|
|
Практичне використання ЛЕГО – технології в освітньому просторі
Автор: Федоровська О.Л.
В умовах сьогодення вчителі шукають нові дієві технології і методи, які сприяють підвищенню ефективності навчання. Одним з таких методів вважається широке використання конструкторів LEGO. Для педагогічного процесу ЛЕГО-технологія цікава тим, що в основі має елементи гри та водночас створює умови для розвитку навичок у навчанні. Це, в свою чергу, сприяє формуванню в учнів необхідних ключових і предметних компетентностей, навичок практичного застосування здобутих знань, розвиває креативне мислення і творчі здібності. Всі ці умови необхідні для подальшої реалізації особистості в сучасному житті.
Даний посібник зорієнтований на реалізацію компетентнісного, діяльнісного та особистісно-зорієнтованого підходів, відповідає сучасним тенденціям розвитку освіти.
Посібник містить різноманітні практичні вправи та завдання для впровадження ЛЕГО-технології в освітньому процесі. Може бути корисним вчителям Нової української школи для використання на різних уроках в початкових класах.
ЛЕГО-технології в контексті реалізації проєкту
«Нова українська школа»
Необхідність впровадження ЛEГO-технології
«Витоки здібностей і обдарування дітей — на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші нитки — струмочки, які живлять джерело творчої думки. Іншими словами, чим більше майстерності в дитячій руці, тим розумніша дитина»
В. О. Сухомлинський.
Розвиток математичних здібностей засобами
ЛЕГО-технології
Широке застосування може мати використання конструктора LEGO в логіко-математичному розвитку школярів. Універсальний конструктор спонукає до розумової активності і розвиває моторику рук.
На заняттях з математики ЛEГO використовується з метою закріплення та розвитку навичок прямого і зворотного рахунку, порівняння чисел, знання складу числа, геометричних фігур; уміння орієнтуватися на площині, вміння класифікувати за ознаками; графічні та математичні диктанти, побудова логічних ланцюжків, закономірностей; можна використовувати як умовну мірку при порівнянні предметів по довжині, ширині, масі. Таким чином математика з абстрактної і незрозумілої науки перетворюється на абсолютно конкретну і прикладну.
На практиці можна застосовувати різні прийоми та методи роботи з ЛЕГО.
Орієнтовні завдання для першого та другого класів
Одна з необхідних вправ при вивченні чисел. Дітям пропонується змоделювати цифру: спочатку на площині, а потім і обєм ну. Діти вчаться спостерігати, аналізувати просторово мислити, застосовувати на практиці знання.
Дітям пропонується показати за допомогою цеглинки відповідного кольору скільки предметів на малюнку. Діти вчаться спостерігати, узагальнювати, лічити та співвідносити кількість елементів з числом.
|
Дітям пропонується показати за допомогою цеглинки відповідного кольору склад числа. Вчитель називає колір квітки, а діти піднімають цеглинку з відповідним числом. Вправа спрямована на вивчення та закріплення складу чисел в межах 10, розвиток математичних навичок.
3 2 і 4 2 і 1 4 5 6 3 і 2 4 і 4 5 і 2 7 8 |
Або навпаки, показати цеглинку з складом того числа, яке тримає тваринка (за вказівкою вчителя)
3+1 4+6 2+3
5+1 3+4 |
Дітям пропонується за допомогою цеглинки показати геометричну фігуру, яку називає вчитель. При цьому сигналізувати цеглинкою відповідного кольору. Діти вчаться узагальнювати знання про геометричні фігури, розпізнавати їх за характерними ознаками та кольором.
|
Дітям пропонується за допомогою цеглинки показати на скільки більше чи менше одне число за інше. При цьому сигналізувати цеглинкою відповідного кольору. Вправа спрямована на вміння порівнювати числа, розвивати логічне мислення.
7 < 10 3 < 9 5 < 7 |
Дітям пропонується за допомогою цеглинки відповідного кольору показати відповідь. Завдання на розвиток обчислювальних навичок учнів, закріплення компонентів дій.
Знайдіть суму Знайдіть різницю 7 + 10 11 + 4 10 +2 |
Дітям пропонується показати за допомогою цеглинки відповідного кольору відповідь до задачі. Діти вчаться спостерігати, узагальнювати, лічити, розв'язувати задачі.
Зірвали –
Стало – ? |
Діти показують за допомогою цеглинки відповідь до задачі. Мета: розвиток вміння розв'язувати задачі, формування образного мислення та уяви.
Два горобці і три синиці Прилетіли до годівниці. Порахуємо гуртом, Скільки всіх птахів разом?
Білка стрибнула із гілки, А за нею ще дві білки. Треба всіх порахувати, Досить по гілках стрибати.
Каже квочка-мати: – Допоможіть порахувати. В мене три синочки і чотири дочки. Скільки ж діточок у квочки? |
Троє з них дівчата. Скільки всіх хлоп’ят?
У Максима у руці Є чотири олівці. На два більше Олени. І спитала: - Скільки в мене?
|
Дітям сигналізують відповідь за допомогою цеглинки відповідного кольору. Завдання спрямовано на практичне ознайомлення з величинами, розвиток спостережливості, творчого мислення, вміння застосовувати знання на практиці.
|
Метр Сантиметр Дециметр Міліметр
|
Завдання: викласти цеглинки з відповіддю в певній послідовності.
Пропонуються для обчислення кругові приклади. Сприяє розвитку обчислювальних навичок учнів, спостережливості, уваги.
5 8 10 12 15 20 5+10 12-2 8-3 10+10
|
Викласти ланцюжок з цеглинок таким чином, щоб відповіді обчислених виразів були у порядку зростання.(Вивчення чисел другого десятка)
11+4 8+10 10+7 12+8 16-5 20-7
|
15 91 72 30 58 20
|
Обчислюємо ланцюжок виразів, при цьому кожен раз сигналізуємо відповідною цеглинкою.
Вправа на вивчення та закріплення табличного множення та ділення. Розвиває математичні навички. Спочатку використовуємо, коли вчимо таблиці на одне число.
8 12 20 24 28 32
3*4 7*4 5*4 8*4 6 *4 2*4
|
9 8 2 6 5 3
25:5 45:5 15:5 40:5 10:2 30:5
|
Коли вивчили всі таблиці, практикуємо з різними числами.
3*6 6 *8 8*2
6*4 5*7 4*4
2*9 9*4 3*8 |
45:5 36:6 40:8 27:9 42:6 64:8 72:9 56:8 24:4 20:4 9:3 81:9
|
Робота з конструктором LEGO дозволяє молодшим школярам у формі пізнавальної гри дізнатися багато цікавого і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Працюючи з ЛEГO, діти готуються до письма й читання, в них формуються обчислювальні навичкинавчаються формулювати свої думки.
Завдання за допомогою кубиків ЛEГO на уроках сприяють кращому запам’ятовуванню та осмисленню інформації.
Використання ЛEГO на заняттях своїм змістом формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяти головне, що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам’яті, просторових уявлень, уяви.
Отже, «Шість цеглинок» − це не фіксований набір завдань та
інструкцій, а відкрита система, яка стимулює учня робити відкриття, досліджувати, експериментувати, шукати власні відповіді на проблемні ситуації, ставити цілі та розробляти план дій, творити та імпровізувати досхочу.
Добре організована робота з конструктором LEGO має також великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність.