в руку ручку і виконайте вправу на розвиток пам'яті.
2.Виконання коректурної вправи
- В таблиці ви бачите різні числа математичні знаки. А звернути увагу потрібно лише на число 2 і на знак, яким позначають на письмі дію додавання. Двійки закреслюємо, плюсики обводимо.
Рахуємо так: 2- один, + - один і так далі.
Результат лічби запишемо в кінці таблиці.
Перевірка виконання вправи( відеофайл )
- Рушаймо далі. А зараз зустріч зі старим другом.
Загадка 3
Що це там за вентилятор?
В небі він висить, малята
І реве й торохкотить
Хоч без крил, але летить? (гелікоптер)
- Так, це наш друг – гелікоптерчик. Він миттю домчить нас до завдання Хвалька.
V. Фізкультхвилинка
- Поставте руку-лопать ліктиком на парту. Злітаємо!
Лопотями заверчу і у небо полечу.
Лопотями заверчу і красиво напишу.
4. Каліграфічна хвилинка
Каліграфічне написання цифри 2 (алгоритм – відеофайл)
Написання цифр 1, 3, 4, 5 – за зразком.
VI. Етап постановки проблеми
- Наші дослідження продовжуються. І допоможе нам у цьому залізний кінь. Як ви думаєте, що це за кінь? (потяг)
- Подивіться, який він гарний. А створити таку чудову машину могли тільки люди, які любили вивчати математику. Мали гарну пам'ять, увагу, вміли розв’язувати задачі, робити різні математичні розрахунки. А для того, щоб і нам стати такими ж, Знайко приготував для нас своє завдання.
1.Вивчення нового матеріалу
- Перша зупинка нашого потяга на станції «Таблична»
- Повторимо фрагмент таблиці додавання числа 2 (хором, індивідуально).
- А зараз вивчимо фрагмент таблиці віднімання (робота в парах).
2. Закріплення вивченого про компоненти дії додавання.
- Знайко і Сова дуже задоволені вами, але для того, щоб стати вправними математиками, потрібно знати правила. Мудра Сова рекомендує вам повторити правила про дію додавання.
а) читання в швидкому темпі, відтворення з пам'яті
- Наш потяг потрапив у туман. У деякі віконця зовсім нічого не видно. Допоможемо машиністу продовжити шлях.
б) виконання вправ на знаходження невідомих компонентів арифметичних дій.
3. Застосування на практиці знань про дію віднімання.
- Наближаємось до станції «Згадай». Читаємо прискорюючи темп і відтворюємо з пам'яті правил про дію віднімання та назви компонентів при відніманні.
VI. Практичні вправи
- Часто в житті ми розв’язуємо задачі. І дуже часто вони математичні. Наш потяг здійснює зупинку на станції «Задачна».
1. Робота над задачею
- Діти, згадайте з яких частин складається задача (умова, запитання, розв’язання, відповідь)
- Яке слово обов’язково має містити запитання? (скільки)
- Допоможемо Кнопочці скласти запитання до задачі завдання 13.
- Наступна станція «Логічна задача»
2. Розв'язування логічної задачі.
- Діти, прочитайте задачу.
- Про кого розповідається в задачі? (про дітей: брата і сестру)
- Скільки іграшок було у дітей? (8)
- Скільки іграшок сестра віддала брату? (2)
- Скільки іграшок стало у дітей? (порівну)
- Якщо іграшок стало порівну після того, як сестра віддала брату (2 іграшки), то це означає, що у неї було спочатку на 2 іграшки більше. Подумайте: то скільки спочатку було іграшок у брата, а скільки у сестри. Оберіть правильний варіант відповіді і обведіть його ручкою.
Обґрунтуйте свій вибір.
- Який малюнок ілюструє правильну відповідь?
VII. Фізкультхвилинка під пісню «1,2,3,4,5 –математики нас вчать…»
VIII. Робота з геометричним матеріалом.
- Увага! Увага! Математичний потяг прибув до станції «Геометрична». На цій станції ми дослідимо геометричну фігуру, яку ви бачите на дошці.
- Як вона називається?
- Що таке трикутник?
- Скільки трикутників ви бачите на малюнку?
Перевірка правильності виконання завдання біля дошки методом накладання.
IX. Підсумок уроку
- Наші математичні дослідження завершуються великими перегонами. Пересідаємо з потяга в автомобіль, вмикаємо таймер. Рушаймо!
- Перед тим, як закінчити урок, я хочу задати питання:
- Які математичні відкриття ви зробили під час уроку?
- Яке завдання зацікавило найбільше?